Stránka 1 z 6
Tak trošku dilema

Napsal:
úte 31 pro, 2024 12:32 pm
od Střelec
Koupil jsem na burze v Opletalce 3d tištěné kastle na lokomotivy 313.4 a 312.7. Výtisky vypadají luxusně, teoreticky jsou koncipované na pojezd T3 od FLM, ve druhém případě na upravený + běhoun, nebo na T4.2/Ulmet od Trixe. Výtisky jsou z jednoho kusu včetně parních válců a spodní konstrukce kolem rámu pod dýmnicí a budkou a tady nastává problém a moje dilema. Sáhnout do pojezdu a při zachování rozvodu vyměnit parní válce za "naše" vzhledově odlišné (a poupravit ty nové, aby to na délku sedlo) s rizikem, že něco neklapne a nastanou jízdní problémy), nebo nechat plavat stoprocentní věrnost předloze, na pojezd v zásadě nesahat (jen dolepit "kulisy" - potřebné díly rámu a drobné detaily) a vyvarovat se tak případných potíží s chodem/jízdními vlastnostmi lokomotiv? Pár pokusů už za sebou mám, bohužel ne pokaždé to klaplo (jeden pojezd se časem v důsledku úprav nenapravitelně rozsypal). T3 od FLM mám k dispozici momentálně tři (a v zásobě i solidní odlitek 310.0). Mám i jednu Ulmet+ jeden kus v provedení, co skončilo v Tršnicích v kopřivách v době, kdy dědu vrátili z výtopny v Klatovech do výtopny v Chebu, ale jsou v perfektním stavu a nechci je obětovat. Časem snad na BMŽ bude k dispozici obětovatelný kus.
Takže pro jistotu - otázka zní: Modifikovat pojezd, nebo ho nechat v původním a pro potřeby přestavby ne zcela modelovém provedení?
Re: Tak trošku dilema

Napsal:
stř 01 led, 2025 2:38 pm
od Jirkátor
Záleží, jestli by to byl model do vitríny, nebo na ježdění.
Re: Tak trošku dilema

Napsal:
čtv 13 úno, 2025 7:04 pm
od Střelec
Tak jsem se pustil do té 313.4. Bylo nutno odříznout spodní části výtisku (rám pod boudou, válce). Některé tenčí díly popraskaly a opadaly už při odstraňování podpěr (schůdky, příčné trámce na čelech rámu). Pojezd T3 od FLM bylo nutno pokrátit asi o 8 mm (víc na předku, padlo tím osvětlení). Pojezd ani tak úplně nesedne - válce jsou víc vepředu, takže jejich případná výměna je pasé. Lépe by sedl ten pro 310.0, až bude k mání v sestaveném stavu. Zůstala ale zachována funkčnost FLM pojezdu, což je pro mé využití podstatné. Vyvstal ale další problém - jaký konkrétní stroj vlastně tisk představuje? Určitě do značné míry dřevní formu - komín bez báně, pérové pojistné ventily na parojemu, tisk postrádá světla, ale má generátor vedle komína. Na střeše budky ne jeden ventilační světlík (na pravé půlce). Fotky dodám příští týden, snad se pak podaří odhadnout, jaké tabulky na stroj objednat.
Re: Tak trošku dilema

Napsal:
pon 17 úno, 2025 3:59 pm
od Střelec
Takže pár fotek:
nejprve kastle zbavená hlavního lesa podpěr.
Re: Tak trošku dilema

Napsal:
pon 17 úno, 2025 4:01 pm
od Střelec
Zadní pohled a spodek před vykucháním.
Re: Tak trošku dilema

Napsal:
pon 17 úno, 2025 4:04 pm
od Střelec
Porovnání s pojezdem, je patrné, že je poněkud delší než kastle.
Re: Tak trošku dilema

Napsal:
pon 17 úno, 2025 4:27 pm
od Střelec
Takže bylo nutno ubrat rám a kastli zespoda vykuchat, aby šla napasovat na pojezd (včetně vytenčení van pro vršek rozvodu). Po sesazení to není ideální (válce jsou moc vpředu, vršek rozvodu je utopený ve vanách, originál spřáhla z toho trčí jak péra z gauče), ale jezdí to spolehlivě.
Detaily spodku při úpravách vzaly za svý - vzhledem k provoznímu použití udělám schůdky trochu masivnější, na pojezd nakamufluju opadané díly rámu (z evrgreenu) a čelníků, dolepím světla (jen atrapy), na střechu budky doplním druhý ventilační světlík a zadekluju střední "okno" v zadní stěně budky.
Otázkou zůstává, jaký konkrétní stroj to zobrazuje, případně v jakém období. Pérové pojistné ventily v kombinaci s kompresorem a generátorem vedle komína působí dost zajímavým dojmem a zajímalo by mě, jestli se tahle kombinace mohla sejít a kdy. Patrně by realitě odpovídaly spíše ventily Pop-coale, ale přiznejme si, že nepůsobí tak malebně.
Re: Tak trošku dilema

Napsal:
úte 25 úno, 2025 7:06 am
od Střelec
Stavba lehce pokročila, stroj dostal základní nátěr kovovým odstínem "gunmetal" od Modelmaster a následně černým akrylátem od Agamy. Po nátěru "vylezl" rastr tisku, místy v podobě výrazných "škrábanců". Jejich přebrušování by ale znamenalo odstranění celé řady detailů, takže to nebudu řešit. Vyvstala ale otázka zbarvení detailů - výztužné pásy dýmničních dvířek a rámy zaklení oken jsou výrazně světlejší, u dochovaných historických lokomotiv lehce nažloutlé, ale ne vysloveně mosazně žluté, takže na ně použiji některý ze světlých kovových odstínů (patrně "burntmetal"). Další otázkou je zbarvení pojistných ventilů a některých armatur na kotli - šlo o světlý kov (jako u pásů na dýmnici a rámování okének), nebo (alespoň z části) o mosaz? Píšťala na budce patrně mohla být v barvě mosazi.
Re: Tak trošku dilema

Napsal:
úte 25 úno, 2025 9:05 am
od hank
Střelec píše:Pérové pojistné ventily v kombinaci s kompresorem a generátorem vedle komína působí dost zajímavým dojmem a zajímalo by mě, jestli se tahle kombinace mohla sejít a kdy.
S kompresorem ano, viděl jsem fotku 414.0 s takovou kombinací (a s původním heligonovým komínem), asi odněkud ze Sudet z let 1938-45. Turbodynamo bych ale na takové lokomotivě nepředpokládal.
No hele, a tady
https://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/ ... rada-3134/máš přímo obrázek takto vystrojené 313.401. Depo Česká Lípa, rok 1960. Dokonce má ještě i nálevku na kotli jako tvůj model. Asi se výrobce 3D-výtisku řídil podle této fotky.
Re: Tak trošku dilema

Napsal:
úte 25 úno, 2025 9:29 am
od Střelec
Hanku díky! Ta .401 z Lípy byla asi předloha tisku (až n turbo vedle komína základní detaily sedí), takže už vím, jaké řadové tabulky si objednat. To turbo od komína půjde dolů. Posledně jsem na burze viděl i variantu kastle s "heligónovým" komínem, což taky nevypadá zle. Tamtéž jsem taky narazil na fotku kusu s mohutným improvizovaným tendrem a levé vaně před budkou - dosahoval až po střechu a jeho horní ukotvení se táhlo do půlky budky. Původní prostory na uhlí měly být podle dostupných popisů jen uvnitř.
Mám doma nasyslené ještě dva kusy T3 od FLM, ale pokud bych prznil další exemplář, patrně bych z nabídky vzal kastli na 314.2. Ta byla delší, takže by možná nebylo nutné upravovat délku pojezdu.
Re: Tak trošku dilema

Napsal:
úte 25 úno, 2025 10:50 am
od hank
Střelec píše:...patrně bych z nabídky vzal kastli na 314.2. Ta byla delší, takže by možná nebylo nutné upravovat délku pojezdu.
Jestli ti nebude vadit, že 314.2 měly kotoučová kola...
Re: Tak trošku dilema

Napsal:
úte 25 úno, 2025 11:41 am
od Střelec
Pár kusů (314.244-247) mělo údajně kola paprsková (
https://www.ld-trutnov.cz/vozidla/prehl ... ivy/314-2/), takže by to šlo skousnout. U výtisku mě ale matou válcové nástavce na vanách (
https://aukro.cz/lokomotiva-314-2-ho-7082718941), na většině fotek jsou v těch místech víka normálních rozměrů, která nezaclání ve výhledu vpřed. Samozřejmě by nebyl problém je ufiknout a dotvořit klasiku, ale v tuhle chvíli je to hudba daleké budoucnosti.
Abych s vrátil k 313.4 - můj výtisk má ve shodě se snímkem stroje z Lípy na kotli před budkou jakousi trubku. Jiné stroje tam měly válcový tlumič. O jaké zařízení jde?
Re: Tak trošku dilema

Napsal:
úte 25 úno, 2025 12:36 pm
od hank
Koukám do dějin ÖNWB od Alfreda Horna. Na fotkách ani na typových výkresech nic jiného než dekly na vanách není. Ani nevím, co by to mohlo být. Asi se nic nestane, když to uřežeš.
Střelec píše:Abych s vrátil k 313.4 - můj výtisk má ve shodě se snímkem stroje z Lípy na kotli před budkou jakousi trubku. Jiné stroje tam měly válcový tlumič. O jaké zařízení jde?
Já tam vidím tlumič sací brzdy.
Re: Tak trošku dilema

Napsal:
úte 25 úno, 2025 6:59 pm
od Střelec
Tak ten tlumič je hodně hubenej - většinou to je docela rozměrná pixla válcového tvaru na kotli před boudou, nebo "bedýnka" na střeše budky.
Tyhle staré lokomotivy mají na kotli velmi často jakousi nálevku opatřenou ventilem (při modernizaci ji nahrazovaly složitější armatury). Jaký to mělo účel? Přímé napouštění kotle při vymývání?
313.401 z Lípy má na parojemu vedle páky (patrně ovládání přívodu páry) ještě navíc jakýsi ventil, ze kterého jde klikatá trubka či hadice do budky. Na svém kusu to dělat nebudu, evidentně jde o nějaké dodatečné zařízení, ale k čemu to mohlo být?
Turbo vedle komína jsem ze svého kusu odstranil. Začistit po něm stopy je ale trochu opruz, pokud člověk nechce poškodit kompresor, komín a náznaky spojů na kotli. Je tam dost málo místa.
Re: Tak trošku dilema

Napsal:
úte 25 úno, 2025 7:50 pm
od hank
Střelec píše:Tak ten tlumič je hodně hubenej - většinou to je docela rozměrná pixla válcového tvaru na kotli před boudou, nebo "bedýnka" na střeše budky.
Když měla tlakovou brzdu jenom pro vlak, tak jí mohli nechat sací brzdu jenom pro stroj - celkem běžná kombinace, zvlášť jestli jezdila hlavně u posunu, kdy se většinou brzdilo jenom lokomotivou.
Střelec píše:Tyhle staré lokomotivy mají na kotli velmi často jakousi nálevku opatřenou ventilem (při modernizaci ji nahrazovaly složitější armatury). Jaký to mělo účel? Přímé napouštění kotle při vymývání?
Při prvním plnění prázdného kotle vodou za studena po jeho demontáži nebo větší opravě. Ale vyskytovala se jenom na těch nejstarších lokomotivách a většinou se postupem času odstraňovala.
Střelec píše:313.401 z Lípy má na parojemu vedle páky (patrně ovládání přívodu páry) ještě navíc jakýsi ventil, ze kterého jde klikatá trubka či hadice do budky. Na svém kusu to dělat nebudu, evidentně jde o nějaké dodatečné zařízení, ale k čemu to mohlo být?
Vede to z parního dómu na místo nahoře na čelní stěně, kde v kuchyni bývá rozváděč páry ke všemu možnému: K injektorům, dmychavce, píšťale, turbodynamu, mazacímu lisu, topení... Musí to být na každé lokomotivě. (Asi ne na každé takhle zprohýbané, každopádně to ale nejspíš není původní; těžko říct, proč to v dílnách udělali zrovna takhle.)