Stránka 1 z 1

postavení kol u parních lokomotiv

PříspěvekNapsal: pát 16 úno, 2007 9:30 am
od PetrL
Existuje nějaké obecné pravidlo pro správné sesazení kol a ojnic u parních lokomotiv? Prosím poraďte. Mám jednu starou lokomotivu 81 001, u které mám podezření, že sestavení kol není v pořádku. Pokoušel jsem se o změnu usazení o zoubek u první nápravy, která mi připadala bez vůle. Zdá se to být lepší, ale nejsem si jist, zda správné. Mám pocit, že lokomotiva jede ztěžka a příliš pomalu. Otáčky motoru ale nekolísají.

Re: postavení kol u parních lokomotiv

PříspěvekNapsal: pát 16 úno, 2007 10:09 am
od Zdenek Valter
PetrL píše:Existuje nějaké obecné pravidlo pro správné sesazení kol a ojnic u parních lokomotiv? Prosím poraďte. Mám jednu starou lokomotivu 81 001, u které mám podezření, že sestavení kol není v pořádku. Pokoušel jsem se o změnu usazení o zoubek u první nápravy, která mi připadala bez vůle. Zdá se to být lepší, ale nejsem si jist, zda správné. Mám pocit, že lokomotiva jede ztěžka a příliš pomalu. Otáčky motoru ale nekolísají.


Nevím přesně co máš na mysli, ale jediné co mě napadá je, že u dvoj či čtyřčité parní lokomotivy
mají být kola na nápravě pootočena o 90 a u trojčité o 120 úhlových stupňů.
Pokud jsou v modelu všechny hnací nápravy [myšleny nápravy skutečné předlohy] hnané a na ozubení,
pak musí čepy kol být v jedné [horizontální] rovině,
takže jestli si pootočil nápravu tak aby spojnice byla vodorovně a ne šikmo dobře jsi udělal.

PříspěvekNapsal: pát 16 úno, 2007 1:42 pm
od PetrL
Tak to je přesně to, co jsem potřeboval vědět. Ještě jedno dvojkolí bylo přesazeno o zub. Jenže čep do ojnice vydřel díru tak velkou, že se vytvořila vůle téměř eliminující špatné usazení. Už je to v pořádku a lokomotiva jezdí daleko lehčeji. I podle zvuku motorku je slyšet, že je jí lépe. Dík za radu.

PříspěvekNapsal: pát 16 úno, 2007 9:43 pm
od Zdenek Valter
PetrL píše:Tak to je přesně to, co jsem potřeboval vědět. Ještě jedno dvojkolí bylo přesazeno o zub. Jenže čep do ojnice vydřel díru tak velkou, že se vytvořila vůle téměř eliminující špatné usazení. Už je to v pořádku a lokomotiva jezdí daleko lehčeji. I podle zvuku motorku je slyšet, že je jí lépe. Dík za radu.


No já jsem rád, že Ti to pomohlo, a že je to zřejmě to cos potřeboval vědět.
Ještě mne napadlo, že je potřeba zjistit zda rozvody Tvé parní lokomotivy chodí lehce a nebrání otáčení kol.
I to může být občas příčina špatné funkce modelů parních lokomotiv.