Před lety jsem koupil (jako použitou) lokomotivu ÖBB 156 od firmy Kleinbahn. Byla upravena do přibližné podoby ČSD (tabulky a pod.) a v prodejně jela. Teprve po létech jsem měl víc času se jí zabývat a zjistil jsem, že již předchůdce měl asi snahu zabývat se zlepšením jejich jízdních vlastností, bohužel pravděpodobně i asi odněkud spadla na zem.
To jsem zjistil až po jejím rozebrání.
Protože vzhled karoserie je docela pěkný, a neutrpěl žádnou újmu, přemýšlím o zlepšení jejích jízdních vlastností.
Nicméně vlastní pojezd (kola a rozvody) se mi podařilo uvolnit, a tady už asi problém nebude. Ale rekonstrukce stávajícího pohonu by nebyla jednoduchá a výsledek by pravděpodobně stejně neodpovídal vynaloženému úsilí.
I napadlo mne motorizovat tendr a stávající pohon vyřadit z činnosti.
Jednou možností je vyrobit nový pojezd do stávajícího tendru, druhou možností, která mne napadla je použítí buď pojezdu, nebo celého tendru hobby lokomotivy 413 PIKO.
Ještě se budu snažit prokousat literaturou, ale moc možností v tomto ohledu nemám.
Bylo by absurdní, připojit k lokomotivě řady 434.1 namísto tendru řady 516, tedr řady 412 ?
Děkuji znalcům parní historie ale i ostatním kolegům za názory.
Podotýkám, že nejsem zas až takový "počítač nýtů", na českém kolejišti mi vždy připadá česká (rakousko-uherská) lokomotiva (byť v některých detailech odlišná - nedokonalá) lepší, než dokonalý model zahraniční lokomotivy, který u nás nikdy neujel ani metr.