odlitky

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Re: odlitky

Příspěvekod vorech » stř 13 úno, 2013 3:44 pm

Jo zmílil jsem se. Má tam být 363.
Koukal jsem na stránky a pro jednu si zajedu do Prahy, tak pak poreforuji.
Díky
epocha V, VI DCC v TT
Uživatelský avatar
vorech
 
Příspěvky: 215
Registrován: ned 24 úno, 2008 6:43 pm
Bydliště: Klatovy

Re: odlitky

Příspěvekod vorech » pon 04 bře, 2013 7:59 pm

Tak jsem zatím koupil jeden odlitek na zkoušku, je od xjenda@centrum.cz a fotky jsou na rajčeti pod stavba loko.
Odlitek je odpovídající ceně. Žádnej zázrak, ale taky žádný průser. U tohohle odlitku kromě masek, nemáte žádné jiné detaily (izolátory, zasklení, popisky apod.) Dokončovacích prácí je tu míň než u odlitků p. Molaty. Myslím, že koupím ješte kastli z U krále železnic a tu budu dělat. Sice když spočítám náklady, že koupím i rovnou celou 372 od Kuehna (komplet podvozek) a kastli, tak s barvama jsem tam za 4 tis.
epocha V, VI DCC v TT
Uživatelský avatar
vorech
 
Příspěvky: 215
Registrován: ned 24 úno, 2008 6:43 pm
Bydliště: Klatovy

Re: odlitky

Příspěvekod Honza168 » stř 06 bře, 2013 10:56 pm

Trpělivě jsem přečetl všechny příspěvky k tématu "odlitky" na 15 stránkách. Domníval jsem se, že se zde dozvím něco o tom, jak postavil z odlitku model. Bohužel, jako v drtivé většině jiných nití této diskuse.biz se člověk prokousává jednak otázkami (ve většině případů zbytečnými, neb jejich autoři jsou jen líní hledat a otravují ostatní), druhak zbytečnými plky, které s tématem souvisí jen okrajově. Nemějte mi prosím za zlé tato kritická slova, přátelé. Ona totiž každá de facto nemoderovaná diskuse nemůže dopadnou jinak...
Přesto se dovolím zeptat, zda-li některý z vážených pánů kolegů-modelářů, kteří mají praktické zkušenosti s výrobou modelů z odlitků nevědí o nějakém ucelenějším pojednání na toto téma, něco jako napsali jiní zkušení lidé v bezvadném seriálu "nebojte se leptů". Existuje na nějakém webu (webech) něco na tento způsob? Nedaří se mi nic smysluplného objevit, bohužel ani v nabídkách výrobců odlitků.
Nebojím se odlitků modelů jako takových, něco o odlévacích hmotách a jejich opracování vím a taky jsem se v tomto ohledu o své zkušenosti maličko podělil na svém webu Honzíkovy vláčky, ale vůbec nic netuším o základních pracovních postupech při zpracování odlitků modelů železničních vozidel od A do ZET (např. jak moc se musí odlitek brousit (a proč?), konečná tloušťka stěny, opracování stěn, kytování, barvení, zasklívání, lepty na rámy oken?, osvětlení, usazení podvozku, atd., atd. - otázky kladu jen příkladmo...)
Najde se někdo, kdo už napsal (nebo napíše) komplexní návod (třeba jen stručný) podle vzoru, který už známe - tady "nebojte se odlitků"? Kdo se podělí o své praktické zkušenosti...?
Nezlobte se, ale už mne zde dál nebaví číst příspěvky o tom, jesti jsou odlitky toho či onoho Mistra křivé nebo drahé, a jestli je někdo klonuje... Díky za pochopení. Všechny zdraví Honza168.
Díky za serióznější pokračování diskuse na téma "odlitky".
Uživatelský avatar
Honza168
 
Příspěvky: 131
Registrován: ned 13 zář, 2009 1:06 pm
Bydliště: Praha

Re: odlitky

Příspěvekod Tomáš » čtv 07 bře, 2013 8:42 am

No ono to je právě úplně jinak, než dáváš příklad "nebojte se leptů" ! Ale k věci.
Něco se můžeš dočíst zde:
http://www.mojett.cz/?p=901 celkem čtyři články.

Proč nenajdeš nikde přesný návod jak na to ? Protože to právě kvůli kvalitě odlitků nejde.
1) Lept je přesná stavebnice, kde dostaneš návod, který platí pro první i tisícovou stavebnici, pořád stejný, všechny ty úkony budou pořád dokola.
2) U těch odlitků to tak ale není. Protože první odlitek bude vypadat takhle a ten co si koupíš ty jako stopadesátý v pořadí už bude úplně jiný, i když půjde stále o ten stejný stroj. Takže když ti tady budu radit brus ten odlitek na 2-3mm, mě se to tak povedlo, tak se vsadím, že budeš velmi rozčílen protože tobě to bude už při 3mm praskat.
Příklad ti dám na vozech balm 020. Stejný výrobce, rozmezí nákupu 1-2roky a mám tu tři úplně odlišné odlitky tohoto balmu. První "série" se brousila celkem blbě. Povrch odlitku měl krupičku, no nic moc. Pak přišla "série 2" na první pohled z jiného materiálu, povrch hladký, ovšem podoba čela mírně mimo. "třetí série" se zatím povedla nejlíp, ale zase bacha při broušení, odlitek se rád kroutí teplem.

Já se třeba učil ty odlitky pokus omyl. Cena bývala 150kč, dneska 200 - 250kč, což je pro mě přijatelná cena. Ono když pokazím lept za 800kč tak mě to bude mrzet podstatně víc, no naučit se to musíš taky. Šel jsem na to tak, že jsem si koupil rovnou 2-3 ks, kdyby se to nepovedlo. A věř mi, že z kraje těch zmetků bylo dost. Ze začátku jsem zkoušel brousit ručně, ale nikam to nevedlo. Nyní už jsem plně mechanizován a s ručním broušením se to nedá srovnat. Jako první odlitky jsem volil právě ty, které nebudou uvnitř moc členité. Někdo nedoporučuje dělat právě ty motoráky a přípojné vozy kvůli velkému počtu oken, mě to, ale nevadilo. Brousím pomocí brusných kotoučků. Lépe nižší rychlost a pomalu. Postupně odbrušuji jednu stěnu za druhou. A opět se dostáváme ke kvalitě odlitků. Ne všechny stěny jsou stejně rovné, takže opatrně. Já si to prvně prosvítím lampou abych viděl sílu stěn a označím, kde brousit víc a kde míň. Nejhorší bývají čela, tam se brousí nejvíc. Kolik brousit se dá těžko jednoznačně říct. Obecně řeknu tak, aby okna, šly jednoduše vyříznout odlamovacím nožem. Vyříznu jen takovou blánu a vím, že už to stačí. Brousím zásadně venku v zimě ve vaně. Někdy se stane, že se odlitek zkroutí, dá se vyrovnat v horké vodě, nebo taky " na teplé žárovce". Přibrušování detailů odlitků opět závisí na kvalitě. U Čížova odlitku 853 se mě průduchy od motoru na střeše vylouply úplně samy. U Molatovy 850 to nešlo, protože průduchy jsou křivé a občas se slívají. Vnitřek střechy brousím pouze tehdy, když nemohu odlitek dostatečně zaklopit na pojezd. Pouze v kabině vyfrézuji mističku, přiměřeně, kam se pak provrtám z čelního reflektoru. Další drobnosti pouze pilníčkem. Boční okýnka, nebo ty co se dají odlít mi dělá kolega modelář. Ty různé křivé a kulaté zalívám Clearfixem. Když se do toho trochu fouká, dá se udělat i vyboulené. Pak předvrtám dírky pro zábradlí a světla. Žádné velké tmelení nedělám. Pokud udělám probroušení odlitek likviduju. Malé prasklinky, nebo problémy tmelím vteřiňákem.Jo tmelil jsem jednou když jsem z balmu 020 dělal balm post. Dál už postupuješ jako obvykle. Nástřik, zasklení namašlení usazení na pojezd.
Určitě to jde popsat i udělat líp, ale od toho jsou tu jiní Experti. Např. Jacek , nebo p. Kotek staví z odlitků super kousky. Já si pořád ještě hraju a zkouším.
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Re: odlitky

Příspěvekod Honza168 » čtv 07 bře, 2013 9:32 am

Tomáši, děkuju nejen za odkaz na "MojeTT" (kupodivu mi to vyhledávač nanabídnul), ale především za osnovu jak na odlitky. Prozatím mi to stačí. O rozdílech mezi lepty a odlitky, stejně jako o kvalitě odlitků některých výrobců není třeba diskutovat. Navštívil jsem dílnu jednoho profesionála a leccos se tam přiučil právě o tom, co se musí udělat pro "stálost kvality" odlitků. To je myslím pro některé pány, co prodávají na burze, španělská vesnice... Prostuduju články v odkazu a až podle toho bych se event. ještě ozval. Ještě jednou děkuju za tvůj čas. Honza168.
Uživatelský avatar
Honza168
 
Příspěvky: 131
Registrován: ned 13 zář, 2009 1:06 pm
Bydliště: Praha

Re: odlitky

Příspěvekod vvitty » čtv 07 bře, 2013 9:38 am

A pak jsou i odlitky ktere se v podstate brousit nemusi, maji prijatelne tenke steny a jsou kvalitativne stale. Ovsem za cenu epoxidovych odlitku z burzy je treba pripsat jednu nulu.
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2627
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: odlitky

Příspěvekod Tomáš » čtv 07 bře, 2013 10:48 am

vvitty píše:A pak jsou i odlitky ktere se v podstate brousit nemusi, maji prijatelne tenke steny a jsou kvalitativne stale. Ovsem za cenu epoxidovych odlitku z burzy je treba pripsat jednu nulu.


Ano ano , na to se nesmí zapomínat. Nějak takhle bych si představoval odlitek. Příkladem může být T478.1 z Peček. Ta cena je akceptovatelná právě díky kvalitě a nulové práci.
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Re: odlitky

Příspěvekod Tomáš » čtv 07 bře, 2013 11:02 am

Jinak tady na ukázku právě zmiňované motoráky
850. p.Molata
853. p.Číž

Zatím mě trápí usazení karoserie krokodýla. Taky to zda-li udělat hnaný pouze jeden nebo oba podvozky.?

http://tauvec.rajce.idnes.cz/850_a_853#P3070005.jpg
http://tauvec.rajce.idnes.cz/850_a_853#P3070006.jpg
http://tauvec.rajce.idnes.cz/850_a_853#P3070007.jpg
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Re: odlitky

Příspěvekod juroH0 » čtv 07 bře, 2013 11:10 am

H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 900
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Re: odlitky

Příspěvekod Patrik Novák » čtv 07 bře, 2013 9:15 pm

Patrik Novák
 
Příspěvky: 734
Registrován: stř 15 črc, 2009 6:51 pm
Bydliště: Horní Podluží

Re: odlitky

Příspěvekod vorech » čtv 07 bře, 2013 11:01 pm

To: Honza168
Vidíš, dáš dotaz ve vlakně odlitky a dostaneš odpověď. Myslím, že to jde i bez omáčky. :D
epocha V, VI DCC v TT
Uživatelský avatar
vorech
 
Příspěvky: 215
Registrován: ned 24 úno, 2008 6:43 pm
Bydliště: Klatovy

Re: odlitky

Příspěvekod Tomáš » ned 10 bře, 2013 2:49 pm

Můžete mi někdo poradit, jak se řeší problém : dření karoserie o podvozky .??
Příkladem může být zmíněná 850. Pokud karoserii zaklopím na pojezd tak aby vše lahodilo oku, stane se, že v oblouku dřou masky podvozků o hrany karoserie. Pokud karoserii přizvednu tak aby se podvozky otáčely pod ní vypadá to blbě.
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Re: odlitky

Příspěvekod vorech » ned 10 bře, 2013 11:28 pm

Já jsem to samé řešil u 242 a udělal jsem to tak, že v místech kde jsou podvozky, tak jsem víc vybrosil kastli a i horní hrany masek jsem uplne shodil.
epocha V, VI DCC v TT
Uživatelský avatar
vorech
 
Příspěvky: 215
Registrován: ned 24 úno, 2008 6:43 pm
Bydliště: Klatovy

Re: odlitky

Příspěvekod 754 028-9 » ned 14 dub, 2013 3:59 pm

Zdravím kolegové,
Nevíte kdo dnešní dobou dělá nejlepší odlitky motorového vozu řady 854 (M296)?
Nebo zda-li někdo nebude dělat v blízké době lept?
Předem díky za odpovědi.
Uživatelský avatar
754 028-9
 
Příspěvky: 132
Registrován: pon 30 led, 2012 4:40 pm
Bydliště: Mnichovice

Re: odlitky

Příspěvekod Stanin » pon 09 zář, 2013 6:46 am

Zdravim páni,

nemáte někdo zkušenosti se současnou kvalitou odlitků od pana Číže? Chci si od něj objednat Rosničku a novější Karkulku (ř. 726) v H0. Na burzu se nedostanu (resp. je to docela pálka si z Brna odskočit jen pro 2 odlitky), tak musím vsadit na poštu. Ale co jsem se tu dočetl, tak poštou je to loterie, co se týká kvality zasílaných kusů. Objednával jste poslední dobou něco od p. Číže poštou?

Díky,
S.
Stanin
 
Příspěvky: 541
Registrován: ned 16 čer, 2013 8:48 pm
Bydliště: Brno

PředchozíDalší

Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 33 návštevníků