Stránka 1 z 2
Motorový vůz Daimler TT

Napsal:
pon 27 úno, 2023 9:52 pm
od michal_d
Přišla zásilka plechů a v ní i jeden nový projekt - první motorový vůz na našich kolejích - motorový vůz Daimler. Stavebnici jsem vůbec neměl v plánu, ale jeden modelář mi poslal podklady ze Světa železnice s dotazem jestli bych vůz neměl v plánu. Po nějaké době mě vůz nakonec zaujal a nakreslil jsem lept. Nutno podotknout, že jsem vycházel pouze z informací uveřejněných v SŽ 44 a z náčrtu ze SŽ49, dále pak z několika málo fotografií uveřejněných i jinde, je tedy pravděpodobné, že vůz bude mít jisté odchylky od skutečného stavu... Skutečný vůz byl ještě pře vznikem ČSR přestavěn na přípojný, nedožil se tedy ČSD.
Na fotce jsou pouze nahrubo poskládané jednotlivé podcelky, bez sletování, proto ty mezery mezi plechy a zkroucení...
Re: Motorový vůz Daimler TT

Napsal:
stř 01 bře, 2023 9:06 pm
od michal_d
Drobné pokračování, vůz začíná nabývat správných tvarů... Dvojkolí jsem z důvodu snadné dostupnosti zvolil Tillig i za cenu většího průměru. Dle výkresu ze SŽ by odpovídající dvojkolí měla mít 7,7mm, Tillig má 8,5mm...
Re: Motorový vůz Daimler TT

Napsal:
stř 01 bře, 2023 10:53 pm
od vojtas
Ahoj,
Nechci ti do toho rýpat, ale lepší by bylo asi použít plná kola odpovídajícího průměru. Tahle jsou fakt komicky obrovská, a hlavně jsou určená pro H0m, takže působí i tak nějak humpolácky v kontextu se zbytkem modelu.
Re: Motorový vůz Daimler TT

Napsal:
čtv 02 bře, 2023 6:08 am
od michal_d
vojtas píše:Ahoj,
Nechci ti do toho rýpat, ale lepší by bylo asi použít plná kola odpovídajícího průměru. Tahle jsou fakt komicky obrovská, a hlavně jsou určená pro H0m, takže působí i tak nějak humpolácky v kontextu se zbytkem modelu.
Inu je to pravda, ale jaká?
Kvůli stavbě hnacího pojezdu potřebuji aby kola šla stáhnout z nápravy. Zároveň chci, aby byla u nás běžně dostupná, nějaký zakázkový atyp nechci...
Re: Motorový vůz Daimler TT

Napsal:
čtv 02 bře, 2023 7:21 am
od Luděk
Re: Motorový vůz Daimler TT

Napsal:
čtv 02 bře, 2023 7:28 am
od michal_d
Tak dostupnost diskových kol 7,7mm je jasná. Jde právě o ta paprsková. Dát tam plná by mi přišlo jako větší prohřešek.
Re: Motorový vůz Daimler TT

Napsal:
čtv 02 bře, 2023 9:58 am
od Zippich
Moc pěkné. Kdybys výše nezmínil ten rozdíl 0,8mm v průměru kol, tak by si toho nikdo ani nevšiml. Ty paprskovky tomu vozu sedí.
Re: Motorový vůz Daimler TT

Napsal:
čtv 02 bře, 2023 10:41 am
od vojtas
Já bych v případě trvání na paprskových kolech použil kola z běhounů nějaké loko a přelisoval je na osičky s hrotem.
Re: Motorový vůz Daimler TT

Napsal:
čtv 02 bře, 2023 10:46 am
od Zlámalík
Já jen tiše zírám, jaký skvost se tady zase rodí.
Průměr kol by mne v dané situaci neurážel, je to půl milimetru tam, kde to bude běžně skryté pohledu pod rámem. Vrchní část kola neuvidíte, Michal není MTB.
Kola z běhounů bývají více zaplněná, tady jsou ty paprsky tenší a vypadá to líp.
Re: Motorový vůz Daimler TT

Napsal:
čtv 02 bře, 2023 2:30 pm
od michal_d
vojtas píše:Já bych v případě trvání na paprskových kolech použil kola z běhounů nějaké loko a přelisoval je na osičky s hrotem.
Tady se rám nechám poučit. Parní lokomotivy nedělám, ale různá tovární dvojkolí s plastovým středem, která jsem měl v ruce, byla lisována přímo na osu a kola nešla stáhnout. Na ose bylo dokonce drážkování, takže si stáhnutí bez destrukce neumím představit, nebo je to mimo mé schopnosti.
Doma mám dvojkolí z V60 od PIKA, budu je používat pro T304 jestli jí někdy dodělám, a kola z osy rovněž stáhnou nejdou.
Re: Motorový vůz Daimler TT

Napsal:
čtv 02 bře, 2023 5:21 pm
od jafobe
Kola od páry nebo starých elektrik očekávej spíš takověho ražení litých kol, ne z naohýbaných nýtovaných pásů jako na vozech,. Nejčastéji na na malých nehnaných běhoubech a tendrech... Nevím teda z čeho jsou tato konkrétní, kupoval jsem je kdysi takto¨samotná na jeden z mých projektů, nemají 7.7 ale skoro 8, ale snad by to bylo rozměrově taky použitelné, a jsou na 1,5 mm osičku.
Sice asi nebudou taková jaká by měli být ale pokud by Ti pomohli asi bych jich mohl pár párů postrádat... než se dokopu k plánovanému tvoření tak si seženu někde jiná.
Jaromír
Re: Motorový vůz Daimler TT

Napsal:
čtv 02 bře, 2023 5:38 pm
od michal_d
Děkuji za nabídku ale zůstanu u těch Tilligáckých. Když jsem lept kreslil, tak jsem již počítal s průměrem 8,5mm, pokud se vše povede, tak by takto měla být správná výška nárazníků. Zároveň chci aby byla použitá kola snadno dostupná i pro ostatní, kdyby o to někdo měl zájem. Ale každopádně jsem rád, že se tu rozproudila užitečná debata. Já jsem opravdu žil v tom že, tovární lokomotivní dvojkolí se nedají snadno stáhnout...
Re: Motorový vůz Daimler TT

Napsal:
čtv 02 bře, 2023 6:08 pm
od Ivan
Ono ať to bude se střechou, v barvě, a nárazníky, tak to taky jinak vyzní...
Ideální to není, ale zas je to jednoduché tovární řešení. Model krásný, ale už se mi do šuplíku nevejde (radši).

Re: Motorový vůz Daimler TT

Napsal:
čtv 02 bře, 2023 7:32 pm
od jafobe
michal_d píše: ... Já jsem opravdu žil v tom že, tovární lokomotivní dvojkolí se nedají snadno stáhnout...
Tak ono poměrně často platí že hnané nápravy bývají nějak fixovány častěji než nápravy nehnané (přecijen je pravděpodobnější že kolo po ose proklouzne na hnané nápravě), asi o to víc to platí u paprskovích kol lokomotiv na kterých jsou upevněné tyčové rozvody, kde je potřeba líp fixovat vzájemnou polohu natočení kol vůči sobě nejen na ose (tam stačí aby se jedno kolo otočilo jinak a tyčoví se příčí a seká...) Závisí to trochu i na technologii výroby a materiálech, které se do dnešních dnů už taky trochu změnili...
Mluvím teda hlavně za starší produkci, které jsem měl v ruce při různých opravách a stavbách... Nových výrobků které bych rozdělával mi rukama zatím moc neprošlo.
Re: Motorový vůz Daimler TT

Napsal:
ned 09 dub, 2023 8:09 pm
od michal_d
Pokročil jsem se stavbou. Skříň vozu dostala pár zbývajících leptaných dílků, dále pak střechu a nárazníky vytištěné z resinu. Spodek dostal brzdové ústrojí (zde mám v leptu chybu, takže jsem je musel přiletovat pomocí naohýbaných mosazných pásků) a dále pak zábrany do vstupů. V lepru tímto zbývají pouze rámy oken a držáky koncových svítilen.