pojezd BR 81 a 92 - využitelný k přestavbě?

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

pojezd BR 81 a 92 - využitelný k přestavbě?

Příspěvekod sandik » pát 22 srp, 2008 1:09 am

Drobný noční dotaz. Na Aukru i jinde lze docela snadno narazit na výše zmíněné a i dosti levné lokomotivy TT Zeuke či BTTB. Ani jedna z nich u nás tuším nikdy nejezdila. Mohl by být jejich pojezd využitelný při stavbě nějaké ČSD parní lokomotivy?
Naposledy upravil sandik dne pát 22 srp, 2008 12:39 pm, celkově upraveno 1
sandik
 
Příspěvky: 54
Registrován: ned 17 srp, 2008 2:13 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod juroH0 » pát 22 srp, 2008 6:34 am

BR 81- http://magazin.modely.biz/diskuze/viewt ... 6&start=15 cize 423 a 433 ale treba dorobit behune
BR 82- je 5kolak ale neviem najst ten odkaz na stranku (bol niekde tu na fore..) kde su typaky nemeckych parnych lokomotiv cize neviem priemer osi a ani razvor ale CISTE TEORETICKY by to mohlo pasovat napriklad na 524... ak by bol priemer osi vacsi mozno 555/6 ale zase je nutne dorobit behune :D
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 807
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Re: pojezd BR 81 a 82 - využitelný k přestavbě?

Příspěvekod badliner » pát 22 srp, 2008 11:31 am

sandik píše:Drobný noční dotaz. Na Aukru i jinde lze docela snadno narazit na výše zmíněné a i dosti levné lokomotivy TT Zeuke či BTTB. Ani jedna z nich u nás tuším nikdy nejezdila. Mohl by být jejich pojezd využitelný při stavbě nějaké ČSD parní lokomotivy?

Neměla by to být 92 místo 82?
Jinak obě mají stejný pojezd.....
badliner
 
Příspěvky: 237
Registrován: pon 30 říj, 2006 8:37 pm

Re: pojezd BR 81 a 82 - využitelný k přestavbě?

Příspěvekod sandik » pát 22 srp, 2008 12:40 pm

badliner píše:
sandik píše:Drobný noční dotaz. Na Aukru i jinde lze docela snadno narazit na výše zmíněné a i dosti levné lokomotivy TT Zeuke či BTTB. Ani jedna z nich u nás tuším nikdy nejezdila. Mohl by být jejich pojezd využitelný při stavbě nějaké ČSD parní lokomotivy?

Neměla by to být 92 místo 82?
Jinak obě mají stejný pojezd.....


Překlep, omlouvám se.

Díky za upozornění.
sandik
 
Příspěvky: 54
Registrován: ned 17 srp, 2008 2:13 pm
Bydliště: Praha

téma už se zde na fóru řešilo!

Příspěvekod sandik » ned 24 srp, 2008 10:33 pm

Kdyby to někdo hledal, tak téma už bylo probírání zde:

http://magazin.modely.biz/diskuze/viewtopic.php?t=925 (je tam mj. forma stroje čsd řady 415.)

Další místo, kde se to řešilo je zde: http://www.k-report.net/discus/messages ... 1219330527
sandik
 
Příspěvky: 54
Registrován: ned 17 srp, 2008 2:13 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod Jarda H. » pon 25 srp, 2008 4:54 pm

Párovky BR81/BR92 by měly jít teoreticky předělat i na malého bejčka, parní 422.0, napasovat odlitek od Molaty na pojezd :lol:

http://fira.hyperlink.cz/422.htm
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2595
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod sandik » pon 25 srp, 2008 6:49 pm

Díky, vím o tom.

Momentálně hlavně sbírám informace k BR 92, protože jsem uvažoval o přestavbě na ČSD 415. Je to dost zajímavé, protože ten model (BTTB, nově i Tillig) zřejmě dosti výrazně neodpovídá ani německé předloze. Má chybně uspořádaná soukolí (první a druhé soukolí by mělo být od sebe dál), chybně modelované nádrže na vodu (výška, zkosení v přední části), větší a špatně umístěnou boudu atp. atd. V podstatě se ovšem dá říct, že na tom modelu nesedí prakticky nic. Zřejmě ty změny souvisí s potřebou, dostat tam motor, ale asi i se socialistickým šlendriánem a možná i tím, že BR 81 má shodný pojezd. Možnost, že by model zachycoval ještě nějakou další verzi téměř vylučuji. Rozměrové rozdíly jsou příliš velié a nenašel jsem žádnou fotografii, které by vypadala stejně jako model. Navíc označení odpovídá této řadě.

Pro porovnání. Hezké fotky té lokomotivy jsou k vidění zde:
http://www.mytrains.at/gros/PICT0949.jpg
http://www.mytrains.at/gros/PICT0925.jpg
http://www.mytrains.at/gros/PICT0973.jpg
http://www.vereine.minden.de/mem/images/POSTER1.JPG

Jako bombonek krásná dobová fotografie jiné (asi starší) verze (řada BR 92 2xx): http://www.trainzitaliafoto.com/data/3314/Br_92_202.jpg

PS: Nepodařilo se mi nikde na webu sehnat výkres. Z rozměrů mám pouze délku přes nárazníky a průměr hnacích soukolí. Existuje to a dá se to sehnat za 10 euro na CD, ale kdyby to někdo měl, tak by se mi to docela šiklo. Taky jsem zjistil, že k téhle lokomotivě vyšlo několik článků v německém LokMagazinu v roce 1970 článek Preußische T 13 bei den CSD (!), roku 1978 Die oldenburgische T 13 a roku 1979 Die preußische Lokomotive T 13 nach Musterblatt III 4 q. Kdyby to někdo měl nebo věděl kde to lze půjčit, opět bych byl velmi vděčný. Pokud tohle moje pátrání přinese nějaké hmatatelnější výsledky, možná z toho udělám nějaký článeček pro magazín jako námět pro přestavbu.
sandik
 
Příspěvky: 54
Registrován: ned 17 srp, 2008 2:13 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod Jarda H. » pon 15 zář, 2008 2:30 pm

Jarda H. píše:Párovky BR81/BR92 by měly jít teoreticky předělat i na malého bejčka, parní 422.0, napasovat odlitek od Molaty na pojezd :lol:

http://fira.hyperlink.cz/422.htm


Navážu na svůj starší příspěvek - dělal někdo konkrétně parní 422.0 na pojezd německé párovky BR81 nebo 92 :?: Letmo jsem na to kouknul a hned na začátku mne zarazily rozměry :
1) němka BR81(92) - délka přes nárazníky 93 mm (u TT)
2) 422.0 z typáku - délka přes nárazníky 9.358 mm (tj. 77,98 mm v TT), délka bez nárazníků 8.758 mm (tj. v TT 72,98 mm)

takže rozdíl v míře přes nárazníky je - 15 mm :!: Tudíž soudím, že ten pojezd není vhodný ?! Úprava by byla asi v celém podvozku (výroba nového) a využít pouze původní převody a soukolí + ojnice, křižák, pístní tyč, ....
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2595
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod sandik » pon 15 zář, 2008 3:06 pm

Jarda H. píše:
Jarda H. píše:Párovky BR81/BR92 by měly jít teoreticky předělat i na malého bejčka, parní 422.0, napasovat odlitek od Molaty na pojezd :lol:

http://fira.hyperlink.cz/422.htm


Navážu na svůj starší příspěvek - dělal někdo konkrétně parní 422.0 na pojezd německé párovky BR81 nebo 92 :?: Letmo jsem na to kouknul a hned na začátku mne zarazily rozměry :
1) němka BR81(92) - délka přes nárazníky 93 mm (u TT)
2) 422.0 z typáku - délka přes nárazníky 9.358 mm (tj. 77,98 mm v TT), délka bez nárazníků 8.758 mm (tj. v TT 72,98 mm)

takže rozdíl v míře přes nárazníky je - 15 mm :!: Tudíž soudím, že ten pojezd není vhodný ?! Úprava by byla asi v celém podvozku (výroba nového) a využít pouze původní převody a soukolí + ojnice, křižák, pístní tyč, ....


Obávám se, že by nebylo možné využít ani samotná dvojkolí (a tudíž ani převody), zdá se mi, že jsou o něco menší a především umístěná blíže k sobě.
sandik
 
Příspěvky: 54
Registrován: ned 17 srp, 2008 2:13 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod Jarda H. » pon 15 zář, 2008 3:11 pm

To sandik : díky za vyjádření, mně se nelibil už ten rozdíl délek :cry:
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2595
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod Soptík » čtv 19 bře, 2009 8:28 pm

Mám jen drobnej dotaz spíše takové shrnutí. Chtěl bych vědět na která CSD stroje můžeme použít pojezdy z BTTB parních mašin. Tato otázka tu proběhla v několika tématech nenapsal by někdo celkový souhrn???
Díky
Soptík
 
Příspěvky: 30
Registrován: pon 17 pro, 2007 11:45 am
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvekod Jardax » úte 31 bře, 2009 7:14 pm

Protoze vsechny zminene odkazy jsou nefunkcni a protoze jsem se necim podobnym prave zabyval, predhazuji k uvaze stranku kterou jsem nasel a shledal pomerne zajimavou :)
http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_ ... r_%C4%8CSD
Nejsem vubec odbornik na paru, ale jestli to dobre chapu, tak podle tech udaju je 422 pouze prejmenovana BR92 ...
N scale a vsechno kolem 1/150
Uživatelský avatar
Jardax
 
Příspěvky: 159
Registrován: pon 09 bře, 2009 1:58 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod Jarda H. » úte 31 bře, 2009 7:46 pm

Jardax píše: ..... Nejsem vubec odbornik na paru, ale jestli to dobre chapu, tak podle tech udaju je 422 pouze prejmenovana BR92 ...



Ani já nejsem odborník, ale u nás ( :lol: ) v TT model BR92 od BTTB odpovídá skutečné párovce velmi vzdáleně
http://de.wikipedia.org/wiki/KkStB_178 takže papírově to odpovídá, ale schválně porovnej model BR92 a skutečnost :wink: :!: Nelze položit rovnítko mezi ČSD 422.0 a německou BR92 jako model od BTTB !! Jak je to v eN-ku nevím, ale myslím, že to bude podobné ?!

POZN. : o BR92 se vedla diskuze i v sekci TT http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?t=925&start=0 (druhá polovina první stránky diskuze, část strany druhé)
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2595
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod Jardax » úte 31 bře, 2009 8:32 pm

Aha, vyborne, tak muj pracne vygoogleny odkaz na wiki nekdo uz daaaavno prede mnou vygooglil ... chjo :)
No nic. Oni ty BR modely se lisily i dalsim oznacenim, takze bylo i nekolik ruznych masin stejne rady, co jsem pochopil.
Nazorne je to videt zde:
http://trains.manvell.org.uk/n-scale/lo ... p2-4,2.htm
Obzvlast BR89 je v tom prehledu hezka, ale i dalsi. Diky te jsem na to vlastne prisel, hledal jsem podklady k T3.

Bohuzel, TT tam neni.

Kazdopadne pracujeme asi zhruba na tom samem - jak rozsirit CSD park vhodnymi polotovary, ze? :D
N scale a vsechno kolem 1/150
Uživatelský avatar
Jardax
 
Příspěvky: 159
Registrován: pon 09 bře, 2009 1:58 pm
Bydliště: Praha

Re:

Příspěvekod airwar » pon 22 črc, 2013 2:53 pm

Jarda H. píše:Ani já nejsem odborník, ale u nás ( :lol: ) v TT model BR92 od BTTB odpovídá skutečné párovce velmi vzdáleně
http://de.wikipedia.org/wiki/KkStB_178 takže papírově to odpovídá, ale schválně porovnej model BR92 a skutečnost :wink: :!: Nelze položit rovnítko mezi ČSD 422.0 a německou BR92 jako model od BTTB !! Jak je to v eN-ku nevím, ale myslím, že to bude podobné ?!


Značení parních lokomotiv v německu má jinou logiku než značení par dle Kryšpína v Československu. Zatímco naše značení je pouze číselné vyjádření tří hodnot (počet náprav, rychlost a nápravový tlak) a další číslo za tečkou odlišuje jednotlivé typy, takže se mohou pod jedním trojčíslím sejít lokomotivy výrazně odlišné užitím, je německé třídění založené především podle toho užití, takže se pod jedním kódem sejde množstvý vzhledově odlyšných lokomotiv, ale velmi podobných užitných vlastností.
TT, I a II. epocha, jihomoravská lokálka, začátek dvacátého století
Uživatelský avatar
airwar
 
Příspěvky: 589
Registrován: čtv 07 led, 2010 11:07 am
Bydliště: Brno-Bosonohy


Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník