Přestavba TT BTTB BR92 na 415 CSD

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Re: Přestavba TT BTTB BR92 na 415 CSD

Příspěvekod TommysTT » stř 05 říj, 2011 3:37 pm

Krásný fotky je tam nádherně vidět ta 92 alias 415, když se na ty fotky podívám, vidím spoustu detailů který bych mohl ještě vychytat....:-/Ona je vlastně otázka co je vlastně co, protože ta 415, co je o stránku v předu z fotkou předělaný 92 BTTB je v detailech jiná nežli 415 co je v galerii na rajčeti,což je divný v případě že by se jednalo o jeden a tentýž stroj, pokud byl v u nás jenom jeden, tak jak se píše v atlasu
Přílohy
415-0.jpg
415-0.jpg (160.17 KiB) Zobrazeno 7172 krát
TommysTT
 
Příspěvky: 8
Registrován: stř 03 lis, 2010 6:11 pm

Re: Přestavba TT BTTB BR92 na 415 CSD

Příspěvekod Jarda H. » stř 05 říj, 2011 4:08 pm

To Jeff Hopper : docela dobře jsi to vystihl se situací kolem kořistních strojů - zmatek, něco dohledávat je nemožné, takže 100% věrný model se vlastně postavit (skoro) nedá ! A díky za tvojí galerii, něco jsem si z toho uložil !


TommysTT píše: ...Ona je vlastně otázka co je vlastně co, protože ta 415, co je o stránku v předu z fotkou předělaný 92 BTTB je v detailech jiná nežli 415 co je v galerii na rajčeti,což je divný v případě že by se jednalo o jeden a tentýž stroj, pokud byl v u nás jenom jeden, tak jak se píše v atlasu


Možná to bude tím, že se tady trochu míchají vlastně dvě řady - 415.0 ČSD a 415.1 (ta jediná převzatá "němka") ! Atlas lokomotiv od Beka uvádí :
".... v květnu zde posunovala lokomotiva DR 92.5, zcela odpovídající naší řadě 415.0 Měla však jinou armaturu kotle a byla udržována podle předpisů DR, takže se v detailech lišila (maznice tyčových ložisek, tyčová ložiska, armatura kompresoru, brdové zařízení aj.). ČSD ... ji přeznačily na řadu 415.1......"

Nejlepší bude zkusit si vybrat jednu fotku konkrétního stroje (víc jich asi stejně nebude :wink: ) a zkusit napodobit ten stroj ! V každém případě minimálně tobě jako autorovi přestavby udělá radost :D
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Přestavba TT BTTB BR92 na 415 CSD

Příspěvekod Jeff Hopper » stř 05 říj, 2011 6:14 pm

Berte to z rezervou - bůh ví kolik toho tady po válce zůstalo a jak dlouho (s hvězdou asi i po roce 1948) a co autor atlasu to originál(alespoň co jsem viděl :shock: :shock: :lol:

Vesměs se to dráhy snažily co nedříve vyměnit za naše zavlečené loko( kdo to měl opravovat a ta různorodost dílů) ale když se nedostávalo tak jezdilo všechno 8)
Jeff Hopper
 
Příspěvky: 577
Registrován: stř 05 led, 2011 6:32 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Přestavba TT BTTB BR92 na 415 CSD

Příspěvekod Jeff Hopper » stř 05 říj, 2011 6:16 pm

Jo a jinak jsem koukal, že jsou tam i jiné dymniční dvířka - on to vklidu muže být tentýž stroj, ale po počeštění :?: :?: :?: :?:
Jeff Hopper
 
Příspěvky: 577
Registrován: stř 05 led, 2011 6:32 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Přestavba TT BTTB BR92 na 415 CSD

Příspěvekod Pietro » čtv 01 pro, 2011 10:42 am

Zdravím stavitele. :D Zdá se, že jsem narazil na zajímavé téma. Vždycky jsem si přál mít doma nějakou echt českou páru, ale nabídka na trhu v rozměru TT je tristní. Samé kořistní a většinou nepříliš pohledné stroje. A nabídka odlitků s nejasným výsledkem. Doma se vždy válela br 92 (ale ve verzi start), kterou dostal bratr, když byl malý. Později rodiče dovezli z výletu k dederonům br86. Bohužel, rodiče po velkém boji v německém obchoďáku ukořistili nikoliv pseudomodel řady 455, ale dr verzi br86. Jezdila poměrně slušně, až na to, že přední běhoun začal po krátké době vyskakovat. Po určité době mě to přestalo bavit a milá loko putovala zpět do krabičky a do šuplíku.

Protože se chystám na přestavbu panelu, kde budu provozovat jen české lokomotivy, tak sem si řekl, že bych zkusil s pomocí leptů přestavbu na řadu 455 a jal sem se tedy opomíjenou br86 rozebrat, abych mohl přetřít pojezd černou barvou. Aniž bych cokoliv udělal, tak přední běhoun upadl (ulomila se malá pacička, která ho držela ve správné poloze). Mimo jiné sem zjistil, že měl plynule měnitelný rozchod. Karosérie šla dolů snadno, ale zbytek byl horor. Takže nejprve zařval zadní čelník, respektive ten plast, který ho držel v pojezdu. Ten plast je neuvěřitelně křehký. Zjistil sem, že součástí čelníku je i ložižko šneku. Paráda. Závaží a osvětlení se podařilo demontovat bez újmy na zdraví, následoval motor a odpájení všeho, co ho spojovalo s pojezdem a osvětlením, které je vtipně přinýtováno k závaží. Pak nastal další problém. Po demontování dvou šroubků vyskákaly kola, která ale za tyče zůstala viset na tyčoví, které je nějakým záhadným způsobem upevněno k pojezdu pomocí dvou plíšků a bloků s válci. Při té příležitosti sem odhalil další dva šroubky, které spojují pojezd v jeden kus a po jejich demontáži lze bez újmy na zdraví demontovat čelníky s ložiskem šneku. Bohužel sem nepřišel na to, jak demontovat válce, tyčky a kola. Na čas sem to odložil, a časem ve mě uzrál plán.

Přestavím br86 na br92! Mám karosérii ze startky, vždy se mi líbila a ceny na aukru se vždy vyšplhaly do neuvěřitelných výšin za šrot. Tak použiju co mám.

A teď sem narazil na téma přestavby br92 na řadu 415 :) Sice je taky kořistní. Ale je to pěkná lokomotiva. A to se počítá.

Takže přední čelník byl násilím vyrván z pojezdu. A zkusmo sem napasoval karosérii br92 na pojezd. .... no... skoro. :D
Bude se muset pojezd mírně zkrátit, zbrousit převodovka, závaží, opravit ložiska a hlavně remotorizovat, protože motor má 86ka jinde než duo br81 a br92.
Jestli se to podaří a nezahodím to do koše, tak bude mít br 92 dokonce funkční osvětlení originální z br86 :D

Rozhodl sem se ale, že karosérii nebudu brousit do zkoseného tvaru, protože bych to nedokázal udělat dokonale hladké a s nýty. Prostě by to bylo vidět, že na to sahal někdo úplně levej na detaily. Skončilo by to jako porovnání modelu z odlitků s továrním modelem. Prostě by byl vidět rozdíl v kvalitě detailů a to by mě štvalo.

Současně jak sem pročítal tohle forum, tak se tu psalo, že Zeuke/BTTB/Tillig Br92 je taky nějaký pseudomodel, že vypadá jinak a že nevychází ze skutečnosti, že má poháněnou jinou nápravu, atd. a tak sem si řekl, proč by to dělali, ne? Požádal sem pana Googla, ať hledá a najde......nic moc, spousta br92 co vypadají úplně jinak, spousta v jiném provedení...až na jeden jediný obrázek.

Br92 je dělaná podle skutečného stroje! Toť výsledek pátrání a o to jí mám radši.
Obrázek

Zkusím sem hodit pár mizených fotek z přestavby, respektive z očuchávání jak na to.
TT (prozatím trosky analogu) - under construction
Epocha (zatím bez rozlišení) asi přelom 3 a 4.
Uživatelský avatar
Pietro
 
Příspěvky: 105
Registrován: čtv 17 bře, 2011 11:00 am
Bydliště: Aussig, Peruc, Praha...dle nálady :)

Re: Přestavba TT BTTB BR92 na 415 CSD

Příspěvekod nexus » čtv 01 pro, 2011 11:13 am

Pietro píše:...Přestavím br86 na br92! Mám karosérii ze startky, vždy se mi líbila a ceny na aukru se vždy vyšplhaly do neuvěřitelných výšin za šrot. Tak použiju co mám...

Nevím, nevím, ale průměry kol a rozvory náprav jsou u BR86 a BR92 dost odlišné.
Uživatelský avatar
nexus
 
Příspěvky: 167
Registrován: čtv 29 lis, 2007 9:16 am
Bydliště: Nový Bydžov

Re: Přestavba TT BTTB BR92 na 415 CSD

Příspěvekod Pietro » čtv 01 pro, 2011 11:36 am

To jistě asi ano. Může to někdo změřit? Startka má například průměr kol o něco větší. ale to je vcelku jedno.... Myslím, že to je nepodstatný detail podobně jako jiný rozvor podvozku v100 a brejlounů/zamračených.
Já sem narazil dokonce na jednu velice důležitou věc. br92 byla vyráběna v několika verzích. Při pohledu z boku má jedna verze schůdky do kabiny až za posledním dvojkolím. Jiná verze má ovšem poslední dvojkolí zakryto z 1/2. Když sem zkusil napasovat karosérii mojí 92 na pojezd 86 a srovnal jí tak aby byla a začátku správně u válců, tak poslední dvojkolí zakrývá ze 2/3..... A teď babo raď.... asi to bude vcelku jedno.
TT (prozatím trosky analogu) - under construction
Epocha (zatím bez rozlišení) asi přelom 3 a 4.
Uživatelský avatar
Pietro
 
Příspěvky: 105
Registrován: čtv 17 bře, 2011 11:00 am
Bydliště: Aussig, Peruc, Praha...dle nálady :)

Re: Přestavba TT BTTB BR92 na 415 CSD

Příspěvekod Pietro » čtv 01 pro, 2011 12:06 pm

Foto rozborky. Omlouvám se za foto, je to mobilem, nic lepšího nebylo k dispozici. Makro to nemá. :D
http://img850.imageshack.us/img850/9591/0112111222.jpg
Podařil se mi v domácích zásobách objevit malý motor. Z jedné převodovky sem sebral šprcku na hřídel motoru. A z jedné náhodně koupené startky použiju ložiska na šnek.
Největší problém bude zajistit volný pohyb přáhla v zadním čelníku. Tam nezbývá moc místa kvůli dlouhému šneku.
Zatím to vypadá, že karosérie bude držet pomocí šroubku v původním závaží z 86, asi se trefím přesně do jednoho dómu.

http://img843.imageshack.us/img843/7586/0112111225.jpg
Sedí to docela dobře, ale bude se muset zbrousit převodovka, aby se karosérie posunula víc dozadu, aby seděla správně na válcích.
Uvnitř je dost místa. Zbyde volný průhled budkou a to i při zabudování dekodéru. :wink:
TT (prozatím trosky analogu) - under construction
Epocha (zatím bez rozlišení) asi přelom 3 a 4.
Uživatelský avatar
Pietro
 
Příspěvky: 105
Registrován: čtv 17 bře, 2011 11:00 am
Bydliště: Aussig, Peruc, Praha...dle nálady :)

Re: Přestavba TT BTTB BR92 na 415 CSD

Příspěvekod Pietro » čtv 01 pro, 2011 5:16 pm

Kdo se bojí nesmí do lesa.... tak sem se do toho pustil a už není návratu..
Zbrousil sem čelo převodovky aby karosérie byla co nejvíc vzadu. Zbrousil sem uložení BTTB motoru (viz šipky) kam přijde nalepit upravený zadní čelník s lampami. Musel sem ho hodně zbrousit na cca 0,75 mm tloušťky materiálu, aby karosérie byla vodorovně a seděla co nejníž. Nakonec sem do zadního čelníku musel vyříznout čtvereček, kterým vykukuje ložisko šneku. Pro uložení motoru je nutné odstranit oka pro osičku upevnění původního motoru. Současně jsem na karoséri br92 start odstranil původní zadní lampy a do zadního čela vyříznul drážku pro optické vlákno.
http://img835.imageshack.us/img835/5661/0112111709.jpg

Zadní čelník je instalován (zatím na sucho) na pojezdu.
http://img33.imageshack.us/img33/1531/0112111710.jpg

A takhle nakonec bude vypadat pojezd s osazeným novým motorem. Motor bude přilepen a ještě mu udělám vymezovací lůžko z plastových destiček, aby byl přilepen nejen zespoda, ale i zpředu a zezadu.
http://img819.imageshack.us/img819/8207/0112111731.jpg

Volný průhled budkou. Schůdky jsou přes kolo o cca 1,5mm víc vpředu než u továrního modelu. Myslím, že je to dobré. mohlo to být horší.
http://img811.imageshack.us/img811/5761/0112111732.jpg
TT (prozatím trosky analogu) - under construction
Epocha (zatím bez rozlišení) asi přelom 3 a 4.
Uživatelský avatar
Pietro
 
Příspěvky: 105
Registrován: čtv 17 bře, 2011 11:00 am
Bydliště: Aussig, Peruc, Praha...dle nálady :)

Re: Přestavba TT BTTB BR92 na 415 CSD

Příspěvekod Pietro » čtv 01 pro, 2011 6:32 pm

Zatímco řežu závaží z br86 na míru br92 zjišťuji, že dopředu jaksi nenatáhnu optické vlákno...není kudy :D. Dozadu v pohodě. Vypadá to na použití smd diod. To bude kovbojka při pájení. :D
TT (prozatím trosky analogu) - under construction
Epocha (zatím bez rozlišení) asi přelom 3 a 4.
Uživatelský avatar
Pietro
 
Příspěvky: 105
Registrován: čtv 17 bře, 2011 11:00 am
Bydliště: Aussig, Peruc, Praha...dle nálady :)

Re: Přestavba TT BTTB BR92 na 415 CSD

Příspěvekod nexus » pát 02 pro, 2011 7:16 am

Ještě jeden obrázek je v "Modellbahn Praxis" 15/1974 v článku o lokomotivách řady 92.
Obrázek
Tady je ta velikost kol dobře vidět a při znalosti celkové délky lokomotivy i lze zhruba spočítat.
Uživatelský avatar
nexus
 
Příspěvky: 167
Registrován: čtv 29 lis, 2007 9:16 am
Bydliště: Nový Bydžov

Re: Přestavba TT BTTB BR92 na 415 CSD

Příspěvekod Pietro » pát 02 pro, 2011 12:18 pm

Díky, poslední kolo je vidět celé. No, holt mi to nebude sedět. Ale výrobce modelu si s tím stejně taky hlavu nelámal. (Verze s plastovým pojezdem) Staré plechové verze od Zeuke jsou v tomto ohledu přesnější.
Plechová verze Br 92 má dle informací rozvor mezi první a poslední nápravou 36 mm, plastová 38 mm, Br 86 41,5. Dnes 4.12.2011 se mi podařilo najít rozvor originální Br92 (tedy té, která byla za vzor pro Zeuke/BTTB/Tillig) správně má být rozvor 35mm tedy 4200mm.
Naposledy upravil Pietro dne ned 04 pro, 2011 7:09 pm, celkově upraveno 1
TT (prozatím trosky analogu) - under construction
Epocha (zatím bez rozlišení) asi přelom 3 a 4.
Uživatelský avatar
Pietro
 
Příspěvky: 105
Registrován: čtv 17 bře, 2011 11:00 am
Bydliště: Aussig, Peruc, Praha...dle nálady :)

Re: Přestavba TT BTTB BR92 na 415 CSD

Příspěvekod Pietro » sob 03 pro, 2011 1:05 pm

Přelakován pojezd matnou černou...Nuda... nemůžu na to šáhnout, barva stále od včera lepí.... Btw: Mám otázku: K čemu přesně slouží u původního motoru, vlastně u všech bttb motorů ty takové malé cívky na tyčce v plastové bužírce? Tlumivky? Odrušení) Ještě je tam na motoru taková plochá věc připájená k oboum pólům motoru...??? Připájet k novému motoru nebo je to zbytečné??
TT (prozatím trosky analogu) - under construction
Epocha (zatím bez rozlišení) asi přelom 3 a 4.
Uživatelský avatar
Pietro
 
Příspěvky: 105
Registrován: čtv 17 bře, 2011 11:00 am
Bydliště: Aussig, Peruc, Praha...dle nálady :)

Re: Přestavba TT BTTB BR92 na 415 CSD

Příspěvekod Pája » sob 03 pro, 2011 4:03 pm

Správně ,,takové malé cívky na tyčce v plastové bužírce" jsou tlumivky a ,,plochá věc připájená k oboum pólům motoru" je kondenzátor,oboje je tam na odrušení.Pokud dáváš zcela jiný motor,dal bych jen ten kondík,ale pokud budeš digitalizovat,tak ani ten.Místo po tlumivkách můžeš použít na uložení přídavné zátěže (olovo,atd),té není nikdy dost.
TT,DCC,ČSD III-IV,člen TT ZABABOV,Sysel fóra a zatím spíše hračička než modelář
Uživatelský avatar
Pája
 
Příspěvky: 834
Registrován: stř 08 srp, 2007 6:05 pm
Bydliště: Praha -Suchdol

Re: Přestavba TT BTTB BR92 na 415 CSD

Příspěvekod Pietro » sob 03 pro, 2011 4:49 pm

Aha! Díky. Tlumivky tam teda dávat nebudu, kondik také ne. Nechám to připájené ke starýmu motoru na ND. Ostatně, vždy se to dá doplnit....Mám tu jeden nepoužitý.. "plochou věc" z jedný ruský stavebnice plachetnice (s pomocným motorem) :).
TT (prozatím trosky analogu) - under construction
Epocha (zatím bez rozlišení) asi přelom 3 a 4.
Uživatelský avatar
Pietro
 
Příspěvky: 105
Registrován: čtv 17 bře, 2011 11:00 am
Bydliště: Aussig, Peruc, Praha...dle nálady :)

PředchozíDalší

Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 21 návštevníků