Sprahla

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Příspěvekod Ferda » úte 05 led, 2010 12:11 am

Třeba u 4osých vozů nelze při výšce spřáhla 11.1 mm umístit spřáhlo na otočný podvozek, neb podvozek se stane jen trochu otočný (spřáhlo se opře o nárazník).
Použití KKK je z principu nevhodné, protože pak nelze sunout větší počet vozů (spřáhlo se vyosí a vozy vyskakují) a je zde podobný problém jako v minulém případě (spřáhlo se opře o nárazník).
Pri sunutí většího počtu vozů dělá problém i otočné uložení samotného spřáhla (celé spojení má vlastně 3 klouby).
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Zdenek Valter » úte 05 led, 2010 11:17 am

Ferda píše:Třeba u 4osých vozů nelze při výšce spřáhla 11.1 mm umístit spřáhlo na otočný podvozek, neb podvozek se stane jen trochu otočný (spřáhlo se opře o nárazník).
Použití KKK je z principu nevhodné, protože pak nelze sunout větší počet vozů (spřáhlo se vyosí a vozy vyskakují) a je zde podobný problém jako v minulém případě (spřáhlo se opře o nárazník).
Pri sunutí většího počtu vozů dělá problém i otočné uložení samotného spřáhla (celé spojení má vlastně 3 klouby).


Ano, to je z jednoho zásadního důvodu - spřáhla Kadee kopírují svůj americký vzor ;-)
Jelikož na amerických vozech nejsou nárazníky a spřáhla se instalují jen na rám tak naši američtí kolegové tyto problémy nemají.
Zde je vhodné tyto zásady také dodržovat a mají-li tato spřáhla fungovat i na evropských vozech pak jednoznačně by měla být instalovaná na rám vozu a už vůbec ne na KINEMATIKU.
Aby nedocházelo ke kolizím nárazníků pak bych určitě doporučil dát buď dlouhá spřáhla nebo pružné nárazníky. U pružných nárazníků je také nutné říci, že na trati kde jsou dva ostré protioblouky může i tak k zaklesnutí dojít.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2647
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod F. Placheta » úte 05 led, 2010 11:36 am

Zde jsou moje poznatky z uzivani sprahel Kadee:

-snazim se maximalne pouzivat KKK, i u vozu, ktere KKK nemaji se ji snazim dodatecne instalovat. Do ni pak uz vyhradne sprahlo Kadee c.18
To cele z duvodu, ze po anabazich se sprahly neurcenych do KKK(c.16) se mne malokdy podarilo cele zarizeni vyladit tak, aby skutecne fungovalo tak, jak ma. Tzn. sprahla dost casto zustavaly vychyleny mimo osu vozu(nevracely se), byl problem s dodrzenim jejich vysky nad temenem kolejnice apod.

-je pravdou, ze pri sunuti do oblouku obcas dojde k problemu, ale u kterych sprahel ne? a ten oblouk uz musi byt docela ostry. Ve stanici na vyhybkach se mi to jeste nikdy nestalo. Pocet vozu nehraje roli.

-jak popisuji na svych strankach, ten system neni dokonaly, ale ja bych urcite nemenil, obzvlastne posun bez primeho spojeni je genialni
HO - Digital - CSD IV

www.kolejiste.wbs.cz
Uživatelský avatar
F. Placheta
 
Příspěvky: 297
Registrován: ned 21 led, 2007 8:04 am
Bydliště: Brno

Příspěvekod Houmr » úte 05 led, 2010 1:28 pm

F. Placheta píše:Zde jsou moje poznatky z uzivani sprahel Kadee:

-snazim se maximalne pouzivat KKK, i u vozu, ktere KKK nemaji se ji snazim dodatecne instalovat. Do ni pak uz vyhradne sprahlo Kadee c.18
To cele z duvodu, ze po anabazich se sprahly neurcenych do KKK(c.16) se mne malokdy podarilo cele zarizeni vyladit tak, aby skutecne fungovalo tak, jak ma. Tzn. sprahla dost casto zustavaly vychyleny mimo osu vozu(nevracely se), byl problem s dodrzenim jejich vysky nad temenem kolejnice apod.

-je pravdou, ze pri sunuti do oblouku obcas dojde k problemu, ale u kterych sprahel ne? a ten oblouk uz musi byt docela ostry. Ve stanici na vyhybkach se mi to jeste nikdy nestalo. Pocet vozu nehraje roli.

-jak popisuji na svych strankach, ten system neni dokonaly, ale ja bych urcite nemenil, obzvlastne posun bez primeho spojeni je genialni

Ano toto mohu taky jen potvrdit, už vše instaluji jen do šachet a bez problémů, navíc já mám veleké poloměry, takže i sunutí v obloucích je bezproblémové.
"HO" - DCC - III - IV
Uživatelský avatar
Houmr
 
Příspěvky: 1324
Registrován: sob 07 říj, 2006 5:44 pm
Bydliště: Bukovice

Příspěvekod Ferda » úte 05 led, 2010 1:47 pm

Co znamená veliké poloměry?
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod radeksindy » úte 05 led, 2010 4:25 pm

V Zababově se na začátku intenzivně spřáhla Kadee testovala. Hlavním problémem při vkládání do kinematik je špatná poloha šachty. Spousta výrobců si s nějakou normou nedělá starosti, proto obvykle spřáhlo směřovalo dolů a často docházelo k rozpojování. Další problém je kvalita chodu kinematiky, protože dochází k zaseknutí v krajní poloze. Takže i když používáme klasická spřáhla, tak se kinematika obvykle fixuje. Kinematika je opravdu dělaná na pevné spojení a s Kadee nebo klasickými spřáhly podle mne nefunguje. Ale to je trochu subjektivní pocit, protože znám kolegu modeláře, který radši bude jednou za pět minut spojovat rozpojenou soupravu nebo nakolejovat vagóny, než aby s tím něco udělal. On má pocit, že to k tomu patří, mě to s**e :-)
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Příspěvekod Radek » stř 06 led, 2010 6:35 am

F. Placheta píše:...-jak popisuji na svych strankach, ten system neni dokonaly, ale ja bych urcite nemenil, obzvlastne posun bez primeho spojeni je genialni
Houmr píše:..... a bez problémů....
Díky za postřehy praktiků, o to potěšující, že jsou kladné :wink:
HO-II.-Ve stádiu oťukávání
Uživatelský avatar
Radek
 
Příspěvky: 622
Registrován: pon 03 pro, 2007 8:02 am
Bydliště: Pražmo

Příspěvekod kecu.p » ned 28 úno, 2010 9:56 pm

Ja si koupil spřáhla od Trixe Kadee a osadil je do kulis na hektoru ČS Train, dále Gbgs ROCO, Eas Kleinbahn, Eas Piko hobby a 2x na cisternu Ra od Bramose, největší problém dělala cisterna, byla "lehká" při jízdě za hektorem se jednoduše rozvěsila, ale při změně pořadí soupravy jízda bezproblému. Takže zřejmě přejdu z krátkých ROCO na Kadee. Mě vyhovují.
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Re: Sprahla

Příspěvekod fillipho » stř 11 srp, 2010 11:14 am

Zdravím,
chtěl bych se Vás zeptat, zda někdo měnil stará očková spřáhla za jiná, ať už od roca atd.na mašinách ze staré produkce Piko/Gutzold jako např. V100,BR 118 a BR 120 sergej. Rad bych věděl zda to jde a jaká spřáhla použít. Všem děkuji za případné rady.. :wink:
H0 III-IV epocha v DR - stará produkce PIKO a GUTZOLD - analog
H0 IV epocha v ČSD - DCC
Uživatelský avatar
fillipho
 
Příspěvky: 62
Registrován: stř 07 říj, 2009 2:14 pm

Re:

Příspěvekod Houmr » čtv 12 srp, 2010 6:14 am

Ferda píše:Co znamená veliké poloměry?

Na hlavní trati nemám menší poloměr, než 900mm.
"HO" - DCC - III - IV
Uživatelský avatar
Houmr
 
Příspěvky: 1324
Registrován: sob 07 říj, 2006 5:44 pm
Bydliště: Bukovice

Re: Re:

Příspěvekod milan222 » čtv 12 srp, 2010 8:25 pm

Houmr píše:
Ferda píše:Co znamená veliké poloměry?

Na hlavní trati nemám menší poloměr, než 900mm.

no to je polomner! ja si stezuju ze mi BR185 neprojede poradne polomner 375mm a vykoleji na protismnernym 375mm... no ale to je jen kobercove kolejistatko tak to neva...
milan222
 
Příspěvky: 59
Registrován: ned 01 lis, 2009 8:05 pm
Bydliště: trutnov

Re: Sprahla

Příspěvekod Rizoto » úte 09 lis, 2010 7:13 pm

Tak to to som mal v balení, pripadami to že 6ks su dajake zmetky alebo nedorobky. Stretli ste sa tym už niekto? Je to moja prva skusenost s tymto typom doteraz som používal iba očkové.

2010-11-09_003.jpg
2010-11-09_003.jpg (70.24 KiB) Zobrazeno 7857 krát

2010-11-09_002.jpg
2010-11-09_002.jpg (227.37 KiB) Zobrazeno 7857 krát

2010-11-09_001.jpg
2010-11-09_001.jpg (132.79 KiB) Zobrazeno 7857 krát
Uživatelský avatar
Rizoto
 
Příspěvky: 190
Registrován: ned 29 lis, 2009 10:18 am
Bydliště: Orava, Slovensko

Re: Sprahla

Příspěvekod TTmili » úte 09 lis, 2010 7:30 pm

No ty dvě jsou vpořádku (pokud se má jednat o Tilligova nová spřáhla). Do nich se pak napasují ty zobáčky podle návodu. To druhý čeho je těch 6ks jsou také Tilligova spřáhla, ale pevná. Tillig dělá 2 druhy pevných spřahel, tyhle a tu tyčku co je u balení kinematik DK. Pokud vím tak ta tyčka se snad používá jen u jeho vozů na přepravu aut, a jinde bych to ani asi nepoužil, protože to strašně namáha šáchty při rozpojování kvůli uložení do krabiček. Proto Tillig vymyslel tohle, ideální pro rychlíkové soupravy které na kolejišti nebude nikdo provozně rozpojovat (taky na co). Zato rozpojení pro uložení do krabičky je obdobné jako u N-kových spřahel, prostě se vytáhnou nahoru.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1688
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: Sprahla

Příspěvekod vojtas » úte 09 lis, 2010 7:31 pm

Tech 6ks jsou pevná zacvakávacá spřáhla PEHO.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Sprahla

Příspěvekod Rizoto » úte 09 lis, 2010 7:39 pm

TTmili píše:No ty dvě jsou vpořádku (pokud se má jednat o Tilligova nová spřáhla). Do nich se pak napasují ty zobáčky podle návodu. To druhý čeho je těch 6ks jsou také Tilligova spřáhla, ale pevná. Tillig dělá 2 druhy pevných spřahel, tyhle a tu tyčku co je u balení kinematik DK. Pokud vím tak ta tyčka se snad používá jen u jeho vozů na přepravu aut, a jinde bych to ani asi nepoužil, protože to strašně namáha šáchty při rozpojování kvůli uložení do krabiček. Proto Tillig vymyslel tohle, ideální pro rychlíkové soupravy které na kolejišti nebude nikdo provozně rozpojovat (taky na co). Zato rozpojení pro uložení do krabičky je obdobné jako u N-kových spřahel, prostě se vytáhnou nahoru.

Tak to musel niekto domotať ja som to mal všetko v jednej krabičke.
Uživatelský avatar
Rizoto
 
Příspěvky: 190
Registrován: ned 29 lis, 2009 10:18 am
Bydliště: Orava, Slovensko

PředchozíDalší

Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků