Stránka 1 z 1

Přestavba BR 23 TT

PříspěvekNapsal: úte 14 kvě, 2024 11:12 am
od tom066
Ahoj, chtěl bych Vám ukázat svou přestavenou BR23.
Měl jsem doma vrak staré BR23 od Zeuke. Opravit už nešel, ale použil jsem kastli, rozvody a okolky.
K pohonu jsem použil bezjádrový 5 pólový motor z Číny. Po vyzkoušení mnoha verzí převodů jsem skončil u přímého převodu s jednochodým šnekem.
Na převody i všechny kola jsem použil kuličková ložiska.
Rám i všechny kola jsou vytištěné na 3D tiskárně z obyčejného PLA materiálu.
Staré ojnice jsem opravil a na přípravku do nich vletoval mosazná pouzdra.
Ani jsem nečekal, že kola a ojnice budou chodit tak přesně a lehce.
Zatím mám sběrače jen na tendru. Úplně to stačí, ale chci je doplnit i na hlavní kola.
Lokomotiva zvládá i velice nízké rychlosti a má naprosto plynulé rozjezdy.

Na modelu jsem neřešil žádné úpravy karoserie. Neumím s Autocadem a ani by mě to nebavilo.
Baví mě výroba pojezdů a na tu mi s přehledem stačí SCAD, kde si všechno lehce naskriptuji.

Re: Přestavba BR 23 TT

PříspěvekNapsal: úte 14 kvě, 2024 11:13 am
od tom066
Ještě další obrázky

Re: Přestavba BR 23 TT

PříspěvekNapsal: úte 14 kvě, 2024 11:17 am
od tom066
poslední obrázky

Re: Přestavba BR 23 TT

PříspěvekNapsal: úte 14 kvě, 2024 11:24 am
od Zlámalík
Hééézký! Asi jako dobrý, ne? Skláním se nad profesionalitou a elegancí řešení.
Tohle bys mohl i nabídnout, podle mě je hodně lidí, co model mají a podobná úprava by mu prospěla.

Re: Přestavba BR 23 TT

PříspěvekNapsal: úte 14 kvě, 2024 11:44 am
od tom066
Nemám problém poskytnout 3D modely jednotlivých částí pro tisk.
To je ale jen zlomek práce.
Je potřeba v číně objednat ložiska, motor, převod a hřídele. Není to drahé, ale trvá to najít..
Nejhorší práce je asi sestavování kol. Na tendru jsou okolky drátem spojené se středem a je to docela složitá práce.
Rovněž osazení hlavních kol, jejich vycentrování a zajištění přesného natočení je dost pracné.

Pokud bude mít někdo zájem, tak mu poskytnu co mám, ale bohužel nemám prostor k pomoci s výrobou.

Re: Přestavba BR 23 TT

PříspěvekNapsal: úte 14 kvě, 2024 11:56 am
od michal_d
Velmi inspirativní!

Re: Přestavba BR 23 TT

PříspěvekNapsal: úte 14 kvě, 2024 12:45 pm
od Zlámalík
tom066 píše:To je ale jen zlomek práce.
...
Nejhorší práce je asi sestavování kol. Na tendru jsou okolky drátem spojené se středem a je to docela složitá práce.

To je mi naprosto jasné. Právě proto obdivně mručím.
Co se týká okolků, tady by třeba pomohlo otočit sběrací plíšky o 90°a sbírat proud ze zadní strany okolků, jak to často bývá.
No a dál je to na každém, jasně.

Re: Přestavba BR 23 TT

PříspěvekNapsal: úte 14 kvě, 2024 12:55 pm
od tom066
Ta lokomotiva sama o sobě nemá příliš velkou tažnou sílu a používat bandáž se mi nelíbí.
Proto na tendru sbírám na malém průměru, aby to zbytečně nebrzdilo.

Re: Přestavba BR 23 TT

PříspěvekNapsal: úte 14 kvě, 2024 1:06 pm
od Zdenek Valter
Jaká ložiska jsi použil?

Re: Přestavba BR 23 TT

PříspěvekNapsal: úte 14 kvě, 2024 1:59 pm
od tom066
Na kola jsem dal noname ložiska z číny. Na hlavní kola 2mm/5mm ( vnitřní/vnější průměr ), na přední a zadní běhoun 1.5mm/4mm a na tendr 1mm/3mm.
Na osu pohonu jsem musel použít kvalitnější ložiska SKF 2mm/6mm, protože ty čínské byly při vysokých otáčkách hlučné.

Mám také variantu, kdy je hlavní osa ( se šnekem ) uložená v kluzných ložiskách. S takovýma ložiskama jezdí lokomotiva úplně potichu, ale ložiska mají větší odpor.

Re: Přestavba BR 23 TT

PříspěvekNapsal: úte 14 kvě, 2024 4:38 pm
od Zdenek Valter
tom066 píše:Na kola jsem dal noname ložiska z číny. Na hlavní kola 2mm/5mm ( vnitřní/vnější průměr ), na přední a zadní běhoun 1.5mm/4mm a na tendr 1mm/3mm.
Na osu pohonu jsem musel použít kvalitnější ložiska SKF 2mm/6mm, protože ty čínské byly při vysokých otáčkách hlučné.

Díky za informace.

tom066 píše:Mám také variantu, kdy je hlavní osa ( se šnekem ) uložená v kluzných ložiskách. S takovýma ložiskama jezdí lokomotiva úplně potichu, ale ložiska mají větší odpor.

Z čeho jsi měl ta kluzná ložiska?
Máš změřeno jakou vůli mají?

Re: Přestavba BR 23 TT

PříspěvekNapsal: úte 14 kvě, 2024 4:52 pm
od tom066
Byly to mosazné ložiska o vnitřním průměru 2mm. Trochu jsem je musel vzít výstužníkem, ale přesnou vůli nevím.
Samotná kluzná ložiska fungovaly dobře, ale musel jsem podložkama vymezovat axiální vůli a v takovém případě mi lépe funguje kuličkové ložisko, kde mám axiální vůli vymezenou pružinou a o nic víc se už nestarám.

Re: Přestavba BR 23 TT

PříspěvekNapsal: úte 14 kvě, 2024 6:12 pm
od Zdenek Valter
tom066 píše:Byly to mosazné ložiska o vnitřním průměru 2mm. Trochu jsem je musel vzít výstužníkem, ale přesnou vůli nevím.
Samotná kluzná ložiska fungovaly dobře, ale musel jsem podložkama vymezovat axiální vůli a v takovém případě mi lépe funguje kuličkové ložisko, kde mám axiální vůli vymezenou pružinou a o nic víc se už nestarám.

Díky za vysvětlení!