Stránka 1 z 1

pojezd BR 81 a 92 - využitelný k přestavbě?

PříspěvekNapsal: pát 22 srp, 2008 1:09 am
od sandik
Drobný noční dotaz. Na Aukru i jinde lze docela snadno narazit na výše zmíněné a i dosti levné lokomotivy TT Zeuke či BTTB. Ani jedna z nich u nás tuším nikdy nejezdila. Mohl by být jejich pojezd využitelný při stavbě nějaké ČSD parní lokomotivy?

PříspěvekNapsal: pát 22 srp, 2008 6:34 am
od juroH0
BR 81- http://magazin.modely.biz/diskuze/viewt ... 6&start=15 cize 423 a 433 ale treba dorobit behune
BR 82- je 5kolak ale neviem najst ten odkaz na stranku (bol niekde tu na fore..) kde su typaky nemeckych parnych lokomotiv cize neviem priemer osi a ani razvor ale CISTE TEORETICKY by to mohlo pasovat napriklad na 524... ak by bol priemer osi vacsi mozno 555/6 ale zase je nutne dorobit behune :D

Re: pojezd BR 81 a 82 - využitelný k přestavbě?

PříspěvekNapsal: pát 22 srp, 2008 11:31 am
od badliner
sandik píše:Drobný noční dotaz. Na Aukru i jinde lze docela snadno narazit na výše zmíněné a i dosti levné lokomotivy TT Zeuke či BTTB. Ani jedna z nich u nás tuším nikdy nejezdila. Mohl by být jejich pojezd využitelný při stavbě nějaké ČSD parní lokomotivy?

Neměla by to být 92 místo 82?
Jinak obě mají stejný pojezd.....

Re: pojezd BR 81 a 82 - využitelný k přestavbě?

PříspěvekNapsal: pát 22 srp, 2008 12:40 pm
od sandik
badliner píše:
sandik píše:Drobný noční dotaz. Na Aukru i jinde lze docela snadno narazit na výše zmíněné a i dosti levné lokomotivy TT Zeuke či BTTB. Ani jedna z nich u nás tuším nikdy nejezdila. Mohl by být jejich pojezd využitelný při stavbě nějaké ČSD parní lokomotivy?

Neměla by to být 92 místo 82?
Jinak obě mají stejný pojezd.....


Překlep, omlouvám se.

Díky za upozornění.

téma už se zde na fóru řešilo!

PříspěvekNapsal: ned 24 srp, 2008 10:33 pm
od sandik
Kdyby to někdo hledal, tak téma už bylo probírání zde:

http://magazin.modely.biz/diskuze/viewtopic.php?t=925 (je tam mj. forma stroje čsd řady 415.)

Další místo, kde se to řešilo je zde: http://www.k-report.net/discus/messages ... 1219330527

PříspěvekNapsal: pon 25 srp, 2008 4:54 pm
od Jarda H.
Párovky BR81/BR92 by měly jít teoreticky předělat i na malého bejčka, parní 422.0, napasovat odlitek od Molaty na pojezd :lol:

http://fira.hyperlink.cz/422.htm

PříspěvekNapsal: pon 25 srp, 2008 6:49 pm
od sandik
Díky, vím o tom.

Momentálně hlavně sbírám informace k BR 92, protože jsem uvažoval o přestavbě na ČSD 415. Je to dost zajímavé, protože ten model (BTTB, nově i Tillig) zřejmě dosti výrazně neodpovídá ani německé předloze. Má chybně uspořádaná soukolí (první a druhé soukolí by mělo být od sebe dál), chybně modelované nádrže na vodu (výška, zkosení v přední části), větší a špatně umístěnou boudu atp. atd. V podstatě se ovšem dá říct, že na tom modelu nesedí prakticky nic. Zřejmě ty změny souvisí s potřebou, dostat tam motor, ale asi i se socialistickým šlendriánem a možná i tím, že BR 81 má shodný pojezd. Možnost, že by model zachycoval ještě nějakou další verzi téměř vylučuji. Rozměrové rozdíly jsou příliš velié a nenašel jsem žádnou fotografii, které by vypadala stejně jako model. Navíc označení odpovídá této řadě.

Pro porovnání. Hezké fotky té lokomotivy jsou k vidění zde:
http://www.mytrains.at/gros/PICT0949.jpg
http://www.mytrains.at/gros/PICT0925.jpg
http://www.mytrains.at/gros/PICT0973.jpg
http://www.vereine.minden.de/mem/images/POSTER1.JPG

Jako bombonek krásná dobová fotografie jiné (asi starší) verze (řada BR 92 2xx): http://www.trainzitaliafoto.com/data/3314/Br_92_202.jpg

PS: Nepodařilo se mi nikde na webu sehnat výkres. Z rozměrů mám pouze délku přes nárazníky a průměr hnacích soukolí. Existuje to a dá se to sehnat za 10 euro na CD, ale kdyby to někdo měl, tak by se mi to docela šiklo. Taky jsem zjistil, že k téhle lokomotivě vyšlo několik článků v německém LokMagazinu v roce 1970 článek Preußische T 13 bei den CSD (!), roku 1978 Die oldenburgische T 13 a roku 1979 Die preußische Lokomotive T 13 nach Musterblatt III 4 q. Kdyby to někdo měl nebo věděl kde to lze půjčit, opět bych byl velmi vděčný. Pokud tohle moje pátrání přinese nějaké hmatatelnější výsledky, možná z toho udělám nějaký článeček pro magazín jako námět pro přestavbu.

PříspěvekNapsal: pon 15 zář, 2008 2:30 pm
od Jarda H.
Jarda H. píše:Párovky BR81/BR92 by měly jít teoreticky předělat i na malého bejčka, parní 422.0, napasovat odlitek od Molaty na pojezd :lol:

http://fira.hyperlink.cz/422.htm


Navážu na svůj starší příspěvek - dělal někdo konkrétně parní 422.0 na pojezd německé párovky BR81 nebo 92 :?: Letmo jsem na to kouknul a hned na začátku mne zarazily rozměry :
1) němka BR81(92) - délka přes nárazníky 93 mm (u TT)
2) 422.0 z typáku - délka přes nárazníky 9.358 mm (tj. 77,98 mm v TT), délka bez nárazníků 8.758 mm (tj. v TT 72,98 mm)

takže rozdíl v míře přes nárazníky je - 15 mm :!: Tudíž soudím, že ten pojezd není vhodný ?! Úprava by byla asi v celém podvozku (výroba nového) a využít pouze původní převody a soukolí + ojnice, křižák, pístní tyč, ....

PříspěvekNapsal: pon 15 zář, 2008 3:06 pm
od sandik
Jarda H. píše:
Jarda H. píše:Párovky BR81/BR92 by měly jít teoreticky předělat i na malého bejčka, parní 422.0, napasovat odlitek od Molaty na pojezd :lol:

http://fira.hyperlink.cz/422.htm


Navážu na svůj starší příspěvek - dělal někdo konkrétně parní 422.0 na pojezd německé párovky BR81 nebo 92 :?: Letmo jsem na to kouknul a hned na začátku mne zarazily rozměry :
1) němka BR81(92) - délka přes nárazníky 93 mm (u TT)
2) 422.0 z typáku - délka přes nárazníky 9.358 mm (tj. 77,98 mm v TT), délka bez nárazníků 8.758 mm (tj. v TT 72,98 mm)

takže rozdíl v míře přes nárazníky je - 15 mm :!: Tudíž soudím, že ten pojezd není vhodný ?! Úprava by byla asi v celém podvozku (výroba nového) a využít pouze původní převody a soukolí + ojnice, křižák, pístní tyč, ....


Obávám se, že by nebylo možné využít ani samotná dvojkolí (a tudíž ani převody), zdá se mi, že jsou o něco menší a především umístěná blíže k sobě.

PříspěvekNapsal: pon 15 zář, 2008 3:11 pm
od Jarda H.
To sandik : díky za vyjádření, mně se nelibil už ten rozdíl délek :cry:

PříspěvekNapsal: čtv 19 bře, 2009 8:28 pm
od Soptík
Mám jen drobnej dotaz spíše takové shrnutí. Chtěl bych vědět na která CSD stroje můžeme použít pojezdy z BTTB parních mašin. Tato otázka tu proběhla v několika tématech nenapsal by někdo celkový souhrn???
Díky

PříspěvekNapsal: úte 31 bře, 2009 7:14 pm
od Jardax
Protoze vsechny zminene odkazy jsou nefunkcni a protoze jsem se necim podobnym prave zabyval, predhazuji k uvaze stranku kterou jsem nasel a shledal pomerne zajimavou :)
http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_ ... r_%C4%8CSD
Nejsem vubec odbornik na paru, ale jestli to dobre chapu, tak podle tech udaju je 422 pouze prejmenovana BR92 ...

PříspěvekNapsal: úte 31 bře, 2009 7:46 pm
od Jarda H.
Jardax píše: ..... Nejsem vubec odbornik na paru, ale jestli to dobre chapu, tak podle tech udaju je 422 pouze prejmenovana BR92 ...



Ani já nejsem odborník, ale u nás ( :lol: ) v TT model BR92 od BTTB odpovídá skutečné párovce velmi vzdáleně
http://de.wikipedia.org/wiki/KkStB_178 takže papírově to odpovídá, ale schválně porovnej model BR92 a skutečnost :wink: :!: Nelze položit rovnítko mezi ČSD 422.0 a německou BR92 jako model od BTTB !! Jak je to v eN-ku nevím, ale myslím, že to bude podobné ?!

POZN. : o BR92 se vedla diskuze i v sekci TT http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?t=925&start=0 (druhá polovina první stránky diskuze, část strany druhé)

PříspěvekNapsal: úte 31 bře, 2009 8:32 pm
od Jardax
Aha, vyborne, tak muj pracne vygoogleny odkaz na wiki nekdo uz daaaavno prede mnou vygooglil ... chjo :)
No nic. Oni ty BR modely se lisily i dalsim oznacenim, takze bylo i nekolik ruznych masin stejne rady, co jsem pochopil.
Nazorne je to videt zde:
http://trains.manvell.org.uk/n-scale/lo ... p2-4,2.htm
Obzvlast BR89 je v tom prehledu hezka, ale i dalsi. Diky te jsem na to vlastne prisel, hledal jsem podklady k T3.

Bohuzel, TT tam neni.

Kazdopadne pracujeme asi zhruba na tom samem - jak rozsirit CSD park vhodnymi polotovary, ze? :D

Re:

PříspěvekNapsal: pon 22 črc, 2013 2:53 pm
od airwar
Jarda H. píše:Ani já nejsem odborník, ale u nás ( :lol: ) v TT model BR92 od BTTB odpovídá skutečné párovce velmi vzdáleně
http://de.wikipedia.org/wiki/KkStB_178 takže papírově to odpovídá, ale schválně porovnej model BR92 a skutečnost :wink: :!: Nelze položit rovnítko mezi ČSD 422.0 a německou BR92 jako model od BTTB !! Jak je to v eN-ku nevím, ale myslím, že to bude podobné ?!


Značení parních lokomotiv v německu má jinou logiku než značení par dle Kryšpína v Československu. Zatímco naše značení je pouze číselné vyjádření tří hodnot (počet náprav, rychlost a nápravový tlak) a další číslo za tečkou odlišuje jednotlivé typy, takže se mohou pod jedním trojčíslím sejít lokomotivy výrazně odlišné užitím, je německé třídění založené především podle toho užití, takže se pod jedním kódem sejde množstvý vzhledově odlyšných lokomotiv, ale velmi podobných užitných vlastností.