Starý sergej GUTZOLD

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Příspěvekod cíba » ned 28 úno, 2010 3:15 pm

...jasně, to chápu. Pokud to chce někdo mít jako super zachovalý kousek a hlavně jako sběratelský kousek, pak to má smysl... Pokud ale už přemýšlíš, co by šlo udělat líp, co vyměnit, jak to digitalizovat, ztratí to podle mě hodnotu a jezdit jako nová loko to stejnak nikdy nebude... Toť vše. :wink:
H0-DCC-III/IV
cíba
 
Příspěvky: 106
Registrován: pát 28 bře, 2008 10:50 pm
Bydliště: Pardubice

Příspěvekod A2C » ned 28 úno, 2010 4:19 pm

presne preto som chcel vymeniť motor ale iba tak aby som nemusel nič extra meniť. tj. iba motor bez zmeny na prevodoch, + priletovať medzi zberače a napájanie motora dekodér
ČSD ep.IIb + III-IVa + ŽSR. H0, H0e
Z21, Profi-Boss, Multimouse
Uživatelský avatar
A2C
 
Příspěvky: 1669
Registrován: čtv 21 led, 2010 10:32 am
Bydliště: Bratislava, Dúbravka

Příspěvekod Myšpulín » pon 01 bře, 2010 6:43 am

A2C píše:... ide o to že tento Sergej bol v roku 1975 kúpený možno zopár krát prebehnutý na kolajisku a odvtedy odpočíval v krabičke. je to raritka keď ti 35 ročná mašina vyzerá presne rovnako ako pred 35 rokmi keď ju zamestnanci fabriky dávali do krabičky. preto som ho ani nechcel pôvodne digitalizovať, proste len do vitrínky prípadne zas do krabičky. Ale keď už je tu tá možnosť a náhodou by sa mi tam zmestil nový motor samozrejme bez zásahu do konštrukcie (čo by bolo barbarstvo u takto zachovalého modelu) dať nový motor a dekodér tak si pekne vychutnať jazdu.

Pokud ten model nebyl moc ježděný, pak je motor relativně v pohodě a již zástavba dekodéru bude velkým zásahem do konstrukce (i když zřejmě vratným) z pohledu historického unikátu. Vnitřek sergeje neznám, ale asi mínusem budou i převody. Výměnou motoru z něj stejně nový stroj neuděláš a na to občasné projetí ti ty jeho trakční vlastnosti budou určitě stačit. Takže když se ti líbí, že vypadá jak z továrny, tak jej taky tak nech. Alespoň budeš moci kdykoli porovnat, jak jezdil nový model kdysi vyrobený a dnes (to jen tak někdo nemůže, protože jezděné modely jsou díky opotřebení ložisek, zběračů, zašpinění grafitem z uhlíků už úplně někde jinde).
Naposledy upravil Myšpulín dne pon 01 bře, 2010 9:29 am, celkově upraveno 1
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Příspěvekod Kalimero » pon 01 bře, 2010 9:14 am

Já bych do něj nešahal, takhle je to svým způsobem unikát(tím stavem zachovalosti) a je zajímavé(a časem bude čím dál víc) mít možnost porovnat co kdysi dokázali naši předci s jejich technologickými i jinými možnostmi.Ty jízdní vlastnosti i vzhled vůbec nejsou v rámci své generace špatné,zvláště vemu li v úvahu nepsané standarty socialistického hospodářství,a porovnávat jej se současným digitálním Rocem je pitomost - jako porovnávat Š100 s Fábií druhé generace,prostě to jsou dvě absolutně odlišné mašiny vzniklé za naprosto odlišných podmínek ekonomických,politických i technologických. :cry:
Já tvrdím-nechát být,piplat si ji,a až už budou hlasy případných šťouralů k nevydržení, tak jim vpálit do obličejové části hlavy:
"Jezdit digitálně s Rocem, to umí každý blbec,ale plynule se rozjíždět,jezdit a plynule dobržďovat s analogovým Gutzoldem, to už musíš být fíra" :D
(tím nechci říct že mám něco proti digitálu,jen mě štve to srovnávání nesrovnatelného - myšleno obecně)
Kalimero
 
Příspěvky: 49
Registrován: pon 15 úno, 2010 5:50 pm

Příspěvekod fillipho » pon 01 bře, 2010 11:28 am

Kalimero píše:Já bych do něj nešahal, takhle je to svým způsobem unikát(tím stavem zachovalosti) a je zajímavé(a časem bude čím dál víc) mít možnost porovnat co kdysi dokázali naši předci s jejich technologickými i jinými možnostmi.Ty jízdní vlastnosti i vzhled vůbec nejsou v rámci své generace špatné,zvláště vemu li v úvahu nepsané standarty socialistického hospodářství,a porovnávat jej se současným digitálním Rocem je pitomost - jako porovnávat Š100 s Fábií druhé generace,prostě to jsou dvě absolutně odlišné mašiny vzniklé za naprosto odlišných podmínek ekonomických,politických i technologických. :cry:
Já tvrdím-nechát být,piplat si ji,a až už budou hlasy případných šťouralů k nevydržení, tak jim vpálit do obličejové části hlavy:
"Jezdit digitálně s Rocem, to umí každý blbec,ale plynule se rozjíždět,jezdit a plynule dobržďovat s analogovým Gutzoldem, to už musíš být fíra" :D
(tím nechci říct že mám něco proti digitálu,jen mě štve to srovnávání nesrovnatelného - myšleno obecně)


hezky a pravdivě řečeno, už mám dva sergeje a nechám je takové jaké jsou, pouze si je budu vypiplávat jak si zmínil :D
H0 III-IV epocha v DR - stará produkce PIKO a GUTZOLD - analog
H0 IV epocha v ČSD - DCC
Uživatelský avatar
fillipho
 
Příspěvky: 62
Registrován: stř 07 říj, 2009 2:14 pm

Příspěvekod fillipho » pon 01 bře, 2010 11:35 am

ale teď z jiného soudku, nechce se mi zakládat další téma tak se zeptám zde:
Koupil jsem si BR 86 od pika (stará výroba) a mám problém s motorkem. Po zakoupení jsem ji celou rozebral a vyčistil od prachu protože loko byla ježděná, ale je v parádním stavu. Rozebral jsem tedy i motorek, který mimochodem už před rozebráním trochu skřípal, vyčistil, složil a běhá parádně, hezky čistě a potichu, ale po připevnění k rámu začně skřípat. Vůbec netuším čím to je. Pokud někdo má takovou zkušenost písněte prosím.
H0 III-IV epocha v DR - stará produkce PIKO a GUTZOLD - analog
H0 IV epocha v ČSD - DCC
Uživatelský avatar
fillipho
 
Příspěvky: 62
Registrován: stř 07 říj, 2009 2:14 pm

Příspěvekod George V. » pon 01 bře, 2010 12:22 pm

Mazat pravidelně ložiska hřídele motorku!!! Jsou vyběhaný a v otáčkách se ta hřídel rozkmitá. Je zajímavé, že to dělá jenom BR86. Prasátko T211 má stejný motor, měl jsem ho mnohem déle, ale tam problém nebyl.
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - stavím pro radost svoji a dětí z Kadaně
George V.
 
Příspěvky: 3198
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Příspěvekod fillipho » pon 01 bře, 2010 2:00 pm

George V. píše:Mazat pravidelně ložiska hřídele motorku!!! Jsou vyběhaný a v otáčkách se ta hřídel rozkmitá. Je zajímavé, že to dělá jenom BR86. Prasátko T211 má stejný motor, měl jsem ho mnohem déle, ale tam problém nebyl.


Ok a na tohle mazání asi něco více tekutého nebo také vazelínu? Jako když běhá na prázdno neukotven k rámu tak je tichý, ale jak šnek z hřídele motorku zapadne do ozubeného kolečka, které přenáší pohyb na další ozubená kolečka a soukolí tak už to skřípe. To jsem nevěděl že tohle je častej problém u BR 86 :cry:
H0 III-IV epocha v DR - stará produkce PIKO a GUTZOLD - analog
H0 IV epocha v ČSD - DCC
Uživatelský avatar
fillipho
 
Příspěvky: 62
Registrován: stř 07 říj, 2009 2:14 pm

Příspěvekod George V. » pon 01 bře, 2010 6:57 pm

Lepší je olej, ale spíše hustější... Ono to "skřípe" jen v určitých otáčkách, je to něco jako rezonance. Když je motor odlehčenej, tak se točí rychleji; když ho dáš do modelu, tak se zatíží a otáčky se dostanou do pásma "rezonance".
Naposledy upravil George V. dne pon 01 bře, 2010 7:02 pm, celkově upraveno 1
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - stavím pro radost svoji a dětí z Kadaně
George V.
 
Příspěvky: 3198
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Příspěvekod Kalimero » pon 01 bře, 2010 7:01 pm

Jak psal kolega George V, ložiska motorku jsou pravděpodobně vychozené, tzn.jednak jsou otvory ložisek větší, druhak pravděpodobně šišaté, při běhu naprázdno to zatím nevadí, ale při zatížení se hřídelka rotoru neotáčí v ložisku ale ve skutečnosti se odvaluje, přičemž se i kříží proti druhému ložisku.Mazání je krátkodobá pomoc, ale do budoucna to chce buď převložkovat(ale do toho bych se nepouštěl,osobně s tím u takhle malých motorků nemám dobré zkušenosti)nebo vyměnit motor-pokud jde o to zachovat origo, tak bych zkusil třebas štěstí s nějakou ojetinou té T211, pokud na tohle netrpěla.
Kalimero
 
Příspěvky: 49
Registrován: pon 15 úno, 2010 5:50 pm

Příspěvekod George V. » pon 01 bře, 2010 7:07 pm

T211 je hodinovej strojek, tam ten motor točí s houby momentem. V BR86 je ten motorek namáhanej více. Jinak bych to až tak nehrotil s převložkováním. Stačí opravdu dobře mazat.
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - stavím pro radost svoji a dětí z Kadaně
George V.
 
Příspěvky: 3198
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Příspěvekod A2C » pon 01 bře, 2010 7:15 pm

Chlapi tiež mám T211, avšak mám s ňou iný problém, jedno z koliesok prenášajúcich pohon od motora na kolesá je zodrané, pôvodný materiál asi bakelit nevydržal. Existuje na to dajaká náhrada alebo si to môžem vystrúhať sám?
ČSD ep.IIb + III-IVa + ŽSR. H0, H0e
Z21, Profi-Boss, Multimouse
Uživatelský avatar
A2C
 
Příspěvky: 1669
Registrován: čtv 21 led, 2010 10:32 am
Bydliště: Bratislava, Dúbravka

Příspěvekod Kalimero » pon 01 bře, 2010 7:16 pm

OK, přít se nehodlám, osobní zkušenost s BR86 ani T211 nemám, mě tohle dělal motorek na BR66(možná je tam stejný?) a stav se postupně zhoršoval až se mi na Aukru podařilo koupit málo jetý vrak BR66(rozbitý podvozek,ulámané ojnice a jejich vodítka) a z něj motorek vyzískat.Od té doby je po problému.Ale je fakt že mažu, a ne jen sebe :lol:
Kalimero
 
Příspěvky: 49
Registrován: pon 15 úno, 2010 5:50 pm

Příspěvekod fillipho » pon 01 bře, 2010 9:12 pm

Děkuji za rady, pomohlo to :wink: teď jezdí potichu, no prostě super, aspoň jsem zase o něco chytřejší :D
H0 III-IV epocha v DR - stará produkce PIKO a GUTZOLD - analog
H0 IV epocha v ČSD - DCC
Uživatelský avatar
fillipho
 
Příspěvky: 62
Registrován: stř 07 říj, 2009 2:14 pm

Příspěvekod michal_n_cz » pon 01 bře, 2010 9:41 pm

fillipho píše:ale teď z jiného soudku, nechce se mi zakládat další téma tak se zeptám zde:
Koupil jsem si BR 86 od pika (stará výroba) a mám problém s motorkem. Po zakoupení jsem ji celou rozebral a vyčistil od prachu protože loko byla ježděná, ale je v parádním stavu. Rozebral jsem tedy i motorek, který mimochodem už před rozebráním trochu skřípal, vyčistil, složil a běhá parádně, hezky čistě a potichu, ale po připevnění k rámu začně skřípat. Vůbec netuším čím to je. Pokud někdo má takovou zkušenost písněte prosím.

Zkontoluj zdali, když motorek přitáhneš šroubkem do rámu není šnek příliš přitlačený na ozubené kolo, na zkušku stačí šroubek nepatrně povolit, v tom převodu musí být nepatrná vůle, příliš malá (na těsno) nebo příliš velká je špatně. Pak jestli to dělá na oba směry - rotor motorku se uvnitř nepartně pohybuje dopředu dozadu v závislosti na směru jízdy a záběru šneku. V motorku bývají na hřídelce takové malé mosazné nebo bronzové podložky, možná jsem někde viděl i teflonovou nebo z nějakého plastu - byly tam když jsi rozebral motorek? Motorek tam bude pasovat i z BR64 možná i z BR75 nebo BR24 ale u těch si nepamatuji zdali má hřídelka stejně dlouhé vyložení.
Jinak model stále dělá Guetzold, ale s modifikovaným pohonem, je tam slušný motorek Buehler se setrvačníkem, dalo by se to vyměnit, ale ty součásky jako ND vycházejí celkem draho.
http://www.guetzold.de/etb27403.htm
Michal N.
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 844
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

PředchozíDalší

Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 18 návštevníků