Lokomotivy ř. 121 a 141 na pojezdu MTB v H0
Napsal: úte 30 kvě, 2023 1:14 pm
Ahoj, po ročním usilí se mi podařilo vyvinout a vytisknout technologií SLA masky podvozků, pluhy a skříně baterií pasující na lokomotivu ř. 121/141 MTB. Říkám tomu 1. fáze. Model MTB je značně disproporční, budiž mu však ke cti, že základní délkové rozměry jsou správné a posloužil jako dostupný zdroj pojezdu. Např. ale rám skříně je asi o 80 mm nad TK níže, než by měl být. U podvozků proto musely být písečníky umístěny níže a horní část pluhu je trochu useknutá, schůdky do kabiny musely být také přesunuty blíže pluhu.
Základna pluhu, do níž jsou zapuštěné šroubky je výše, aby nevyčuhovala pod lokomotivou, jako to má MTB, a použity jsou pochopitelně kratší šroubky.
Podvozky si ještě zaslouží osadit kloubové hřídele a kabely uzemňovačů.
Riziková operace vrtání převodnic pro dosazení drátku (spojnice) byla kupodivu bezproblémová.
Fáze 2 spočívá v tom, že tyhle kompromisy nejsou potřeba (tak i pluhy mají zásuvky topné spojky), protože počítám s vlastní skříní. Ta je hotová, kromě střešní výstroje a zasklení.
S kabinou bude trochu problém, protože okna u MTB jsou o dost výše položená (respektive je celá skříň vyšší, těžko najít nějakou základnu). Správně umístěná okna mají dolní hranu pod hranou závaží, které tvoří modelovou podlahu kabiny.
Vzhledem k tomu, že model má skříň i závaží značně širší, neobejde se použití vytisknuté skříně bez úprav na závaží – je potřeba ho z obou stran mírně odfrézovat.
A celá mašinka:
Bez nadsázky stovky hodin pokusů:
Základna pluhu, do níž jsou zapuštěné šroubky je výše, aby nevyčuhovala pod lokomotivou, jako to má MTB, a použity jsou pochopitelně kratší šroubky.
Podvozky si ještě zaslouží osadit kloubové hřídele a kabely uzemňovačů.
Riziková operace vrtání převodnic pro dosazení drátku (spojnice) byla kupodivu bezproblémová.
Fáze 2 spočívá v tom, že tyhle kompromisy nejsou potřeba (tak i pluhy mají zásuvky topné spojky), protože počítám s vlastní skříní. Ta je hotová, kromě střešní výstroje a zasklení.
S kabinou bude trochu problém, protože okna u MTB jsou o dost výše položená (respektive je celá skříň vyšší, těžko najít nějakou základnu). Správně umístěná okna mají dolní hranu pod hranou závaží, které tvoří modelovou podlahu kabiny.
Vzhledem k tomu, že model má skříň i závaží značně širší, neobejde se použití vytisknuté skříně bez úprav na závaží – je potřeba ho z obou stran mírně odfrézovat.
A celá mašinka:
Bez nadsázky stovky hodin pokusů: