Stránka 5 z 5

Re: 534.03

PříspěvekNapsal: ned 01 led, 2012 11:23 am
od cer.t
Ad Alf:
Běhoun je zkrácený cca o 2 až 2,5 mm. Dělal jsem to podle oka, tak aby se mi to líbilo, protože stejně ostatní rozměry pojezdu taky neodpovídají.

Ad Medvidek:
Jsou to masky podvozku 37-2 od BV-Model z vozu Laz. Mají rozvor 2000 mm, takže by je bylo třeba trochu zkrátit, ale já to nedělal, protože stejně má pojezd z BR23 rozvor větší než by měl být. Jinak více méně odpovídají a jsou mnohem hezčí, než cokoliv dostupného. Původně jsem chtěl dělat tendr 935.0, ale odlitky masek byly tak šeredné, že jsem přešel na typ 935.1.

Re: 534.03

PříspěvekNapsal: stř 25 led, 2017 10:01 am
od TomBart
Ahoj, nevite někdo, jak je přesně vedeno ovládání na pískování? Fotek mám hodně, ale není to úplně zřejmé. Něčeho jsem se snažil dopátrat a vyšlo mi toto. Je to tak možné? a kam přesně do kabiny to vede. K fírovi a je to pod stříškou oken nebo nad ní?
na fotce to červeně. Foceno mobilem, ale pro tyhle potřeby to stačí.
Díky TB

Re: 534.03

PříspěvekNapsal: stř 25 led, 2017 5:52 pm
od Tobyška
Poválečné lokomotivy používaly vzduchové pískování. Tlakový vzduch se bral z hlavního vzduchojemu. Na straně strojvedoucího byl přestavný kohout s polohami vypnuto - mírné pískování - silné pískování. Výstupní trubka dále pokračovala po pravé straně kotle pod pláštěm a vystupovala ven před písečníkem, kde se nejprve dělila pro každou stranu písečníku. Z těchto větví odbočovaly slabší trubky pro jednotlivé trysky. Přikládám fotky 534.0301 a 475.1, systém byl stejný.

Re: 534.03

PříspěvekNapsal: stř 16 kvě, 2018 8:35 am
od TomBart
zase nějaký ten pokrok. Už toho moc není a může se stříkat.

Re: 534.03

PříspěvekNapsal: stř 16 kvě, 2018 12:18 pm
od look23
Vypadá to suprově.

Re: 534.03

PříspěvekNapsal: čtv 17 kvě, 2018 12:15 pm
od Svratka
Smekám před tvůrčími dovednostmi autora modelu, ale dovolím si poznamenati, že horní hrana komína "Giesl" ve skutečnosti hodně převyšuje horní hranu dómů, jinými slovy, hrana komína je nejvyšším bodem celé lokomotivy. Ono, z konstrukčního hlediska u parních lokomotiv je to přece samozřejmost, to snad netřeba vysvětlovati. U komínu "Giesl", tam výška komína nad hranou kotle u toho kterého typu použité lokomotivy závisela také na tom, jak se podařilo univerzální rakouský komín na ten který typ lokomotivy konstrukčně napasovat. To jen 423.0, které měly vysoký dóm, tak měly komín hranou někde s dómem a vypadaly lehce přikrčeně... U ostatních typů lokomotivy s komínem "Giesl" (534.03, 524.1, 434.2, 433.0), tam díky novému komínu získala lokomotiva novou tvář, na které byl právě komín dominantní. Komín na Vašem modelu, ten není kremákův, fakt ne. Jen se divím, to jsem první, kdo to vidí???
Čili komín má víc vylézat z dýmnice!
Dobře je to vidět tady: https://trainspo.com/photo/77166/
Je to hodně přitaženo zoomem, tím pádem ta perspektiva celkem odpovídá.

Re: 534.03

PříspěvekNapsal: čtv 17 kvě, 2018 3:56 pm
od TomBart
Svratka píše:Smekám před tvůrčími dovednostmi autora modelu, ale dovolím si poznamenati, že horní hrana komína "Giesl" ve skutečnosti hodně převyšuje horní hranu dómů, jinými slovy, hrana komína je nejvyšším bodem celé lokomotivy. Ono, z konstrukčního hlediska u parních lokomotiv je to přece samozřejmost, to snad netřeba vysvětlovati. U komínu "Giesl", tam výška komína nad hranou kotle u toho kterého typu použité lokomotivy závisela také na tom, jak se podařilo univerzální rakouský komín na ten který typ lokomotivy konstrukčně napasovat. To jen 423.0, které měly vysoký dóm, tak měly komín hranou někde s dómem a vypadaly lehce přikrčeně... U ostatních typů lokomotivy s komínem "Giesl" (534.03, 524.1, 434.2, 433.0), tam díky novému komínu získala lokomotiva novou tvář, na které byl právě komín dominantní. Komín na Vašem modelu, ten není kremákův, fakt ne. Jen se divím, to jsem první, kdo to vidí???
Čili komín má víc vylézat z dýmnice!
Dobře je to vidět tady: https://trainspo.com/photo/77166/
Je to hodně přitaženo zoomem, tím pádem ta perspektiva celkem odpovídá.

ano, je to tak. A jelikož parním mašinám vůbec nerozumím, tak jsem si toho ani nevšimnu. Giesl je použit z ušaté od Albatrose. Předělat to by neměl být takový problém. Díky za věcnou připomínku.

Re: 534.03

PříspěvekNapsal: čtv 17 kvě, 2018 4:52 pm
od U37008
Ploché komíny se v průběhu let za provozu zkracovali, nejednalo se o zlepšovák, nýbrž tyto komíny rády prorezli, uhnili v okolí horního vyztuženého lemu a tak se prostě zkrátil. Viz třeba na 423.0145 a nebo mám pocit, že nedávno jsem viděl fotku olomoucké krémáku, kde má dokonce i dnes vidět prorezlej komín ve výše popisovaném místě. Tudíž i tento by se dal okecat

Re: 534.03

PříspěvekNapsal: čtv 17 kvě, 2018 5:05 pm
od hank
Ono je to ještě trochu složitější, ale budiž: V podstatě byly dvě výšky gieslu nad dýmnicí, podle výšky osy kotle nad temenem kolejnic. V první skupině byly lokomotivy s osou kotle ve výšce cca 2600 - 2800 mm, tj. 354.1, 524.1, 434.2, 423.0, 433.0, ve druhé skupině lokomotivy s osou kotle 3000 a více mm nad osou kolejnic, tj. 464.0 a 534.03. Výška gieslu nad dýmnicí je ve druhém případě 550 mm. Kóta horní hrany komína 534.03 nad TK by měla být cca 4610 mm, ale to záleželo na vyzbrojení lokomotivy.

V Železničáři 82 k tomu byl článek Jana Máši ze seriálu typizace včetně výkresu, ale číslo teď z hlavy nevím.

Re: 534.03

PříspěvekNapsal: čtv 17 kvě, 2018 5:44 pm
od TomBart
tak to rozsekneme. zde foto skutečné předlohy, tedy 534.0307 Podle fotky to není zase o tolik výš. leda tak o límec. takže nevím, nevím

Re: 534.03

PříspěvekNapsal: čtv 17 kvě, 2018 5:47 pm
od TomBart
a ještě jedna foto

Re: 534.03

PříspěvekNapsal: čtv 17 kvě, 2018 6:22 pm
od Lucy
---------------

Re: 534.03

PříspěvekNapsal: čtv 17 kvě, 2018 6:51 pm
od hank
Lucy: Děkuji.

Re: 534.03

PříspěvekNapsal: čtv 17 kvě, 2018 7:32 pm
od Svratka
Ono je to taky o tom, jak na modelu konkrétní tvar, velikost detailu apod, prostě vypadá a jestli to oko znalce toho kterého detailu či tvaru do oka praští, nebo, zda to nějak neruší. Např. u 742 od MTB, tam mě nějaký detail na nádrži vůbec nevadí, ale špatný stěny kabiny, ty praštily do očí i na minináhledu fotky... Tak je to i u toho kremáka, komín je na mašině to, po čem oči jdou, ovšem jestli všechny detaily mají zcela správný tvary, vzájemné poměry apod., to oko na první pohled nehledá. Tím nechci říct, že by snad byly špatně, jen uvádím psychologii lidského vnímání...

Snad ještě k Vašim fotkám, je vidět, že tady je komín přibližně jen o tu korunu komína vyšší než dómy, při bližším zkoumání a porovnávání, mně se to jeví, že nebyla dodržena při rekonstrukci zmíněná výška ned temenem kolejnice, což by klidně mohlo být. Mašiny s prorezlým komínem, ty měly navařený plechy místo prorezlých míst, hlavně na čelech komína a různě navařenou korunu komína. Tohle vypadá na orig. komín nesprávně přidělaný, jistě, jen o fous, možná pár cm. Vezměme v úvahu, že rekonstrukce byly dělány jak bylo zvykem ve více dílnách a není jisté, že každá dílna to dělala na vlas stejně. Po válce třeba při rekonstrukcích 434.0 na 434.2 existovaly rozdíly v provedení podle dílny, které ji prováděly... A je pravděpodobné, že dílnaři vycházeli ze stejného výkresu...

A snad ještě snímky od stejného autora, velkého obdivovatele parních lokomotiv a skvělého fotografa, pana Vladimíra Truxy... Jak vidno, třeba stroj 534.0519, který jel u Vrbatova Kostelce se stejným vlakem jindy, měl ten komín vyšší, řekněme standardně vysoký...