Předpisy jsou jednoznačné, ale důsledky nikoli
Jen stručně k tomu co se dělo s nápisem ČSD či znakem:
1. V roce 1921 se zavedlo označování lokomotiv podle systému ing. Kryšpína. Bylo provedeno pomocí samostatných mosazných číslic a nad ním byla mosazná tabulka s odlitým nápisem ČSD.
2. V roce 1923 se místo samostatných číslic udělala mosazná tabulka a nad ní přišel odlitý státní znak.
3. V roce 1961 státní znak mizí a objevuje se nápis ČSD.
Celé označení podle bodu 1. přežilo na některých lokomotivách do začátku 2.sv. války. Samostatné číslice nepřežili válku, nelze vyloučit, že odlitek z nápisem ČSD zůstal na některé lokomotivě déle. Ale je to nepravděpodobné, mosaz šla za války dolů asi kompletně.
Státní znaky se na nových lokomotivách objevují až do roku 1961 a to včetně motorových. Samozřejmě na některých lokomotivách zůstaly déle, třeba až do konce provozu.
Napatronovaný nápis ČSD se objevuje asi už za války, po válce je na kořistních lokomotivách, ale lze ho najít i jinde.
Z výše uvedeného lze najít další tunu dalších výjimek, protože některé lokomotivy řady 498.0 v sedmdesátých letech měly odlitou tabulku s nápisem ČSD, ačkoli byly vyrobeny se státním znakem.
Mít před očima dobovou fotografii je základ. Pokud není, tak doporučuji zobrazit tu nejméně rozpornou variantu.