Lesní dráha H0e

Specializované fórum pouze pro příznivce úzkorozchodných železnic.

Moderátor: Michal Dalecký

Lesní dráha H0e

Příspěvekod ModelářH0 » ned 21 bře, 2021 7:47 pm

Dobrý večer vespolek,

po dlouhém snění, přemýšlení a následné neuvážené stavbě "vlakodromu" bych se v modelaření rád posunul. Učarovaly mi lesní úzkorozchodky, kde se tak nějak zastavil čas.

Inspirován kolejištěm Waldbahnera (všichni jistě znáte, ale pro jistotu přikládám odkaz - https://waldbahner.de/die-waldbahn-eusserthal/) jsem nakoupil krabičky Casani, které se tady na fóru už také probíraly a začal kreslit, měřit, zkoušet a vymýšlet.

Nakonec jsem se přes mnoho variant dopracoval k prakticky totožné kolejové figuře, jakou má Waldbahner, pouze staniční budovu, pokud to v poměrech lesní dráhy lze takto nazvat, jsem situoval až za koleje.

Jinak samotná stanice představuje původně koncovou stanici lesní dráhy (proto remíza), odkud se vozilo vytěžené dřevo ke kolejím normálního rozchodu. Po vytěžení dřeva v okolí bylo však potřeba dráhu natáhnout dál, a tak se z koncové staničky stala úvraťová.

Představa provozu je následující - parní lokomotivy (zpočátku Roco Feldbahn, později vlastní stavba/přestavba) svážejí dřevo (opleny i plošinové vozy na metrové dříví). Pravidelná osobní doprava ve smíšených vlacích. Nevylučuju ani dopravu jiných komodit než dříví - sem tam nějaká zetka a tak.

V první etapě bych rád vytvořil popsanou stanici, jejíž plánek, snad nevadí, že ručně kreslený, přikládám. Stále se však nemohu rozhodnout, jak ji orientovat (úvrať vlevo/vpravo). Stanice bude na ploše 80*20 cm (dvě sešroubované Casani krabičky), odbočná výhybka tvořící úvrať pak bude na dalším segmentu 40*20. Na její obě větve budou navazovat malé (dvou až tříkolejné skryťáky),
které se časem budou posouvat dál, jak půjde tvorba traťových, případně ještě jednoho staničního segmentu.

Ovládání zatím nejsem rozhodnut, váhám mezi analogem s pulzní regulací nebo digitálem (k tomu se kloním víc). Ovládání výhybek ruční. Kolejivo PECO flexi + krátké výhybky s izolovanou srdcovkou.

Co se budov týče, nic okázalého, spíš dřevěné boudy. Epochou bych se moc netrápil, zkrátka zapadlá LŽ někde v Evropě, kde není moc poznat, jestli jsou to léta dvacátá nebo šedesátá.

Děkuji všem za přečtení a za případné konstruktivní kritiky, rady, komentáře a poznatky.

Martin
Přílohy
Lesní železnice H0e.jpg
ModelářH0
 
Příspěvky: 11
Registrován: sob 09 led, 2016 10:59 am
Bydliště: DST Klatovy

Re: Lesní dráha H0e

Příspěvekod Tomas.Brezina » ned 21 bře, 2021 8:12 pm

Ahoj, za mě super nápad i návrh... Romantika lesních kolejišť je perfektní relax.
Osobně bych se klonil na stranu digitálu co se týče ovládání vozidel. Případné ozvučení je třešnička na dortu. Ale vyhnul bych se výhybkám s izolovanou srdcovkou, hlavně při provozu krátkých lokomotiv.
Osobně dělám úzkou On30 (kde délka lokomotiv je cca 15 až 35cm), ale i tak se mi izolované srdcovky neosvědčili. Vyrábí se páčkové ruční přestavníky, které mají v sobě přepínací kontakt pro napájení srdcovky. Stačí umístit vedle výhybky a člověk nemusí sahat do kolejiště.
Zde je odkaz na výrobce: https://www.cabooseind.com/product-page ... r-ho-and-n
Tvorba tratě v segmentech je dle mého dobrá volba, člověk může kombinovat a měnit jen část koeljiště, která se mu nelíbí atp.
Přeji hodně zdaru při tvorbě a těším se na první fotky. :wink:
Tomáš Březina
On30 úzkorozchodná americká železnice
z21/Multimaus/Rocrail
Uživatelský avatar
Tomas.Brezina
 
Příspěvky: 220
Registrován: úte 01 led, 2013 8:27 pm
Bydliště: Bošilec

Re: Lesní dráha H0e

Příspěvekod JanoH0e » pon 22 bře, 2021 1:30 pm

Ahoj. Nepoteším ťa. Máš síce pekný nápad a vzor, ale berieš to zo zlej strany. Prvá vec krátka stanica. Koľko vychádzajú užitočné dĺžky koľají ? 40 cm ? Čo sa na ne vojde? Lokomotíva a jeden pár naložených oplenov ? To už je lacnejšie to drevo nosiť ručne, nehovoriac o konskom povoze. A aj keby šlo o gravitačnú prevádzku smerom dole, kvôli úvrati nie je možná. Takže buď zmeniť charakter dráhy, napr. na bansky, priemyselný atď., kde doprava dreva bude mať vedľajšiu úlohu, napr. iba plošinovými vozňami alebo urobiť dlhšiu stanicu, ktorá by odpovedala aspoň mini prevádzke. Inak plán stanice je taká klasika. Tam niet čo vytknúť. Iba čo to doplniť k remíze a jej zázemí. Ale to časom. K staničnej a iným budovám. Žiadne "boudy". Inak tam cez zimu budeš slúžiť ty. :lol: Solídne drevené stavby, ktoré dokážu odolávať aj -40 stupňovým mrazom. Zima na horách vie byť krutá. Takže stavby minimálne zrubové. Typický príklad stanica Čierny Váh.
Koľajivo - výhybky. Neviem od akého výrobcu chceš použiť, ale skôr ako ich kúpiš, zožeň si "referencie" o nich. V podstate ako Roco feldbahn, či Peco, musiš upravovať a napájať. Je niekoľko návodov a spôsobov. Peco sme tu už voľakedy aj riešili.
Tak isto, čo sa týka prestavieb a stavieb lokomotív, ťa musím varovať. Aj keď sa o to pokúšali mnohý, výsledok je 0. Potrebuješ k tomu skutočne profesionálne možnosti. Takže skôr ako zničíš niekoľko lokomotív, si dobre rozmysli, či na to máš. Teda ak pod týmito pojmami nemyslíš jednoduchý prestrek či iné jednoduché úpravy továrenských modelov.
Čo sa týka ovládania, jednoznačne digitál. Jednoduchý vláčik rútiaci sa 60 km/h ostrými zákrutami v horách asi nebude to pravé. Tam si bude treba dať pozor na lokomotívy od Minitrainu, kde rozborka nie je u niektorých lokomotív možná a digitalizácia komplikovanejšia. Je potreba si si jednotlivých typoch zistiť podrobnosti.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Lesní dráha H0e

Příspěvekod sidlo » pon 22 bře, 2021 1:55 pm

A co Chmúra :lol:
http://www.bystricka-dolina.sk/sites/default/files/gallery/zeleznicka3.png
Chmura.png
Chmura.png (100.97 KiB) Zobrazeno 4968 krát
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3601
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Lesní dráha H0e

Příspěvekod vojtas » pon 22 bře, 2021 6:08 pm

Běžně stavíme minikolejiště, na která se vejde jedna 810 a nákladní vůz, proč by mělo vadit, že se do staničky vejde parní mašinka a tři opleny? Já tenhle nápad podporuju, je to krásný námět, a prodloužit se to dá vždycky.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Lesní dráha H0e

Příspěvekod Jozef Milko » pon 22 bře, 2021 6:55 pm

Ahoj, chcel by som ťa upozorniť na zaujímavý analógový ovládač so spätnou väzbou (kým povedzme prejdeš na digitál), ja zhodou okolností začínam tiež s H0e,
konkrétne som vsadil na Minitrains (zatiaľ) a musím povedať, že tento ovládač je úplne super, lokomotívy sa pohybujú pomalšie ako pri mojom impulznom ovládači,
pritom sa pohybujú tichšie. Je z V. Británie, clo ale neplatíš ani DPH (výrobca nie je platcom DPH), tu je link na výrobcu a ďalší link na predvádzacie jazdy jedného
modelára. Treba však k tomu trafo - viď u výrobcu (ale treba zmeniť koncovku na európsku), alebo si kúpiš nejaký v EU.
Jozef

https://traxcontrols.com/shop/index.php ... ry&path=59

https://www.youtube.com/watch?v=cJA4Bis ... Mantheakis
Jozef Milko
 
Příspěvky: 88
Registrován: ned 07 črc, 2019 7:25 pm

Re: Lesní dráha H0e

Příspěvekod JanoH0e » pon 22 bře, 2021 7:38 pm

Vojtas - problém je, že s 3 oplenami by sa nikdy nechodilo, keď tak 2, 4, 6 atď a potom by kvôli vlaku s trebárs aj 6 oplenami nikto nestaval trať. A tomu by tak nejak mal odpovedať aj model. Takže buď prihodiť ešte jeden diel stanice, nech sa tam vojdú aspoň 4 + nejaký plošiňak, alebo zmeniť námet. Boli trate v horách, kde jazdili relatívne krátke vlaky s 6 vozňami o rozvoru 2,5 m, len nevozili drevo. Inak to bude vlakodrom v peknej prírode. :mrgreen: Ale na to príde časom sám staviteľ.

Jozef Milko - zaujímavá alternatíva.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Lesní dráha H0e

Příspěvekod vojtas » pon 22 bře, 2021 8:56 pm

3 opleny jsem myslel jako tři páry s kládami, ne tři jednotlivé vozy :D
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Lesní dráha H0e

Příspěvekod JanoH0e » pon 22 bře, 2021 9:48 pm

To je jedno. :D Aj tak by to nikto nestaval, neprevádzkoval. Na rozdiel od "Kameniček", kde sú takéto prevádzkové pomery prirodzené, hl. nápor majú takéto železnice väčšinou so kampaňami- napr. repa, zemiaky atď., lesnú železnicu postavili preto, že nemohli zabezpečiť potrebné dodávky dreva celoročne. Takže aj ta najmenšia stanica musela byť pripravená na "kalamitnú prevádzku". Takže žiadne pidi staničky. Jedine, že by z toho urobil výletnú železnicu a ten krátky vlak by bol taký fotovlak pre turistov.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Lesní dráha H0e

Příspěvekod juroH0 » úte 23 bře, 2021 10:16 am

Jano, pri tomto uhle pohľadu, by 99% staníc a tratí na naších koľajiskách v skutočnosti nikto nestaval. Neoplatilo by sa. Ale my sa chceme hrať a neostáva teda nič iné, len rozmery redukovať a nejako to obkecať. Tri páry oplenov už nevyzerajú zle a na doma je to myslím dobrý kompromis. Prezri si fotky od waldbahnera, to koľajisko má svoje čaro a ani kratší vlak tam nevyzerá zle. Ukáž mi len jedného modelára, ktorý ma na úzkej 400 m dlhé koľaje, aké by sa na niektorých LŽ našli...
PS: a čo taká KOLŽ? Ich najvýkonnejši Henschel tam sotva krokom dopravoval práve tie tri páry oplenov. Síce do kopca, ale to môže byť začiatok vysvetlenia prečo je toto na koľajisku ako je..
A Tebe Modeláři držím palce k zdarnej stavbe tohto malého a zaujímavého projektu :)
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 900
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Re: Lesní dráha H0e

Příspěvekod JanoH0e » úte 23 bře, 2021 12:05 pm

Lenže on dá v prezentovanej stanici 3 páry oplenov iba ak prázdne. To je celý problém. Kde tam chceš čo redukovať ? A krátke vlaky od waldu nie sú zložené z oplenov. Preto mu navrhujem buď predlžiť stanicu alebo zmeniť charakter dráhy. Sám robiš úzku, tak nám môžeš zmerať presne, akú dĺžku majú naložené 3 páry oplenov , lokomotíva a priestor potrebný
na manipuláciu. Ak by stanica nebola úvraťová, dala by sa železnica premeniť na gravitačnú. Tam by už krátke koľaje v stanici nevadili.
Sedlo Beskyd je niečo iné. To je už pre znalcov. Síce touto traťou prepravovali kde čo, ale nie drevo z hôr.
V prvom rade by záujemca o LŽ mal o problematike niečo prečítať. Dajú sa stiahnuť z internetu LŽ od Bindera či Považska lesná železnica od Františeka BIZUBa. To by na začiatok ako tak stačilo. No a samozrejme pozrieť Neveru po Slovensky. :D
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Lesní dráha H0e

Příspěvekod juroH0 » úte 23 bře, 2021 1:41 pm

Dĺžka oplenového páru je veľmi diskutabilná, ako môžem naložiť guľatinu 4m a mať opleny riadne spojené, tak môžem naložiť aj 25 m dlhé kmene.. pri dĺžke cca 8 m, bude mať vlak cca 3x100 + 60 mašina = ~360 mm. To tam s prehľadom vojde. Viď už spomínaný waldbahner a hneď druhá foto na odkaze + ďalšie.. oplenov tam vidím dosť...
Neviem ako si predstavuješ modelovať gravitačnú železnicu?
Na úvraťovej časti mám doma cca 300-320 mm. To je tak na mašinu a dva páry oplenov/plošiňákov.
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 900
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Re: Lesní dráha H0e

Příspěvekod JanoH0e » úte 23 bře, 2021 2:18 pm

4m drevo ti nikto na opleny nakladať nebude. Na to sú plošináky. Tam sa nakladá dlhé drevo. Takže aspoň 16 cm + spriahla = 20 cm na pár oplenov. Ak budú 3, tak sa nevojdú ani do stanice a kde je ešte lokomotíva ( počítaj 10 cm), priestor pre obchádzku súprav atď. Celý problém s "Waldou" a je ho dráhou je, že je to "iluzionista" - pán modelár. Skutočne je tam oplenov dosť, ale ta fotka nezobrazuje stav stanice ako je prezentovaná od modeláraH0 - koncová . On si tak "blbne". Inak vozí opleny prázdne, drevo vozí na plošiňakoch a dlhé vlaky "delí" v pomocnej stanici" - nákladisku pred stanicou, kde zasunie časť vlaku, odpojí časť vozňov a potom obchádza lokomotívou vlak v stanici. K tomu má skutočne veľkú stanica - pilu a skrytú stanicu, kde vykonáva vlakotvorbu.
Čo sa týka gravitačnej železnice - lokomotíva vytiahne prázdne opleny do skytej stanice a spustia sa plné do viditeľnej. Súprava naložená môže byť dlhšia ako staničná koľaj. Len logicky to nemôže byť úvraťová stanica.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Lesní dráha H0e

Příspěvekod juroH0 » úte 23 bře, 2021 4:40 pm

Ak sa pozriem na nejakú starú fotku z LŽ, tak tam nejaký pár oplenov naložený tak krátkym drevom nájdem. Napr. fotka z Ľubochne, viď druhú dvojicu vpravo, prípadne aj prvú na ľavej koľaji. http://data.railpage.net/fotky/peto5o/r ... cek/10.jpg
A môžme sa pozrieť aj inde a podobná situácia sa nájde. Ak skracujeme vzdialenosti, redukujeme výšku stromov (kto má v H0 pol metra vysoké smreky?) Tak s kľudnÿm svedomým môžme skrátiť aj náklad dreva na oplenoch a pri tom to stále bude vyzerať ako vlak LŽ.
Myslel som túto foto od Waldbahnera: https://waldbahner.de/wp-content/upload ... /WBE_2.jpg
V stanici stojí vlak zložený z mašiny, osobného a troch plošinových vozňov. Do stanice vchádza druhý kde za mašibou vidieť 3 páry oplenov. Atmosféra LŽ dokonalá aj bez tých trikov ktoré opisuješ.
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 900
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Re: Lesní dráha H0e

Příspěvekod JanoH0e » úte 23 bře, 2021 7:33 pm

Máš pravdu, nejaký jeden sa nájde. Problém je, že je vo vlaku s dlhým drevom, ktorý je klasický. Skracovať môžeme, ale tak nejak rozumne. K tej fotke od W - je to fotené od "šturcu". A k tomu je už vlak na inom module. Walda robí svoju zostavu "univerzal" , takže môže urobiť z úvraťovej stanicu priebežnú, odbočnú, koncovú podľa konkrétnej situácie. Takže podľa konfigurácie celého koľajiska a úlohy stanice v ňom si určovať aj ostatné veci. Preto je odvolávať sa na fotky od Walda zbytočné. Ja ti zase môžem pustiť video, kde Walda so žiadnym dlhým vlakom nejazdí, pretože urobil stanicu úvraťovu. A to je ten hlavný problém. Zatiaľ čo u W je stanica variabilný prvok zostavy, kde si z neho môže urobiť čo chce, napr. úvráťovú stanicu na spôsob posunovacieho hlavolamu a pod., u mH0 je to stanica stanica "hlavná" , ktorá limituje celé je ho jazdenie a prevádzku. Walda v nej vlakotvorbu nerobí, na to má iné stanice, dostatočné dlhé. Svoju filozofiu dostatočne vysvetlil. ModelárH0 sám píše, že si už jeden vlakodrom užil. nechápem preto, prečo ho povzbudzujete k robeniu paškvilu v H0e. Veď stačí dodať jeden diel, ktorý predlží stanicu na dostatočnú dĺžku, aby vznikla skutočne dostatočné dlhá stanica bez paškvilov ako v stanici, tak prevádzke. Pokiaľ nemá dostatočný priestor na rozšírenie, nech zmení hl. úlohu železnice na inú, napr. bánsku, príroda mu ostane a nejaké to "krátke" drevo môže voziť aj tak, bez toho, aby znásilňoval dĺžky vlakov.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Další

Zpět na Úzkorozchodky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků