Stránka 1 z 5

ozubená kola

PříspěvekNapsal: stř 25 lis, 2009 9:51 pm
od MartinP
Zde http://rcmicrocars.eu/obchod/category.p ... tegory=174 se dají koupit ozubená kola, šneky,hřídele, kardany,setrváky a další užitečné věci

PříspěvekNapsal: stř 25 lis, 2009 10:05 pm
od vvitty
a kdo jezdi na burzu a nechce se mu platit postovne, tak se muze pro tyto veci stavit ;-)
neco skladem, neco na objednavku...

Re: ozubená kola

PříspěvekNapsal: čtv 26 lis, 2009 3:21 pm
od Luis0
MartinP píše:Zde http://rcmicrocars.eu/obchod/category.p ... tegory=174 se dají koupit ozubená kola, šneky,hřídele, kardany,setrváky a další užitečné věci


...a nejen tohle. Sortiment se neustále rozšiřuje o další užitečný a jinak těžko dostupný věci (např. se aktuálně chystají vícechodé šneky a izolované hřídele)! :wink:

PříspěvekNapsal: pon 04 led, 2010 10:36 am
od rawen
Přilepím se ke starému vláknu.

Děláte někdo ozubená kola a šneky vhodné pro měřítko 1:22.5 (velikost II e)?
A jaké použít motorky? Resp. jejich otáčky. Trochu jsem počítal, a pořád se nemůžu dobrat převodového poměru motor/náprava. U zde publikovaných kostrukcí pojezdů (které zřejmě fungují) mi při odečtení počtu zubů a koleček podle fotek přijde zpřevodování jako malé, jinými slovy, že to bude uhánět jako šus. :)

Předem díky za pomoc, Radek

PříspěvekNapsal: pon 04 led, 2010 3:13 pm
od Luis0
Dělám jakákoliv kola a šneky (čelní, šikmá, globoidní - šneky jednochodé, dvouchodé, tříchodé), ale vypočítat si to musí každý sám... :wink:

PříspěvekNapsal: pon 04 led, 2010 3:17 pm
od Zdenek Valter
rawen píše:Přilepím se ke starému vláknu.

Děláte někdo ozubená kola a šneky vhodné pro měřítko 1:22.5 (velikost II e)?
A jaké použít motorky? Resp. jejich otáčky. Trochu jsem počítal, a pořád se nemůžu dobrat převodového poměru motor/náprava. U zde publikovaných kostrukcí pojezdů (které zřejmě fungují) mi při odečtení počtu zubů a koleček podle fotek přijde zpřevodování jako malé, jinými slovy, že to bude uhánět jako šus. :)

Předem díky za pomoc, Radek


Radku napiš na co to chceš a jaký motor použiješ (k nemu nejlépe i s otáčkami ;-)
Z toho se dá vyjít.
Popřípadě dej příklad jak Ti to vyšlo.

PříspěvekNapsal: pon 04 led, 2010 5:29 pm
od rawen
Díky za reakce.

V mezičase jsem dostal ceníky od TEA techniku Brnu. Plastová kola v řádku desetikorun OK, ale za šneky lítají stovky, jen to fikne. To už bych mohl kupovat polotovary celých pojezdů...

Jinak též disponuji soustruhem, ale jsa nestrojař, kolečka neumím... :(

Zpět k věci:
První představa: Vezmu motor MIG 200 až 400, resp. nějakou podobnou plechovku, kterých mám hafo z tiskáren. Napájení zahradní je špičkově do 16V, takže potřebuju spíš pomalejší, který bude při plném kotli točit řádově 16000-20000 ot./min.
Kolo mašinky má průměr 20mm až 30mm (traktor - pára), což je obvod asi 60mm až 90mm, tedy 0,06m až 0,09m.
Rychlost pracovního úzkokolejného vlaku mějme 10km/hod, tj. 10000m/60min tedy asi 167m/min. V měřítku 1:22,5 mám 7,4m/min.
Odtud potřebuju otáčky nápravy v rozmezí 80 až 123 ot/minutu.

Takže suma převod od motoru řádově 1:160.

Uvažuju správně??? Pokud je zde jakákoliv chyba, řekněte. Budu jen rád.

Děkuju, Radek

PříspěvekNapsal: pon 04 led, 2010 5:48 pm
od Zdenek Valter
rawen píše:Díky za reakce.

V mezičase jsem dostal ceníky od TEA techniku Brnu. Plastová kola v řádku desetikorun OK, ale za šneky lítají stovky, jen to fikne. To už bych mohl kupovat polotovary celých pojezdů...

Jinak též disponuji soustruhem, ale jsa nestrojař, kolečka neumím... :(

Zpět k věci:
První představa: Vezmu motor MIG 200 až 400, resp. nějakou podobnou plechovku, kterých mám hafo z tiskáren. Napájení zahradní je špičkově do 16V, takže potřebuju spíš pomalejší, který bude při plném kotli točit řádově 16000-20000 ot./min.
Kolo mašinky má průměr 20mm až 30mm (traktor - pára), což je obvod asi 60mm až 90mm, tedy 0,06m až 0,09m.
Rychlost pracovního úzkokolejného vlaku mějme 10km/hod, tj. 10000m/60min tedy asi 167m/min. V měřítku 1:22,5 mám 7,4m/min.
Odtud potřebuju otáčky nápravy v rozmezí 80 až 123 ot/minutu.

Takže suma převod od motoru řádově 1:160.

Uvažuju správně??? Pokud je zde jakákoliv chyba, řekněte. Budu jen rád.

Děkuju, Radek


Děláš to do dobře ale je lépe vyjít například parametrů předlohy.
Příklad:
model loko T211 s maximální rychlostí 40 km/h má kolo 1 m
Obvod je jedno Pí metrů ;-)
Rychlost v metrech za minutu je 666,66 m/min
Z toho mi vychází otáčky kola 212 ot/min

Otáčky kola modelu i skutečné předlohy se nepřepočítávají.
Takže můžeš teď počítat poměr otáček mezi modelovým motorem a koly.
Doporučuji připočíst cca 20% tedy cca o tuto hodnotu snížit převodový poměr. Ty MIGy vyvházejí opravdu takhle šíleně ale ty motory z těch tiskáren podle mne tak rychle netočí stačí je jen změřit jak (typuji tak okolo 3000-4000 ot/min.

PříspěvekNapsal: pon 04 led, 2010 8:03 pm
od rawen
A když pominu "plechovky" MIGy, hodí se ještě jiné motory? Třeba ty kvádříky používané ve vašich měřítkách?

Radek

PříspěvekNapsal: pon 04 led, 2010 8:11 pm
od Zdenek Valter
rawen píše:A když pominu "plechovky" MIGy, hodí se ještě jiné motory? Třeba ty kvádříky používané ve vašich měřítkách?

Radek


Pokud bys hnal každou nápravu tak třeba Mashimy 18XX. By asi vyhověly.
Já se zkusím zeptat co se vtěhle měřítkách používá za motory.
Nicméně by asi byli dost dobře použitelné i motory z automobilového průmyslu.

PříspěvekNapsal: pon 04 led, 2010 8:22 pm
od vvitty
Mashima 1830 ma maximalni vykon 3.6W. Zde uvadeny MIG ma podle typu a provedeni 2x az 3x tolik...

PříspěvekNapsal: pon 04 led, 2010 8:37 pm
od rawen
Ten potřebný výkon fakt netuším... Modeluju "úzkou" do důsledků (vzhledem k prostoru na skalce), takže sklon 50 promile tam je a pokud ho mašina nevytáhne, je mi bohužel nanic. :(

Než cpát do lokomotivy mosaz (REGNER tam má blok 250g), tak raději větší a silnější motor. Trafo by mělo dát 1A při 18V, což je vlastně jediným omezením. Víc než jedna mašinka na celé trati nepojede.

BTW: Furt mi chybí trafo. Domlouval jsem ho u p. Šilera z Drah-servisu Brno, ale když mi po měsíci překvapeně sdělí, že o ničem neví... Škoda, že v zahradní železnici je u nás malá konkurence.

Radek

PříspěvekNapsal: pon 04 led, 2010 9:06 pm
od Luis0
Myslím že by šlo taky vyjít z odhadu hmotnosti modelu a podle něj nastřelit výkon.
Migy a jím podobný motory jsou vesměs vysokootáčkové a to bude klást nároky na převodovku. Motory z aut jsou dle mého soudu zase až moc velké i když otáčkově by měly vyjít příznivěji
Motory Mig velikosti 400 mají výkony až v řádu desítek wattů. Nicméně u Megy se dají najít i různé průmyslově aplikované motory (právě všelijaký pohony oken, zamykání v autech atd. otázkou ale bude zase spíš výkon)
Kdyžbych do toho šel poměrem, tak jsem někde viděl tuším v modelu "0" lokomotivy (1/43 jsetli je to správně) pohon pomocí dvojice cca 10-15W motorů typově z autozamykání. U dvakrát většího modelu bych to tipnul tak na cca 50W, ale popravdě když to vezmem podle měřítka kdy Mashima 4-5W v pohodě táhne H0 loko tak by mohlo stačit něco kolem 20-30W.
Tak jsem zagoglil a myslím, že tady máš motory jak vyšitý pro danou aplikaci....
http://www.megamotor.cz/v3/script/default.php
Otáčkově se tam dají najít i kolem 5000 a to by pak bylo o poměru tak 1/20-1/28 což je pohodička.... :lol:

PříspěvekNapsal: pon 04 led, 2010 9:10 pm
od Luis0
Jestli sháníš trafa, tak bych měl stoprocentně něco vhodnýho skladem. Jen tak namátkou mám 2x18V cca 400W nebo 2x22W/100W popř. i něco jinýho (tuším, že mám i nějaký cca 60W na sekundáru odbočky 4-24V asi po 2V) :wink:

PříspěvekNapsal: pon 04 led, 2010 9:15 pm
od Luis0
No a jen na okraj, pokud uvažuješ napájení 18V/1A tak to je přeci o cca 18W, takže po zahrnutí ztrát v kolejivu, ve sbírání se dostaneš max. na motor 10-15W ale spíš o dost méně. Osobně bych to tipoval, že bys měl mít silnější zdroj abys měl rezervu na proudový špičky tak cca 2-4A. A nevylučoval bych ani vyšší napětí (tedy v rámci bezpečnosti jít na horní možnou hranici) tedy 24V. Ono totiž nakonec na výstupu sběračů budeš mít určitě o hodně míň voltů než kolik pustíš do kolejí....