Stránka 1 z 1
Uhlíkové kartáčky

Napsal:
pát 15 říj, 2010 5:47 pm
od hektor732
Zdravím modeláře, mohl by mi někdo poradit prosím kde seženu uhlíkové kartáčky k motoru? Potřebuji je na údržbu lokomotivy, každých 30 provozních hodin by se měly měnit, tak prosím poraďte. Dík
Re: Uhlíkové kartáčky

Napsal:
sob 16 říj, 2010 5:40 pm
od maayaa
těžký když nepíšeš co to je za motor,nebo v jaký je mašině.Každý výrobce používá něco jinýho
Re: Uhlíkové kartáčky

Napsal:
sob 16 říj, 2010 5:58 pm
od TTmili
No popravdě mi přijde že to je nesmysl. Nevím kdes to vyčetl a už vůbec kdo to napsal. Fakt je že výrobce doporučuje nejdéle po 30 hodinách provozu provést kompletní očist (tj. včetně přemazání) s tím že se zmíní i o očištění prachu z uhlíků jak z komutátotru tak z uhlíků samostatných (ale na ten na komutátoru pozor, snaž se ho dostat jen ze spár, na ploškách je potřeba nechat tmavší povlak který slouží jako mazání). Výměna je podle mě blbost, uhlíky se obvykle dodávají v nějakém základním tvaru a za těch 30 hodin se ten uhlík jen tak tak stihne vybrousit do tvaru vyhovujícímu komutátoru pro nejlepší kontakt. Jinak se uhlíky jako takové dají koupit jako náhradní díly bez větších problémů (aspoň co se týče motorů Mashima a podobně).
Re: Uhlíkové kartáčky

Napsal:
ned 17 říj, 2010 8:47 am
od hektor732
OK Děkuji, taky si myslím že je to blbost v tom manuálu, kartáčky se nemůžou zničit, dokud mašina jezdí znamená že komutátor přehazuje proud v cívce a že kartáčky pracují spolehlivě.
Re: Uhlíkové kartáčky

Napsal:
ned 17 říj, 2010 8:40 pm
od vvitty
Zivotnost uhliku silne zavisi na podminkach provozu - analog, digital (resp. PWM), zatizeni motoru... co jsem zkousel jednu 1020, tak cca 155 hodin.
Pokud tam je nejaky mene kvalitni motor, vubec bych se doporuceni 30h na vymenu nedivil - budou se pojistovat a nechavat si rezervu.
Motor se muze tocit i v okamziku, kdy jsou uhliky davno pryc, a proud prevadi jen jejich drzak - zejmena, pokud je to medeny nebo bronzovy plisek, u pruzinky to moc nehrozi, ta se zlikviduje... a v obou pripadech to vydre komutator. Ale to by melo byt znat na zvuku motoru.
Re: Uhlíkové kartáčky

Napsal:
pon 18 říj, 2010 12:29 pm
od TTmili
No moje zkušenost s motory Mashima a ROCO je taková že jsem uhlíky vyčistil po prvotním zajetí (cca 10 hodin) a poté nemá dobrých 100 hodin vůbec cenu ty uklíky vyndavat. Ale i tak mi přijde údaj 155 hodin relativně malý, natož těch 30 hodin. Jen by mě zajímalo zda se dá sehnat i náhradní pružinka co uhlíky přitlačuje.
A jeden poznatek, nevím sice jak v HO ale v TT jsem nenarazil na jediný motůrek který by bez uhlíků jel. Plíšky se většinou ke komutátoru nedostanou dostatečně blízko ani na přeskok, natož aby ho vydřely a co se týče pružinek tak to jsem raději nezkoušel, opravdu se mi z komutátoru na motůrku kolem 400Kč nechce vymotávat zničená pružinka.
Re: Uhlíkové kartáčky

Napsal:
pon 18 říj, 2010 2:39 pm
od vvitty
Napr. rada 10xx od Mashimy ma uhliky na medenem pasku, ktery je pritlacuje, a muze se dostat az na komutator. Tech 150 hodin je na prazdno, takze za nejvyssich otacek - to take hraje roli.
Pruzinky mam skladem taky, staci se podivat, vybrat a objednat

Jen na burzy je bezne nenosim.
Re: Uhlíkové kartáčky

Napsal:
pon 18 říj, 2010 2:57 pm
od TTmili
Ajo vlastně, to jsem si vůbec neuvědomil že řada 10xx má plíšky. Ono to bude tím že mám všechny Mashimy větší nebo OF M16, Tilligova kostka má přitlačování udělané drátkem a to tak že se drátek bez zásahu na komutátor nedostane, ROCO motory mají taky pružinky a staré BTTB motůrky mají plíšek který se sám od sebe taky nedotkne.
K těm pružinkám, asi nebudou shodné jako ty z ROCO motorů? Uhlíky v jejich motorech jsou mnohem užší než ty v Mashimách tak nevím.
Re: Uhlíkové kartáčky

Napsal:
pon 18 říj, 2010 3:21 pm
od vvitty
Tak to netusim, jestli pujdou do Roco motoru

Re: Uhlíkové kartáčky

Napsal:
pon 18 říj, 2010 7:03 pm
od hektor732
No tak v Brejlovci od ROCO by to snad melo nejakej ten patek vydrzet jeste

Re: Uhlíkové kartáčky

Napsal:
čtv 17 úno, 2011 2:52 pm
od Rozsíval Jaroslav
Chtěl bych oživit toto téma. Co jsem se díval v shopech po uhlících jako náhradních dílech, našlo mi vyhledávání pouze hranaté uhlíky pro TT, nebo kulaté od fy Gűtzold. Po uhlících se dívám, protože u některých stojů povážlivě docházejí. Přiznám se že nejstarší stroj má cca 40 roků a bylv provozu dost často, takže má na vyjeté uhlíky nárok.
Nevíte, kde by se daly sehnat uhlíky do starších motorků?
Re: Uhlíkové kartáčky

Napsal:
čtv 17 úno, 2011 3:33 pm
od Patrik Novák
co navštívit "mototechnu" vybrat si něco z toho co tam mají a nřezat si je ?
Re: Uhlíkové kartáčky

Napsal:
čtv 17 úno, 2011 3:36 pm
od vvitty
Re: Uhlíkové kartáčky

Napsal:
čtv 17 úno, 2011 3:49 pm
od Rozsíval Jaroslav
Patrik Novák píše:co navštívit "mototechnu" vybrat si něco z toho co tam mají a nřezat si je ?
Tak tímhle stadiem už jsem prošel. Měl jsem problém s dodržením rovnoběžnosti stran materiálu při řezu. Takže pár jsem vybral a zkusil zbrousit, pár jsem zahodil. Ale zatím jezdím. Ono taky záleží na materiálu uhlíku. Měkký zašpiní komutátor v motoru a pak se musí motor rozebrat a vyčistit, tvrdý zase časem vydře v komutátoru drážku, což taky není dobré.