t6791225 píše:Nejraději bych se v modelovém provozu věnoval nákladní dopravě v 50. a 60. letech, především přeprava dřeva či kameniva.
Pokud jde o JHMD v dobách poválečných ČSD, tak zapomeň na úzkorozchodné nákladní vozy. V té době už šlo výhradně o dopravu dvounápravových nákladních vozů na podvalnících (4osáky neměly přechodnost, resp. tehdejší drážní ingósti měli strach to zkoušet, tak to radši vůbec nepovolili). Na bystřické větvi byly největšími přepravci Jitka Otín, kam se zajíždělo až na vlečku (zetky, cisterny, uhlí), Strojobal Rozkoš (nakládali ve Střížovicích do zetek) a textilky v Nové Bystřici, kde se nakládalo i dříví do uhláků (hlavně metrová polena) nebo nízkostěnných vozů s klanicemi. Na obrataňské větvi sklárna ve Včelničce (uhlí, střepy, a další suroviny do sklářského kmene), keramička Hlubokodol (kam vedla z Lovětína vlečka 600 mm a uhlí i další hmoty se v Lovětíně překládaly do kiplór) nebo uhelné sklady v Černovicích u Tábora. Z toho vyplývá i skladba normálně rozchodných nákladních vozů: Ztr, Zt, Z, Vtr, Vtdr, Ut, později i Zts a Vte, semtam nějaká ta cisterna. 4osáky se začaly vozit až po převratě. A ty zátěže bývaly slušné, sám pamatuju v 70. letech např. manipulační kolej ve Střížovicích plnou vozů k nakládce od hranic po hranice nebo smíšený vlak s 12 normálně rozchodnými nákladními vozy a čtyřmi brzdicímu vozy z Nové Bystřice vezený dvojspřežím TU 47.0, kde se na konci za posledním brzdicím vozem nesměle krčil jeden sasák a fíra měl problém strefit se do perónů, protože na něj skoro neviděl... Pokud je mi známo, tak šutr se po válce na jihočeských úzkých nevozil a dlouhé dříví na dvojicích oplenových vozů taky ne. Šutr se ale vozil na Frýdlantsku v uhlácích na podvalech. V Osoblaze to byly komodity odpovídající zemědělskému charakteru kraje - obilí, hnojiva apod., samozřejmě zase uhlí. Korytničku jsem v provozu nezažil, tak k ní ať se vyjádří někdo jiný.
Úzkorozchodné nákladní vozy se v uvedeném období v JH po určitou dobu používaly jako pomocné (nehodový vlak apod.) nebo jako provizorní brzdy (vysokostěnné i nízkostěnné vozy naložené kamením), ale jinak jejich vraky postávaly na různých místech a nejezdilo se s nimi.
Mohu se samozřejmě mýlit, 50. léta nepamatuju, ale od 60. let můj popis víceméně odpovídá skutečnosti až do roku 1989.
A jestli se chceš dozvědět víc o úzkorozchodkách ČSD 760/750 mm, toto
https://www.databazeknih.cz/knihy/na-uz ... ndu-195931
https://www.vydol.cz/publikace/uzkorozc ... anice.html
https://www.databazeknih.cz/knihy/treme ... aha-196192
https://www.martinus.cz/?uItem=192564
je povinná četba. (S tou výhradou, že autor poslední uvedené knihy bývá na Slovensku často kritizován za nakládání s daty i za vykrádání cizích prací...)