Přestavba ROCO BR 204 68941 AC digital na DC

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Přestavba ROCO BR 204 68941 AC digital na DC

Příspěvekod k4fun » čtv 10 led, 2013 9:24 pm

Ahoj lidi, řeším, zda přestavět subject na DC (na DCC), jsem v tomto úplný laik, nedokážu odhadnou, zda a jestli se to vůbec vyplatí a co všechno by se případně mělo vyměnit. Nemáte s tím někdo zkušenosti ? Identický model dělají i pro DC (DCC), tak doufám, že to bude možné.
Naposledy upravil k4fun dne čtv 10 led, 2013 9:43 pm, celkově upraveno 1
k4fun
 
Příspěvky: 6
Registrován: čtv 10 led, 2013 9:07 pm

Re: Přestavba ROCO BR 204 68941 AC digital na DC

Příspěvekod radula63 » čtv 10 led, 2013 9:34 pm

Chceš přestavět z AC (typicky systém Marklin) na DC (tedy analog) nebo DCC (digital comand control) ?

1) Teoreticky (jelikož sám dělám velikost TT) -
- v tříkolejnicovém systému mají levá a pravá kolejnice stejný potenciál, druhý potenciál je středová kolej (či dnes už výstupky na pražcích). Lze udělat obojí (DC i DCC) za předpokladu, že má model izolovaná kola od osy (někteří výrobci totiž pro AC používají kovová kola neizolovaná na ose), tak pak stačí oddělit dráty od sběračů na levou a pravou stranu zvlášť, středový sběrač (typicky lyžinu) demontovat. Pokud však jsou kola kovová a nalisovány na osu bez nějaké izolace, tak pak to nepředěláš.

2) Pokud budeš přestavovat na DCC, tak některé dekodéry jsou multiprotokolové a některé ne. Digital Marklin není kompatibilní s DCC. Pokud by jsi v modelu neměl multiprotokolový dekodér, tak budeš muset vyměnit i ten.

To jsem to vzal jen po teoretické stránce a nastínil možná úskalí. Jak jsem psal výše - modeluji v TT.
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
KŽM cH0TTěboř
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1305
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Re: Přestavba ROCO BR 204 68941 AC digital na DC

Příspěvekod k4fun » čtv 10 led, 2013 10:26 pm

radula63 píše:Chceš přestavět z AC (typicky systém Marklin) na DC (tedy analog) nebo DCC (digital comand control) ?


Upřesňuji, teď jsem našel http://www.roco.cc/fileadmin/downloads/ ... /68941.pdf, kde jsou samostatně věci pro AC, a kromě poháněných kol, která jsou různá, je tam i jiná pozice 29 na straně 2, čemuž nerozumím.
Dekodér je 10732, podle popisu multiprotokol. Ještě upřesním, chtěl bych to provozovat s PIKO DIGI1, se startsetem PIKO, přesněji.
k4fun
 
Příspěvky: 6
Registrován: čtv 10 led, 2013 9:07 pm

Re: Přestavba ROCO BR 204 68941 AC digital na DC

Příspěvekod mnitka » pát 11 led, 2013 2:36 pm

Co tě proboha vede k této přestavbě? Nové nápravy přijdou jistě na více než pět stovek :!: :idea:
Uživatelský avatar
mnitka
 
Příspěvky: 1223
Registrován: úte 28 říj, 2008 7:08 am
Bydliště: Brno

Re: Přestavba ROCO BR 204 68941 AC digital na DC

Příspěvekod k4fun » pát 11 led, 2013 10:38 pm

mnitka píše:Co tě proboha vede k této přestavbě? Nové nápravy přijdou jistě na více než pět stovek :!: :idea:


cenu jsem teď našel, 160,- plus 140,- Kč nápravy a 110,- Kč poštovné, nevím ale, jak ten zbytek.... :(

vede mne k tomu touha a laický optimismus :) ale vážně, chtěl bych jednu loko s dig. spřáhlem na budoucí kolejiště a tuhle mám fungl novou za málo peněz - přemýšlel jsem o variantě ji prodat a koupit tu správnou, ale tímto sháním informace, jestli varianta přestavby je možná a rentabilní, vzhledem k tomu, co stojí stejná nová
v tomto oboru jsem laik, ale chci se trochu vzdělat a postavit ze svých různých zásob hrací kolejiště, přispěji po inventuře zásob do jiné sekce o stavbě a volbě typu kolejiště vůbec...
k4fun
 
Příspěvky: 6
Registrován: čtv 10 led, 2013 9:07 pm

Re: Přestavba ROCO BR 204 68941 AC digital na DC

Příspěvekod k4fun » sob 12 led, 2013 9:19 pm

Čus lidi, tak už jsem zase o krok dál... :D
Díky své netrpělivosti a zvídavosti jsem se pustil do průzkumu 204ky a ačkoliv nevím, jestli to ještě někdy někdo složí, kousek jsem ji rozebral.
Radula63 díky za trochu teorie, výsledkem jest: nápravy mají kola galvanicky oddělené, tam problém není, jen nechápu, jaký mezi nimi může být rozdíl, myslím jako AC/DC, vypadají úplně normálně, a ta položka strana 2/č. 29 v rozkresu je jen nějaký dvoukolozubý převod, zřejmě tedy bude jiné zpřevodování, jinak nic.
Následuje zapojení sběračů a tady přikládám foto desky http://www.krejnicky.net/files/roco204AC.jpg. Vypadá to na solidní semiruční práci, kola jsou sbírána na tu stranu se dvěma vodiči a sběrač je ten jeden vodič na druhé straně. Letováno, jak vidíme, zřejmě dodatečně a ručně. Na desce jsou i dvě diody, typuji usměrnění, na DC desce v rozkresu toto chybí.
Vidím to na přeletování sběračů, demontáž slideru, kompletaci a vyzkoušet.
Zkusíte mi to někdo potvrdit nebo vyvrátit, než to opravdu udělám ?
Pěkný večer
k4fun
 
Příspěvky: 6
Registrován: čtv 10 led, 2013 9:07 pm

Re: Přestavba ROCO BR 204 68941 AC digital na DC

Příspěvekod radula63 » ned 13 led, 2013 4:42 am

OK. Takže velmi dobrá zpráva pro tebe.
Odděl vedení od sběračů proudu na levou a pravou stranu, odpoj a demontuj středový sběrač a máš to přestavěno!!! Ty diody D1 a D2 (na DPS) zajišťují jen společný + pól pro světla (tj. jak v AC verzi, tak v DC či DCC verzi).
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
KŽM cH0TTěboř
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1305
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Re: Přestavba ROCO BR 204 68941 AC digital na DC

Příspěvekod jirkan » ned 13 led, 2013 6:42 am

Před definitivním rozhodnutím o ponechámí náprav bych to přezkoušel na kolejivu, kde bude jezdit. Lokomotivy na Maerklin systém mívají vyšší okolky a také se liší i některé další rozměry, což je dáno geometrií jejích kolejiva. I z toho důvodu má i nejmodernější C - kolej výšku 2,3 mm. Takže při použití kolejiva CODE 83 nebo dokonce 75 by mohl nastat problém. Jinak také - vzhledem k odlišnému sběru proudu - se často používá více kol s bandáží - u 4nápravových lokomotiv často 2 nápravy komplet obandážované, což u 2kolejnicového systému vede k problémům (zejména u digitálu). Chce to pak alespoň 1 nápravu vyměnit za nebandážovanou.
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Přestavba ROCO BR 204 68941 AC digital na DC

Příspěvekod k4fun » ned 13 led, 2013 7:20 am

radula63 píše:OK. Takže velmi dobrá zpráva pro tebe.
Odděl vedení od sběračů proudu na levou a pravou stranu, odpoj a demontuj středový sběrač a máš to přestavěno!!! Ty diody D1 a D2 (na DPS) zajišťují jen společný + pól pro světla (tj. jak v AC verzi, tak v DC či DCC verzi).


Ty diody mi leží v hlavě, plošňák oboustranný, zvláštní je, že deska se dělá v několika verzích pod stejným číslem, a třeba první verze opravdu ty diody vůbec nemá a je vůbec designově jiná. A chápu to správně, že dekodér je univerzální pro AC i DC a usměrnění střídaviny se provede až na něm ? Proto diody pro napájení LED ?

Díky
Naposledy upravil k4fun dne ned 13 led, 2013 8:02 am, celkově upraveno 1
k4fun
 
Příspěvky: 6
Registrován: čtv 10 led, 2013 9:07 pm

Re: Přestavba ROCO BR 204 68941 AC digital na DC

Příspěvekod k4fun » ned 13 led, 2013 7:59 am

jirkan píše:Před definitivním rozhodnutím o ponechámí náprav bych to přezkoušel na kolejivu, kde bude jezdit. Lokomotivy na Maerklin systém mívají vyšší okolky a také se liší i některé další rozměry, což je dáno geometrií jejích kolejiva. I z toho důvodu má i nejmodernější C - kolej výšku 2,3 mm. Takže při použití kolejiva CODE 83 nebo dokonce 75 by mohl nastat problém. Jinak také - vzhledem k odlišnému sběru proudu - se často používá více kol s bandáží - u 4nápravových lokomotiv často 2 nápravy komplet obandážované, což u 2kolejnicového systému vede k problémům (zejména u digitálu). Chce to pak alespoň 1 nápravu vyměnit za nebandážovanou.


Velmi dobrá poznámka, nevím, jak DC verze, ale tato má poháněný pouze jeden podvozek, na druhém je slider, který se jen veze. Nápravy takto: nepoháněná kola jsou rozměrově stejné jako poháněné, bandáž je pouze na poslední hnací nápravě. V popisu náhradních dílů nejsou žádné údaje, pokud jde o rozměry nebo geometrii, ani foto. Nicméně na kolejivu Piko (staré i nové) a Mehano to zdá se funguje, potíže můžou být jen u výhybek, tvar podvozku se sliderem po jeho demontáži není ideální a třeba přes výhybky je to na desetiny milimetru. Ale porádně to vyzkouším až budu skládat trať. Díky za ideu.
k4fun
 
Příspěvky: 6
Registrován: čtv 10 led, 2013 9:07 pm


Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků

cron