Před lety jsem si dal docela dost práce s uvedením modelu Ragulina (staré Piko) do podoby blížící se skutečné předloze,
(od které bohužel existuje poměrně málo barevných snímků). Jak asi modeláři, kterým se tento model dostal do ruky
vědí, rozměrově i některými konstrukčními rozdíly se model od skutečnosti dost lišil. Proto mě velice potěšil nový model
této mohutné dieselové lokomotivy v barvách ČSD od Pika. Karoserie je velmi slušně vylisována, lak je také na velmi
dobré úrovni. Myslím si, že předloha měla tmavší střechu než model, ale tuto věc jsem zatím neřešil.Také není jisté,
jestli ochozy na čelech nad nárazníky byly opravdu stříbrné (na žádné z mně dostupných fotek to není vidět). Pokud by měl někdo o tom nějakou informaci, dejte prosím vědět. Na dobových fotografiích jsou ale dobře patrná madla na ochozech
v místech nad reflektory. Tady jsem přistoupil k první úpravě modelu. Vyvrtal jsem do ochozů otvory a madla z tenkého měděného drátku jsem doplnil a natřel tmavěčervenou barvou. Pak jsem vyměnil nárazníky za odélníkové s bílými okraji, což model hezky oživilo.
Výborně je vyřešen způsob rozebírání lokomotivy 2ma šroubky na spodku rámu - místo nepříjemných západek, které dnes používají snad téměř všichni výrobci včetně Pika. Při práci na modelu a opakovaném rozebírání a skládání lokomotivy
(bez šroubování šroubků) je to ideální řešení.
Nyní k podvozku lokomotivy. Celý rám je kovový, na některých místech je pod barvou vidět drobné nerovnosti, ale to se
asi dá modelu této kategorie odpustit. Co mě ale dost nemile překvapilo, že výrobce zvolil řešení otočných podvozků
včetně čelníků ! S takovým provedením jsem se naposledy setkal u starých modelů podvozkových lokomotiv Zeuke TT
Bahnen z NDR . Odstranil jsem tedy uchycení čelníků k podvozkům, na jednom čelníku jsem zaslepil otvor pro spřáhlo
a ve druhém jsem naopak vypiloval široký otvor, jaký má v čelnících na lokomotivách např.Roco. Čelníky jsem dobarvil a
nalepil na spodní hranu rámu. Pak jsem ještě udělal několik drobných úprav ( nabarvil jsem plast pod okny strojovny na
černo, dolepil jsem kovové znaky výrobního závodu ze Sergeje Roco, do prohlubní pod tištěným spojem uvnitř lokomotivy
jsem přidal závaží ....).
Jako poslední věc jsem rozebral podvozky abych zjistil, proč výrobce neudělal pohon všech 6ti náprav. Ozubené převody
působí dost subtilně, doplnění jednoho ozubeného kolečka na prostřední nápravu by z ekonomického hlediska asi nebyl
problém. Bohužel ozubené kolo, které by mohlo pohánět prostřední nápravu podvozku, je o maličko výš, než ozubená kola
1.a 3. nápravy. Takže ani vlastní úpravou podvozku zřejmě nebude možné pohon prostřední nápravy doplnit. Motor
lokomotivy je levný typ, který nemá vyměnitelné uhlíky, pouze plechové kartáčky. Takže při vozbě těžkých nákladních
vlaků nedávám lokomotivě moc dlouhou životnost.
Jízdní vlastnosti jsem zatím vyzkoušel jen krátce. Lokomotiva se celkem plynule rozjíždí, zpřevodování je zbytečně
"do rychla". Chod je poměrně tichý.
Model je oproti starému Ragulinu od Pika velkým skokem kupředu a po drobném "faceliftu" si rozhodně nebude dělat
ve vitrínce nebo na kolejišti ostudu.
Modelařině zdar.
Aleson