Tak dozrál čas, abych taky zveřejnil své pokroky ve stavbě. Ke zveřejnění mě ani tak nevede snaha se pochlubit, ale spíš poradit s některými úskalími, se kterými si nevím rady. Ať už to sou historické reálie, či modelové ztvárnění jednotlivých částí.
Tato stránka se bude týkat stavby zatím čtyř Čtyřkoláků a to ve velikosti H0. Provozně se jedná o stroje střední dráhy, dep Přerov a Olomouc, období 45 – 55, ale bez jakýchkoliv ptákovin té doby. Jediné co dostanou je tak max. hvězda.
434.0514
434.124
434.247
434.2339
Napřed popíši poslední, protože jsem na ní nejdál. Lokomotiva je tvořena z odlitku. Žádná extra sochařina na ní nebyla. Veškeré armatury jsou dělány z drátků různých průměrů. Na některá táhla jsem použil struny. Je to kvůli pevnosti. Tyto struny jsou letovány do oček, která mi zůstala po stavbě TT-éčkových sergejů. Ta očka, co se dávala na střešní panely, z leptu od Hekttora. Struna je k nim přiletována. Pak je očko vlepeno do předvrtaných otvorů. Tímto řešením mám zaručenou maximální pevnost. Zároveň to tvoří jakousi klec, proti odlomení menších dílků, které nebylo možné takto letovat.
Co šlo na tomto odlitku vyměnit, jsem udělal. Celkem jsem u pana Beka nechal 1800 jenom na detailech pro tuto lokomotivu.
Nově jsou dosazena:
- vymívací výčka vypouklá
- nové dýmniční dveře
- nový komín
- nový generátor
- nové pojišťovací ventily
- nová lokomotivní píšťala
- dva mazací lisy
- náhon rychloměru
- napaječ Friedman pravý
- napáječ Meatcalf
- odolejovač s kruhovou přírubou
- dálkový reflektor
- elektrická lampa ČSD
- koncovka parního topení
- hvězda velká s lemem
- výrobní štítky PČM
- uzávěr dýmnice
Na ochoz jsem použil krablovaný plech od DK-modelu.
Vzhledem k použití pohonu do tendru, mi zůstalo volné místo v budce strojvedoucího. Na konec mi potřebné fotky stanoviště zaslal pan Ondřej Nadrchal – známého vynikající stavbou němky. Tímto mu ještě jednou velice děkuji!
No a teď přichází ta nejzajímavější část. A sice pojezd.
Ten se u této lokomotivy obvykle řeší z lokomotivy Br 55. Ze začátku jsem to tak měl taky. A je to ohavnost. Prostě to není ono. Pořád jsem přemýšlel, jestli by to nešlo líp. A ejhle, ono šlo. Jistě všichni znáte model lokomotivy Br 56. Jenomže ta má průměr spřažených kol 1500mm místo potřebných 1400. Nakonec mi to nedalo a pustil jsem se do úpravy pojezdu z Br 56. Má jemnější rozvody, nápravy zvládnou jízdu i na CODE 75. A pořád jsou menší, než ty obludy z BR55. A má to ještě jednu výhodu. U pojezdů všech čtyřkoláků, je mezi hnací a poslední spřaženou zvětšena mezera. Tady mi nevědomky vyšel vstříc výrobce odlitku. Aby se lokomotiva vlezla na pojezd Br 55, je odlitek prodloužen o 5 mm, v kotlové části. Což mi dává prostor, vytvořit potřebné odsunutí poslední nápravy. A hned to vypadá líp.
Takto řešený pojezd projede bez problémů na kolejích CODE 75, takže mi nic nebrání účastnit se modulových setkání. Na která se už velice teším. Zde je má první žádost. Byl by někdo schopný navrhnout rozvody na takto řešený pojezd? Já ne e
Jak uvidíte, čelník jsem taky použil s Br 56-tky. To že mám špatně držáky smetadel vím. Jsou tam jen pro zatím, ať si neulámu hadice a model nepadá na hubu.
Největším problémem se ukázal tendr. Odlitek jsem zahodil rovnou. Ten byl příšerný – neodpovídali řady nýtů – to se dá ještě přežít, ale rozměry byly úplně mimo mísu. Tak sem koupil leptaný od DK-modelu. A ten mě naštval taky. Taky tam nesedí jeden rozměr – rozvor náprav. Je v jednom místě posazen o milimetr k lokomotivě. Dobrý. Milimetr sem a milimetr tam. Du dál. Jenomže pojezd od pana Pletichy, byl špatně taky o milimetr, ale na druhou stranu. Po těžkých bojích, kdy sem musel pojezd lehce poupravit, už se tam jakš takš vleze.
Co se týče budoucnosti, dostane lokomotiva zvukový dekodér, osvětlení bude funkční jak na lokomotivě (i reflektor) tak na tendru. Dotaz číslo 2 – je nějaká dobrá duše co by mi na SMD diody naletovala drátky? Já mám ještě po nemoci třas v rukách, takže tak jemné letování nezvládnu. Dík!
Tady je odkaz na album na rajčeti.
http://povstalec1142.rajce.idnes.cz/434.2339/