Stránka 1 z 2

Elektrifikované drážky

PříspěvekNapsal: pát 05 led, 2018 10:16 am
od adamovka
Dobrý den ,dovolil jsem si založit toto téma.Nedávno jsem zjistil že kousíček od nás , v Břasích ,existovala elektrifikovaná sít drážek .Spojovala továrny a cihelny a doly v dobách největšiho rozmachu tohoto kraje.Bohužel se nezachovalo nic.Jen asi tři fotografie užasných lokomotiv této drážky.Chtěl bych si něco takového postavit.Vím že ještě existovala poměrně rozsáhlá sit v Papírnách Větřní a Loučovice.Ale bohužel se mi nedaří na Netu najít nic o těchto drážkách.Asi to neumím hledat.Proto prosím ,nevíte někdo o nějakých odkazech na zadrátované tovarní a důlní vlečky? Případně uvítám jakekoliv obrázky vozidel i technických zařízení těchto drážek. Krásný den přeji.

Re: Elektrifikované drážky

PříspěvekNapsal: pát 05 led, 2018 10:32 am
od zmar
Na netu toho moc nebude. Něco málo vyšlo tiskem, ale zdaleka ne ke všem drážkám. Doporučuji už pár desítek let staré publikace o drážkách v okolí Břas a v ústecké Spolchemii. Dále knížku Z. Bauera o úzkorozchodných železnicích v průmyslu a zemědělství, kde je přehled těchto drážek. Ke Větřní sice vyšel článek ve Světě železnice, ale ten se zabýval především normálním rozchodem. Možná někdo doplní další zdroje.

Re: Elektrifikované drážky

PříspěvekNapsal: pát 05 led, 2018 11:15 am
od Polabský
adamovka píše:Dobrý den ,dovolil jsem si založit toto téma.Nedávno jsem zjistil že kousíček od nás , v Břasích ,existovala elektrifikovaná sít drážek .Spojovala továrny a cihelny a doly v dobách největšiho rozmachu tohoto kraje.Bohužel se nezachovalo nic.Jen asi tři fotografie užasných lokomotiv této drážky.Chtěl bych si něco takového postavit.Vím že ještě existovala poměrně rozsáhlá sit v Papírnách Větřní a Loučovice.Ale bohužel se mi nedaří na Netu najít nic o těchto drážkách.Asi to neumím hledat.Proto prosím ,nevíte někdo o nějakých odkazech na zadrátované tovarní a důlní vlečky? Případně uvítám jakekoliv obrázky vozidel i technických zařízení těchto drážek. Krásný den přeji.



Hezký den,
pro hledání je vhodné případně použít i německý jazyk a hledat hlavně v obrázcích. Užívat i neobvyklá spojení (př. koleje na pile, v cihelně a podobné) V obrázcích vylezou i vyobrazení z obecních a spolkových presentací. Mnoho štěstí !!

Re: Elektrifikované drážky

PříspěvekNapsal: pát 05 led, 2018 11:49 am
od hank
Polabský píše:
adamovka píše:Dobrý den ,dovolil jsem si založit toto téma.Nedávno jsem zjistil že kousíček od nás , v Břasích ,existovala elektrifikovaná sít drážek .Spojovala továrny a cihelny a doly v dobách největšiho rozmachu tohoto kraje.Bohužel se nezachovalo nic.Jen asi tři fotografie užasných lokomotiv této drážky.Chtěl bych si něco takového postavit.Vím že ještě existovala poměrně rozsáhlá sit v Papírnách Větřní a Loučovice.Ale bohužel se mi nedaří na Netu najít nic o těchto drážkách.Asi to neumím hledat.Proto prosím ,nevíte někdo o nějakých odkazech na zadrátované tovarní a důlní vlečky? Případně uvítám jakekoliv obrázky vozidel i technických zařízení těchto drážek. Krásný den přeji.



Hezký den,
pro hledání je vhodné případně použít i německý jazyk a hledat hlavně v obrázcích. Užívat i neobvyklá spojení (př. koleje na pile, v cihelně a podobné) V obrázcích vylezou i vyobrazení z obecních a spolkových presentací. Mnoho štěstí !!


V tomto případě i maďarský jazyk - lokomotivy do Větřní dodal Ganz.

V němčině klíčová slova k papírnám: Větřní = Ignaz Spiro & Söhne Pötschmühle, Loučovice = Gebrüder Porák Moldaumühle Kienberg.

Re: Elektrifikované drážky

PříspěvekNapsal: pát 05 led, 2018 1:16 pm
od zmar
Ve Větřní měli jen dvě úzké elektrické lokomotivy. Ta od Ganze byl shodný typ, jako mašinky pro cukrovar v Uhorské Nové Vsi na Slovensku. V knížce Tomáše Haviara o této železnic jsou ganzovské mašinky nakreslené. Druhá loko ve Vetřní byla od Siemense a to byl stejný typ, jako nejstarší provedení dosud existujících (ale mezitím několikrát přestavěných) lokomotiv dráhy Payerbach - Hirschwang v Rakousku.

Re: Elektrifikované drážky

PříspěvekNapsal: pát 05 led, 2018 3:20 pm
od hank
No jo, mám to psát rovnou pořádně... Ta druhá od Ganze ve Větřní byla normálně rozchodná. (A nebyla náhodou napůl od Ringhoffera? Teď si nejsem úplně jistý a nemám čas to pořádně hledat.)

Re: Elektrifikované drážky

PříspěvekNapsal: pát 05 led, 2018 3:26 pm
od zmar
Pokud vím, tak Ringhoffer do Větřní dodal postupně dvě normálněrozchodné elektrické lokomotivy. Do obou dodal elektrickou výzbroj Ganz. Ale píši to jen po paměti, takže s tou elektrickou výzbrojí u druhé mašiny si nejsem úplně jistý. Jinak Ringhoffer jako subdodavetel vyráběl mechanickou část vozidel i pro jiné dodávky Ganze na území dnešní ČR. Například pro tramvaj v Mariánských Lázních nebo pro parní motorák do Hrušova.

Re: Elektrifikované drážky

PříspěvekNapsal: pát 05 led, 2018 5:44 pm
od Vladimír_B
Ahoj, nebo Lesní železnice Ľubochňa - Močidlá, která byla dokonce elektrifikovaná. Byla vydána o ní i kniha.
http://spz.logout.cz/uzke/sk_lubochna/l ... tml#odkazy
http://www.railpage.net/zabudnuty-unika ... zeleznica/
http://www.lzlm.wbl.sk
V Horní Bříze byla krátká elektrifikovaná drážka z dolu (resp. od vozíkového výtahu) do závodu, fotka se dá dohledat třeba ve fotobance čtk, nebo v knize Kaolin na severním Plzeňsku (+/-).

Re: Elektrifikované drážky

PříspěvekNapsal: pát 05 led, 2018 7:53 pm
od zmar
Že by vyšla knížka o lubochňanské lesní železnici, to čtu poprvé. Není to nějaký informační šum ?

Na Slovensku samozřejmě také byly elektrifikované úzkokolejky a to i podstatně většího formátu než ty drobné drážky v českých zemích. Kromě Lubochni patřila k těm větším především železnice z Markušovců na Bindt. Slovenské elektrické drobné drážky byly ve Slovinkách, Velkém Gýreši nebo v Uhorské Nové Vsi. Podzemní důlní železnice, které vycházely na povrch a měly povrchové kolejiště jen v areálu dolu, vynechávám. Napůl povrchová / podzemní byla železnice v Rudňanech, protože šla sice ze štoly, ale její povrchový úsek byl poměrně dlouhý.

České elektrické drážky byly kromě zmíněného Větřní, Břasů, Spolchemie a Horní Břízy také v Jáchymově, Suchdole nad Odrou, Dětřichově a ve Svatoňovicích. Snad jsem na nic nezapomněl. Další úplně malé drážky, které se ani nikde nezmiňují a vedly jen v areálu fabriky, mohly být i leckde jinde - já vím třeba o drážce na vyvážení popela uvnitř elektrárny v Praze-Holešovicích.

Ale opět nezbývá než odkázat na již zmíněnou knížku o úzkorozchodkách v průmyslu a zemědělství, kde je přehled těchto železnic, pár snímků a také výkresy asi dvou elektrických lokomotiv.

Re: Elektrifikované drážky

PříspěvekNapsal: pát 05 led, 2018 8:02 pm
od adamovka
Nebyl by přesný název tý knihy?

Re: Elektrifikované drážky

PříspěvekNapsal: pát 05 led, 2018 8:07 pm
od zmar
Knížka Zd. Bauera se jmenuje Úzkorozchodné železnice v průmyslu a zemědělství.
https://www.databazeknih.cz/knihy/uzkor ... tvi-196196

Re: Elektrifikované drážky

PříspěvekNapsal: pát 05 led, 2018 8:32 pm
od Vladimír_B
Tak jsem si to asi s něčím spletl... (tu knihu)

Re: Elektrifikované drážky

PříspěvekNapsal: sob 06 led, 2018 8:46 pm
od Petr S.
Elektrifikované drážky je velmi zajímavé téma . Myslím , že to úplně nejlepší elektrifikovaných drážek bylo ve Spolchemii v Ústí nad Labem .
Viz takový skoro samizdat " Úzkorozchodná elektrická dráha ve Spolchemii " , vydavatelství Wolf , Ú.n.L. 1994 .
Petr S.

Re: Elektrifikované drážky

PříspěvekNapsal: sob 13 led, 2018 10:35 am
od adamovka
05drahabrasylokomotivazvets.jpg
Dobry den,panove dekuji za Vaše informace.Už jsem se rozhodl že si postavim model tzv.Břasské tramvaje.Po usilovněm pátrání na internetu jsem bohužel našel jen dvě fotografie.Pokusil jsem se pátrat i přímo v Břasích na Obecním úřadě ,ale kromě toho ,že ta Paní tam má krásný oči, jsem nezjistil nic.Velikost lokomotivy jsem se pokusil stanovit podle toho človíčka co se o ní opírá.Předpokladam ,že měří cca.180.V Corelu jsem namaloval stavebničku a zadal lept.Tak se uvidí.Nicméně pokud by jste někdo měl ještě jiné obrázky nebo dokonce náčtrtek ,bylo by to super.

Re: Elektrifikované drážky

PříspěvekNapsal: sob 13 led, 2018 10:38 am
od adamovka
TomyTec-TM-TR02-Gemotoriseerd-chassis-HOe-9mm_500_298_12940_1467300895.jpg
TomyTec-TM-TR02-Gemotoriseerd-chassis-HOe-9mm_500_298_12940_1467300895.jpg (41.32 KiB) Zobrazeno 5865 krát

Jako pohon chci použít tohle.Zakoupil jsem na EBay dva kusy po pětistovce.