Stavba čtyřkoláků 434.0, 434.1 a 434.2

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Stavba čtyřkoláků 434.0, 434.1 a 434.2

Příspěvekod Povstalec » čtv 04 pro, 2014 11:47 am

Tak dozrál čas, abych taky zveřejnil své pokroky ve stavbě. Ke zveřejnění mě ani tak nevede snaha se pochlubit, ale spíš poradit s některými úskalími, se kterými si nevím rady. Ať už to sou historické reálie, či modelové ztvárnění jednotlivých částí.
Tato stránka se bude týkat stavby zatím čtyř Čtyřkoláků a to ve velikosti H0. Provozně se jedná o stroje střední dráhy, dep Přerov a Olomouc, období 45 – 55, ale bez jakýchkoliv ptákovin té doby. Jediné co dostanou je tak max. hvězda.
434.0514
434.124
434.247
434.2339
Napřed popíši poslední, protože jsem na ní nejdál. Lokomotiva je tvořena z odlitku. Žádná extra sochařina na ní nebyla. Veškeré armatury jsou dělány z drátků různých průměrů. Na některá táhla jsem použil struny. Je to kvůli pevnosti. Tyto struny jsou letovány do oček, která mi zůstala po stavbě TT-éčkových sergejů. Ta očka, co se dávala na střešní panely, z leptu od Hekttora. Struna je k nim přiletována. Pak je očko vlepeno do předvrtaných otvorů. Tímto řešením mám zaručenou maximální pevnost. Zároveň to tvoří jakousi klec, proti odlomení menších dílků, které nebylo možné takto letovat.
Co šlo na tomto odlitku vyměnit, jsem udělal. Celkem jsem u pana Beka nechal 1800 jenom na detailech pro tuto lokomotivu.
Nově jsou dosazena:
- vymívací výčka vypouklá
- nové dýmniční dveře
- nový komín
- nový generátor
- nové pojišťovací ventily
- nová lokomotivní píšťala
- dva mazací lisy
- náhon rychloměru
- napaječ Friedman pravý
- napáječ Meatcalf
- odolejovač s kruhovou přírubou
- dálkový reflektor
- elektrická lampa ČSD
- koncovka parního topení
- hvězda velká s lemem
- výrobní štítky PČM
- uzávěr dýmnice
Na ochoz jsem použil krablovaný plech od DK-modelu.
Vzhledem k použití pohonu do tendru, mi zůstalo volné místo v budce strojvedoucího. Na konec mi potřebné fotky stanoviště zaslal pan Ondřej Nadrchal – známého vynikající stavbou němky. Tímto mu ještě jednou velice děkuji!
No a teď přichází ta nejzajímavější část. A sice pojezd.
Ten se u této lokomotivy obvykle řeší z lokomotivy Br 55. Ze začátku jsem to tak měl taky. A je to ohavnost. Prostě to není ono. Pořád jsem přemýšlel, jestli by to nešlo líp. A ejhle, ono šlo. Jistě všichni znáte model lokomotivy Br 56. Jenomže ta má průměr spřažených kol 1500mm místo potřebných 1400. Nakonec mi to nedalo a pustil jsem se do úpravy pojezdu z Br 56. Má jemnější rozvody, nápravy zvládnou jízdu i na CODE 75. A pořád jsou menší, než ty obludy z BR55. A má to ještě jednu výhodu. U pojezdů všech čtyřkoláků, je mezi hnací a poslední spřaženou zvětšena mezera. Tady mi nevědomky vyšel vstříc výrobce odlitku. Aby se lokomotiva vlezla na pojezd Br 55, je odlitek prodloužen o 5 mm, v kotlové části. Což mi dává prostor, vytvořit potřebné odsunutí poslední nápravy. A hned to vypadá líp.
Takto řešený pojezd projede bez problémů na kolejích CODE 75, takže mi nic nebrání účastnit se modulových setkání. Na která se už velice teším. Zde je má první žádost. Byl by někdo schopný navrhnout rozvody na takto řešený pojezd? Já ne e :D

Jak uvidíte, čelník jsem taky použil s Br 56-tky. To že mám špatně držáky smetadel vím. Jsou tam jen pro zatím, ať si neulámu hadice a model nepadá na hubu.
Největším problémem se ukázal tendr. Odlitek jsem zahodil rovnou. Ten byl příšerný – neodpovídali řady nýtů – to se dá ještě přežít, ale rozměry byly úplně mimo mísu. Tak sem koupil leptaný od DK-modelu. A ten mě naštval taky. Taky tam nesedí jeden rozměr – rozvor náprav. Je v jednom místě posazen o milimetr k lokomotivě. Dobrý. Milimetr sem a milimetr tam. Du dál. Jenomže pojezd od pana Pletichy, byl špatně taky o milimetr, ale na druhou stranu. Po těžkých bojích, kdy sem musel pojezd lehce poupravit, už se tam jakš takš vleze.
Co se týče budoucnosti, dostane lokomotiva zvukový dekodér, osvětlení bude funkční jak na lokomotivě (i reflektor) tak na tendru. Dotaz číslo 2 – je nějaká dobrá duše co by mi na SMD diody naletovala drátky? Já mám ještě po nemoci třas v rukách, takže tak jemné letování nezvládnu. Dík!

Tady je odkaz na album na rajčeti.
http://povstalec1142.rajce.idnes.cz/434.2339/
Naposledy upravil Povstalec dne čtv 12 úno, 2015 5:00 pm, celkově upraveno 1
Povstalec
 
Příspěvky: 107
Registrován: ned 27 říj, 2013 5:29 pm
Bydliště: Tovačov, Velký Újezd

Re: Stavba čtyřkoláků 434.0, 434.1 a 434.2

Příspěvekod Povstalec » čtv 04 pro, 2014 11:48 am

Jako první je v seznamu 434.0514
Odlitek této lokomotivy nikdo nedělá. Což je pro mne dobře. Mám rád poctivou modelářskou sochařinu. Jako základ jsem použil odlitek lokomotivy 434.2 a 434.1
Důvod je prostý. Nulka má boudičku z jedničky, a kotel ze dvojky. Dýmnici vezmu také z jedničky, ale je potřeba ji ještě zkrátit. Určitě se budete ptát, proč je předlohou tato lokomotivy. Zůstala u nás po druhé světové válce a na 434.0381 byla přeznačena až v roce 48. Takže na ní nejsou žádné české úpravy. Vyměnněné dýmniční dveře a tak. Prostě je to skvělá příležitost provozovat lokomotivu skoro v původním stavu. Tedy dvoudílné dýmniční dveře a tak dále.
V současné době pracuji na poskládání základního tvaru z obou odlitků. Br 56-tka už na ní také čeká doma.

A odkaz na zatím pár fotek...
http://povstalec1142.rajce.idnes.cz/434.0514/
Povstalec
 
Příspěvky: 107
Registrován: ned 27 říj, 2013 5:29 pm
Bydliště: Tovačov, Velký Újezd

Re: Stavba čtyřkoláků 434.0, 434.1 a 434.2

Příspěvekod Povstalec » čtv 04 pro, 2014 11:50 am

Další je 434.1195
Tento odlitek čeká pouze začištění a hurá do detailů.

odkaz tady:
http://povstalec1142.rajce.idnes.cz/434.124/

Další je 434.247.
Celou dobu jsem hledal dvojkového čtyřkoláka, který by měl původní boudičku. Na konec jsem zjistil, že sem hlupák co pro oči nevidí. Jeden je vyfocený v Enciklopedii 5, od Corony. A přímo Olomoucký. Takže mám i fotku, podle které můžu stavět.
Takže stačilo koupit odlitky dvojkového a jedničkového a vyměnit boudičky. Což se také stalo. No a pojezd už mám taky doma.

a tu...
http://povstalec1142.rajce.idnes.cz/434.247/
Naposledy upravil Povstalec dne pát 08 črc, 2016 11:06 am, celkově upraveno 1
Povstalec
 
Příspěvky: 107
Registrován: ned 27 říj, 2013 5:29 pm
Bydliště: Tovačov, Velký Újezd

Re: Stavba čtyřkoláků 434.0, 434.1 a 434.2

Příspěvekod marfdknl » čtv 04 pro, 2014 8:32 pm

Ahoj,
co se týče SMD diod, zkus je přilepit místo letovat.
Já mám z GME vodivé lepidlo a používám ho na SMD věci místo pájení.
marfdknl
 
Příspěvky: 56
Registrován: stř 11 pro, 2013 1:27 pm

Re: Stavba čtyřkoláků 434.0, 434.1 a 434.2

Příspěvekod vvitty » čtv 04 pro, 2014 8:43 pm

Honza Hlavacek (honyikovzvlacky.cz) mival ty LED ky i s naletovanymi dratky... zkus to.
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2622
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: Stavba čtyřkoláků 434.0, 434.1 a 434.2

Příspěvekod Povstalec » čtv 04 pro, 2014 8:44 pm

Tak to sou super zprávy! Díky moc!!!
Povstalec
 
Příspěvky: 107
Registrován: ned 27 říj, 2013 5:29 pm
Bydliště: Tovačov, Velký Újezd

Re: Stavba čtyřkoláků 434.0, 434.1 a 434.2

Příspěvekod Mára » pon 29 pro, 2014 5:38 pm

Ahoj,

držím palce, stavba tolika čtyřkoláků, to chce odvahu:-)
Já jsem před rokem neposlechl kamaráda, který mi říkal, ať do už hotového modelu nehrabu. Na dvojce se mi ulomil větší počet dílů a chtěl jsem ho trochu vyšperkovat. Výsledkem je překopávka rámu, posunutí válců, nová prsa, rozpracovaný rozvod a seznam detailů za cca litr. A to je pořád na staré piko BR55..
Dal jsem na rajče nějaké fotky:
http://mara314.rajce.idnes.cz/434.2/
Rozvod je zatím rozpracovaný a vypadá nějak takto:
lept_01.jpg
navrh leptu
lept_01.jpg (27.07 KiB) Zobrazeno 20553 krát

Pokud bys rozvod chtěl, je potřeba počítat s tím, že je na starožitnou pikáckou mašinu. Na ostatní pojezdy upravit půjde, potřebuju ale nějaký výkres nebo náčrtek se základníma kótama.
Mára
 
Příspěvky: 96
Registrován: ned 16 říj, 2011 9:48 pm

Re: Stavba čtyřkoláků 434.0, 434.1 a 434.2

Příspěvekod Povstalec » pon 29 pro, 2014 7:49 pm

Tak to zírám! Ten lept vypadá skvěle!
Přesný kóty pošlu během zítřka. Na ty rozvody bude radost pohledět. I na ty ostatní věci. Vidím, že dodělání některých detailů na mém chvilku posečká.
Kolik by mě stáll ten lept těch ostaních detailů? Nemáš nějaký kousek doma navíc?

Hned bych si jeden vzal.
A co ta Ferdinantka. Kdy vyjde leptík do světa?

Díky moc!
Povstalec
 
Příspěvky: 107
Registrován: ned 27 říj, 2013 5:29 pm
Bydliště: Tovačov, Velký Újezd

Re: Stavba čtyřkoláků 434.0, 434.1 a 434.2

Příspěvekod radeksindy » sob 03 led, 2015 11:00 am

Prohlédl jsem si fotky a měl bych tři připomínky. Ale ber jen jako pár nápadů, jak vylepšit vzhled.

1. Trubku s tepelnou izolací kolem odlučovače oleje bych nedělal namotáním tenkého drátku na jiný. Bude to po nastříkání vypadat nepřírozeně (příliš pravidelně a hrubě). Spíše buch zkusil drát obalit třeba krepovou páskou nebo papírem, která bude lépe vystihovat strukturu izolace. To bych pak napustil lakem.

2. Pec vypadá jako udělaná z porézního materiálu. Když už se člověk dělá s takovými detaily, tak by si to zasloužilo více pozornosti. Po nastříkání nerovnost povrchu ještě trochu vystoupí a nebude to vypadat dobře. Pokud už je to uděláno z něčeho porézního, tak bych výsledek napustil třeba ředěným lepidlem a pak vybrousil.

3. Dřevěné části (podlaha v budce) je vyroben z nějakého podivného dřeva. Pokud má být vidět jen povrch, pak je lepší použít 0,4mm silnou překližku. Je běžně k dostání u leteckých modelářů. Výšku pak dostaneš podlepením správně silnou vrstvou plastu (třeba z výstražných desek). Do překližky se dá rýt, takže si ji nemusíš řezat na jednotlivá prkna. Na obrázku je ještě nedokončená podlaha pro služební vůz

_P1030252.jpg


A poslední připomínka směruje k proporcím 434.2339. Zdá se mi, že vdálenost mezi budkou a parním dómem je větší než by měla být. Možná je to jen dojem, ale skoro bych to přeměřil.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Stavba čtyřkoláků 434.0, 434.1 a 434.2

Příspěvekod Povstalec » sob 03 led, 2015 12:03 pm

radeksindy píše:Prohlédl jsem si fotky a měl bych tři připomínky. Ale ber jen jako pár nápadů, jak vylepšit vzhled.

1. Trubku s tepelnou izolací kolem odlučovače oleje bych nedělal namotáním tenkého drátku na jiný. Bude to po nastříkání vypadat nepřírozeně (příliš pravidelně a hrubě). Spíše buch zkusil drát obalit třeba krepovou páskou nebo papírem, která bude lépe vystihovat strukturu izolace. To bych pak napustil lakem.

2. Pec vypadá jako udělaná z porézního materiálu. Když už se člověk dělá s takovými detaily, tak by si to zasloužilo více pozornosti. Po nastříkání nerovnost povrchu ještě trochu vystoupí a nebude to vypadat dobře. Pokud už je to uděláno z něčeho porézního, tak bych výsledek napustil třeba ředěným lepidlem a pak vybrousil.

3. Dřevěné části (podlaha v budce) je vyroben z nějakého podivného dřeva. Pokud má být vidět jen povrch, pak je lepší použít 0,4mm silnou překližku. Je běžně k dostání u leteckých modelářů. Výšku pak dostaneš podlepením správně silnou vrstvou plastu (třeba z výstražných desek). Do překližky se dá rýt, takže si ji nemusíš řezat na jednotlivá prkna. Na obrázku je ještě nedokončená podlaha pro služební vůz

A poslední připomínka směruje k proporcím 434.2339. Zdá se mi, že vdálenost mezi budkou a parním dómem je větší než by měla být. Možná je to jen dojem, ale skoro bych to přeměřil.


Ta trubka je E-čková kytarová struna. Tedy ocelové lanko omotané jiným lankem. Já ji jenom ustřihl. Na fotkách to na mě vždy budilo dojem pravidelnosti. Proto jsem zvolil tuto variantu.
Pec je styrodur potažený akrylátovým tmelem. Ale už mám nachystáno lepší řešení, které více respektuje tvar kotle.
Podlaha je narýhovaná balza. Ale už mám objednaná laserovaná prkna, takže podlaha přijde udělat znovu.

Co se týče proporcí, už v úvodu jsem zmínil, že kotel je o 5mm delší. Takže ano, proporce nejsou úplně košér. Ale díky těm 5milimetrům se to vejde na pojezd z Br 55 nebo na ten můj.

Jinak díky za drobnohled, konečně se někdo vyjádřil...
Povstalec
 
Příspěvky: 107
Registrován: ned 27 říj, 2013 5:29 pm
Bydliště: Tovačov, Velký Újezd

Re: Stavba čtyřkoláků 434.0, 434.1 a 434.2

Příspěvekod radeksindy » sob 03 led, 2015 12:37 pm

Ta trubka je E-čková kytarová struna. Tedy ocelové lanko omotané jiným lankem. Já ji jenom ustřihl. Na fotkách to na mě vždy budilo dojem pravidelnosti. Proto jsem zvolil tuto variantu.

Ono to pravidelné být může, dokonce třeba na muzejní 354.195 to vypadá podobně.

_obalNapTrubka354.195.jpg
_obalNapTrubka354.195.jpg (29.05 KiB) Zobrazeno 20216 krát


Jenomže je to jemnější a musel by to být ještě tenčí drátek než struna. Navíc to nemá hladký povrch, ale je to chlupaté. To se z drátků bude špatně dělat. Ale třeba na starých provozních lokomotivách je to přemotané nějakou látkou, takže ty závity vypadají jinak. K tomu by se spíše hodil ten papír.

_obalNapTrubka.jpg
_obalNapTrubka.jpg (73.36 KiB) Zobrazeno 20216 krát


Pec je styrodur potažený akrylátovým tmelem. Ale už mám nachystáno lepší řešení, které více respektuje tvar kotle.

Je to vidět. Ale je to možné řešení, jenom bych akrylátový tmel napustil třeba zředěným lepidlem (např. herkules s vodou) a po vytvrdnutí normálně vytmelit a vybrousit. Takto se třeba ošetřují sádrové předlohy, která se budou zaformovávat a odlévat. Lukopren by totiž do nenapuštěné sádry zalezl.

Laserovaná podlaha je skoro luxus :) Ale určitě pořiď tenkou překližku, uříznutí potřebných dílů je rychlejší, navíc bude rohzodně levnější korekce chyb.

Prodloužení rám jsem si nějak neuvědomil. Pak je lepší prodlužovat kotel na více místech, aby se nezničily proporce lokomotivy. Je mi jasné, že řezat a spojovat odlitek na tolika místech je náročné, občas nemožné. Ale tady bych asi prodloužil trochu skříňový kotel, trochu dýmnici. Navrch by bylo asi nejlepší i zkrátit rám, ale to by vyžadovalo stavbu nového čelníku. Nebo jen uříznout, zkrátit a znovu připojit.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Stavba čtyřkoláků 434.0, 434.1 a 434.2

Příspěvekod Povstalec » sob 03 led, 2015 1:27 pm

Jak tak koukám, přeci jenom s tím potrubím zkusím něco udělat. Opravdu to mám moc hrubé.

Ta pec, původně sem chtěl zkusit, jestli to vůbec zvládnu udělat. Docela se to povedlo, takže chci udělat pořádnou pec, která bude i odpovídat tvarově. Tohle ber jenom jako zkušební vzorek.

No a co se týče délky, o 2 mm je prodloužena část mezi parojemy a o 3 mm je prodloužena část mezi budkou a parojemem. Zkrátit by to šlo, což o to. Ale jak s pojezdem. Když sem dělal TéTé-čko, tak jsem zkoušel odlitek udělat co nejpřesnější. Nikdy se mi to nepovedlo a po všech těch úpravách mě to přestalo bavit. A vlastně nikdy sem ho nedodělal.
U tohoto modelu jsem si jasně řekl, co ještě má cenu řešit a co ne.
A přiznávám se, řešit proporce modelu sem nechtěl. To už by bylo moc. Radši si vyhraju s detailama. Další výhodou delší kastle bylo, že můžu říznout pojezd z Br 56 a zadní nápravu kousek odsunout - přesněji o 2 mm a díky tomu získám vzhled skutečného pojezdy. Takže za sebe můžu říct, že mi větší délka kotle nevadí. Naopak ji vítám.

Díky!
Povstalec
 
Příspěvky: 107
Registrován: ned 27 říj, 2013 5:29 pm
Bydliště: Tovačov, Velký Újezd

Re: Stavba čtyřkoláků 434.0, 434.1 a 434.2

Příspěvekod MirekTT » sob 03 led, 2015 3:07 pm

Pro izolované potubí bych zkusil pohledat buď velmi starý vodič, nebo jeho repliku s textilní izolací. Také bužírky s textilem pro zvýšené teploty, zejména vývody z vinutí motorů a transformátorů, by mohly vyhovět strukturou i průměrem.

EDIT: např: http://www.foxel.cz/3038/
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2564
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Stavba čtyřkoláků 434.0, 434.1 a 434.2

Příspěvekod Povstalec » sob 03 led, 2015 3:19 pm

MirekTT píše:Pro izolované potubí bych zkusil pohledat buď velmi starý vodič, nebo jeho repliku s textilní izolací. Také bužírky s textilem pro zvýšené teploty, zejména vývody z vinutí motorů a transformátorů, by mohly vyhovět strukturou i průměrem.

EDIT: např: http://www.foxel.cz/3038/


To vypadá jako bezva nápad. Ta struktura by mohla odpovídat.
Dík!
Povstalec
 
Příspěvky: 107
Registrován: ned 27 říj, 2013 5:29 pm
Bydliště: Tovačov, Velký Újezd

Re: Stavba čtyřkoláků 434.0, 434.1 a 434.2

Příspěvekod Mára » pon 05 led, 2015 9:16 pm

Ahoj,

ještě přikládám fotku potrubí na 434.1100 (foceno asi před třemi roky v Rakovníku)
Přílohy
img519.jpg
Mára
 
Příspěvky: 96
Registrován: ned 16 říj, 2011 9:48 pm

Další

Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků