dik za rozmery toto som potreboval...mozes mi ofotit typak rad by som to vysochal a este mam prosbu na inych-ak mate nejake typaky "texty" alebo hocico o tychto rusnoch prosim poslite mi to na maila...diky moc.V jednej knihe(katalog hist. zeleznicnych vozidiel na uzemi slovenska) som sa docital ze: Roku 1907preukazali madarski konstrukteri jasdnu prevahu v pokrokovosti konstrukcii svojich parnych rusnov nad rakuskymi kolegami. Vtedy vznikli stroje radu TV, neskor 375 M, lahke tendrove rusne usporiadania 1´C´1 s hmotnostou len 11ton na os. Patrili k najosvedcenejsim rusnom na vedlajsich tratiach MAV. V prevadzke mali vynikajuce vlastnosti, pritom boli jednoduche. Vyrabali sa v rokoch 1907-1959 v lokomotivke a zeleznicnych dielnach MAv v Budapesti (Sever, istvateleg) vo velkych seriach v celkovom pocte 596kusov (rusen 375.1032 MAV sa stal roku 1959 poslednym v Madarsku vyrobenym parnym rusnom vobec) Dodavane boli i pre CFR a JZ. Prve rusne boli vyrobene na mokru paru a s kureniskom Polonceau (1907-1913), dalsie boli dvojcite na prehriatu paru (1915) a typy vyrabane v obdobi 1. sv. vojny(od 1916) mali z dovodu nedostatku medi Brotanov vodotrubnaty kotol namiesto medeneho kurenicka. Po roku 1918 prevzali CSD z madarska 36 tychto rusnov (najprv 12 na mokru paru a dalej 24 bolo s prehrievasom), ktore boli u CSD oznacene 331,0 a povodne boli urcene pre uhorske miestene drahy. CSD vacsinu z nich rekonstrulovali na dvojcite s prehrievacom pary. Roku 1939 preslo 15 rusnov k MAV a po doku 1945 sa niektore spat k CSD nevratili, boli vsak nahradene inymi, ktore dostali cisla 331,037*058 a boli rozneho prevedenia. CSD ich prevadzkovali len na Slovensku, kde boli rovnako charakteristicke ako v Cechach a na Morave rusne 423,0 a 433,0 s rovnykmy dopravnym vykonom. Bolivsak konstrukcne jednoduchsie, prevadzkovo nenarocnejsie a spolahlivejsie. Na juznom Slovensku dopravovali vsetky druhy vlakov z BA do Dun. Stredy a Komarna. Chodili vsak i na strednom slovensku, jeden z rusnov napr. viedol slavnostny vlak pri zacati prevadzky na trati C. Skala-Margecany. Zname boli pod prezivkami Uhranka, Madarka ci Marka. Z pravidelnej sluzby bolo poslednych osem rusnov vyradenych roku 1970. Z povodnych rusnov sa na Slov. zachovla iba 331,019 (3732/1915-Bud) v BA, ktory bol zachraneni z kovosrotu Ruzomberok a sluzil ako zdroj ND pri sprevadzkovani rusna 331,037. Ako prevadzkyschopny exponat je v depe BA-Vychod udrzovany russen 331,037. nejde vsak o povodny stroj 331,037 z roku 1916, ale o madarsky rusen 375,666 z roku 1908, ktory bol pre MDC BA ziskany od MAV dna 15.8.1988 vymenou za vozen BC mot,(CSD 64 536 SV 69), t.j. byvali kolajovy autobus, dalej kryty vozen 22 309 SZ, predtym Da 6-5001, povodne vozen na prepraavu aut v salonnom Hortyho vlaku, a kopiu distancneho navestidla. Rusen bol v depe BA-vychod narocne zrestaurovany (kotol sa opravoval v RD Vrutky v roku 1991) a dna 19.4.1997 uspesne absolvoval TBS. Pre evidencne potreby ZSR/MDC dostal rusen v zmysle predpysu D2/1 (tech. udeje k Dopr. predpisom) evidencne cislo 990,061-4
hehe najdlhdsi moj prispwevok som prave vytvoril