Británie v úzkých

Specializované fórum pouze pro příznivce úzkorozchodných železnic.

Moderátor: Michal Dalecký

Británie v úzkých

Příspěvekod martin.havranek » stř 23 bře, 2022 10:09 am

Rád bych zde představil svou mnohaletou myšlenku na stavbu anglického kolejiště v modelové velikosti 1:76 za použití kolejiva o rozchodu 9 mm, tj. anglického měřítka 009. Vše to začalo před pár lety, kdy jsem snad trochu nerozvážně pořídil dvě parní lokomotivy od Dánského výrobce Heljan jejichž předlohy sloužily v hrabství Devon na dráze Lynton and Barnstaple railway až do roku 1935, kdy železnice ukončila provoz.

001.jpg


Samozřejmě jsem nezapomněl v prvopočátcích ani na vozový park, který téměř celý z této dráhy vyrábí anglické Peco.

002.jpg


A teď tedy k samotnému kolejišti.

Už na samém počátku jsem si určil, že by kolejiště mělo být hlavě prezentováno v rámci modelářských výstav, tudíž by mělo být dobře přepravitelné, snadno rozebíratelné a co nejvíce viditelné tratě pro diváka. Tím jsem se už na samém počátku přesunul do segmentových/modulových kolejišť, ale nechtěl jsem kolejiště s koncovými stanicemi a provozem z/do. Rád bych i v rámci předvádění měl automatický provoz kde by soupravy mohli sami kroužit bez zásahu obsluhy. Tudíž jsem po dlouhém uvažování dospěl ke kruhu, kdy obsluha je uvnitř a kolem celého kolejiště je možnost pohybu obecenstva. Nejsem si jist zdali u nás nějaké takové kolejiště u nás existuje, ale ve světě se občas objevují.

Kolejiště je navržené kruhové koncepce, na stavbu by bylo použito osm modulů o poloměru 1000 milimetrů a šíře 400 milimetrů. Tak to by nám dalo celkovou velikost kolejiště po obvodu 2400 milimetrů a vnitřní prostor pro obsluhu by byl kruh o 1600 milimetrech. Moduly by byli pevně spojeny po dvou, tudíž by kolejiště mělo 4 díly, po devadesáti stupních kruhu. Na každém "segmentu" by byla trať o délce cca 1570 milimetrů. Kolejivo by bylo použito od Peca, výhybky mainline o úhlu odbočení 12 stupňů.

Samotný motiv kolejiště vychází z již zmiňované Lynton & Barnsplate railway a mírně zvlněné krajiny. Jeden segment by tvořil čistě skryté nádraží a další tři čtvrtiny kolejiště by nabízela divákovi pohled na samotnou trať a malé jednoduché nádraží. Ve stanici by se nacházeli dvě kusé koleje na vykládku, jedna soukromá uhelných skladů a druhá patřící do stanice s rampou a menším skladištěm. Ze stanice by trať pokračovala přes úrovňové křížení a kolem městské zástavby, kde by i domy tvořili kulisu oddělující prostor pro obsluhu a dále by pokračovala do volné krajiny. Zde by například překračovala vodní tok a mizela by pod silničním nadjezdem. Tolik prozatím s teorie. Kolejiště mám prozatím ve formě náčrtu, tudíž zatím nic konečného.

anglie_barva.jpg


Tolik zatím k teorii
martin.havranek
 
Příspěvky: 61
Registrován: pát 11 říj, 2019 9:54 am

Re: Británie v úzkých

Příspěvekod Ivan » stř 23 bře, 2022 11:16 am

Koukám, že v reálu z trati už mnho nezbylo. Námět nicméně zajímavý, i koncept. Bude stanice nějaká konkrétní, nebo bude jen insprovaná?
Nějaké podklady se očividně dají nalézt.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1687
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Británie v úzkých

Příspěvekod Dovi » stř 23 bře, 2022 11:53 am

Držím palce, úzké není nikdy dost :-)

P. S.
Pro větší variabilitu při vícedenních setkáních zkusit ještě zajistit vzájemnou vizuálně nerušivou zaměnitelnost modulů/segmentů, tj. univerzální napojení krajiny a zástavby na styku modulů...
/nejspíš asi u těch "jižních", čili stanice umístitelná nejen na jihozápadě, ale i na jihovýchodě/
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 536
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: Británie v úzkých

Příspěvekod martin.havranek » stř 23 bře, 2022 12:58 pm

Dovi píše:Pro větší variabilitu při vícedenních setkáních zkusit ještě zajistit vzájemnou vizuálně nerušivou zaměnitelnost modulů/segmentů, tj. univerzální napojení krajiny a zástavby na styku modulů...
/nejspíš asi u těch "jižních", čili stanice umístitelná nejen na jihozápadě, ale i na jihovýchodě/


I toto řešení mě napadlo, ale takovéto věci se mi nejlépe představují až v reálu na hotových rámech modulů. Třeba se to nějak povede
martin.havranek
 
Příspěvky: 61
Registrován: pát 11 říj, 2019 9:54 am

Re: Británie v úzkých

Příspěvekod martin.havranek » stř 23 bře, 2022 1:06 pm

Ivan píše:Koukám, že v reálu z trati už mnho nezbylo. Námět nicméně zajímavý, i koncept. Bude stanice nějaká konkrétní, nebo bude jen insprovaná?
Nějaké podklady se očividně dají nalézt.


Podklady se dají nalézt dost na netu a doma mám i dvě knihy přímo o této železnici. Tudíž zásobárna fotek je dostačující.
anglie_knihy.JPG

Jinak stanice podle reálu není, je to víceméně upravená Woody Bay, jenom je tam přidána odstavná kolej k uhelným skladům. A tuhle kusou kolej jsem si vypůjčil ze stanice Bratton Fleming. Takže takové trochu podle reálu
woodybay.JPG
martin.havranek
 
Příspěvky: 61
Registrován: pát 11 říj, 2019 9:54 am

Re: Británie v úzkých

Příspěvekod Ivan » stř 23 bře, 2022 1:26 pm

V tom případě už nezbývá nic jiného, než jen popřát úspěšnou stavbu a spoustu zábavy :wink: určitě budu se zájmem sledovat.

Tady se už o to někdo pokusil.

Woody bay spíš jako ilustraci pro ostatní... :wink:

Obrázek

Obrázek
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1687
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Británie v úzkých

Příspěvekod Střelec » stř 23 bře, 2022 8:03 pm

Tak ať se daří!
Jinak přechody mezi hlavními moduly by měly mít jednotná čela a mohly by je krýt obligátní živé ploty, nebo remízky. Pak by záměna dílů (případně doplnění o rovné úseky na ovál) neměly být problém. A jak jsem zjistil, touha či potřeba záměnných nebo doplňkových dílů časem přijde.
Střelec
 
Příspěvky: 1620
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Británie v úzkých

Příspěvekod martin.havranek » čtv 24 bře, 2022 12:32 pm

Jelikož bude kolejiště situováno pro nás do období druhé epochy, řekněme do let mezi lety 1925 až 30 tak bude na kolejišti potřeba i dostatku silničních vozidel a proto jsem v posledních dnech na aukru vydražil pár stavebnic v měřítku 1:76 od britského výrobce Rowland miniatures. Jedná se tedy o všechno o parní stroje, mezi nimiž jsou o parní oračky Fowler s balančním pluhem a hlavně nákladní vůz Robey, který by měl s vlečkou sloužit místnímu prodejci uhlí
stavebnice.jpg
martin.havranek
 
Příspěvky: 61
Registrován: pát 11 říj, 2019 9:54 am

Re: Británie v úzkých

Příspěvekod martin.havranek » čtv 25 kvě, 2023 10:32 am

V poslední době se toho moc nového neděje, tak alespoň přidám pár obrázků posledních přírůstků.
Jedná se o model lokomotivy Lyn, která byla dodána na L&B v roce 1898 americkou firmou Baldwin Locomotive Works. Jedná se opět o stroj v měřítku 1:76 od dánského výrobce Heljan
Přílohy
Baldwin_2.jpg
Baldwin_1.jpg
martin.havranek
 
Příspěvky: 61
Registrován: pát 11 říj, 2019 9:54 am

Re: Británie v úzkých

Příspěvekod martin.havranek » čtv 25 kvě, 2023 10:40 am

Ještě dva obrázky na porovnání anglické a americké konstrukční lokomotivní školy.
Přílohy
Baldwin_4.jpg
Baldwin_3.jpg
martin.havranek
 
Příspěvky: 61
Registrován: pát 11 říj, 2019 9:54 am

Re: Británie v úzkých

Příspěvekod Ronoath » ned 25 čer, 2023 4:53 pm

Parádní námět! Když jsem tam byl, nikdy by mě nenapadlo, že někdo v mé rodné zemi začne stavět kolejiště s jejím námětem...
H0, se zamračenými někde mezi roky 2001 - 2005 na Šumavě. V digitálu.
Uživatelský avatar
Ronoath
 
Příspěvky: 225
Registrován: úte 22 led, 2013 9:05 am
Bydliště: Prajzsko

Re: Británie v úzkých

Příspěvekod martin.havranek » ned 02 črc, 2023 4:23 pm

Ronoath píše:Parádní námět! Když jsem tam byl, nikdy by mě nenapadlo, že někdo v mé rodné zemi začne stavět kolejiště s jejím námětem...


Tak pár lidí, kteří u nás tvoří zahraniční námět by se jistě našlo. Například Pan Březina se svoji Amerikou.
Mě osobně Británie hodně přitahuje, ale dělat normální rozchod bych nikdy nechtěl. Přeci jen jejich 1/76 potažmo 1/148 je trošku mimo na rozchody 16,5 a 9 milimetrů. Cože se u úzké ztratí.
A to ani nemluvím o neexistenci kulis na vozidlech a jejich kravských dírách mezi nárazníky.

Moc rychle v tomto námětu nepokračuji, sem tam koupím nějaké nové vozidlo, doplněk a podobně a to je zatím vše. Rámy jednotlivých segmentů mám už také vyřešené, jen je objednat.
V poslední době jsem se hodně ponořil do předpisů a zabezpečovacích náležitostí na Southern Railway, celé stránky zde http://www.trainweb.org/railwest/etc/menus/menu2.html#minor
martin.havranek
 
Příspěvky: 61
Registrován: pát 11 říj, 2019 9:54 am


Zpět na Úzkorozchodky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků