Velikost kolejí a pražců

Specializované fórum pouze pro příznivce úzkorozchodných železnic.

Moderátor: Michal Dalecký

Velikost kolejí a pražců

Příspěvekod Vaclav86cz » čtv 07 črc, 2016 4:34 pm

Zdravím všechny příznivce úzkých rozchodů jakékoliv velikosti.

Měl bych jednu takovou prosbičku, která by možná pomohla plno dalším lidem při stavbě různých úzkorozchodných kolejišť.
Hledal jsem jaký rozměr by měl mít pražec a jak daleko by měly být od sebe pro průmyslové drážky, lesní železnice a vůbec úzký rozchod pohybující se do 1000mm skutečného rozchodu. Myslím si, že by stačilo uvést skutečné rozměry a do měřítka již není problém si to přepočítat.
Já bych chtěl dělat průmyslovou drážku / Lesní železnici na rozchodu 600mm. Měřítko H0, takže H0f což velikostně odpovídá velikosti Z (kolejově). Myslím si, že použitím kolejiva PECO Z CODE 60 (1,5mm výšky) by bylo možno řešit kolejové pruty, ale pražce velikosti Z se k tomu tak nehodí. Tak proto se ptám.
Taky by mě zajímalo kde by šlo sehnat něco podobného jako v přiloženém odkaze, protože tento způsob upevňování kolejí je pro domácí stavbu kolejiva docela dobrý, nebo mě to alespoň tak přijde.
http://www.n-tram-shop.de/epages/17779503.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/17779503/Categories/Fahrzeuge_Spur_Z/"Gleisbausaetze%20Spur%20Z"
Předem děkuji za ochotu se podělit o tyto údaje nejenom se mnou.
Vaclav86cz
 
Příspěvky: 332
Registrován: pon 03 lis, 2014 9:33 pm
Bydliště: Brünn

Re: Velikost kolejí a pražců

Příspěvekod hank » čtv 07 črc, 2016 5:21 pm

Podle norem platných pro lesní železnice v 50. letech: Délka pražců pro rozchod 760 mm 1,5 - 1,6 m, pro 600 mm 1,3 m. Průřez pražců podle profilu 16-20 x 12-14 cm. Výška kolejnic 65 - 90 mm. Standardní kolejnice se řezaly na 8 - 9 m, na jedno kolejové pole 9 m bylo podle poloměru oblouku 14 - 17 pražců, na 8 m 13 - 15. (Nejnižší hodnoty platily pro přímou.) Minimální poloměr oblouku pro Vmax = 15 km/h 50 m, pro 35 km/h 125 m.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6062
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Velikost kolejí a pražců

Příspěvekod Střelec » čtv 07 črc, 2016 5:24 pm

Současný JHMD používá dřevěný normálněrozchodný pražce původem od ČD, vzdálenost pražců je necelý krok (o kousek míň, než pohodlný došlápnutí z jednoho na druhej). V oblasti Jindřichova Hradce a mimo něj na přejezdech s asfaltkama jsou použity masivnější kolejnice, než na zbytku tratě. Fotky zesílení jsou ze zastávky Malý Ratmírov, svršek s kusem přejezdu lesní cesty je někde za Jindřiší směrem na Hradec. Snad z toho něco poznáš. Foceno loni začátkem října.
Přílohy
DSCN9426.JPG
DSCN9435.JPG
DSCN9425.JPG
Střelec
 
Příspěvky: 1620
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Velikost kolejí a pražců

Příspěvekod milan ferdián » čtv 07 črc, 2016 5:29 pm

Ahoj,

Politický okres Šluknov:Mikulášovice/Strojírna,600 mm
začátek:0,0 km nádraží Mikulášovice dolní nádraží/konec:továrna 0,34650 km
účel - doprava uhlí a železa
pohon - motorický 600
minimální poloměr - 10,0 m
šířka pláně v koruně - 2,4 m
Železniční svršek
druh štěrku - písek
šířka štěrkového lože - 1,4 m/tloušťka 20,0 cm
kolejnice - výška 12,0 cm/délka 8,0 - 8,0 m
styky - převislé normální
spojky - ploché,4 šrouby
pražce - modřín/průřez 10,0/12,0 cm - délka 1,1 m - max.vzdálenost os 80,0 cm
Lokomotivy
Montania - motorová/benzinová
stroj č.2487/H1 Orenstein a Koppel
Vozy
plošinové/uhlák - s brzdou

Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11802
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Velikost kolejí a pražců

Příspěvekod JanoH0e » čtv 07 črc, 2016 5:35 pm

600 mm lesné železnice sú tak akosi "mimo mňa" . Možno Zmar vyloví v archíve nejaké "600" (Smolenice, Malacky , Rajnochovice - veľa ich nebolo) s tech. údajmi. Tak nejak všeobecne sa udáva dĺžka pražca 1300 mm, šírka 160 mm dolná plocha, horná môže byť 120-130 mm, hrúbka - výška 120 mm. Vzdialenosť pražcov bola podľa záťaže, ale osobne by som viac ako 80 cm nedával. Štrkové lôžko malo mať min. 100 mm. Ber to ako čisté teoretizovanie, prax sa mohla líšiť ( a určite aj líšila).

K koľajniciam Merklin Z - zrejme iné ani nie sú. Ak máš peniaze, kúp si koľajnice H0f Busch aj vozidla, hl. lokomotívy. Ak chceš koľajnice siloumocou vyrábať sám, tak si môžeš buď ísť cestou N tramu, nechať si "podkladnice" vyleptať podľa seba, potom pražce buď si nechať vypáliť alebo sám vrtať. Otázne je o koľko ťa to vyjde lacnejšie ako Busch. Potom môžeš koľajnice jednoducho lepiť na pražce a klince imitovať kúskom drôtu.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1408
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Velikost kolejí a pražců

Příspěvekod rawen » čtv 07 črc, 2016 6:04 pm

Ohledně kolejnic - mohli byste prosím doplnit tabulku pro převod výšky kolejnice na hmotnost (váhu) jejího jednoho běžného metru? Ta kila na metr se objevují v literatuře častěji, ale v terénu hůře zjišťují. :)

Díky, Radek
rawen
 
Příspěvky: 1692
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Velikost kolejí a pražců

Příspěvekod JanoH0e » čtv 07 črc, 2016 6:25 pm

Tu máš nástrel http://www.zababov.cz/wiki/index.php/Kolejnice , ale v podstate, má každý výrobca "svoju" tabuľku, takže je potreba ísť po značkách na koľajniciach.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1408
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Velikost kolejí a pražců

Příspěvekod hank » čtv 07 črc, 2016 7:45 pm

rawen: ČSN 42 5676, znění 1949, via Róbert Binder: Inžinierske stavby lesnícke III, VŠLD Zvolen, Lesnícka fakulta, 1958

65 mm - 7 kg/m
70 - 10
80 - 14
85 - 16,5
90 - 18
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6062
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Velikost kolejí a pražců

Příspěvekod MkTT » čtv 07 črc, 2016 8:05 pm

milan ferdián píše:Ahoj,

Politický okres Šluknov:Mikulášovice/Strojírna,600 mm
začátek:0,0 km nádraží Mikulášovice dolní nádraží/konec:továrna 0,34650 km
účel - doprava uhlí a železa
pohon - motorický 600
minimální poloměr - 10,0 m
šířka pláně v koruně - 2,4 m
Železniční svršek
druh štěrku - písek
šířka štěrkového lože - 1,4 m/tloušťka 20,0 cm
kolejnice - výška 12,0 cm/délka 8,0 - 8,0 m
styky - převislé normální
spojky - ploché,4 šrouby
pražce - modřín/průřez 10,0/12,0 cm - délka 1,1 m - max.vzdálenost os 80,0 cm
Lokomotivy
Montania - motorová/benzinová
stroj č.2487/H1 Orenstein a Koppel
Vozy
plošinové/uhlák - s brzdou

Milan


Nemáš Milane k této drážce více informací? Vůbec jsem netušil, že existovala. Ani na historických fotografiích jsem si jí nikdy nevšiml.

Mirek
MkTT
 
Příspěvky: 566
Registrován: stř 08 úno, 2012 3:46 pm
Bydliště: Praha 10

Re: Velikost kolejí a pražců

Příspěvekod rawen » pát 08 črc, 2016 4:56 am

Děkuji za obě tabulky. Radek
rawen
 
Příspěvky: 1692
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Velikost kolejí a pražců

Příspěvekod zmar » pát 08 črc, 2016 7:37 am

Záleželo na používané trakci. Animální železnice používaly lehký svršek (i mosty), ale předpokládám, že to asi nikdo modelovat nebude.

Pro lokomotivní provoz (v parní trakci) přikládám pro rozchod 600 mm popis svršku z LŽ Ilava:
ilava.jpg
Ilava, rozchod 600 mm


Popis svršku lokomotivní železnice rozchodu 760 mm ze Šuran jsem vložil do sekce '0e hospodárska dráha' 30 června 2016 8:23. Totéž se dá použít i pro lesní železnici. Popis svršku Korytničky nemám, ale vzhledem k používaným původním vozidlům odhaduji, že aspoň do třicátých let mohl být podobný, jako u těch lesních a zemědělských železnic. U těžkých úzkorozchodek s podvalníkovou dopravou musel být svršek podstatně silnější a jeho popis bych hledal například ve knížce Karla Justa o jindřichohradeckých úzkých.

Obecně na úzkých železnicích ČSD ať už rozchodu 760 nebo 1000 mm se svršek postupně zesiloval, aby unesl těžší a výkonnější lokomotivy. Na rozchod 1000 mm se dokonce někdy montovaly upravené vyřazené normálněrozchodné výhybky.
zmar
 
Příspěvky: 188
Registrován: sob 07 čer, 2014 7:00 am

Re: Velikost kolejí a pražců

Příspěvekod milan ferdián » pát 08 črc, 2016 7:57 am

MkTT píše:Nemáš Milane k této drážce více informací? Vůbec jsem netušil, že existovala. Ani na historických fotografiích jsem si jí nikdy nevšiml.

Mirek

Ahoj Mirku,
bohužel více informací nemám.
Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11802
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Velikost kolejí a pražců

Příspěvekod Vaclav86cz » pát 08 črc, 2016 9:11 am

V prvé řadě děkuji všem za ochotu.

Samozřejmě by šlo použít něco co mají například JHMD, ale nemyslím si, že úzkorozchodné drážky z 1. poloviny 20. století používali stejné pražce jako ČSD. Proto jsem se ani nesnažil někam jet a něco oměřit. I když v Mladějově by to možná šlo. Ve Zbýšově bohužel ne. Tam byl normální rozchod na betonových a úzký předělávají na vyřazené od SŽDC a zkrácené...

O kolejivu Busch H0f jsem uvažoval do doby, než jsem si spočítal kolik by mě stálo... na modul s vyhybnou celkové délky cca 800mm by to vyšlo na pěkné 4,5 tisíce...!!!
A to nemluvím o tom, že sice pražce by odpovídaly, ale vzdálenost těch pražců už asi úplně, ale zase to není takový rozdíl jak jsem si myslel. Proto mě to přivedlo k myšlence dělat si kolejivo sám.

Ohledně diskuze z Oe kolejivu jsem jí zaregistroval a vlastně zjistil, že takové informace nejsou normálně dostupné a docela by se hodilo kdyby byla někdě on-line tabulka se skutečnými rozměry a s přepočtem do modelových měřítek, včetně doporučení, protože třeba kolej CODE 31 asi neseženu a taky nevím jak dobře by po tom projížděli tovární modely s vyššími okolky, než je jejich skutečný přepočet.
Vaclav86cz
 
Příspěvky: 332
Registrován: pon 03 lis, 2014 9:33 pm
Bydliště: Brünn

Re: Velikost kolejí a pražců

Příspěvekod JanoH0e » pát 08 črc, 2016 11:03 am

Problém H0f je ten, že nie sú vhodné vozidla, ktoré by boli dostupné, mimo f. Bush. To málo, čo funguje je robené týmto štýlom : http://www.feinmechanikmodell.de/galerie/ . Asi najschodnejšia možnosť je kúpiť starset Bush, zistiť ako to funguje, z čoho je spodný pás a začať vyrábať "Buschové koľaje". Potom je tú možnosť mať 600ku ako maketu. Predstava, že vozidla veľkosti Z sa budú dať použiť väčšinou sa nenaplňujú. Nemecký modelári o tom viedli dlhé diskusie, kým neprišiel Busch a v podstate vyriešil problém. Ďalšia možnosť je urobiť to v H0e, kde je väčší výber koľajiva aj vozidiel.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1408
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Velikost kolejí a pražců

Příspěvekod Vaclav86cz » pát 08 črc, 2016 12:35 pm

Odkaz je bohužel nefunkční...
Busch má docela pěkně udělané nákladní vozy na H0f. Kiplory jsou opravdu pěkné a ve srovnání s nabídkou v H0e mě příjdou i realističtější. Další vozy taky nejsou špatně udělané a navíc lze si udělat jakýkoliv vůz, protože Busch nabízí spodek vozu jako základ ke stavbě. Trošku problém by byl třeba s výrobou oplenových vozů pro dopravu dlouhého dříví, ale myslím si, že Jožo Kiss už něco podobného dělal v H0e, takže by to asi šlo zmenšit na H0f.
Trošku větší problém jsou hnací vozidla. Nabídka Busch je orientována na vozidla z Německé produkce, kterých zase tak moc u nás asi nebylo. Mohly se vyskytovat, ale určitě né v takové míře jako ty u nás známe. I když původní BN 15 a BR 30 vycházeli z Orenstein & Koppel (později Deutz) který měl výrobnu i na území ČSR. Je tedy možné, že časem se od Busche dočkáme i motorových lokomotiv odpovídajícím pro náš provoz. Současná motorová lokomotiva Gmeinder 15/18 PS odpovídá pojezdově na BNE 50 (Radotínka) nebo na DH120 z Poldi. Další stroje jsou LKM Ns 2f a Deutz OMZ 122 které jsou ovšem spojnicové takže u nás skoro nevyužitelné. Další je novinka Decauville Typ 3 což je parní dvouspřežná lokomotiva. Podle výrobce vyráběná na počátku 20. století. Nevím jestli se k nám mohla dostat či jestli by šel pojezd k něčemu využít. Další takovou spíše blbostí je Motorwagen Lanz. To bych bral už spíše jako zajímavost než s tím něco vozit v 50. letech :-) Busch má navíc v nabídce i samostatný pojezd k 15/18, takže pokud by byl model kapoty pro BNE 50, nebo DH120, tak se s tím již dá něco dělat :-)
Vaclav86cz
 
Příspěvky: 332
Registrován: pon 03 lis, 2014 9:33 pm
Bydliště: Brünn

Další

Zpět na Úzkorozchodky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků