Zdravím stavitele.
Zdá se, že jsem narazil na zajímavé téma. Vždycky jsem si přál mít doma nějakou echt českou páru, ale nabídka na trhu v rozměru TT je tristní. Samé kořistní a většinou nepříliš pohledné stroje. A nabídka odlitků s nejasným výsledkem. Doma se vždy válela br 92 (ale ve verzi start), kterou dostal bratr, když byl malý. Později rodiče dovezli z výletu k dederonům br86. Bohužel, rodiče po velkém boji v německém obchoďáku ukořistili nikoliv pseudomodel řady 455, ale dr verzi br86. Jezdila poměrně slušně, až na to, že přední běhoun začal po krátké době vyskakovat. Po určité době mě to přestalo bavit a milá loko putovala zpět do krabičky a do šuplíku.
Protože se chystám na přestavbu panelu, kde budu provozovat jen české lokomotivy, tak sem si řekl, že bych zkusil s pomocí leptů přestavbu na řadu 455 a jal sem se tedy opomíjenou br86 rozebrat, abych mohl přetřít pojezd černou barvou. Aniž bych cokoliv udělal, tak přední běhoun upadl (ulomila se malá pacička, která ho držela ve správné poloze). Mimo jiné sem zjistil, že měl plynule měnitelný rozchod. Karosérie šla dolů snadno, ale zbytek byl horor. Takže nejprve zařval zadní čelník, respektive ten plast, který ho držel v pojezdu. Ten plast je neuvěřitelně křehký. Zjistil sem, že součástí čelníku je i ložižko šneku. Paráda. Závaží a osvětlení se podařilo demontovat bez újmy na zdraví, následoval motor a odpájení všeho, co ho spojovalo s pojezdem a osvětlením, které je vtipně přinýtováno k závaží. Pak nastal další problém. Po demontování dvou šroubků vyskákaly kola, která ale za tyče zůstala viset na tyčoví, které je nějakým záhadným způsobem upevněno k pojezdu pomocí dvou plíšků a bloků s válci. Při té příležitosti sem odhalil další dva šroubky, které spojují pojezd v jeden kus a po jejich demontáži lze bez újmy na zdraví demontovat čelníky s ložiskem šneku. Bohužel sem nepřišel na to, jak demontovat válce, tyčky a kola. Na čas sem to odložil, a časem ve mě uzrál plán.
Přestavím br86 na br92! Mám karosérii ze startky, vždy se mi líbila a ceny na aukru se vždy vyšplhaly do neuvěřitelných výšin za šrot. Tak použiju co mám.
A teď sem narazil na téma přestavby br92 na řadu 415
Sice je taky kořistní. Ale je to pěkná lokomotiva. A to se počítá.
Takže přední čelník byl násilím vyrván z pojezdu. A zkusmo sem napasoval karosérii br92 na pojezd. .... no... skoro.
Bude se muset pojezd mírně zkrátit, zbrousit převodovka, závaží, opravit ložiska a hlavně remotorizovat, protože motor má 86ka jinde než duo br81 a br92.
Jestli se to podaří a nezahodím to do koše, tak bude mít br 92 dokonce funkční osvětlení originální z br86
Rozhodl sem se ale, že karosérii nebudu brousit do zkoseného tvaru, protože bych to nedokázal udělat dokonale hladké a s nýty. Prostě by to bylo vidět, že na to sahal někdo úplně levej na detaily. Skončilo by to jako porovnání modelu z odlitků s továrním modelem. Prostě by byl vidět rozdíl v kvalitě detailů a to by mě štvalo.
Současně jak sem pročítal tohle forum, tak se tu psalo, že Zeuke/BTTB/Tillig Br92 je taky nějaký pseudomodel, že vypadá jinak a že nevychází ze skutečnosti, že má poháněnou jinou nápravu, atd. a tak sem si řekl, proč by to dělali, ne? Požádal sem pana Googla, ať hledá a najde......nic moc, spousta br92 co vypadají úplně jinak, spousta v jiném provedení...až na jeden jediný obrázek.
Br92 je dělaná podle skutečného stroje! Toť výsledek pátrání a o to jí mám radši.
Zkusím sem hodit pár mizených fotek z přestavby, respektive z očuchávání jak na to.