Trosku detailnejsi pohled po rozborce na stole...
Nejdrive uvedu na pravou miru rozsireny pojem Atlasky
Atlas je vyrobce lokomotiv, resp. US prodejce bez vlastnich tovaren, ktery si modely a jejich vyrobu zadava (zde uveden pro nej napr. navrhovalo a i dlouhou dobu vyrabeli v Rakousku u jedne nejmenovane firmy, pote v Cine).
Lokomotivy, o kterych je rec, jsou lokomotivy Alco (to je US vyrobce, neco jako CKD u nas) a typ S-1 (resp. 2,3,4).
Atlas je vyrabel v celokovovem provedeni - masivni ram, domecky prevodu - celkem necelych 0.5kg.
Pouzite prevody odpovidaji provedeni - modul ("jemnost" zubu), jejich tloustka (vzdy zabiraji minimalne 1-2 mm cinne plochy), male vule v prevodech atp. - odpovidaji standardum Roco.
Je take pouzito "evropske" ulozeni kol modelu - ty jsou ulozena za stred, a na maskach je pouze tenky plech pro sberace, jak je u evropskych vyrobcu zvykem.
Verze vyrabene v Rakousku a Cine se lisi nepatrne mechanicky (par drobnych vylepseni, zejmena v oblasti sbirani proudu a materialu dvojkoli) a pak po elektricke strance (LED misto zarovky, pro predstavy nepodstatne...). Podle me je Cinska verze lepsi, nez ta Rakouska.
LifeLike dela tytez lokomotivy (hlavne Alco S1), ale je to spise "hobby" vyrobce - ram je tvoren kovovou "deskou" 3mm silnou s par vystupky a drzaky. Zbytek je kompletne v plastu - vcetne domecku podvozku a dalsich dilu.
Prvni dva kousky od tohoto vyrobce jsem dostal do ruky vcera, drive jsem videl jen fotky a moc dobre na me nepusobily. Priznam se, ze se muj dojem spise potvrdil.
Prevody jsou vyrazne vice hrackovite - hrube zuby, ozubena kola tenka cca 1mm, vetsi vule. Pokud bude lokomotiva hodne zatezovana (zejmena v zatackach), budou zrejme prevody vykazovat kratsi zivotnost.
Domecky prevodu jsou ulozeny take velice volne - zatimco u Atlasek je pouzit sroub ve stredu domecku, zde jsou jen zaveseny kusem plastu na ram, zespodu je pak kulaty cep.
Kola jsou ulozena z vnejsku - v maskach je kovovy plech, do ktereho jsou zapustena. Tento plech musite (!!) zapustit do novych masek, a to pomerne presne, jinak narazite na problem s jizdnimi vlastnostmi - pokud to nebude sedet, nebudou napr. vsechna kola v kontaktu s koleji. Nejsem si jisty, jestli nebude nutne pouzit silnejsi masky, aby se tohle cele schovalo, je treba pocitat i s vulemi pro pohyb kol do strany.
Na druhou stranu tato koncepce muze mit i sve vyhody, zejmena co se kvality sbirani proudu z kol tyka.
Ve finale jiste budou obe koncepce funkcni, kazda z prestaveb ma jine vyhody a nevyhody / stinne stranky. Take zalezi, jake mate vybaveni a moznosti pro modelarinu, protoze treba v pripade Atlasky preferuji vyrobu komplet ramu ( i kdyz treba Ciba zde na foru ma hezke fotky s puvodnim ramem), ale to bych zrejme delal i u LifeLike, protoze mam slusne strojni vybaveni (CNC freza, soustruh...).
Pokud bych si mel vybrat, tak pro lokomotivu co ma tahat dlouhe vlaky, nebo mit velky kilometrovy nabeh (napr. na Podbabe jezdi lokomotivy kazdy mesic cca 5-7 hodin v podstate v kuse), vybral bych si Atlas.
Ale je mozne, ze u me zatim vitezi dlouhodoba zkusenost (jezdim s temi par kousky, co mi zbyly doma uz nekolik let, zatimco LifeLike jsem zatim prohnal cca 1m tam a 1m zpet po flexi koleji.
Vse samozrejme zalezi i na aktualni dostupnosti modelu pro prestavbu, jejich cene atd.
Tolik asi ve zkratce a rychlosti, az budu mit vice casu, podivam se na ten LifeLike poradne
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]