postavení kol u parních lokomotiv

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

postavení kol u parních lokomotiv

Příspěvekod PetrL » pát 16 úno, 2007 9:30 am

Existuje nějaké obecné pravidlo pro správné sesazení kol a ojnic u parních lokomotiv? Prosím poraďte. Mám jednu starou lokomotivu 81 001, u které mám podezření, že sestavení kol není v pořádku. Pokoušel jsem se o změnu usazení o zoubek u první nápravy, která mi připadala bez vůle. Zdá se to být lepší, ale nejsem si jist, zda správné. Mám pocit, že lokomotiva jede ztěžka a příliš pomalu. Otáčky motoru ale nekolísají.
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 320
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Re: postavení kol u parních lokomotiv

Příspěvekod Zdenek Valter » pát 16 úno, 2007 10:09 am

PetrL píše:Existuje nějaké obecné pravidlo pro správné sesazení kol a ojnic u parních lokomotiv? Prosím poraďte. Mám jednu starou lokomotivu 81 001, u které mám podezření, že sestavení kol není v pořádku. Pokoušel jsem se o změnu usazení o zoubek u první nápravy, která mi připadala bez vůle. Zdá se to být lepší, ale nejsem si jist, zda správné. Mám pocit, že lokomotiva jede ztěžka a příliš pomalu. Otáčky motoru ale nekolísají.


Nevím přesně co máš na mysli, ale jediné co mě napadá je, že u dvoj či čtyřčité parní lokomotivy
mají být kola na nápravě pootočena o 90 a u trojčité o 120 úhlových stupňů.
Pokud jsou v modelu všechny hnací nápravy [myšleny nápravy skutečné předlohy] hnané a na ozubení,
pak musí čepy kol být v jedné [horizontální] rovině,
takže jestli si pootočil nápravu tak aby spojnice byla vodorovně a ne šikmo dobře jsi udělal.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 1866
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod PetrL » pát 16 úno, 2007 1:42 pm

Tak to je přesně to, co jsem potřeboval vědět. Ještě jedno dvojkolí bylo přesazeno o zub. Jenže čep do ojnice vydřel díru tak velkou, že se vytvořila vůle téměř eliminující špatné usazení. Už je to v pořádku a lokomotiva jezdí daleko lehčeji. I podle zvuku motorku je slyšet, že je jí lépe. Dík za radu.
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 320
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Příspěvekod Zdenek Valter » pát 16 úno, 2007 9:43 pm

PetrL píše:Tak to je přesně to, co jsem potřeboval vědět. Ještě jedno dvojkolí bylo přesazeno o zub. Jenže čep do ojnice vydřel díru tak velkou, že se vytvořila vůle téměř eliminující špatné usazení. Už je to v pořádku a lokomotiva jezdí daleko lehčeji. I podle zvuku motorku je slyšet, že je jí lépe. Dík za radu.


No já jsem rád, že Ti to pomohlo, a že je to zřejmě to cos potřeboval vědět.
Ještě mne napadlo, že je potřeba zjistit zda rozvody Tvé parní lokomotivy chodí lehce a nebrání otáčení kol.
I to může být občas příčina špatné funkce modelů parních lokomotiv.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 1866
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.


Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník