ModelářH0 - výhybky Peco sa riešili tu :
viewtopic.php?f=31&t=2733&p=149487&hilit=Peco+H0e#p149487 . Jej zapojenie je si treba premyslieť ešte pred položením. V podstate je celá izolovaná a je potreba myslieť aj na napájanie jazykov. Časom môžu oxidovať a kontakt môže byť nespoľahlivý. Čo sa námetu týka, existuje kniha Úzkorozchodné železnice v průmyslu a zemědělství - Zdeněk Bauer. Asi najznámejšia je trať KBK -
https://cs.wikipedia.org/wiki/Železniční_trať_Králův_Dvůr_–_Koněprusy. Bola to draha verejná, aj keď nákladna, takže vozila všetko. Z banských tratí potom môžem spomenúť bánske úzkokoľajky Markušovské, verejnú trať do Smolnickej Huty , B. Šťiavnice a mnohé iné. Viedli od miesta ťažby do spracovateľského závodu a väčšinou aj k veľkej dráhe. Klasika je aj trať do Mladče - Mladejova, grafitové dražky v pošumavý -Planá a veľa iných. Potom trate industriálne. "Najkýčovejšia" je asi trať (Jihlava) Helenín - Beranov vedená popri vedľa rieky Jihlava,vedúca do textilky v Beranove, potom trate do sklárni, chemičiek atď. Perlami boli tzv. hospodárske dráhy. Dodnes existuje zbytok takejto trate z Berehova. Tam sa vozilo všetko čo sa dalo. Boržavska hospodárska železnica vozila drevo, tehli, obilie, uhlie, výrobky zo železa, nábytok, vápno, kameň atď. jednoducho všetko čo sa ťažilo, vypestovalo, vyrobilo. Na hlavnú trať sa napájali vlečky do lesov - LŽ, kameňolomov, baní, fabrík, veľkostatkov atď. Malý variant na Slovensku bola trať Bošany - Cibajka, ktorá vozila drevo, poľnohospodárske produkty, obsluhovala vápenku a obrovskú továreň na obuv. Samozrejme, že nebudeš modelovať všetko, iba určitý úsek, napr. trať do fabriky, krátky vlak, ale okolo môžeš nechať "krúžiť" zo "skryťaku" rôznorodé nákladne vlaky a osobné vlaky.
Ďalšia kategória boli trate prímestské. Taká klasika sú trate v Slezsku a s prižmúrenými očami aj Bratislava. Viedli tiež "divokou" krajinou, ale aj zástavbou. Nákladne vlaky tiež krátke.
Vlaky môžu byť skutočne krátke. Napr. rudné vlaky z Bindtu do Markušoviec mohli mať kvôli spádovým pomerom max. naložených 6 vozňov, ale za to sa za deň viackrát otočili.
Uvediem príklad napr. vlak do textilky - (Beranova) : prevádzka s podvalníkmi, resp. podvalníkovými vozňami - 1 lokomotíva, 3 vagóny - 2x na uhlie a 1x Z. Uhláky identické, len jeden naložení a jeden prázdny. Prevádzka - lokomotíva + 1 vagón . Vhodný vagony sú v ponuke, Z Letovice od brawy, uhláky vhodnej konštrukcie napr. Roco. S úzkorozchodnými vozňami by to boli 2x Z/u,8x V/u, napr. od Roco. Samozrejme, tích vagónov a ich druhov môže byť viac, môžeš obidva systémi kombinovať, doplniť napr. vagónami na odvoz popola, prevoz kusových zásielok atď. Obe konce skryté. Stanica môže byť krátka a v prípade 2 lokomotív sa v nej môžu križovať 2 vlaky. Len ten krátší sa musí vojsť na 2 koľaj, dlhší môže byť dlhší ako stanica. Osobná doprava bude zastúpená vlakmi pre zamestnancov, môžeš použiť klasické súpravy, zmiešané vlaky, motorové vlaky.
Ponuka je široká, len si vybrať.