Stránka 1 z 3

Jak na kola?

PříspěvekNapsal: úte 05 čer, 2007 8:48 am
od Michal Šuhajda
Rád bych prohodil kola z pojezdu Roco, z 290 na 218 a opačně. Prostá záměna celých dvojkolí není možná kvůli jiným převodům. Takže budu muset kola přelisovat. Nemáte nějaký trik jak na to, a s jakým vybavením? Nerad bych je zničil. Díky.
-M-

Re: Jak na kola?

PříspěvekNapsal: úte 05 čer, 2007 10:26 am
od Zdenek Valter
Michal Šuhajda píše:Rád bych prohodil kola z pojezdu Roco, z 290 na 218 a opačně. Prostá záměna celých dvojkolí není možná kvůli jiným převodům. Takže budu muset kola přelisovat. Nemáte nějaký trik jak na to, a s jakým vybavením? Nerad bych je zničil. Díky.
-M-


Já lisuji kola v soustruhu s přípravky Fohrmann.

Je průměr obou os stejný ?

Mimochdem proč je chceš přehazovat ?

Re: Jak na kola?

PříspěvekNapsal: úte 05 čer, 2007 3:40 pm
od Michal Šuhajda
Zdenek Valter píše:
Já lisuji kola v soustruhu s přípravky Fohrmann.

Hmm, soustruh doma nemám. Nešlo by to nějak jinak?
Zdenek Valter píše: Je průměr obou os stejný ?

Měl by být, na 100% nevím, přeměřím.
Zdenek Valter píše: Mimochdem proč je chceš přehazovat ?

Obě loko už mám doma, a zjistil jsem, že kola z 218 mají průměr cca 11 mm, rozvor podvozku je tak akorát +- autobus na střídavou elektriku (vím, že by měly být loukoťový, ale ani ve skutečnosti to z dálky není vidět, tak to u modelu zkousnu), u 290 jsou kola větší a rozvor podvozku vhodný pro loko z ČKD (zamračený, brejlovci, tranzistoři...)
-M-

Re: Jak na kola?

PříspěvekNapsal: úte 05 čer, 2007 6:18 pm
od MaHa
Michal Šuhajda píše:Rád bych prohodil kola z pojezdu Roco, z 290 na 218 a opačně. Prostá záměna celých dvojkolí není možná kvůli jiným převodům. Takže budu muset kola přelisovat. Nemáte nějaký trik jak na to, a s jakým vybavením? Nerad bych je zničil. Díky.
-M-

Michale jde to lehce, stačí na to dvě ruce a táhnout od sebe (důležité: v zádném případě nekroutit - hřídel je drážkovaná). Když máš sundané jedno kolo, hřídelku dáš do kleštiček a opět jen táhneš. Pokud by jsi chtěl sundat i ozubené kolo, pak lehce zatáhneš osu do svěráku, plochých kleštiček nebo sklíčidla a opět táhneš (nekroutíš - hřídel je opět drážkovaná). Vše by mělo jít lehce stáhnout i nasadit zpět a měly by v tomto případě stačit jen ty ploché kleštičky. :D

Re: Jak na kola?

PříspěvekNapsal: stř 06 čer, 2007 12:05 pm
od Zx1974

Re: Jak na kola?

PříspěvekNapsal: stř 06 čer, 2007 12:11 pm
od Zdenek Valter
MaHa píše:Michale jde to lehce, stačí na to dvě ruce a táhnout od sebe (důležité: v zádném případě nekroutit - hřídel je drážkovaná). Když máš sundané jedno kolo, hřídelku dáš do kleštiček a opět jen táhneš. Pokud by jsi chtěl sundat i ozubené kolo, pak lehce zatáhneš osu do svěráku, plochých kleštiček nebo sklíčidla a opět táhneš (nekroutíš - hřídel je opět drážkovaná). Vše by mělo jít lehce stáhnout i nasadit zpět a měly by v tomto případě stačit jen ty ploché kleštičky. :D


Dobrá rada nad zlato :!: :!: :!: :!: :!:
Doufám jen, že vám všem, kteří takto kolečka zničíte je MaHa nahradí. :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Re: Jak na kola?

PříspěvekNapsal: stř 06 čer, 2007 12:22 pm
od Zdenek Valter
Michal Šuhajda píše:
Zdenek Valter píše:
Já lisuji kola v soustruhu s přípravky Fohrmann.

Hmm, soustruh doma nemám. Nešlo by to nějak jinak?


No nevím pokud vymyslíš něco souosého na třeba lis na hodinky tak proč ne.
Fohrmannova podkova je bohužel skoro stejně drahá jako všechny lisovací přípravky. Což je cca 180 EUR.
Soustruh je podle mne i mnohem lepší než podkova - má větší tuhost [alespoň ten co jsem používal].

Pokud je budeš chtít vyměnit pošli mi je.

PříspěvekNapsal: stř 06 čer, 2007 12:46 pm
od Michal Šuhajda
Tak průměr obou osiček je stejný, 2,1mm
Dále jen to co si pamatuju (papír jsem si někam založil):
218: rozvor podvozku 32,5mm; průměr kol 11,6; vzd. ot. čepů 98mm
290: rozvor podvozku cca 27mm; průměr kol 12,8;

To MaHa: Sundat to je jedna věc, ale co znovu nasadit, tak aby "nešišlala"?

PříspěvekNapsal: stř 06 čer, 2007 2:44 pm
od Houmr
To je ten problém. Ono pokud už je blbě sundáš, tak ti budou šišlat i když je dobře nalisuješ. No já to taky jednou dělal, ale použil jsem strojní svěrák, který má rovné čelisti. Kolečko jsem položit zezhora na dvě broušené destičky položené vedle sebe ozubeným kolečkem mezi ně a k vyražení použil hřidelku o menším průměru. Vylisoval jsem jen jedno kolečko a hned ho vyměnil za jiné. Jde o to, že pokud by jsi vylisoval obě, tak by jsi těžko hledal pozici pro nalisování. Takhle kolečko prostě opřeš o čelist svěráku a druhé postavíš proti němu a pomalinku utahuješ svěrák. K nalisování jsem použil ten strojní svěrák.

PříspěvekNapsal: stř 06 čer, 2007 2:52 pm
od Zx1974
Michale, díky za rozměry.

Dvojkolí

PříspěvekNapsal: stř 06 čer, 2007 4:37 pm
od MaHa
Michal Šuhajda píše:Tak průměr obou osiček je stejný, 2,1mm
Dále jen to co si pamatuju (papír jsem si někam založil):
218: rozvor podvozku 32,5mm; průměr kol 11,6; vzd. ot. čepů 98mm
290: rozvor podvozku cca 27mm; průměr kol 12,8;

To MaHa: Sundat to je jedna věc, ale co znovu nasadit, tak aby "nešišlala"?

Dvojkolí jsou dobře vyrobená (ne jako u některých jiných výrobců) takže zpětné nasazení kol na hřídel s tím aby to "nešišlalo" není problém a měl by to opravdu zvládout i "tech. antitalent". Při sundávání těchto kol platí již výše zmiňované zásady - tedy v žádném případě nekroutit, ale jen táhnout s citem od sebe. Rozhodně nepoužívat žádné vyrážení kladivem a neupínat do svěráku (jak píše Houmr) - má pravdu tak to skutečně nejde. Vše dělat pouze v ruce.
PS: Měnil jsem takto asi 20 dvojkolí a žádné nešišlá. :!:
PS1:Pokud si někdo není jist svojí manuální zručností, pak si může koupit náhradní dvojkolí a zkusit si to na "nečisto". A pokud si nebude jist ani poté pak musí použít jinou metodu - přípravek Z. Valtera a pod.

PříspěvekNapsal: stř 06 čer, 2007 7:27 pm
od Zdenek Valter
To co píše MaHa nikomu nedoporučuji nemusí se to vždy povézt :!: :!: :!: :!:
Zejména používáme-li kleště :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:
To co se může zdát dobře nasazené je spíše o tom, že u průměru kol cca 10 až 12 cm se to moc nepozná :!: :!: :!:
Používá li někdo kola NEM a jezdí-li na ne zrovna přesném kolejivu tak mu to vadit asi opravdu nemusí.
Nižší profily okolků RP25 či P87 a jejich používání na přesnějším kolejivu jsou také na přesnost mnohem choulostivější. Věšinu koleček, která jsem nasadil rukou jsem přelisovával úplně novými koly [cca 7 z 10].
Po těchto zkušenostech používám jak jsem již psal přípravky Fohrmann.
A to jak stahováky tak přípravky na lisování.
Tento postup lze potom celkem bez obav použít na kola mnohem větší = hnací kola parních loko.

Dvojkolí BR 290, 218 ROCO

PříspěvekNapsal: čtv 07 čer, 2007 4:16 pm
od MaHa
Zdenek Valter píše:To co píše MaHa nikomu nedoporučuji nemusí se to vždy povézt :!: :!: :!: :!:
Zejména používáme-li kleště :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:

Vždy se to povede :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:
Koneckonců výsledné přeměření roztečí to dokazuje. 8)

Kola pro BR 290, 218 ROCO

PříspěvekNapsal: čtv 07 čer, 2007 4:43 pm
od MaHa
Z. Valter píše:Používá li někdo kola NEM a jezdí-li na ne zrovna přesném kolejivu tak mu to vadit asi opravdu nemusí.
Nižší profily okolků RP25 či P87 a jejich používání na přesnějším kolejivu jsou také na přesnost mnohem choulostivější.

V hlasování "Jak se dělají kola v HO" (založil Z.Valter) se respondenti dosud vyjádřili že používají z 90% kola podle NEM (stav k 7.6.2007) a né podle druhých norem - tedy většina z nás používá klasickou NEM-normu s vysokými nebo středně vysokými nákolky. :wink: 8)
PS: Ne každý z nás má doma soustruh s lisovacími přípravky.

Re: Dvojkolí BR 290, 218 ROCO

PříspěvekNapsal: pát 08 čer, 2007 10:00 am
od Zdenek Valter
MaHa píše:
Zdenek Valter píše:To co píše MaHa nikomu nedoporučuji nemusí se to vždy povézt :!: :!: :!: :!:
Zejména používáme-li kleště :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:

Vždy se to povede :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:


Ještě jednou a důrazně upozorňuji, že to co píše MaHa je sice možná podloženo jeho zkušeností a zejména obrovským štěstím, ale rozhodně to není vhodný postup při vyměňování kol.

Při stahování rukou totiž nevyvíjíte na disk kola rovnoměrnou sílu a jak píše i Houmr není až zas tak vyjímečné uložení osy v disku poškodit při sundavání z osy rukou, tím že kolo v podstatě vyhnete disk z osy a díra se vytlačí mimo ni.
Ruka se totiž na rozdíl od stahováku se nedostane až k ose kola.

MaHa píše:Koneckonců výsledné přeměření roztečí to dokazuje. 8)


Nevím sice jak přesně MaHa nalisování ověřuje a nenapsal jaké rozteče měří, ale z vlasní skušenosti vím, že samotné měření zpravidla nestačí a v podvozku se to při mírném házení už bohužel poznat také nemusí protože zpravidla má náprava malou vůli i v radiálním směru a není-li zatížena tak sebou i mrská.
Jede-li podvozek po kolejích pak to není opravdu poznat, že kolo mírně šmajdá.
To se pozná jedině ve stojanu :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: