Stránka 8 z 14

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: úte 07 říj, 2014 9:38 am
od hank
Milane, dej si do googlu pojem "logging derrick" nebo "logging crane", vypadne na tebe třeba tohle:

http://208.56.96.178/Logging%20photo%20 ... sters.html

Ručně ovládané jeřáby typu derrick se používaly pro nakládku dlouhého dříví na vagóny určitě i v Německu, často ve dvojicích. Na Slovensku jsem v souvislosti s jednou lesní železnicí (myslím, že to byla Žarnovica) narazil na pojem "gránik", ale obrázek chyběl. (Zatím jsem si vždycky myslel, že gránik je kladkostroj.)

BTW, google se v tomto ohledu v jiných jazycích než angličtina projevuje jako úplný pitomec.

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: úte 07 říj, 2014 9:45 am
od milan ferdián
Mě nejde o žádnou mechanizaci,byť to je dřevěný jeřáb.Prostě se mi nezdá tvé překladiště v Senince. :wink:

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: úte 07 říj, 2014 10:19 am
od hank
Tahle "mechanizace" je principiálně známá a používaná už nejméně od 17. století... sice je fakt, že nejdřív v přístavech a kamenolomech, ale určitě se hodí i k tomu dlouhému dříví. Až přijdu domů, podívám se do archlívu a zkusím najít ty německé fotky.

Edit: Neofrňuj nad mechanizací :mrgreen: a koukni ještě aspoň sem:
http://www.d.umn.edu/cla/faculty/troufs ... /PB39.html

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: úte 07 říj, 2014 5:00 pm
od JanoH0e
Ak to zjednoduším, tak tak ako nakladalo na nákladisku do úzkych, tak potom prekládka do nornálnorozchodných. T.j. zase klády, na ktorých sa drevo "valilo" buď pajcermi - železnými tyčami alebo kladkostrojmi popr. inou "mechanizáciou" na ľudský alebo animálný pohon. Siahovice ručne. Vagóny v tomto prípade neboli vedľa seba, ale bolo zložisko, kde sa drevo ukladalo na prekládku. To platilo u malých LŽ, tam, kde boli veľké objemy sa používala už v tej dobe mechanizácia už od začiatku, aj keď to nemusel byť konzolový žeriav. Drevo z lesa - t.j. slangovo "ťažba na stojato" sa prekladalo priamo do normalnorozchodných vagónov málo kedy, v podstate asi nikdy, mimo výnimiek daných v mimoriadnych prípadoch. Vždy išlo najprv na pílu, popr. úložisko, kde sa skontrolovalo, označilo atď., spracovalo aspoň na hrubo, ošetrilo atď. Potom šlo na prekládku. Ak počkáš do víkendu, sú nejaké fotky, filmy, popisy, skúsím do dať nejak do kopy.
Inač pozri si tento film, je síce maďarský, ale na pochopenie prekladký to snáď stačí, cc od 20 min. https://www.youtube.com/watch?v=rcHsSSBwghM

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: úte 07 říj, 2014 7:33 pm
od milan ferdián
Našel jsem fotku překladiště z roku 1900.Překladiště Františkov.Nalevo lesní,blíže dopředu normál.

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: úte 07 říj, 2014 7:35 pm
od hank
On totiž Milan reaguje na moje plánované kolejiště, kde bude na jedné rampě pro překládku vedle sebe normální i úzká kolej. Je to sice fiktivní situace, ale má reálný základ - na ramzovské dráze byla v okolí Branné dvě taková místa, nákladiště Františkov

Obrázek

a vlečka v km 13,971

Obrázek

a koukám, že mě Milan předběhl...

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: úte 07 říj, 2014 7:55 pm
od JanoH0e
Úzka koľaj viedla ale na rampu a z tej rampy sa prekladalo, viz mapy, vedľa seba iba ak siahovica alebo portálovým žeriavom. Takáto situácia bola aj na "poslednej" LŽ v Kamenici nad Cirochov, ukončenie prevádzky v roku 1991.

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: úte 07 říj, 2014 8:04 pm
od milan ferdián
Já ještě přidám pozdější plánek překladiště.Píše se zde,že je zde zastávka.

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: úte 07 říj, 2014 9:18 pm
od poustva
Jaroslav Žíla nasdílel na FCB krásné, staré, dosud nepublikované fotky z Bystřice (u47.001,2 M11...)
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10203983958750860&set=pcb.10152310004565936&type=1&theater

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: stř 08 říj, 2014 5:20 am
od hank
Milan F.: Píšeš pozdější plánek a máš tam rok 1894, zatím co můj je datovaný 1909... Ale to je jedno, já jsem chtěl jen upřesnit, že zastávka pro osobní vlaky byla ve Františkově zrušena ještě za 1. republiky, zatímco nákladiště (už bez úzké) se používalo k nakládce dřeva až do r. 1956.

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: stř 08 říj, 2014 11:05 am
od Raduz

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: stř 08 říj, 2014 8:40 pm
od zmar
Ještě k překládání dřeva na lesních železnicích. Tohle je překladiště v Lubochni, kde sice byla jedna úzká kolej těsně u normálního rozchodu. Ale ta sloužila pro překládání kusového zboží a případně hotového řeziva. Pro dlouhé dříví sloužila druhá kolej s meziskladem na rampě.
lubochna.jpg
Lubochňa


Druhý obrázek je překládací jeřab v Kamenici nad Cirochou. Tam byly úzké koleje hned u širokých ale překládalo se tam řezivo z pily.
kamenica.jpg
Kamenica nad Cirochou
kamenica.jpg (55.48 KiB) Zobrazeno 6519 krát

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: čtv 09 říj, 2014 9:44 am
od milan ferdián
Zmar:
Díky za další zajímavý plánek.Jaká bývala rozteč os souběžných kolejí na lesních železničkách?

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: čtv 09 říj, 2014 1:54 pm
od JanoH0e
Minimálna osová vzdialenosť podľa normy bola 3,5 m medzi priamymi koľajami, v praxi podľa potreby, čiže aj viac.

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: čtv 09 říj, 2014 2:00 pm
od milan ferdián
JanoH0e píše:Minimálna osová vzdialenosť podľa normy bola 3,5 m medzi priamymi koľajami, v praxi podľa potreby, čiže aj viac.

Jano díky,pro mne důležitá informace.Jaké jsou osovosti kolejí na úzkých jsem věděl,ale jen ta lesní chyběla.