M494.001

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Re: M494.001

Příspěvekod JenikPluto » pát 17 črc, 2015 9:17 am

Podle informací zde http://www.bahnstatistik.de/RAL.htm a tady https://de.wikipedia.org/wiki/RAL-Eisenbahnfarben byla původní barvou spodní části těchto souprav (stejně jako u některých jiných) dnes již z registru vyřazená barva RAL 4000. Na pruh kolem oken pak byla v době výroby SVT 137 používána RAL 1001. Hokej s barvami měli zřejmě i při rekonstrukci souprav v Německu (viz např. http://www.bahnbilder.de/1024/vlnr-svt-137-856-des-420040.jpg, vlevo Köln, vpravo Hamburg).
Pomineme-li, jaká byla tedy barva M494 ve skutečnosti, tak mi připadá (podle mého monitoru), že dobře by kromě navržených modrých mohla vypadat i RAL 5022 (barva směrovky letadel Lufthansa).
Toho Tilliga jsem v ruce nikdy neměl, ale na mém Kölnu od Hobbytrainu (16061) je fialová prostě fialová, stejná, jako na Rheingoldu, řekl bych, že odpovídá té RAL 4000.

JP
JenikPluto
 
Příspěvky: 439
Registrován: pát 08 lis, 2013 10:19 am
Bydliště: Kladno

Re: M494.001

Příspěvekod ReichenbergW » pát 17 črc, 2015 10:57 am

Zdravím pánové, moc se v TT neorientuji, ale uklidním vaše vcelku zbytečné vášně, a barevnou originální fotkou jednotky M 494.001, podle které jsem dělal jak modely v H0 (též hotové) přikládám. Též podle toho vznikl podklad pro TT. ČKD podle nařízení Ministerstva dopravy natíralo motorové lokomotivy po válkce původní barvou Temperol č. 1066, což byla temně modrá barva, následně použitá i pro opravu jednotky M 494.0, které se podle toho nátěru začalo přezdívat Modrý blesk. Následně se tato barva uchytila u lokomotiv z výroby ČKD (T 434.002 - 008, přičemž T 434.001 měla původně jen v letech 1952 - 1953 aplikovaný odstín Pařížské modři - který šel více do zelena - její barevná fotka taky existuje. Poté byla i tato lokomotiva, po rok trvajících zkouškách už notně umazaná, pro veletrh v Brně přestříkaná do stejně temně modré jako zbývající lokomotivy. Dále pak tento odstín převzaly lokomotivy T 435.0 (vyjma posledních s kývačkami a T 435.087) a další T 458.0 a 1. Snad to takto postačí. Na té tovární fotce M 494.0 ještě chybí označení předku a konce vlaku písmeny P a Z, které domalovali později. Jednotka byla vrácena DR výměnou za nákladní vozy ČSD až v roce 1956, s tím že patrně naposledy do provozu u ČSD zasáhla v průběhu roku 1954, pak už jen stála.
Přílohy
DSCF3212.JPG
P1270016.JPG
M 494.001_náhled_FOTO ČKD_archiv J. Wagner.jpg
Uživatelský avatar
ReichenbergW
 
Příspěvky: 509
Registrován: ned 07 srp, 2011 8:55 am
Bydliště: Liberec

Re: M494.001

Příspěvekod HonzaM » pát 17 črc, 2015 11:28 am

ReichenbergW píše:Zdravím pánové, moc se v TT neorientuji, ale uklidním vaše vcelku zbytečné vášně, a barevnou originální fotkou jednotky M 494.001, podle které jsem dělal jak modely v H0 (též hotové) přikládám

Tato "barevná" fotografie je s vysokou pravděpodobností pouze kolorovaná černobílá fotografie. K tomuto přesvědčení mne vedou dva fakty: 1. tentýž obrázek se objevuje ve více zdrojích jako černobílý a je vysoce nepravděpodobné že by někdo dělal dva přesně stejné snímky, jednou barevný a podruhé černobílý. 2. Tam kde má být podle mnoha vyjádření modrá je na tomto obrázku prakticky černá - překrýt takto tmavou plochu kolorováním jinou barvou je totiž nemožné.
JM
Naposledy upravil HonzaM dne pát 17 črc, 2015 7:07 pm, celkově upraveno 1
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4042
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: M494.001

Příspěvekod Radek Strnad » pát 17 črc, 2015 11:34 am

Děkujeme za objasnění problematiky. Ta fotka mi přijde jako černobílá. Samozřejmě modelovost je modelovost, ale kdyby měl model mít tyto barvy, moc by se mi tedy nelíbil. Vím, že modelovost není o líbení......Na tom modelu v krabičce mají krajní vozy modrý pruh nahoře. Proč?
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1186
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: M494.001

Příspěvekod ReichenbergW » pát 17 črc, 2015 12:11 pm

Pane kolego vaše subjektivní pocity se neopavažuji komentovat. Vím pouze, že toto je barevný negativ o velikosti 13x18 cm a jako kolorovaný mě tedy nepřijde. Existuje i série černobílý snímek (stejně jako další celá série v čb provedení), ale ten další pohled se od barvy liší, jak použitým objektivem i úhlem záběru. Pravděpodobně jde o jeden z prvních barevných snímků vlaku z ČKD /byla zde provedena oprava./ Na téma této modré jsem toho už našel a napsal hodně -byla na přání MD (existuje o tom i spis v NA). Pak Vám mohu jen doporučit, vydejte se za cestou poznání po archivech sám. Mě to trvalo cca 25 let .-) To že jsem poskytl podklady panu Říhovi, bylo jen a pouze kvůli některým kolegům co modelují v TT. Já sám jsem hánulkář, byť občas pro TT něco nakreslím také. Jinak na další debaty bohužel pro další práci již další čas nemám. Pokud by někdo chtěl jednotku Liliput v H0 přelakovat, potisknout a digitalizovat vč. osvětlení může se na mě obrátit přes SZ. Digi a osv. platí i pro jakoukoliv jinou jednotku Liliput této řady VT 137 DRG/DR/DB / nebo VT 06 DB.

P.S: Na modelu není modrý pruh nahoře, je pouze odklapnutá střecha, neboť model byl takto připraven na zabudování osvětlení .-)
Uživatelský avatar
ReichenbergW
 
Příspěvky: 509
Registrován: ned 07 srp, 2011 8:55 am
Bydliště: Liberec

Re: M494.001

Příspěvekod fulda » pát 17 črc, 2015 12:21 pm

Tohle asi znáš??
Obrázek
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4851
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: M494.001

Příspěvekod JenikPluto » pát 17 črc, 2015 12:27 pm

Nojo Jindro, jenže to moc neřeší problém barvy M494.001... ;-) To, že 137 byly fialové víme, ale až teď víme, že M494 byla barvená Temperolem odstín 1066. Ještě kdyby se našel někdo, kdo by byl ochoten uvést ekvivalent podle RAL nebo alespoň RGB/CMYK, pokud to lze...

JP
JenikPluto
 
Příspěvky: 439
Registrován: pát 08 lis, 2013 10:19 am
Bydliště: Kladno

Re: M494.001

Příspěvekod JenikPluto » pát 17 črc, 2015 12:32 pm

Trošku off-topic - moc se mi líbí, jak i v tom videu, tak i v článku v novinách se sice nikde explicitně netvrdí, že je to československý výrobek, ale čtenář/divák bez znalosti okolností musí toho dojmu jednoznačně nabýt... Všechno tam je podle pravdy, akorát to nevyrobili soudruzi v ČSR, ale soudruzi v Reichu deset let před tím. A argument, že ve '46 tu nebyli u moci komunisti... Možná ne podle volebních výsledků, ale de facto zcela jistě...

JP
JenikPluto
 
Příspěvky: 439
Registrován: pát 08 lis, 2013 10:19 am
Bydliště: Kladno

Re: M494.001

Příspěvekod Jardax » pát 17 črc, 2015 12:40 pm

Ale jo, existuje minimalne jedne novinovy clanek kde je to explicitne popsano jako vyrobek snad CKD, uz si nepamatuju detaily... ;)

Co se tyce barvy tak souhlas, chce to rozkodovat Temperol :)
Nicmene jelikoz tim byly natirany i jiny masiny, da se zase trochu lepe patrat...

Krome toho jak jsem psal, ale nikdo na to nereagoval - cim se natiraly ostatni Modre sipy?
N scale a vsechno kolem 1/150
Uživatelský avatar
Jardax
 
Příspěvky: 159
Registrován: pon 09 bře, 2009 1:58 pm
Bydliště: Praha

Re: M494.001

Příspěvekod Radek Strnad » pát 17 črc, 2015 12:50 pm

To, že by se mi model v těchto barvách nelíbil, je můj opravdu subjektivní pocit. Jinak samozřejmě nemám důvod Vám kolego ReichenbergW nevěřit. Vaše informace jsou vždy podloženy fakty a mně samotného mrzí, že jsem sám nenašel dostatek času na to, hrabat se v archívech(bohužel) a vyzvědět fakta z dávné historie. Mně u té fotky přijde divný kontrast spřáhla(předpokládám, že je černé) a téměř černé modré aĺa Hektor na skříni. Takový rozdíl je mi divný. Ale je to také jen subjektivní pocit. Záleží na lesku, násvitu a dalších faktorech.....Jaký je ten Temperol RAL???? Vzorník RAL mám před sebou......RAL5004 je Schvarzblau a to je skoro černá. Nejblíž je asi 5011Stahlblau. Tam je vidět modrá na první pohled, ale je to hóóódně tmavé. Myslím, že zdejší panika byla zcela zbytečná. Model bude podle posledních informací, opakuji potřetí, něco mezi 5011 a 5013, tedy žádné modrá podle obrázku v e-shopech, ani modrá řady 363, ani fialová, žádné žluté popisy. Podle mně nakonec rozumný kompromis. Těším se na něj. Čím se natíraly Modré šípy??? Modrými šípy bylo nazýváno několik řad předválečných a posléze i poválečných motorových vozů. Třeba M273.001 a 002 modrý střed, nadokenní část světle šedá, střecha asi bílá , poprsnice oranžová, světlá patrně linka dole. Modrým šípem je v literatuře nazýván i M324.001, který byl ovšem zeleně šťavnaté lesklé, střecha stříbrnobílá nebo šedostříbrná, spodek černý, sestava chladičů a výfuková soustava snad stříbrná s černou nebo zelenou. Také M251.201 a 02 byly patrně zelené jako M234, posléze modrošedé jako M273.0 a posléze koncem 30-tých let červenohnědá skříň Temperol č.1038 se žlutým proužkem pod okny. To je jen několik příkladů. Modrých šípů bylo mnoho, ale Modrý blesk jen jeden.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1186
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: M494.001

Příspěvekod Polabský » pát 17 črc, 2015 2:18 pm

Před delší dobou jsem se bavil s člověkem, který jako kluk zmíněnou soupravu obdivoval a svezl se s ní.
Protože železnici obdivuje dodnes, lze předpokládat, že bude jeho informace celkem hodnověrná, byť už je to dost dávno
Odstín přirovnal k tmavě modré, s nádechem do fialova. Něco, jako je v současnosti 498.106.
Přeji hezký den Všem !!
Polabský
 
Příspěvky: 854
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: M494.001

Příspěvekod Jiřik » pát 17 črc, 2015 2:48 pm

Trošku off-topic - moc se mi líbí, jak i v tom videu, tak i v článku v novinách se sice nikde explicitně netvrdí, že je to československý výrobek, ale čtenář/divák bez znalosti okolností musí toho dojmu jednoznačně nabýt... Všechno tam je podle pravdy, akorát to nevyrobili soudruzi v ČSR, ale soudruzi v Reichu deset let před tím. A argument, že ve '46 tu nebyli u moci komunisti... Možná ne podle volebních výsledků, ale de facto zcela jistě...


Ono chlubit se rok po válce, že to je mašina (nebo prakticky cokoliv), kterou vyrobil Hitler nebylo tolik v kurzu jako dneska! :wink:
A je jedno kdo byl zrovna u koryta...
http://jirik581.rajce.idnes.cz/
TT jako koníček pro zábavu...
Jiřik
 
Příspěvky: 255
Registrován: ned 26 srp, 2012 7:05 pm
Bydliště: kousek od Hořic

Re: M494.001

Příspěvekod Jardax » pát 17 črc, 2015 3:04 pm

Radek Strnad píše:Čím se natíraly Modré šípy??? Modrými šípy bylo nazýváno několik řad předválečných a posléze i poválečných motorových vozů. Třeba M273.001 a 002 modrý střed, nadokenní část světle šedá, střecha asi bílá , poprsnice oranžová, světlá patrně linka dole. Modrým šípem je v literatuře nazýván i M324.001, který byl ovšem zeleně šťavnaté lesklé, střecha stříbrnobílá nebo šedostříbrná, spodek černý, sestava chladičů a výfuková soustava snad stříbrná s černou nebo zelenou. Také M251.201 a 02 byly patrně zelené jako M234, posléze modrošedé jako M273.0 a posléze koncem 30-tých let červenohnědá skříň Temperol č.1038 se žlutým proužkem pod okny. To je jen několik příkladů. Modrých šípů bylo mnoho, ale Modrý blesk jen jeden.


Otazka byla jakou barvou se natiraly Modre sipy, samozrejme ty modre, to da rozum. Take nejakym Temperolem? A jakym? U vice jednotek v delsim case je to rozhodne dohladatelnejsi udaj, ne?
I kdyz netvrdim ze je to nutne ta sama barva, prijde mi divne, ze by si zrovne v tehdejsi dobe davali praci se shanenim specialni barvy, ktera se nikde jinde nepouzila...
N scale a vsechno kolem 1/150
Uživatelský avatar
Jardax
 
Příspěvky: 159
Registrován: pon 09 bře, 2009 1:58 pm
Bydliště: Praha

Re: M494.001

Příspěvekod Polabský » pát 17 črc, 2015 9:56 pm

Já mám ale pocit, že zmiňovaná barva byla běžně vyráběna firmou FraMar v Modřanech. Mám dokonce pocit, že dodnes mám doma malou plechovku této barvy a je užitelná, neztvrdlá. Tuším, že v odstínu tmavě-modré.
Před časem jsem jí nástupnicko - restituční firmě stejného jména nabízel a jejich obchoďák poněkud ehm
........................................................................................................................... prostě nereagoval.
S přáním dobré noci Všem,
Polabský
 
Příspěvky: 854
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: M494.001

Příspěvekod lisacik » ned 13 zář, 2015 11:22 pm

Dobry den prajem.
Prosim ma niekto nejake nove info ohladne pripravovanej M494.001.
Blizi sa totiz prvy milnik a to je 15.09.2015 ked sa konci registracia pre odber digi verzie.
Kres ma na strankach rozdelene VT 137 na dve varianty:
- Art.-Nr. xxxx, Analogversion mit 6poliger Schnittstelle gem. NEM651
- Art.-Nr. xxxxD, mitintegriertem Motor- und Funktionsdecoder FlexDec
Co je to FlexDec. Na pribalovom letaku je FlexDec akysi plosak.
Ak by som si kupil "Analogversion mit 6poliger Schnittstelle gem. NEM651" a potom doplnil digi dekoder bude to uplne ine, ako varianta s FlexDec?
D
Lisko
lisacik
 
Příspěvky: 259
Registrován: stř 13 říj, 2010 8:29 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 návštevníků