Stránka 1 z 5

T478.001, T475.001 TT

PříspěvekNapsal: úte 23 kvě, 2023 6:39 pm
od michal_d
Po dokončení T434 jsem dostal chuť na další netradiční stroje. Zaujala mě rodina dvouagregátových lokomotiv z ČKD, resp. TSM. S ohledem na oblé tvary jsem zvolil 3D tisk. Jako první jsem začal s T478.001. Lokomotivu modeluji hlavně dle fotografií a hlavní rozměry beru z typáků. Obojí z běžně dostupných stránek prototypy.cz. Bohužel typáky jsou velmi nepřesné a fotek je málo, takže se snažím držet hlavně celkového dojmu a drobné odchylky od skutečnosti řešit nebudu. Hodně mi pomohly i fotky od TiTiho, který má krásně zdokumentovanou stavbu T475.001. Přikládám náhledy z CADu a kdyby někdo viděl nějakou hrubou chybu, tak prosím o komentář... Rám zatím není kompletná, takže chybí závěsky a detaily okolo čela. Na karoserii mám myslím vše podstatné a tisknutelné.
T478_001_CAD01.jpg

T478_001_CAD04.jpg

T478_001_CAD02.jpg

Re: T478.001 TT

PříspěvekNapsal: úte 23 kvě, 2023 6:45 pm
od michal_d
Abych viděl jak vyjdou detaily na karosérii, tak jsem ji rovnou vytiskl. Na to že se jedná o první tisk a podpěry jsem nechal na sliceru, tak jsem s výsledkem poměrně spokojený. Musím vyřešit drobné deformace stěn a hlavně vyzkoušet nejlepší natočení modelu při tisku. Tím jak se kapoty mírně zužují, tak na bočních stěnách vzniká trochu hrubší moaré. Uvidím jestli se to s mojí tiskárnou podaří vyřešit. Jestli ne, tak si finální tisky nechám někde vytisknout na 8K stroji. Fotky jsou po nástřiku základem, vždy dělám nástřik jako první operaci, protože bez něj se povrch blbě hodnotí. V další verzi budu trochu zvýrazňovat i některé detaily, které teď lehce zanikají...
T478_001_01.jpg

T478_001_02.jpg

Re: T478.001 TT

PříspěvekNapsal: úte 23 kvě, 2023 7:30 pm
od Zdenek Valter
Dobrá práce!
Co máš za tiskárnu a čím tiskneš?

Re: T478.001 TT

PříspěvekNapsal: úte 23 kvě, 2023 7:48 pm
od michal_d
Zdenek Valter píše:Dobrá práce!
Co máš za tiskárnu a čím tiskneš?

Díky. Tiskárna je Anycubic Photon mono SE, kupoval jsem jí na podzim 2021, což je při rychlosti vývoje už pravěk, myslím že se už ani neprodává. Resin po několika zkouškách už pouze Průšament Resin Tough Anthracite Grey.

Re: T478.001 TT

PříspěvekNapsal: úte 23 kvě, 2023 8:50 pm
od Zdenek Valter
Díky Michale!

Re: T478.001 TT

PříspěvekNapsal: stř 24 kvě, 2023 12:01 pm
od Zlámalík
Krásné staré stroje! Držím palce, je to parádní.

Re: T478.001 TT

PříspěvekNapsal: stř 24 kvě, 2023 7:15 pm
od TiTi
Rád by som rozširil zbierku dvojagregátok práve o T478.001. Bude aj v mierke HO?

Re: T478.001 TT

PříspěvekNapsal: stř 24 kvě, 2023 7:43 pm
od michal_d
TiTi píše:Rád by som rozširil zbierku dvojagregátok práve o T478.001. Bude aj v mierke HO?

Předpokládám, že ode mne ne. Dělám to hlavně pro sebe a jiná meřítka než TT nedělám. Tedy nebudu model přímo překreslovat do jiného měřítka. Kdyby však postačovalo prosté zvětšení bez úpravy detailů, tak si myslím, že se nějak domluvíme na poskytnutí .stl pro zajištění tisku jinde. Mně by se v H0 do tiskárny nevešla...
Momentálně ale musím dokreslit rám. Chci jej mít rovnou s uložením podvozků Halling 19,7mm, což by samozřejmě pro H0 bylo nepoužitelné, ale řezat jde snadno...

Re: T478.001 TT

PříspěvekNapsal: ned 28 kvě, 2023 10:06 am
od michal_d
Drobné pokroky v návrhu. Zatím ne stavbě, protože vše jsou zatím pokusné tisky, ikdyž karoserii už upravovat nebudu. Dodělal jsem rám do kterého jsem rovnou integrovat uložení podvozků a motoru. Podvozky jsou Halling H0m 19,7mm. Motor použiji Mashima 1024, kterých mám zatím dostatečnou zásobu.
T478_001_03.jpg

Závěsky jsem navrhl jako samostatně dolepovaný díl.
T478_001_04.jpg

Spojení rámu a karoserie je navržené pomocí 4 západek. Boky kabiny a kapot mají dole malý lem, který zapadá do drážky v rámu. Kromě toho jsou ještě na čele kapot ještě patky které se vsouvají do rámu, zatím to vypadá, že vše drží dobře. Do otvorů v patkách ještě přijdou vsunout nárazníky a tím se zajistí poloha konce rámu a kapot. 3D tisky se vždy trochu kroutí, tedy doufám, že se po spojení budou oba díly kroutit spolu aby nikde nevznikla mezera.
T478_001_05.jpg

Re: T478.001 TT

PříspěvekNapsal: ned 28 kvě, 2023 10:10 am
od michal_d
A takhle vypadá lokomotiva složená...
T478_001_06.jpg


Návrh karoserie už považuji za hotový, takže jsem rovnou odvodil i T478.002, která se liší žaluziemi na bocích a "ledvinkami" na čelech.
T478_002_CAD01.jpg


Nyní mě čeká vyřešení spřáhel, pro která není moc místa a nakreslení leptů. Z leptu plánuji všechna madla, pluhy a stupačky v rozích rámu.

Re: T478.001 TT

PříspěvekNapsal: ned 28 kvě, 2023 1:57 pm
od Ivan
Ty jsi drak, takhle rychle skoro hotová loko i s pojezdem!

A navíc vypadá parádně. Taky mám slabost pro tyhle staré motory, ale už mám stopstav, neb potrvá dlouho než postavím co mám v šuplíku.

Re: T478.001 TT

PříspěvekNapsal: ned 28 kvě, 2023 4:24 pm
od michal_d
Ivan píše:Ty jsi drak, takhle rychle skoro hotová loko i s pojezdem!

Díky, ale jsem pořád na samém začátku. Chi teď nechat vše nějakou dobu uležet, abych zkusil co udělají výtisky časem, třeba se ještě ukáže, že je to slepá cesta. Zbývají nakreslit masky podvozků, na podvozcích zkusím originální spodní díl za vytištěný včetně nějaké plochy pro nalepení spřáhla. Šachta se určitě nevejde.
Originální podvozky mají i jednu chybu - dvojkolí jsou vertikálně volná a tím, jak kolo na nápravě je zároveň šnekové, tak snadno dojde k poškození ozubení, při odlehčení nápravy. Při zkouškách na stole, jsem šnekem jedno kolo úplně "odfrézoval". Naštěstí jsem měl jednu nápravu navíc, protože jsem jednu měnil za bandážovanou. Jako řešení jsem vlepil malé kousky plastu, které vertikální vůli spolehlivě vymezí. Jinak jsou podvozky velmi pěkné a snadno dostupné. Cena je v porovnání s rozebíráním start V100 také bezkonkurenční. Podvozky jsou určení do tramvajových modelů, takže mají opravdu minimální zástavbovou výšku. To je výhoda pro stavbu motoráků, ale pro kratší lokomotivy nastává problém jak mezi podvozky umístit motor, musela by se přidat převodovka, která by posunula kardany pod motor... Tady je to ale naprosto bez problému, řekněme, že takový Pilštyk je rozumně řešitelný, lokomotivy s kratším rozvorem jsou už o kompromisech. Zkusím nafotit porovnání různých druhů podvozků

Re: T478.001 TT

PříspěvekNapsal: pon 29 kvě, 2023 4:57 am
od Ivan
Díky z info k podvozkům, chci ho použít na kredenc od Mariana.
Trochu mne děsí ta vůle, nerad to budu rozebírat, ale když už jsi napsal jak na to, asi je upravím.

Re: T478.001 TT

PříspěvekNapsal: pon 29 kvě, 2023 2:53 pm
od michal_d
Není to nic světoborného - jen kousek plastového pásku 0,25mm. Před úpravou šlo dvojkolím otočit, ve šnekovém převodu přeskakovaly zuby. Po vymezení vůle se spíš protočí kola na nápravě než aby přeskočily zuby...
T478_001_07.jpg

Kdyby někdo neznal podvozky Halling, tak je to toto. Podvozek přijde, tak jak ne fotce obchodě, tedy s kardanovým pouzdrem na špatné straně. Podvozek lze podélně rozdělit poloviny a celou šnekovou hřídel vložit obráceně. Bohužel fotka rozebraného podvozku je neostrá, ale rozebírat znovu jej nechci...
Halling_01.jpg

Podvozek po úpravě, připravený k použití
Halling_02.jpg

Kromě samotných podvozků jsem koupil i bandážované dvojkolí, kardany a jejich pouzdra. Šíře sortimentu firmy je stěží popsatelná...

Re: T478.001 TT

PříspěvekNapsal: pon 29 kvě, 2023 7:12 pm
od Petr Barchánek
Šachta se určitě nevejde.

Doporučuju zkusit řešení ze Sergeje Tillig - přidělat držáček na čelo podvozku a protáhnout pod pluhem.
https://www.elriwa.de/Tillig-08845-Neue ... ck/A130155