Stránka 1 z 2
Pohon gumovým řemínkem

Napsal:
úte 25 čer, 2024 8:32 am
od tom066
Ahoj, při pokusu o přestavbu V36 jsem vyzkoušel použití gumového řemínku pro převod mezi motorem a hlavním šnekem.
Podařilo se mi najít výrobce, který vyrábí o-kroužky v miniaturních rozměrech. Má na výběr tloušťky od 0.5 mm a průměr od 8 mm.
Takový kroužek je možné použít i pro realizaci miniaturních pohonů.
Sáček s 30 kroužky stojí okolo 50 Kč.
Vytvořil jsem testovací rám, ve kterém je uchycen motor ( rozměry 10 x 20 mm s hřídelí o průměru 1mm ) pohánějící přes řemenici 1.7 mm šnek s řemenicí 7 mm. Převod je okolo 4:1.
Šnek jsem umístil do kuličkových ložisek.
Řemenice jsem tisknul na 3D tiskárně a jsou zatím jen velmi hrubé. Bylo by lepší mít řemenice soustružené.
Motor má naprázdno při 12V odběr 18 mA. Při zapojení převodu vzrostl odběr jen na 24 mA.
Řemen tedy zásadním způsobem nezvyšuje mechanické ztráty.
Kroutící moment přenáší dostatečně spolehlivě a není problém docílit i stabilní otáčky šneku pod 1 ot/sec.
Nechal jsem motor pracovat přes noc ( cca 10 hod. ) na plné otáčky. I po této době byl řemínek v pořádku.
Převod je potřeba konstruovat s ohledem na jednoduchou výměnu řemínku. Řemínek bude v tomto případě spíše spotřební materiál...
Bude také vhodné použít motor, který má dostatečně robustní ložiska, které zvládnou vyšší radiální zatížení ( motor, který jsem zkoušel já to rozhodně není ).
Možná toto řešení zaujme někoho, kdo potřebuje naprosto tichý a rozměrově nenáročný převod.
Re: Pohon gumovým řemínkem

Napsal:
úte 25 čer, 2024 8:42 am
od hank
Návod na konstrukci podobného druhu pohonu byl kdysi (v 70. letech?) zveřejněn v modelářské příloze Železničáře. Tenkrát mě to nezajímalo, tak jsem si to bohužel neschoval. Taky si z té doby matně pamatuju na konstrukci, která kombinovala pohon gumičkami s třecím převodem. A dokonce někdo pro ten účel tenkrát navrhoval jako konstrukční materiál převodových koleček (řemenic i těch třecích převodů) papír/kartón napouštěný tehdy oblíbeným roztokem polystyrénu v toluenu. Jestli to někdo skutečně realizoval, to už si fakt nepamatuju.
Re: Pohon gumovým řemínkem

Napsal:
úte 25 čer, 2024 9:15 am
od hank61
Někdy v roce 1988-9 jsem v pražské Kotvě koupil DDR set (myslím, že Piko) nějaké modré posunovací lokomotivy s vagony a snad i nějakými kolejemi. Doma jsem zjistil, že lokomotiva má řemínkový, nebo spíš gumičkový převod a byl jsem z toho tenkrát hodně rozčarovaný...

Re: Pohon gumovým řemínkem

Napsal:
úte 25 čer, 2024 9:18 am
od Střelec
Přes gumu byly honěné startsety od Pika na přelomu 60. a 70. let. Dost mě překvapilo, když jsem převod přes gumu (mosaz/mosaz) našel i v nové pikácké Köfce.
Re: Pohon gumovým řemínkem

Napsal:
úte 25 čer, 2024 1:48 pm
od marian_r
Ja som dal pohon s O krúžkom do lode (pôvodný ozubený bol hlučný) a po pár jazdách boli kladky vyfrézované tou gumou.
Re: Pohon gumovým řemínkem

Napsal:
stř 26 čer, 2024 4:57 am
od JuraHT
tom066 píše:Možná toto řešení zaujme někoho, kdo potřebuje naprosto tichý a rozměrově nenáročný převod.
Hezké a podle mě funkční. Také zvažuji do projektu. Taky levnější, než ozubená kola. Jen, jak uvádí Marian, asi bude u tištěných řemeniček problém s životností, pokud je budete soustružit, lépe z mosazi.
Jedná se o tento obchod?
https://bhoring.aliexpress.com/store/5838210
Re: Pohon gumovým řemínkem

Napsal:
stř 26 čer, 2024 6:10 am
od tom066
Ano, je to ten obchod.
Já zatím žádné problémy s opotřebením vytištěných řemenic nemám. Hledal jsem nějaké opotřebení, ale nenašel.
Možná je to tím, že jsou vytištěné z PLA a ten materiál se velice špatně obrušuje.
Ale spíše je to tím, že řemínek je jemný a na řemenice působí minimální síly.
Použil jsem tloušťku 0.5, ale ještě zkusím silnější.
Tento typ převodu samozřejmě není vhodné použít na přímý pohon kol. Mezí řemínkem a koly musí být šnek, který malý moment ( který je schopný přenést řemínek ) dostatečně znásobí.
Re: Pohon gumovým řemínkem

Napsal:
stř 26 čer, 2024 2:38 pm
od JuraHT
U opotřebení řemeniček platí - "ukážou dějiny".
Převod 4:1 je paráda.
Váš projekt je mi velice sympatický a budu určitě nejen já vděčen za další postřehy.
Re: Pohon gumovým řemínkem

Napsal:
stř 10 črc, 2024 10:51 am
od JuraHT
Ještě by mě zajímalo - jak vidíte možnost, kdy jedna náprava je poháněna klasicky převodem, druhá pomocí řemínku/řemeniček. Například MUV 69 v TT.
Re: Pohon gumovým řemínkem

Napsal:
čtv 11 črc, 2024 8:09 am
od milan ferdián
hank píše:Návod na konstrukci podobného druhu pohonu byl kdysi (v 70. letech?) zveřejněn v modelářské příloze Železničáře. Tenkrát mě to nezajímalo, tak jsem si to bohužel neschoval. Taky si z té doby matně pamatuju na konstrukci, která kombinovala pohon gumičkami s třecím převodem. A dokonce někdo pro ten účel tenkrát navrhoval jako konstrukční materiál převodových koleček (řemenic i těch třecích převodů) papír/kartón napouštěný tehdy oblíbeným roztokem polystyrénu v toluenu. Jestli to někdo skutečně realizoval, to už si fakt nepamatuju.
Nadále u mne v archívu podklady existují. Takže až najdu čas mohu nascenovat, ale jen podle zájmu.
-m-
Re: Pohon gumovým řemínkem

Napsal:
čtv 11 črc, 2024 10:58 am
od milan ferdián
Uff, děsné vedro, tak jsem pro zájemce aspoň zescenoval podklady. Autorem seriálu je nestor a modelář Zdeněk Maruna. Snad přílohy budou čitelné a upozornění pro laické modeláře. Nemyslete si, že po přečtení příloh uděláte "Bum, bác a mám hotovo" s následující otázkou, "...krucinál mě to nefunguje"

. Takže hledejte spíše chybu u sebe než u pana Zdeňka Maruny.
Část 1 rok 1980
-m-
Re: Pohon gumovým řemínkem

Napsal:
čtv 11 črc, 2024 11:00 am
od milan ferdián
Část 2 rok 1980
Re: Pohon gumovým řemínkem

Napsal:
čtv 11 črc, 2024 11:02 am
od milan ferdián
Část 3 dokončení rok 1980
Re: Pohon gumovým řemínkem

Napsal:
sob 13 črc, 2024 4:36 pm
od tom066
Díky za zaslání starých postupů.
Upřímně si nedovedu představit, že by to mohlo fungovat.
To napojování řemínku drátem nemůže pracovat plynule a nevím jak dlouho může trvat, než se spoj utrhne.
Re: Pohon gumovým řemínkem

Napsal:
sob 13 črc, 2024 4:50 pm
od milan ferdián
tom066 píše:Díky za zaslání starých postupů.
Upřímně si nedovedu představit, že by to mohlo fungovat.
To napojování řemínku drátem nemůže pracovat plynule a nevím jak dlouho může trvat, než se spoj utrhne.
Promiňte, ale jak vy to víte

Myslíte si, že kdyby si spojení zkušebními testy neotestovali staří zkušení pardi, tak by své zkušenosti předali modelářům s takovou zásadní chybou

Na první příloze, stojí dvě vozidla u kterých tento převod při testech a jízdách fungoval. Podle mě děláte příliš rychlé závěry nebo už jste pohon vyzkoušel a otestoval
-m-