Stránka 1 z 1

Zapojeni motorku pri stavbe lokomotivy

PříspěvekNapsal: čtv 05 čer, 2008 8:42 pm
od Ervin
Zdravim,

Pustil jsem se do vlastni stavby modelu lokomotivy. Pro pohon chci pouzit motorek ze seriove vyrabeneho modelu. Ten ma motorek pripojen pomoci PC boardu s radou soucastek. Bohuzel elektronice nerozumim a tak bych se rad zeptal jestli je nutno v mem modelu vsechny soucastky pouzit, nebo staci motor zapojit naprimo? Lokomotivu chci digitalizovat, takze urcite pouziju taky decoder. Na strankach myslim Zababov.cz je strucny popis zapojeni, ale krome svetel/diod tam nic jineho navic neni. Kdyz jsem rozebral model , zjistil jsem ze je tam spousta veci , ktere na rozdil od lok. z 80 let nepoznavam a nevim na co slouzi.
moc dekuji

Ervin

Re: Zapojeni motorku pri stavbe lokomotivy

PříspěvekNapsal: čtv 05 čer, 2008 8:51 pm
od Zdenek Valter
Ervin píše:Pustil jsem se do vlastni stavby modelu lokomotivy. Pro pohon chci pouzit motorek ze seriove vyrabeneho modelu. Ten ma motorek pripojen pomoci PC boardu s radou soucastek. Bohuzel elektronice nerozumim a tak bych se rad zeptal jestli je nutno v mem modelu vsechny soucastky pouzit, nebo staci motor zapojit naprimo? Lokomotivu chci digitalizovat, takze urcite pouziju taky decoder. Na strankach myslim Zababov.cz je strucny popis zapojeni, ale krome svetel/diod tam nic jineho navic neni. Kdyz jsem rozebral model , zjistil jsem ze je tam spousta veci , ktere na rozdil od lok. z 80 let nepoznavam a nevim na co slouzi.
moc dekuji


Můžeš napsat co je to za model ?

PříspěvekNapsal: čtv 05 čer, 2008 9:16 pm
od Ervin
elektricky vuz ET 89 zvany Krakonos , jestli to budete znat. Je to stara stavebnice z leptu, pro pohon jsem rozebral motorovy vuz VT 137 od firmy Liliput.

PříspěvekNapsal: pát 06 čer, 2008 6:11 am
od Radek(T)
Pokud bude model digitalizován, potom platí následující zjednodušený princip : signál (napětí) z koleji se přivede přímo na vstup dekodéru a následně na příslušný výstup dekodéru se připojí motor (nic dalšího netřeba). Trochu jiná situace, pokud budou používány další funkce dekodéru - například osvětlení - tam ne vše jde připojit přímo na daný funkční výstup (třeba při použití LED diod se musí minimálně rezistorem nastavit proud protékající diodou) - ale to se stejně případně zapojuje až za dekodér.

PříspěvekNapsal: pát 06 čer, 2008 12:24 pm
od Ervin
Dik za radu, to sem si vydech..... ale stejne by mne zajimalo naco jsou tam vsechny ty integrovane obvody (jestli jsem to nazval spravne). Az na zapojeni svetel resp. diod je to pro mne spanelska vesnice.
PS: sorry za pripadne chyby v ceskem jazyce, nejsem puvodem z Cech (vlastne ted uz z Ceska).

PříspěvekNapsal: sob 07 čer, 2008 11:46 am
od Zdenek Valter
Ervin píše:elektricky vuz ET 89 zvany Krakonos , jestli to budete znat. Je to stara stavebnice z leptu, pro pohon jsem rozebral motorovy vuz VT 137 od firmy Liliput.

Ervíne můžeš napsat přesně katalogové číslo modelu který rozebíráš ?
Podíval bych se na to co by šlo použít do Tvého modelu.

Jinak informace o tom jak jsou lokomotivy zapojeny jsou na ZababaWiki
zde analogové stejnosměrné:
http://www.zababov.cz/wiki/index.php/DC ... _lokomotiv
zde digitální:
http://www.zababov.cz/wiki/index.php/DC ... _lokomotiv

PříspěvekNapsal: sob 07 čer, 2008 4:30 pm
od Ervin
Model, ktery jsem rozebral je cat. num. L112803 Diesel-Aussichtstriebwagen VT 137 240, DR, Ep. II. Na jejich strankach jsem ale podrobny popis dilu jejich modelu nenasel ale teprve ted jsem si vsimnul , ze ma take ,,digitale Schnittstelle nach NEM 652,, ale radeji bych to nepouzil vubec (kvuli prostoru) Uz tak mam tam hodne co resit. Muj model osvetleny nebude (moc komlikovane alespon zatim) snad jen vnitrni osvetleni vozu. Jeste jedna malinka otazka asi na Zdenka. Motor je ulozen uprostred, pohon obou naprav pres kardan. V puvodnim VT 137 byl motor i hridel se snekama v jedne ose Ja u sveho modelu budu muset z konstrukcnich duvodu motor ulozit trochu vyse takze otazka zni: nebude to nejak vadit? Trebas prilisne namahani kloubu kardanu?
Dik
[/img]

PříspěvekNapsal: sob 07 čer, 2008 9:27 pm
od Zdenek Valter
Ervin píše:Model, ktery jsem rozebral je cat. num. L112803 Diesel-Aussichtstriebwagen VT 137 240, DR, Ep. II.
Jeste jedna malinka otazka asi na Zdenka. Motor je ulozen uprostred, pohon obou naprav pres kardan. V puvodnim VT 137 byl motor i hridel se snekama v jedne ose Ja u sveho modelu budu muset z konstrukcnich duvodu motor ulozit trochu vyse takze otazka zni: nebude to nejak vadit? Trebas prilisne namahani kloubu kardanu?

To záleží na tom, jaký úhel bude svírat kardan vůči ose motoru. Je li úhel takový, že otáčení nebrání pak bych se toho nebál.

PříspěvekNapsal: pon 09 čer, 2008 6:15 am
od Radek(T)
Tak teď už to dává smysl trochu víc. Pokud je u modelu ,,digitale Schnittstelle nach NEM 652,, , potom tam bude i spousta dalších věcí. Toto je rozhraní pro dekodér a bývá chytře uděláno tak, aby mašina jezdila v nalogu i digitálu. Základní verze funguje tak, že v rozhraní pro dekodér bývá analogová propojka, která se vytáhne a místo ní se tam strčí dekodér se správným konektorem (je to jednoduché a univerzální). Nicméně to nic nemění na tom, že pokud použiji dekodér "na drátech", potom nic z toho nepotřebuji a dekodér použiji podle popisu výše. Druhá věc je, že pokud není z nějakého důvodu možné použít standardní rozhraní, potom musím trochu "zadrátovat" ostatní funkce (třeba světla), což to původní řešení s konektorem už obsahovalo.