Stránka 1 z 1

Snížení tažné sily lokomotivy

PříspěvekNapsal: pát 09 bře, 2007 9:40 am
od Zdenek Valter
Provedl jsem zajímavý experiment.
Na jeho základě vám pokládám hádanku.

Nahradím-li kola s bandáží v lokomotivě kolikrát se sníží její tažná síla ?

Re: Snížení tažné sily lokomotivy

PříspěvekNapsal: pát 09 bře, 2007 10:33 am
od Zippich
Zdenek Valter píše:Provedl jsem zajímavý experiment.
Na jeho základě vám pokládám hádanku.

Nahradím-li kola s bandáží v lokomotivě kolikrát se sníží její tažná síla ?


Napínals doma siloměr, viď Zdeňku, a teď napínáš nás. ;-) Raději prozraď! Předpokládám, že se sníží dost, neboť nízký součinitel jízdních odporů při odvalování ocelového kola po kolejnici je přece základní komparativní výhodou proti automobilové dopravě. Ale zároveň je to nevýhoda při přenosu hnací síly... No dobře, pokusím se také tipovat.

Re: Snížení tažné sily lokomotivy

PříspěvekNapsal: stř 21 bře, 2007 9:25 am
od Zdenek Valter
Zippich píše:
Zdenek Valter píše:Provedl jsem zajímavý experiment.
Na jeho základě vám pokládám hádanku.

Nahradím-li kola s bandáží v lokomotivě kolikrát se sníží její tažná síla ?


Napínals doma siloměr, viď Zdeňku, a teď napínáš nás. ;-) Raději prozraď! Předpokládám, že se sníží dost, neboť nízký součinitel jízdních odporů při odvalování ocelového kola po kolejnici je přece základní komparativní výhodou proti automobilové dopravě. Ale zároveň je to nevýhoda při přenosu hnací síly... No dobře, pokusím se také tipovat.


No dobrá nazrál čas vám to již prozradit - ze 14 hlasujících se trefil jen jeden ;-)

Je-li bandážování dobře navrženo pak je to třetina :-(
Je-li nevhodné pak je to pochopitelně méně.

Z toho plyne, chci-li nahradit úbytek adhezní síly musím tety tímto násobkem zvýšit hmotnost hnacího vozidla tedy 3x.

Re: Snížení tažné sily lokomotivy

PříspěvekNapsal: čtv 22 bře, 2007 4:35 pm
od Jacek
Zdenek Valter píše:Nahradím-li kola s bandáží v lokomotivě kolikrát se sníží její tažná síla ?

No jo, ale při jakém počtu bandážovaných/normálních kol? Já jsem třeba u některých vozidel záměrně bandáž odstranil ve prospěch lepšího odběru proudu.

Re: Snížení tažné sily lokomotivy

PříspěvekNapsal: čtv 22 bře, 2007 5:07 pm
od Zdenek Valter
Jacek píše:
Zdenek Valter píše:Nahradím-li kola s bandáží v lokomotivě kolikrát se sníží její tažná síla ?

No jo, ale při jakém počtu bandážovaných/normálních kol? Já jsem třeba u některých vozidel záměrně bandáž odstranil ve prospěch lepšího odběru proudu.


To je dáno především konstrukcí lokomotivy, ale tohle je maximum.
Příklad:
Podvozek - obě s bandáží - vyndám je a ztratím dvě třetiny možné tažné síly.
Měřím to školním siloměrem.

Re: Snížení tažné sily lokomotivy

PříspěvekNapsal: čtv 22 bře, 2007 5:09 pm
od Zdenek Valter
Jacek píše:Já jsem třeba u některých vozidel záměrně bandáž odstranil ve prospěch lepšího odběru proudu.


Já osobně jsem také nepřítel bandáží. :wink: :wink: :wink: