Stránka 1 z 4

Sprahla

PříspěvekNapsal: stř 07 úno, 2007 9:17 pm
od F. Placheta
Rad bych poprosil zkusenejsi modelare o doporuceni ohledne sprahel v HO. Mam klasicke - ceckove nebo ockove nebo jak se tomu rika a vaham nad Kadee(na zaklade Houmrova elegantniho reseni s magnety pod kolejemi) nebo i jinymi. Zatim se vsak moc neorientuji. Neco malo jsem si precetl na Zababove, ale potreboval bych spis prakticke rady a zkusenosti.
Diky moc predem

Re: Sprahla

PříspěvekNapsal: stř 07 úno, 2007 9:49 pm
od Zdenek Valter
F. Placheta píše:Rad bych poprosil zkusenejsi modelare o doporuceni ohledne sprahel v HO. Mam klasicke - ceckove nebo ockove nebo jak se tomu rika a vaham nad Kadee(na zaklade Houmrova elegantniho reseni s magnety pod kolejemi) nebo i jinymi. Zatim se vsak moc neorientuji. Neco malo jsem si precetl na Zababove, ale potreboval bych spis prakticke rady a zkusenosti.
Diky moc predem


Tady se těžko radí. Osobně má ke Kadee také citový vztah. a považuji je za jedna z nejlepších spřáhel. Určitě bych je doporučil, ovšem i ta Kadee chtějí své.
Bohužel Kadee je specifické pro USA provoz vozů bez nárazníků :!: :!: :!: :!:
V našich končinách se ovšem vozy bez nárazníků neobejdou a tak je tu problém.

Další velmi významnou komplikací je kinematika krátkého spřáhla.
Bohužel evropští výrobci prodávají modely již výhradně s KKK. Ale největší zlo na nás páchají tím, že do šachty na voze s KKK dají spřáhlo NEM - tedy očko.

Osobně bych asi doporučil, používáš-li nové vozy použít právě spřáhlo pro KKK tedy buď ROCO či Fleischman.

Pro Kadee či NEM spřáhla není právě KKK vůbec vhodná. Pro použití spřáhel Kadee či NEM je vhodnější pouze výkyvný mechanizmus - stejný jako měly staré vozy PIKO. Proto třeba krátké dvounápravové vozy pro modulovku FREMO či Zababov KKK nepoužívají a dokonce spřáhlo NEM pevně k rámu fixují.

Re: Sprahla

PříspěvekNapsal: čtv 08 úno, 2007 8:22 am
od F. Placheta
Zdenek Valter píše:
F. Placheta píše:Rad bych poprosil zkusenejsi modelare o doporuceni ohledne sprahel v HO. Mam klasicke - ceckove nebo ockove nebo jak se tomu rika a vaham nad Kadee(na zaklade Houmrova elegantniho reseni s magnety pod kolejemi) nebo i jinymi. Zatim se vsak moc neorientuji. Neco malo jsem si precetl na Zababove, ale potreboval bych spis prakticke rady a zkusenosti.
Diky moc predem


Tady se těžko radí. Osobně má ke Kadee také citový vztah. a považuji je za jedna z nejlepších spřáhel. Určitě bych je doporučil, ovšem i ta Kadee chtějí své.
Bohužel Kadee je specifické pro USA provoz vozů bez nárazníků :!: :!: :!: :!:
V našich končinách se ovšem vozy bez nárazníků neobejdou a tak je tu problém.

Další velmi významnou komplikací je kinematika krátkého spřáhla.
Bohužel evropští výrobci prodávají modely již výhradně s KKK. Ale největší zlo na nás páchají tím, že do šachty na voze s KKK dají spřáhlo NEM - tedy očko.

Osobně bych asi doporučil, používáš-li nové vozy použít právě spřáhlo pro KKK tedy buď ROCO či Fleischman.

Pro Kadee či NEM spřáhla není právě KKK vůbec vhodná. Pro použití spřáhel Kadee či NEM je vhodnější pouze výkyvný mechanizmus - stejný jako měly staré vozy PIKO. Proto třeba krátké dvounápravové vozy pro modulovku FREMO či Zababov KKK nepoužívají a dokonce spřáhlo NEM pevně k rámu fixují.


A znamena to tedy, ze Kadee nelze vubec pouzit na KKK? Houmr to tam prece ma...Jinak vozy pouzivam jak nove, tak stare.

Re: Sprahla

PříspěvekNapsal: čtv 08 úno, 2007 9:43 am
od Zdenek Valter
F. Placheta píše:
Zdenek Valter píše:Pro Kadee či NEM spřáhla není právě KKK vůbec vhodná. Pro použití spřáhel Kadee či NEM je vhodnější pouze výkyvný mechanizmus - stejný jako měly staré vozy PIKO. Proto třeba krátké dvounápravové vozy pro modulovku FREMO či Zababov KKK nepoužívají a dokonce spřáhlo NEM pevně k rámu fixují.


A znamena to tedy, ze Kadee nelze vubec pouzit na KKK? Houmr to tam prece ma...Jinak vozy pouzivam jak nove, tak stare.


Netvrdím pochopitelně, že to nelze, jen že to není vhodné :!: :!: :!: :!:

Pro správnou funkci je potřeba upravit úchyt spřáhla - kinematiku nahradit jedním čepem to je to nejvhodnější pro Kadee či NEM a určitě pokud chceš jezdit těsně - odpružit nárazníky.

Vem to i obráceně, pokud bys přecházel na KK měl bys i na staré vozy dodat KKK.

PříspěvekNapsal: čtv 08 úno, 2007 12:31 pm
od Houmr
No já si myslím, že je to asi tak, Zababov je specifcké tím, že tam jsou provozovány dlouhé vlaky a na jiných poloměrech, než jaké máš doma. Já zase tak jízdu nárazník na nárazník mít nemusím, prostě se smířím s tím, že je tam malá mezera, to přežiju a jízda je tím pádem bez problémů. V tvém případě bych si objednal jedno balení Kadae č.18 pro KKK a zkusil to. No nevím jaké spřáhlo vypadá modelově, asi žádné mimo modelové šroubovky.

PříspěvekNapsal: čtv 08 úno, 2007 2:09 pm
od Zdenek Valter
Houmr píše:No já si myslím, že je to asi tak, Zababov je specifcké tím, že tam jsou provozovány dlouhé vlaky a na jiných poloměrech, než jaké máš doma. Já zase tak jízdu nárazník na nárazník mít nemusím, prostě se smířím s tím, že je tam malá mezera, to přežiju a jízda je tím pádem bez problémů. V tvém případě bych si objednal jedno balení Kadae č.18 pro KKK a zkusil to. No nevím jaké spřáhlo vypadá modelově, asi žádné mimo modelové šroubovky.


No z evropských spřáhel u mne vedou Norové ve FREMO ti mají soupravy spřahovány strunovým spřáhlem [0,3 mm].
To co jsem psal by bylo pochopitelně "udělat to nejlepší pro dané typy spřáhel" ale pokud provozuješ soupravy do max. 10 vozů problém nemusíš ani poznat. Pokud někdo chce Kadee provozovat na evropských modelech je lepší než si objednávat spřáhla do šachty vzít si balení třeba 40 ks s domečkem na uchycení spřáhla.

PříspěvekNapsal: čtv 08 úno, 2007 4:36 pm
od F. Placheta
Diky vam obema, jinak taky nemusim mit naraznik na naraznik, spis aby to bylo funkcni, alespon trochu modelove a rozpojovace se daly elegantne skryt jako to je prave u Kadee.
F.P.

PříspěvekNapsal: čtv 08 úno, 2007 5:31 pm
od Zdenek Valter
F. Placheta píše:Diky vam obema, jinak taky nemusim mit naraznik na naraznik, spis aby to bylo funkcni, alespon trochu modelove a rozpojovace se daly elegantne skryt jako to je prave u Kadee.
F.P.


No to je právě obrovská přednost Kadee - rozpojovač je bezkontaktní, není vidět a vůz podobně jako u KK jen zvedneš nahoru chceš-li ho vyjmot ze soupravy - nemusíš vyháčkovávat či všelijak vykrucovat jako u NEM spřáhel.
A to co umí jen Kadee je předrozpojení - na odpojovači odpojíš vůz pak na něj znovu najedeš a odtlačíš ho na místo kde má stát, pak jenom odjedeš.
Finta je v tom, že se vůz na aktivním rozpojovači nespojí ale jenom opře.

PříspěvekNapsal: čtv 08 úno, 2007 5:57 pm
od Houmr
F. Placheta píše:Diky vam obema, jinak taky nemusim mit naraznik na naraznik, spis aby to bylo funkcni, alespon trochu modelove a rozpojovace se daly elegantne skryt jako to je prave u Kadee.
F.P.

Jo já právě taky oželím nárazník na nárazník a radši si užuju všech předností spřáhla Kadae. Posun to je moje a kolejiště mám na něm prakticky založené.

PříspěvekNapsal: čtv 08 úno, 2007 6:01 pm
od Zdenek Valter
Houmr píše:
F. Placheta píše:Diky vam obema, jinak taky nemusim mit naraznik na naraznik, spis aby to bylo funkcni, alespon trochu modelove a rozpojovace se daly elegantne skryt jako to je prave u Kadee.
F.P.

Jo já právě taky oželím nárazník na nárazník a radši si užuju všech předností spřáhla Kadae. Posun to je moje a kolejiště mám na něm prakticky založené.


Netřeba oželet :wink: Zkus si udělat pár vozů s pružnými nárazníky [4 nebo 5], včetně nějakého hytláku. Já taky nemám předělány všechny své vozy pro modulovku.

PříspěvekNapsal: pát 09 úno, 2007 6:33 am
od TomBart
Zdenek Valter píše:
F. Placheta píše:Diky vam obema, jinak taky nemusim mit naraznik na naraznik, spis aby to bylo funkcni, alespon trochu modelove a rozpojovace se daly elegantne skryt jako to je prave u Kadee.
F.P.


No to je právě obrovská přednost Kadee - rozpojovač je bezkontaktní, není vidět a vůz podobně jako u KK jen zvedneš nahoru chceš-li ho vyjmot ze soupravy - nemusíš vyháčkovávat či všelijak vykrucovat jako u NEM spřáhel.
A to co umí jen Kadee je předrozpojení - na odpojovači odpojíš vůz pak na něj znovu najedeš a odtlačíš ho na místo kde má stát, pak jenom odjedeš.
Finta je v tom, že se vůz na aktivním rozpojovači nespojí ale jenom opře.


To předrozpojení umí i ROCO universal. Ted postupne předělávám všechny modely na tohle spřáhlo, protože naše drátky mě už neskutečně začali štvát. Ten universal jsem volil kvuli tomu, ze není tak dlouhý a i s drátkem se mi docela vejde pod pluh a nárazníky nejsou zas tak daleko od sebe a mohu nechat hadice u mašin. Průser je ale v tom, že ten universal se přestal dělat :cry:

PříspěvekNapsal: pát 09 úno, 2007 8:36 am
od F. Placheta
A kdyz to tedy smeruje k tomu Kadee :) , daji se sehnat za nejakou rozumnou cenu elektromagnety? Abych nemusel delat sice levny a jednoduchy, ale na stavbu docela narocny mechanismus(mam klasicky panel z preklizky) na rozpojovani jako ma Houmr?

PříspěvekNapsal: pát 09 úno, 2007 4:58 pm
od Michal Šuhajda
F. Placheta píše:A kdyz to tedy smeruje k tomu Kadee :) , daji se sehnat za nejakou rozumnou cenu elektromagnety? Abych nemusel delat sice levny a jednoduchy, ale na stavbu docela narocny mechanismus(mam klasicky panel z preklizky) na rozpojovani jako ma Houmr?
Co třeba cívky (s doplněným jádrem) z přestavníků výhybek, nebo z nějkých relátek?
Důležité je, že u M-M spřáhel musí být dva magnety opačným pólem (to je tak, že se přitahují) k sobě a jejich spoj by měl ležet v ose koleje. Originální elektroropojovače vyrábí i Kadee, ale jsou dost drahý. Na svém kolejišti počítám s hybridem, kdy v dopravních kolejích budu mít elektromagnety a v manipulačních kolejích budou pevné magnety. Rozpojovač funguje jen při "stlačených" spřáhlech (sunutí), takže při přejezdu by se vozy neměly rozpojovat ani nad pevným magnetem, ale občas dojde k nechtěnému rozpojení (např. při brzdění). Proto je vhodnější mít v dopravních kolejích možnost rozpojovač vypnout.

PříspěvekNapsal: pát 09 úno, 2007 5:03 pm
od Houmr
Z přestavníkových cívek bych to nedělal při delším čase se extrémně zahřívají. Spíš ta relátka. Možná by stačilo jedno. Na jednu stranu dát obyčejný magnet a z druhé strany elektromegnet z relé.

PříspěvekNapsal: sob 10 úno, 2007 10:44 am
od Zdenek Valter
F. Placheta píše:A kdyz to tedy smeruje k tomu Kadee :) , daji se sehnat za nejakou rozumnou cenu elektromagnety? Abych nemusel delat sice levny a jednoduchy, ale na stavbu docela narocny mechanismus(mam klasicky panel z preklizky) na rozpojovani jako ma Houmr?


Na netu existují popisy toho elektromagnetu - je to jen namotaná jednoduchá cívka s jádrem ze šroubu, doplněná pólovými nástavci. Je dobré pólové nástavce dostat co nejblíže ke kolejím hlavně ve svislé ose nejlépe u paty koleje. Ideální je délka pólů co nejdelší. nejlépe 50 mm. Bohužel svoje poznámky k pokusům, jsem někam zašantročil. Takže až je najdu tak to někde zveřejním.