Nasazení spřažených hnacích kol na pojezd

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Nasazení spřažených hnacích kol na pojezd

Příspěvekod KaRei » pát 16 bře, 2012 2:42 pm

Dobrý den,
potřeboval bych poradit s nasazováním hnacích kol na podvozek BR81 (starší verze, ještě BTTB).

Abych vyčistil kontakty sběračů, odmontoval jsem spodní kryt a hnací kola vytáhl, abych se dostal ke sběračům ukrytým za nimi.
Po zpětném nasazení, i když zuby na osičkách zapadnou do šneka, dochází k jejich vyskakování na 1. a 2. hnací nápravě. U dalších dvou náprav jsem vyskakování nezpozoroval.
Při otáčení šneka na předních nápravách dojde k tomu, že z nějakého důvodu se ozubená kolečka na osičkách tlačí ven, takže povyskočí z drážky šneka. Protože se je ale spodní kryt pojezdu snaží tlačit zpátky do drážky, začnou se ozubená kola osiček příčit se šnekem, což drasticky zvyšuje tuhost převodu a motorek nemá šanci pojezd utáhnout. Pokud spodní kryt pojezdu přichytím šroubky jen na pár závitů, aby přední ozubená kolečka měla dost místa na případné přeskočí závitu šneka, pojezd je schopný jízdy, ale hází sebou ze strany na stranu jako splašená koza.

Chtěl bych se tedy zeptat, jestli by tady někdo neměl nějaké tipy/triky, jak správně nasadit 4 spřažené nápravy parní lokomotivy na šneka. Jak jsem zmínil výše, při nasazování zapadnou zuby do šneka bez problémů. Problémy nastávají až když se celá soustava má začít otáčet.

Děkuji
Uživatelský avatar
KaRei
 
Příspěvky: 211
Registrován: pát 16 bře, 2012 2:06 pm

Re: Nasazení spřažených hnacích kol na pojezd

Příspěvekod KaRei » sob 17 bře, 2012 7:38 pm

S pojezdem jsem si hrál většinu dne. Původně jsem podezříval z problému ojnice - například že by kolečka na problémových nápravách byla pootočena trošku jinak, a ostatní spřažená kola by v některých pozicích přes ojnici tlačila tyto kolečka ven. Několikrát jsem vytahoval a znovu vkládal celou soustavu kol, doufaje, že se třeba zuby lépe trefím do drážek šneka. Ojnice mi ale připadaly neustále volné, bez výrazného napětí v čepech. Přesto k vyskakování stále docházelo. Rozhodl jsem se tedy odpřáhnout ojnici, a zkusit kolečka samostatně. Stále jsem čekal, že po odpřažení ojnic, se lokomotiva rozjede, jenže ouha, problém se ukázal být v samotných kolečkách.

Vytáhl jsem všechny nápravy a po jedné jsem je zase začal vracet zpátky, přičemž každé přidání nápravy jsem zkoušel samostatně - tj. sejmout spodní kryt, vložit nápravu, napasovat na kontakty, zavřít, vyzkoušet, a pak znovu otevřít a přidat další nápravu.
Po osazení dvou středních náprav lokomotiva byla schopná stát už samostatně a spokojeně předla. Pohybovala se perfektně i při nízkých otáčkách. Žádná tuhost převodů, žádné zlověstné bzučení elektromotorku. Zbývaly poslední dvě nápravy, shodou okolností právě ty dvě, které byly předtím vpředu a poskakovaly. Jedna z nich zlobila s železnou pravidelností při každé otáčce kol, druhá na tom byla o něco lépe. Při jejich pasování jsem podvozek rozebral a znovu složil přibližně patnáctkrát. Nakonec jsem se rozhodl z toho nejneposlušnějšího dvojkolí sundat ozubené kolečko (na tom druhém jsem jej prozatím ještě nechal). Poháněné tak bude nepřímo přenesením momentu přes ojnice ze zbývajících dvojkolí. Při bližším zkoumání sejmutého ozubeného kola jsem kromě očekávaného otlačení na zubech, jak kolečko přeskakovalo přes šneka, našel i pár vychýlených zubů. Ozubené kolečko je plastové! To byla nejspíše příčina, proč se celé dvojkolí na šnekovi vůbec začalo příčit - vychýlené zuby nezapadly do drážky.

Poslední test bez ojnic proběhl vpořádku. Zbývalo už jen zpátky připevnit ojnice, což byla hračka. Nový test... a náprava poháněná jen přes ojnice občas zlobí. Volnost ojnice umožňuje nápravě být o něco pozadu, a pokud je ojnice v levé nebo pravé úvrati, otočí se náprava občas do opačného směru, než by měla. Po pár stupních otočení zablokuje celou ojnici. Zkusím tuto nepřímo poháněnou nápravu přehodit na jiné místo v soustavě (teď je úplně vepředu), aby byla někde uprostřed mezi dvěma přímo hnanými nápravami, které ojnici určí správný směr na obou stranách a nepřímo hnaná náprava pak snad bude lépe vedena.
Uživatelský avatar
KaRei
 
Příspěvky: 211
Registrován: pát 16 bře, 2012 2:06 pm

Re: Nasazení spřažených hnacích kol na pojezd

Příspěvekod rawen » sob 17 bře, 2012 7:51 pm

Není mi jasné to otáčení nápravy špatným směrem. Máš-li čepy pro pravou a levou ojnici vzájemně pod úhlem 90 stupňů, nemělo by k tomu dojít.

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1700
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Nasazení spřažených hnacích kol na pojezd

Příspěvekod KaRei » sob 17 bře, 2012 8:57 pm

rawen píše:Není mi jasné to otáčení nápravy špatným směrem. Máš-li čepy pro pravou a levou ojnici vzájemně pod úhlem 90 stupňů, nemělo by k tomu dojít.

Radek


Áha, tady se vloudila chybička. Ojnice mám teď na 180 :oops:
Není divu, že se to pak hádalo.

Díky za upomínku :)
Uživatelský avatar
KaRei
 
Příspěvky: 211
Registrován: pát 16 bře, 2012 2:06 pm

Re: Nasazení spřažených hnacích kol na pojezd

Příspěvekod KaRei » sob 17 bře, 2012 9:52 pm

Konečně hotovo :D
Nakonec jsem přece jen ještě musel odstranit ozubené kolečko i z té druhé problémové nápravy, takže jsem provedl ještě jeden přepřah ojnic. Při té příležitosti jsem vzájemný úhel čepů na ojnicích srovnal ze 180° na 90° (+- autobus). Ještě jednou děkuji za tu poznámku o úhlu :wink:
Uživatelský avatar
KaRei
 
Příspěvky: 211
Registrován: pát 16 bře, 2012 2:06 pm

Re: Nasazení spřažených hnacích kol na pojezd

Příspěvekod Pája » ned 18 bře, 2012 7:09 am

Aby těch 90st nebylo špatně,všechny moje modely nejsou s 90st a ani skutečné 1:1 párovky to tak nemají.
TT,DCC,ČSD III-IV,člen TT ZABABOV,Sysel fóra a zatím spíše hračička než modelář
Uživatelský avatar
Pája
 
Příspěvky: 834
Registrován: stř 08 srp, 2007 6:05 pm
Bydliště: Praha -Suchdol

Re: Nasazení spřažených hnacích kol na pojezd

Příspěvekod Rudolf » ned 18 bře, 2012 9:25 am

Pája píše:Aby těch 90st nebylo špatně,všechny moje modely nejsou s 90st a ani skutečné 1:1 párovky to tak nemají.


U skutečné páry je úhel závislý na počtu válců.
Uživatelský avatar
Rudolf
 
Příspěvky: 920
Registrován: ned 08 říj, 2006 11:10 am
Bydliště: Strakonice

Re: Nasazení spřažených hnacích kol na pojezd

Příspěvekod radula63 » ned 18 bře, 2012 6:51 pm

Rudolf píše:
Pája píše:Aby těch 90st nebylo špatně,všechny moje modely nejsou s 90st a ani skutečné 1:1 párovky to tak nemají.


U skutečné páry je úhel závislý na počtu válců.


JJ , např. 3 válcové lokomotivy mají pootočení 120stupňů.
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
KŽM cH0TTěboř
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1308
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.


Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 26 návštevníků

cron