Stránka 1 z 1

Konstrukce parniho pojezdu

PříspěvekNapsal: pon 22 zář, 2008 5:27 pm
od Jirka
V konstrukci pojezdu parní čtyřspřežní lokomotivy volit spíše centrální šnek (což by se mi líbilo více-průhled pod kotlem) nebo klasicky převodovkou? Dále jak volit vůle na hnacích nápravách pro dobré jízdní vlastnosti. Jedná se o pojezd pro čtyřkolák (kastle DK-Model, dvojkolí hračkové Piko) pojezd z Piko BR55 sem vzdal - úplně špatný průměr dvojkolí a rozvor.

Re: Konstrukce parniho pojezdu

PříspěvekNapsal: pon 22 zář, 2008 6:36 pm
od Zdenek Valter
Jirka píše:V konstrukci pojezdu parní čtyřspřežní lokomotivy volit spíše centrální šnek (což by se mi líbilo více-průhled pod kotlem) nebo klasicky převodovkou? Dále jak volit vůle na hnacích nápravách pro dobré jízdní vlastnosti. Jedná se o pojezd pro čtyřkolák (kastle DK-Model, dvojkolí hračkové Piko) pojezd z Piko BR55 sem vzdal - úplně špatný průměr dvojkolí a rozvor.


Většina výrobců volí převodovku.
Centrální šnek je konstrukce sice koly otáčející, ovšem z hlediska jízdních vlastností je to trága.

PříspěvekNapsal: úte 23 zář, 2008 6:08 am
od nexus
Můj kolega v klubu postavil ze dvou BR56 (TT) šestinápravovou Malletku a přesto, že má průběžný šnek jsou jízdní vlastnosti výborné - žádná "trága".

PříspěvekNapsal: úte 23 zář, 2008 8:04 am
od Zdenek Valter
nexus píše:Můj kolega v klubu postavil ze dvou BR56 (TT) šestinápravovou Malletku a přesto, že má průběžný šnek jsou jízdní vlastnosti výborné - žádná "trága".


To je pochopitelně věc subjektivního posouzení.
Nemáme nic s čím by se dalo srovnávat.

Obecně má šnekový převod méně stupňů volnosti.
U tohoto příkladu se zřejmě jedná o dva 3. nápravové pojezdy.
Tam to ještě při krátkém rozvoru nemusí na dobrých kolejích vadit.

Pokud by konstruktér vložil mezikolo s čelním ozubením pak je to o něčem jiném, pak pochopitelně platit to co jsem psal nemusí.

Popřípadě se to řeší i tak, že šnekovým převodem je hnáno jedno kolo pevně v rámu a ostatní jsou hnána přes spojnice a ostatní nápravy tak mají možnost se přizpůsobovat trati svou značnou vůlí.
Například:
1mm ve vertikálním směru
3mm ve směru axiálním (ose nápravy)

PříspěvekNapsal: úte 23 zář, 2008 2:02 pm
od el_salamo
nexus píše:Můj kolega v klubu postavil ze dvou BR56 (TT) šestinápravovou Malletku a přesto, že má průběžný šnek jsou jízdní vlastnosti výborné - žádná "trága".


Byla by někde k dostání fotka jak to vypadá? Docela mě to zaujalo :-)...

PříspěvekNapsal: úte 23 zář, 2008 8:06 pm
od nexus
Našel jsem jen mizernou oscanovanou fotku z kolejiště, ale nějak mi nejde Imageshack, zkusím to ráno. Jinak je ta malletka ze dvou podvozků BR56, zkrácených na 3nápravy. Šneky obou podvozků jsou spojeny ocelovou strunou, takže lokomotiva má poháněných 6 náprav. Určitě s ní bude jezdit za týden na ModellHobbySpiel v Lipsku.

PříspěvekNapsal: stř 24 zář, 2008 8:10 am
od nexus
Tady je slíbená fotka
ObrázekObrázek

PříspěvekNapsal: stř 24 zář, 2008 9:16 am
od el_salamo
Díky, vypadá to moc pěkně :)