Stavba podvozku

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Stavba podvozku

Příspěvekod Honza » ned 14 led, 2007 9:42 am

Mohl by mě někdo poradit, jak správně navrhnout převody při stavbě podvozku? Existuje nějaký výpočet, jaké převody použít k dosažení správné modelové rychlosti, který vychází s počtu otáček motoru?
Honza
 
Příspěvky: 2
Registrován: sob 14 říj, 2006 5:43 am

Re: Stavba podvozku

Příspěvekod Zdenek Valter » ned 14 led, 2007 9:54 pm

Honza píše:Mohl by mě někdo poradit, jak správně navrhnout převody při stavbě podvozku? Existuje nějaký výpočet, jaké převody použít k dosažení správné modelové rychlosti, který vychází s počtu otáček motoru?


To je čistě strojařská úloha. Mohu jedině doporučit Černocha :wink: :wink:

Tedy přesněji Černoch:Strojnické tabulky. Tam je vše potřebné. Včetně výpočtu převodů ruzných kol a různých ozubení, převodovek atd atd.

Co se týče otáček motoru - výrobce je udává zpravidla naprázno t.j. bez zatížení. Při zatížení mohou lesnout i na polovinu.
MAximální rychlost modelu by měla být až cca o 30 procent vyšší než maximální rychlost předlohy ve skutečkosti - stanoveno přepočtem měřítka.
Víc zpravidla netřeba.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2675
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Rychlost modelu

Příspěvekod Roman Svoboda » pon 15 led, 2007 7:05 am

MAximální rychlost modelu by měla být až cca o 30 procent vyšší ...

Proč 30%? Proč ne stejná? (samozřejmě přepočítaná na rozměry).
Roman Svoboda
 
Příspěvky: 6
Registrován: sob 30 pro, 2006 11:34 am

Příspěvekod Cermi » pon 15 led, 2007 2:20 pm

Zde posílám, jak vypočítávám modelovou rychlost. Výpočet pro měřítko TT, ale vše používám i pro H0. Jen se musí upravit převodový poměr pastorku.

Modelová rychlost
Skutečnost Modelové
30 km 7,25 cm/s
40 km 9,5 cm/s
50 km 11,75 cm/s
60 km 14 cm/s
70 km 16,25 cm/s
80 km 18,5 cm/
90 km 20,75 cm/s
100 km 23 cm/s
110 km 25,5 cm/s
120 km 28 cm/s


Motor 9
22 9
22
Kardanový hřídel



Výpočet převodového poměru
1) T 419.0
2) průměr kola 1050 : 120 = 8,75
3) obvod kola TT
8,75 x 3,14 = 27,4
převést na cm 2,74
4) výpočet rychlosti
40 km/h = 40000 m/h : 120 = 333 m/h = 5,5 m/min
5) otáčky lokomotivy
550 cm/min
6)
550 : 2,74 = 201,4
7) otáčky - pastorku jsou 1/10
To je tedy 2014 ot/min


Zdeněk Čermák
Cermi
 
Příspěvky: 23
Registrován: úte 31 říj, 2006 5:52 pm

Re: Rychlost modelu

Příspěvekod Zdenek Valter » úte 16 led, 2007 12:00 am

Roman Svoboda píše:MAximální rychlost modelu by měla být až cca o 30 procent vyšší ...

Proč 30%? Proč ne stejná? (samozřejmě přepočítaná na rozměry).


Pokud nemáš přesně změřené vlastnosti motoru a nedává-li například dostatečný výkon pak je to prostě rezerva. Je li přepočet shodný pak to nevadí, ale je-li pod modelovou rychlost je to problém. Těch třicet procent je taková nastřelená hodnota abys pod tuhle mez 1:1 poměr modelové a skutečné rychlosti samozřejmě přepočítané do měřítka nespadl.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2675
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.


Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 návštevníků