M112,003

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

M112,003

Příspěvekod Milanhb3 » čtv 25 lis, 2010 3:15 pm

Neměl byste někdo více foto nebo typový výkres k těmto parním vozům?
Chtěl bych se pokusit o nádraží Polná u Jihlavy a právě tyto parní vozy tam dopravu zahajovaly od roku 1904 a provozovaly do roku 1942-43.
Rád bych se spojil s někým,kdo o této trati z Polné do Dobronína ví více.
Milan
Milanhb3
 
Příspěvky: 62
Registrován: pát 07 srp, 2009 3:56 pm

Re: M112,003

Příspěvekod hank » čtv 25 lis, 2010 3:37 pm

Mám typák - kopii 1:20 z publikace z r. 1971, jenže je na formátu zhruba A1... Mám si ho kde nechat digitalizovat nebo okopírovat 1:1, ale stálo by to peníze. Sám na to doma nemám rozumné zařízení.

Mám taky celkem slušnou vystřihovánku z ABC v měřítku asi 1:45, která by se dala použít jako podklad. Ta je rozvržená tuším (teď nemám čas ji hledat) na 3 listy A4, takže by ji šlo snadno naskenovat.

Co navrhuješ?

Mám taky výroční publikaci ke 100 letům dráhy, je tam dost staveb apod., ale tu máš určitě i ty. A taky modelářské výkresy "4okeňáků" řady Cl.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: M112,003

Příspěvekod Milanhb3 » čtv 25 lis, 2010 3:42 pm

Díky za nabídku.
Zkus se podívat po té vystřihovánce a ten typák bych Ti ofocení zaplatil.
Tu ročenku mám.
Dědci by si měli pomáhat.
Odkud jsi ?
Díky Milan
Milanhb3
 
Příspěvky: 62
Registrován: pát 07 srp, 2009 3:56 pm

Re: M112,003

Příspěvekod hank » čtv 25 lis, 2010 4:28 pm

Tak jo, nějak na tom zapracuju. Kvůli pracovnímu vytížení to nebude hned.

Chceš i ty 4okeňáky?

Odkud vlastně jsem?
:? :?:
Teď už 5 let usazený v Doksech u Mácháče, ale jinak jsem "vandrovní" a stěhoval jsem se za prací v průměru každých 5 let, takže znám zevnitř většinu papíren v českém a moravském pohraničí. 8)

A ty?

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: M112,003

Příspěvekod TTmili » čtv 25 lis, 2010 5:25 pm

No jsem sice mlaďoch ale zkusím taky pomoci. Jelikož jsem Jihlavák tak pár lidí co ohledně Polné něco vědí znám. Pokud by nevadilo že by to chvíly trvalo, tak by se daly určitě sehnat i konkrétní informace z konkrétních let, fotky z Polné, Dobronína, z tratě apod. Nevím jestli by ty informace mohli sahat až tak daleko ale myslím že fotky z provozu by někdo mít mohl.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1688
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: M112,003

Příspěvekod JanoH0e » čtv 25 lis, 2010 6:12 pm

Milanhb3 V n dráhe 8/2004 - str.8 - Jak polenska lokálka k parním vozu prišla - je motorák - teda tie 2 kusy pridelené do Polnej a je ho prevádzka a údržba v Polnej a Jihlave dosť podrobne popísana, vrátane plánu remízy v Polnej, katalogový výkres OMWB rady IX a a b + fota. Ak by si chcel, môžem ti to oskenovať, ak už to nemáš doma.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1408
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: M112,003

Příspěvekod juroH0 » čtv 25 lis, 2010 7:39 pm

Mám v PC výkres M112.0 takže kto má záujem nech mi napíše SZ
Naposledy upravil juroH0 dne úte 05 pro, 2017 9:40 pm, celkově upraveno 1
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 900
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Re: M112,003

Příspěvekod Milanhb3 » čtv 25 lis, 2010 8:56 pm

Děkuji Všem, za zájem.
Zatím mám jen monografie vydanou k 100 let.výročí dráhy a fotky co jsem si letos nafotil a to co se nechá běžně nalézt
na internetu.Současné fotky se nechají použít jen orientačně proto, že vlastní nádraží je v dost zbědovaném stavu.
Pokud nějaký mareriál máte a jste jej ochotni mě nebo i dalším případným zájemcům poskytnout tak předem děkuji.
Vlastní nádraží je asi 300m dlouhé což vHO vychází na tři moduly.Pomalu budu sbírat informace .
Milan
Milanhb3
 
Příspěvky: 62
Registrován: pát 07 srp, 2009 3:56 pm

Re: M112,003

Příspěvekod Vizorman » čtv 31 bře, 2011 7:29 pm

Zdravím ve spolek, také sháním vše o M 112, na netu toho moc není jen tu a tam pár fotek :( tak bych se chtěl zeptat, jestli by jste mi nepomohli :)
Vizorman
 
Příspěvky: 2
Registrován: čtv 31 bře, 2011 5:45 pm
Bydliště: Olomouc

Re: M112,003

Příspěvekod vojtas » pon 16 kvě, 2011 7:53 pm

JuroH0,prosím tě,nemohl bys mi ten výkres poslat na vojta2008 @ volny.cz ?
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: M112,003

Příspěvekod milan ferdián » úte 17 kvě, 2011 8:32 am

Nevím ,jestli to je ještě k sehnání,ale mám tu tip.V roce 1973 vydalo NADAS z pera Ing.Zdeňka Maruny soubor monografií pro přátele železnic a železniční modeláře.Monografie obsahuje tři složky.

Osobní vozy_
Be 2-1118,Be 2-1438,Ci 4-1217 až 227,Ci 4-0030 až 189,D 6-0500 až 583,Fy 5-0902,dvounápravové vozy pro vnitrostátní rychlíky

Nákladní vozy_
Ggz,Gg,Z,Kez,Ke,U,Ja 3-13000 až 019,Jd 3-50500 až 599,vozy pro přepravu tabulového skla,R 569320 až 339

Hnací vozy_
M 112.001 až 03,M120.001,OZVD M140.002 až 03

Samozřejmě s dobovým číslováním plus u všech výkresy.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: M112,003

Příspěvekod vaj59 » úte 05 pro, 2017 9:03 pm

Pěkný večer, zdravím p.Hank
já bych měl zájem o výkresy m112 v tom větším formátu, stavím tento model ve vwelikosti O tak bych prosil zda je možné mi je okopírovat a zaslat , náklady a odměnu vám uhradím,nejlépe předem na váš účet.
V případě že je to možné prosím o odezvu.
Děkuji s pozdravem Vajdík vajdikia59@seznam.cz
vaj59
 
Příspěvky: 2
Registrován: stř 29 lis, 2017 10:44 pm

Re: M112,003

Příspěvekod Bw_Ig » stř 06 pro, 2017 5:25 am

Tak ta publikace o polenské lokálce je moje práce, stačilo jen opsat to jméno autora z té publikace a sem napsat. Já bych se už ozval.
A pokud jde o stavbu právě parního vozu M 112.0, tak jediný a správný (pro modeláře použitelný) je ten výkres co je v monografii od Z.Maruny, což je ale výkres který vypracoval ještě v 60.letech pan ing. Tuzar.
Mám i fotky tovární od Ringhoffer vozů BCl a Cl, které se před polenskou vyráběly pro rakouskou lokálku, pro polnou byly úplně stejné + typové výkresy a sestavné výkresy, ty jsou docela známé, neboť jsou v kartonech ZV-ŽO Polenská lokálka. Ale kdo by chodil do archivu něco hledat, že!?
A fotek parních vozů v Polné - mám značné množství. Jejich modelářská využitelnost je ale malá, nejsou ostré, detailní. Modelář stejně chce jen výkres (ten je) a deatily se moc neměnily. Rozhodující je právě to údobí co chce modelovat, nejléme pod značkou ČSD, tedy před rokem 1934 a po roce 1934. Stejně o těchto parních vozech se všeobecně ví hodně, až moc. Tedy není důvod něco dál hledat a zkoumat. Prostě, doma šáhnu a najdu.
Jinak model parního vozu M 112.0 (údobí let po roku 1934 - tedy s kompresorem) ve velikosti O, je již hotový a má jej kolega, privátní - domácí modelář z Telče - velmi nádherný a precizně udělaný model!!!!
Ad příloha - foto zmemšeno aby se vešlo na tuto stránku (na 300 dpi).
Přílohy
Polna,vuz,BCl 7206a,Ringhoffer,1903,RIC,300.jpg
Polna,Cl,vuz,osobni,Ringhofer,vykres,1904cb,RIC,300.jpg
Nákres M 112.0,1904_RIC,300.jpg
Bw_Ig
 
Příspěvky: 210
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: M112,003

Příspěvekod Bw_Ig » stř 06 pro, 2017 5:36 am

Jo a ten článek v Dráze - za tu dobu již došlo k mnoha změnám - nalezeny další archivní podklady, čímž se něco málo, zásadního, dost změnilo, ale to bych musel vydat další článek, či rovnou knihu. No ono se stejně kdysi dávno uvažovalo kolektiven autorů vydat knihu na téma "Parní vozy na kolejích československých". Ale postupem doby se sešlo příliš mnoho podkladů na jednotlivé typové řady parních vozů (a dodnes se objevují další a další archivní údaje o parních vozech i na vlečkách!), až to přerostlo možnosti "knihy". Tedy se to tak nějak rozpustilo, až z toho jsou známé články ve Světě žleznice SŽ, jako právě například parní vozy Komárek z KPS, nebo parní vozy Komárek od Ringhoffera, atd..

S tou tlakovou brzdou jsem se uklepnul (omluva), patří rok 1936 - viz část mého pojednání - vědecko-archivní práce "Parní vozy ve výtopně Jihlava":
Roku 1935 byly nadále ve stavu výtopny Jihlava dva parní vozy řady M 112.001 a M 112.003 umístěné ve strojové stanici Polná město. Turnusová potřeba stále jeden vůz řady M 112.0 a jeden záložní vůz, který se po vymývání, jednou za 14 dní, vystřídal za turnusový vůz. Parní vozy M 112.0 z Polné byly stahovány na větší kotlové prohlídky (od tříměsíční) do dílen výtopny v Jihlavě. Na hlavní opravy jezdily vozy do dílen v Nymburku. Jako střídací lokomotiva pro služebnu Polnou byla turnusově určena 310.045, která jezdila výkon výtopenské zálohy v Jihlavě. Pokud byly oba polenské vozy odstaveny do souběžné opravy byla poslána do Polné právě 310.045 z Jihlavy. Tato zde střídavě jezdila i při každém zvýšení nákladní přepravy na trati Polná město - Polná Štoky v letech 1935 až 1938.
Parní vozy M 112.001 a M 112.003 měly výstroj brzdy soustavy „Bp Br“, parní brzda pro stroj a ruční brzda pro vůz. Tímto byly všechny vlaky na trati Polná město - Polná Štoky bržděny ručně. Právě ruční brždění vlaků bylo již roku 1932 překážkou ve zvýšení traťové rychlosti ze stávajících 35 km/h na 40 km/h. Proto byly parní vozy již roku 1933 zařazeny do plánu rekonstrukcí na dosazení tlakové brzdy. Podmínky pro dosazení výstroje tlakové brzdy nastaly až roku 1935.[6]
Provozní problémy při brždění vlaků na místní dráze Polná Štoky - Polná město byly hlavním klíčem k zahájení dosazování tlakové brzdy na všechna vozidla provozovaná na této trati. Zde ŘSD Brno navrhovalo zavedením tlakové brzdy úsporu jednoho brzdaře a také „...za účelem zvýšení bezpečnosti provozu“. Provozovaná vozidla na lokálce v Polné se téměř neměnila a na rozhraní roku 1934/1935 to byly jen tři osobní vozy Cl 4-5805 (hmotnosti 6,08 tun), 4-5815 (hmotnosti 5,830 tun), 4-5816 (hmotnosti 5,830 tun, všechny rok výroby 1904) a dva parní vozy M 112.001, 003. U vozů osobních nebyl problém s výstrojí tlakové brzdy, ovšem jako problematické se ukázalo dosazení tlakové brzdy na parní vůz řady M 112.0. Dne 2.února 1935 předložilo ŘSD Brno (č.j. 145/2-V-35) na Ministerstvo železnic svůj návrh na řešení umístění součástí tlakové brzdy na parní vůz řady M 112.0. Parní kompresor by se musel namontovat na pravou stranu a to z důvodu, že na levé straně byla výfuková trubka od levého válce (znemožňovala instalaci kompresoru na těleso dýmnice). Současně instalaci kompresoru překážel podstavec návěstní svítilny, který by se ovšem dal umístit přímo na čelník stroje. Vnější délka dýmnice byla 500 mm a byl tady dostatek místa k upevnění kompresoru. Jako vhodný typ kompresoru byl doporučen jednostupňový parní kompresor jako u strojů řady 310.0.
Další problém byl v umístění hlavního vzduchojemu (jímky). Zde byl návrh zrušit na levé straně nářaďové skříňky („...nářaďová skříň je přebytečná a téměř se nepoužívá“) a na toto místo umístit vzduchojem. Velkost vzduchojemu byla doporučena menší než u strojů řady 310.0 tedy rozměrů průměru 500 mm délky 850 až 900 mm, objemu 150 až 160 litrů. Tato velikost vzduchojemu měla postačovat dopravě krátkých vlaků a bezpečnému brždění na klesání 18 promile. Původní návrh na umístění jímky v rámu vozidla se ukázal jako nevhodný (výfukové potrubí, vodní potrubí, vodní excentrické čerpadlo atd.). Ale nutno konstatovat, že při vlastní realizaci byla vzduchová jímka skutečně umístěna pod hlavní rám vozidla a to těsně pod přední čelník pod dýmnicí. Brzdič samočinné brzdy bylo doporučeno umístit na straně pravé - na strojvůdcově straně. Takto dne 2.února 1935 žádalo ŘSD Brno (č.j. 145/2-V-35) po Ministerstvo železnic přidělení potřebných souprav tlakové brzdy, přičemž výstroj parních vozů by provedla provozní dílna Jihlava.
V červnu 1935 nařídilo ŘSD Brno, aby při vyvazovací opravě parních vozů M 112.0 výtopny Jihlava, během měsíců října až prosince 1935 byla na tyto vozy dosazena výstroj tlakové brzdy. Ale zase tak rychlé to nebylo, neboť chyběly potřebné soupravy součástí a dílů tlakové brzdy. Jednotlivé součásti výstroje tlakové brzdy, kompresory, jímky, brzdiče, armatura, měly být dodány do dílen v Jihlavě již jako použité ze zrušených lokomotiv. Dne 31.července 1935 nařizuje Ministerstvo železnic, aby ŘSD Brno a ŘSD Košice „...ihned...“ odevzdaly součástky tlakové brzdy do Jihlavy, aby ještě do konce roku 1935 mohly být namontovány. Právě díly tlakové výzbroje parních vozů M 112.0 výtopny Jihlava byly pro montáž dodány ze dvou ředitelství. Z ředitelství drah Košice byla předána souprava tlakové brzdy ze zrušené lokomotivy 264.501 a ŘSD Brno mělo dodat zůstávající a scházející součástky tlakové brzdy ze zrušené lokomotivy 275.004. Další součásti a díly k montáži musela dodat výtopna Jihlava ze svých zásob.[6]
I původ jednotlivých součástí tlakové brzdy ze zrušených lokomotiv byl velice zajímavý, hlavně ze stroje 275.004 od ŘSD Brno. Lokomotiva 275.004 (výr.První českomoravská továrna v Praze, roku 1902, tov.č. 989) patřila výtopně Brno a měla dne 31. 3. 1935 velkou nehodu, kdy vykolejila a spadla z náspu ve stanici Dašice-Kostěnice (dnes Kostěnice) s vlakem R 125. Lokomotiva 275.004 byla na místě nehody rozmontována, naložena na vůz a poslána do dílen v Plzni. V Plzni ovšem byla jako neopravitelná v červnu 1935 zrušena. Podle nařízení z července 1935 byly ze zrušené lokomotivy 275.004 v dílnách Plzeň demontovány zbývající součástky tlakové brzdy a poslány do výtopny Jihlava. Jmenovitě se jednalo o tyto díly: víko parního válce kompresoru, spouštěč a brzdové šoupátko.
Takto výtopna Jihlava dne 18.září 1935 (č.j. 1966/1) oznámila na ŘSD Brno, že do konce roku 1935 má vystrojit ještě 2 parní vozy M 112.001 a M 112.003 z místní dráhy Polná-Štoky - Polná město tlakovou brzdou. Ovšem rychlost montáže tlakové brzdy opět vázla na dodávce součástí a dílů, čímž by byla provedena prvně montáž tlakové brzdy na parní vůz M 112.001. Montáž a dosazení tlakové brzdy na parní vůz M 112.001 provedly samy dílny výtopny Jihlava v měsíci listopadu 1935 při vyvazovací opravě a půlroční prohlídce kotle. Při této montáži bylo potřeba také provést menší úpravu podlahy a bednění skříně, budky parního vozu M 112.001 za 90,86 Kč (hláš.výt. Jihlava č.j. 1966/2 z 16. 12. 1935).
ŘSD Brno již dne 3.prosince 1935 (č.j. 441/362-IV-35) se dotazovalo výtopny Jihlava kdy bude vystrojen tlakovou brzdou druhý parní vůz M 112.003. Právě scházející kompresor jednostupňový a další drobné součásti měly být objednány u zásobovacího skladu Nymburk. Následně 7.prosince 1935 oznámila výtopna Jihlava (č.j. 2038), že kompresor a potřebné součástky tlakové brzdy si objednala 4.prosince 1935 u ŘSD Praha, ale nebyla dosud doručeny. Takto výtopna předpokládala vystrojit parní vůz M 112.003 tlakovou brzdou při příležitosti prohlídky pístů a šoupátek v druhé polovině měsíce prosince 1935. Zde ovšem výtopna uvedla „...součástky žádány opožděně, ježto oba parní vozy nejsou stejné a u montáže musí se uspořádání provésti jinak“. Takto dne 4.prosince 1935 výtopna Jihlava (č.j. 2647) si u ŘSD Praha Zásobovací sklad Nymburk objednala následující součásti tlakové brzdy: 1 kompresor typu „F“ Westinghouse, 1 maznici ke kompresoru, 2 zahnuté kohouty spojkové (pravý, levý), 1 odkapnici, 1 kohout k odkapnici, 3 hadice vozové, 3 jalová hrdla s hákem. Všechny tyto součástky byly objednány na základě výnosu MŽ č.j. 41.403-V/3 z 30.srpna 1935 opravňující k opatření součástí tlakové brzdy pro vystrojení parního motorového vozu místní dráhy Polná-Štoky - Polná město. Dne 9.prosince 1935 uvedenou objednávku výtopny Jihlava potvrdilo ŘSD Praha (č.j. 423/6-C-35) a požadovalo po Správě zásobárny Nymburk aby v zájmu urychlení věci zaslala požadované součástky „...pokud se u Vás nacházejí v přebytku, ihned do výtopny v Jihlavě“.
Ovšem parní vůz nebyl tlakovou brzdou vystrojen v prosinci 1935, jak výtopna Jihlava předpokládala, ale celá práce se přesunula až do ledna roku 1936. Již dne 16.ledna 1936 hlásila výtopna Jihlava (č.j. 81) na ŘSD Brno, že parní vůz M 112.003 „...který jest právě v práci“ bude s největší pravděpodobností dokončen během několika dnů a celkové montážní výdaje za instalaci tlakové brzdy budou činit 3.500,- Kč.
Celkově lze konstatovat tyto údaje o tlakové brzdě parních vozů řady M 112.0. Část instalovaných součástí tlakové brzdy byla použita právě ze zrušených lokomotiv, čímž výstroj nebyla vždy jednotná. Kompresory byly použity jednoválcové jednostupňové, ale nebyly jednotné v rozvodu páry a pravděpodobně u vozu M 112.001 byl použit kompresor typu Knorr 8“ (výkon vzduchu 950 l/min) a u vozu M 112.003 byl kompresor Westinghouse typu „F“ (výkonu vzduchu 900 l/min). Také byly rozdíly v použitých brzdičích tlakové brzdy (dosud plně nepodloženo z výpovědí strojvedoucích ?). Podle příkazů montážních prací ŘSD Brno z července 1935 měly být oba parní vozy osazeny brzdiči ze zrušených lokomotiv, což byly soustavy Westinghouse - pětipolohový. Ovšem roku 1939 měl jeden ze dvou jihlavských vozů řady M 112.0 (ale jaký ?) brzdič soustavy Knorr St.18 (ale jestli tento byl dosazen již roku 1935 nebo při další hlavní opravě se podařilo zatím prokázat) a roku 1940 měly dva parní vozy brzdiče soust. Knorr MPp. Nová brzdová soustava u obou vozů M 112.0 výtopny Jihlava byla nově od 1. 2. 1936 označena soustavy „Bpt Br“ - tedy brzda parní pro stroj, tlaková brzda pro soupravu a ruční brzda pro stroj.
Po dosazení tlakové brzdy na parní vozy M 112.001 a M 112.003, byla splněna další podmínka pro zvýšení traťové rychlosti na místní dráze do Polné. Ještě koncem roku 1935 a začátkem roku 1936 byly vystrojeny tlakovou brzdou, v dílnách Plzeň, i tři osobní vozy Cl 4-5805, 5815 a 5816 domovské stanice Polná-město. To byla splněna poslední podmínka pro zvýšení traťové rychlosti na 40 km/h, ke které došlo od dne 15.května 1936 zavedením nového jízdního řádu. Na novou rychlost již byl upraven jízdní řád, ale nedošlo k podstatnému zkrácení jízdních dob. Ty nadále zůstaly shodné s předchozími jízdními řády (tedy na 35 km/h), pouze byly zkráceny o jednu či dvě minuty. Nadále zůstávala jízdní doba mezi koncovými stanicemi, Polná-město a Polná-Štoky, mezi 12 až 17 minutami. Této zvýšené traťové rychlosti však bylo často využíváno pro zkrácení jízdních dob při zpoždění od navazujících vlaků z Polné-Štoků. Vlaky mohly na trati do Polné jezdit rychlostí 40 km/h, ale přes výhybky musely jezdit sníženou rychlostí 25 km/h. Aby i přes výměny byla možná rychlost 40 km/h byla v říjnu 1936 provedena úprava traťového svršku u výhybek ve stanici Polná-Štoky a Polná-město. Nová traťová rychlost 40 km/h na místní dráze v Polné však neměla dlouhého trvání. Pravděpodobně pro stav traťového svršku byla od 15.května 1939 opět snížena na 35 km/h, která zůstala až do obnovy traťového svršku roku 1956.
Bw_Ig
 
Příspěvky: 210
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: M112,003

Příspěvekod Bw_Ig » stř 06 pro, 2017 5:42 am

A pokud budete mít dotaz a co 002, tak tak měla ještě sací brzdu. A do Jihlavy se vrátil až začátkem války:

Právě odstavení parního vozu M 220.001 z provozu v Kutné Hoře vedlo výtopnu Jihlava k dočasným řešením a to přesouváním parního vozu M 112.0 z Polné do Kutné Hory, ale to zas narušovalo turnusovou potřebu strojové stanice Polná. Proto již v září roku 1939 požadovala výtopna Jihlava po Ministerstvu dopravy vyřešení situace u neprovozního parního vozu M 220.001 a jeho náhradou vhodným hnacím vozidlem. Ovšem v té době již motorové vozidlo - motorový vůz nepřicházel v úvahu vlivem prvních válečných omezení přídělu pohonných hmot. Dne 24.listopadu 1939 odesílá Ministerstvo dopravy služební příkaz č. D 88.624-VI/1-39 na Ředitelství drah Hradec Králové k předání „...ihned...“ odstaveného parního vozu M 112.002 (ve výtopně Nymburk) do ředitelství drah Brno z důvodu zvýšené potřeby ve výtopně Jihlava. Dne 28.listopadu 1939 odpovídá ŘD Hradec Králové telegramem č. 748/8019 na ŘD Brno, že parní vůz M 112.002 se nachází ve výtopně Nymburk a pro jeho přepravu do Jihlavy požaduje zaslání průvodce. Dne 30.listopadu 1939 výtopna Jihlava zasílá telegram č. 72/8120 na ŘD Hradec Králové zprávu o vyslání průvodce pro parní vůz M 112.002 do výtopny Nymburk. Tímto se fyzicky vrací parní vůz M 112.002 zpět do stavu výtopny Jihlava dnem 17.prosince 1939 (telegr.č. 2503 z 30. 11. 1939 ŘD Brno, hláš.výt.Jihlava č. 6465 z 18. 12. 1939).
Tento třetí vůz M 112.002 byl určen ve výtopně Jihlava jako střídací vozidlo pro strojovou stanici Kutná Hora (za zdejší parní vozy) a na případný výkon výtopenské-dílenské zálohy v Jihlavě. Již 19.prosince se ŘD Brno odd.IV dotazovalo výtopny Jihlava, jakou má vůz M 112.002 výstroj brzdy. Tento měl při převzetí jen automatickou sací přestavnou brzdu pro soupravu a stroj (soustavy Ap). Tato výstroj jen sací brzdy jen předurčovala k použití jen do strojové stanice Kutná Hora, neboť na lokálce do Polné již byla předepsána v soupravách vlaků tlaková brzda (hlášení výt.Jihlava č.j. 6465 z 9.1.1940).
Tak 8.února 1940 podalo ŘD Brno žádost (č.j. 321/595-IV) na Ministerstvo dopravy o přidělení jednoho jednostupňového kompresoru a dalších součástí tlakové brzdy na vůz M 112.002 aby bylo možné jeho vystrojení tlakovou brzdou, což bylo zdůvodněno „...bez tohoto zařízení není na příslušných místních drahách u nás použitelný“. Ministerstvo dopravy 23.dubna 1940 (č.j. D-12.753-VI/1) rozhodlo povolit dosazení tlakové brzdy na parní vůz M 112.002 s tím, že dílny Plzeň odešlou jednu soupravu tlakové brzdy (kompresor a příslušenství) ze zrušené lokomotivy do výtopny Jihlava. Ale delší dobu se nic nedělo a parní vůz M 112.002 zatím jezdil jen na výkonu přestavovacích osobních vlaků v Kutné Hoře, kde jeho výstroj sací brzdou zatím postačovala. Na nutnost dosazení tlakové brzdy na parní vůz M 112.002 výtopny Jihlava upozornilo ŘD Brno 11.června 1940 svou urgencí dílen v Plzni o urychlené dodání soupravy tlakové brzdy.
To se opět nic nedělo a tak 24.července 1940 odeslalo ŘD Brno žádost (č.j. 321/603-IV) na správu dílen v Plzni aby byla okamžitě odeslána do Jihlavy souprava tlakové brzdy pro vůz M 112.002, kterou „...soupravu velmi nutně potřebujeme“. Následně 27.července 1940 dílny Plzeň (č.j. 2469) informovaly výtopnu Jihlava a ŘD Brno, že žádané součásti tlakové brzdy pro parní vůz M 112.002 byly z Plzně odeslány dne 27.července do výtopny Jihlava. Jednalo se o parní jednostupňový kompresor, spouštěč kompresoru, kondenzační maznice kompresoru a to vše z opravovaného stroje 422.067 (instaloval se dvoustupňový kompresor). Ale montáž nebyla provedena v Jihlavě ihned neboť provozní dílna Jihlava byla od června 1940 silně zaměstnána mimořádnými vyvazovacími opravami svých strojů 354.6, 434.2, 524.0, u kterých přes léto roku 1940 došlo ke značnému opotřebené nákolků a okolků náprav. Dne 18.září 1940 konstatovala výtopna Jihlava, že ve výtopně čeká na vyvázání parní vůz M 112.002 s ostrými okolky a „...bude se naň montovati tlaková brzda“. Tak se parní vůz M 112.002 dostal v pořadí vyvazovacích oprav dílen Jihlava na řadu dne 28.září 1940 a dokončen byl za 12 dnů i s instalací tlakové brzdy. Nově měl vůz M 112.002 výstroj soustavy brzdy „Apt Br“ - tedy původní sací přestavná a tlaková jen pro soupravu, čímž již mohl být nasazován i do strojové stanice Polná město.

K prvnímu dni roku 1940 byly nadále ve stavu výtopny Jihlava tři parní vozy M 112.001, 002, 003 a dva velké čtyřnápravové parní vozy M 220.001 (neprovozní - v dílnách Nymburk) a M 223.001. Ve strojové stanici Polná-město byly během roku 1940 umístěny hlavně vozy čísel M 112.001 a M 112.003. Vůz M 112.002 byl jako záložní a střídací v Jihlavě, nepravidelně nasazován na výkon výtopenské nebo dílenské zálohy. Pravidelně a podle provozního stavu parního vozu M 223.001 byl M 112.002 používán ve strojové stanici Kutná Hora. U lokomotiv řady 310.0 výtopny Jihlava byl ke dni 1.ledna 1940 stav 9 strojů, čísel: 310.035, 45, 46, 65, 85, 108, 112, 125, 126, 134.
Bw_Ig
 
Příspěvky: 210
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Další

Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků