Lokomotivy ř. 121 a 141 na pojezdu MTB v H0

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Lokomotivy ř. 121 a 141 na pojezdu MTB v H0

Příspěvekod Pawlik » úte 30 kvě, 2023 1:14 pm

Ahoj, po ročním usilí se mi podařilo vyvinout a vytisknout technologií SLA masky podvozků, pluhy a skříně baterií pasující na lokomotivu ř. 121/141 MTB. Říkám tomu 1. fáze. Model MTB je značně disproporční, budiž mu však ke cti, že základní délkové rozměry jsou správné a posloužil jako dostupný zdroj pojezdu. Např. ale rám skříně je asi o 80 mm nad TK níže, než by měl být. U podvozků proto musely být písečníky umístěny níže a horní část pluhu je trochu useknutá, schůdky do kabiny musely být také přesunuty blíže pluhu.
Základna pluhu, do níž jsou zapuštěné šroubky je výše, aby nevyčuhovala pod lokomotivou, jako to má MTB, a použity jsou pochopitelně kratší šroubky.

Podvozky si ještě zaslouží osadit kloubové hřídele a kabely uzemňovačů.
Riziková operace vrtání převodnic pro dosazení drátku (spojnice) byla kupodivu bezproblémová.

Fáze 2 spočívá v tom, že tyhle kompromisy nejsou potřeba (tak i pluhy mají zásuvky topné spojky), protože počítám s vlastní skříní. Ta je hotová, kromě střešní výstroje a zasklení.
S kabinou bude trochu problém, protože okna u MTB jsou o dost výše položená (respektive je celá skříň vyšší, těžko najít nějakou základnu). Správně umístěná okna mají dolní hranu pod hranou závaží, které tvoří modelovou podlahu kabiny.
Vzhledem k tomu, že model má skříň i závaží značně širší, neobejde se použití vytisknuté skříně bez úprav na závaží – je potřeba ho z obou stran mírně odfrézovat.

Obrázek
Obrázek
Obrázek


A celá mašinka:

Obrázek
Obrázek


Bez nadsázky stovky hodin pokusů:

Obrázek
Naposledy upravil Pawlik dne stř 03 dub, 2024 11:43 am, celkově upraveno 3
Pawlik
 
Příspěvky: 223
Registrován: úte 30 čer, 2015 2:32 pm

Re: Lokomotivy ř. 121 a 141 na pojezdu MTB

Příspěvekod Pawlik » úte 30 kvě, 2023 1:16 pm

Ještě skříň. Počítám se sběrači PIKO z laminátky. Jsou sice na střídavkách užší, ale považuji je za mimořádně krásně a jemně provedené.

Obrázek
Obrázek
Naposledy upravil Pawlik dne stř 03 dub, 2024 11:44 am, celkově upraveno 2
Pawlik
 
Příspěvky: 223
Registrován: úte 30 čer, 2015 2:32 pm

Re: Lokomotivy ř. 121 a 141 na pojezdu MTB

Příspěvekod Pawlik » úte 30 kvě, 2023 1:22 pm

Detaily pojezdu.

Obrázek

Obrázek

R 360 mm:

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Naposledy upravil Pawlik dne stř 03 dub, 2024 11:46 am, celkově upraveno 2
Pawlik
 
Příspěvky: 223
Registrován: úte 30 čer, 2015 2:32 pm

Re: Lokomotivy ř. 121 a 141 na pojezdu MTB

Příspěvekod Ferys » úte 30 kvě, 2023 1:53 pm

Není zde uvedeno měřítko, ale dle čísla loko 121 010 (ta v TT není) předpokládám, že se jedná o H0. Jinak moc pěkná práce.
TT Ep. III/IV, DCC TC
Ferys
 
Příspěvky: 293
Registrován: pon 01 říj, 2012 11:02 am

Re: Lokomotivy ř. 121 a 141 na pojezdu MTB

Příspěvekod Pawlik » úte 30 kvě, 2023 2:22 pm

Je to tak H0. Mohl by to prosím někdo ze správců dopsat do názvu vlákna? Díky.
Pawlik
 
Příspěvky: 223
Registrován: úte 30 čer, 2015 2:32 pm

Re: Lokomotivy ř. 121 a 141 na pojezdu MTB

Příspěvekod Zdenek Valter » úte 30 kvě, 2023 2:24 pm

Chlapče gratuluji !!
Velmi pěkná práce!!
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2685
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Lokomotivy ř. 121 a 141 na pojezdu MTB

Příspěvekod Zdenek Valter » úte 30 kvě, 2023 2:26 pm

Pawlik píše:Je to tak H0. Mohl by to prosím někdo ze správců dopsat do názvu vlákna? Díky.

To bys měl ale dokázat ty sám když budeš editovat ten svůj první příspěvek - propíše se to do názvu vlákna
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2685
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Lokomotivy ř. 121 a 141 na pojezdu MTB v H0

Příspěvekod Pawlik » úte 20 čer, 2023 7:26 pm

Mírný pokrok:
Obrázek
Obrázek
Obrázek
ObrázekObrázek
Naposledy upravil Pawlik dne stř 03 dub, 2024 11:47 am, celkově upraveno 1
Pawlik
 
Příspěvky: 223
Registrován: úte 30 čer, 2015 2:32 pm

Re: Lokomotivy ř. 121 a 141 na pojezdu MTB v H0

Příspěvekod Pawlik » stř 28 čer, 2023 8:41 am

Neví prosím někdo, k čemu slouží malé víčko na bočnici?
otvor.JPG
otvor.JPG (38.48 KiB) Zobrazeno 3948 krát
Pawlik
 
Příspěvky: 223
Registrován: úte 30 čer, 2015 2:32 pm

Re: Lokomotivy ř. 121 a 141 na pojezdu MTB v H0

Příspěvekod vvitty » stř 28 čer, 2023 9:13 am

Kdyby se nekdo chtel to tehle krasne stavby pustit tak bych nasel i par volnych pojezdu :) Teoreticky i s ofrezovanim ...
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2627
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: Lokomotivy ř. 121 a 141 na pojezdu MTB v H0

Příspěvekod Pawlik » stř 28 čer, 2023 12:08 pm

Přátelé, množí se dotazy, zdali bude model dostupný. Omlouvám se, že neodepíši všem jednotlivě.
Odpověď zní ANO.
Počítám s tím, že bych vyrobil sadu k vylepšení lokomotiv MTB, tedy kompatibilní pluhy + masky podvozků a bateriové skříně se vzduchojemy.
a pak i sadu pro přestavbu celé lokomotivy: Skříň, zasklení, střešní výstroj, masky podvozků, pluhy, bateriové skříně se vzduchojemy, kabinu.

Zatím je vše ve fázi vývoje. Ladím korekce rozměrů (modely se už ve fázi tisku smršťují různě v různých směrech), nacházím chyby (tvar brzdové převodnice, umístění stavěče zdrží a spojnic alá 122; podélné polohy odpojovačů na střeše alá 141, mazničky (trubičky) čepů vedení dvojkolí 121 také nemá :shock: , víčka pískovačů). Světe div se, Škodovka používala dvě provedení rámů čelních oken.
Ještě nemám ověřeno, jestli bude tisk oken z transparentního resinu vyhovující.
Čelní okna na stanoviště by šla řešit fólií. U oken strojovny bych rád použil 3D tisk, abych je vytiskl i s gumou okolo (tvar popelník). Guma se pak snadno a bez rizika vytiskne i natře oproti tomu, kdyby byla součástí modelu skříně. Krom toho plocha okna bude lícovat s bočnicí skříně a nebude utopená.
Nemám ještě kabiny (zde bych chtěl mít kabinu upevněnou ke skříni, abych zabránil prosvítání světlometu dovnitř, čili i to umístění LEDky musím nějak vyřešit tak, aby se nemuselo zasahovat do elektroniky.
Nemám střešní výstroj.

Cílem je, aby z té stavebnice nebyl nikdo otrávený, že něco nepasuje, něco je nakřivo atd, protože to by mě fakt otrávilo a já nechci být otrávenej a mít ostudu. :lol:
Takže to doladění ještě nějaký ten měsíc potrvá.
O ceně jsem zatím nepřemýšlel, ale pokud se vše povede (u existujících dílů se již povedlo), stavebnice bude přesně pasovat na tovární pojezd (bude user friendly), bude rozměrově i proporcemi odpovídat předloze, díly budou mít krásný povrch, nebudou trpět deformacemi a všechny budou zbavené podpěr, pak by asi měla být o něco vyšší, než cena za 3D tisk srovnatelné lokomotivy, kterou lze sehnat na trhu.

Pokud někdo vidí na modelu nesrovnalosti nad rámec toho, co jsem už vypsal, tak budu určitě rád za upozornění. Díky.
Pawlik
 
Příspěvky: 223
Registrován: úte 30 čer, 2015 2:32 pm

Re: Lokomotivy ř. 121 a 141 na pojezdu MTB v H0

Příspěvekod Zdenek Valter » čtv 29 čer, 2023 11:17 am

Hezký počin - budu držet palce.
Ať se dílo daří
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2685
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Lokomotivy ř. 121 a 141 na pojezdu MTB v H0

Příspěvekod Pawlik » čtv 29 čer, 2023 12:35 pm

Díky!
Pawlik
 
Příspěvky: 223
Registrován: úte 30 čer, 2015 2:32 pm

Re: Lokomotivy ř. 121 a 141 na pojezdu MTB v H0

Příspěvekod martin.havranek » čtv 29 čer, 2023 2:42 pm

Parádní práce! Konečně to vypadá tak jak má. Nemáš v dlouhodobém plánu dělat i aktuální provozní stav s doplněnými "polskými" světly a bez okrasné lišty podél skříně. Dlouhou dobu přemýšlím o pořízení stroje od MTB, ale vůbec se mi to nelíbí a tohle by byla cesta. Jinak kdyby bylo potřeba, tak jsem schopen něco i poměřit, zdokumentovat na skutečném stroji. Již devátým rokem pravidelně sedlám nejstarší provozní kousek.
121.007.jpg
martin.havranek
 
Příspěvky: 61
Registrován: pát 11 říj, 2019 9:54 am

Re: Lokomotivy ř. 121 a 141 na pojezdu MTB v H0

Příspěvekod Pawlik » čtv 29 čer, 2023 3:08 pm

Ahoj, v dlouhodobém plánu to je. Jen v těch polonizovaných nemám přehled. Neměly některé z nich zcela jinou střešní výstroj? Někde jsem viděl fotku, kde byl na střeše nějaký kanál s kabely.
Mám i pocit, že lokomotivy IDS Cargo mají bleskojistky ve větší vzdálenosti v podélném směru, než byl originál.
Pokud by byly k dispozici fotky odlišností, případně třeba změřené polohy světel, upravit se to dá.
Pawlik
 
Příspěvky: 223
Registrován: úte 30 čer, 2015 2:32 pm

Další

Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 32 návštevníků