Moje M262 TT

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Moje M262 TT

Příspěvekod Bela1 » pon 28 bře, 2022 7:23 pm

Zdravím.
Mám kolejiště se 3 nezávislými okruhy. Jedu v DCC - centrála, Multimouse, dekodéry vesměs od pana Krále.
Chtěl jsem motorák M262. Po špatné zkušenosti s jedním internetovým obchodem - dodali mi něco jiného a ještě použitého, po delší době na fóru a na kolejišti jsem se rozhodl si M262 postavit.
Dlouho jsem studoval pojezdy pánů Vilingera a Pletichy, PG a další...
Základem je maketa pana Kubíčka. Jako požadavky jsem měl motor pod rámem, různě veliké podvozky, bandáž alespoň jednoho kola, osvětlení a zvuk. Kabina musí zůstat volná pro pozdější sedačky.
Nakonec jsem musel sáhnout k určitým kompromisům. Rozhodl jsem se pro jeden hnaný podvozek, jako ve skutečnosti. Protože jsem udělal na jednom hnaném kole bandáž, tak se mi zhoršilo sbírání proudu. Model má ale dostatečnou sílu, tak jsem přidal sbírání proudu na jednu nápravu druhého podvozku. Nakonec jsem udělal hnaný podvozek se dvěma převodovkami ALS s převodem 1:20 a vše propojil kardany. Tím se mi zvedl model asi o 1,5 mm. Šlo by sáhnout do převodovek, ale nechal jsem to tak, protože to nepůsobí rušivě. Druhý podvozek jsem použil z vozu BALM. Pak na oba podvozky dám atrapy ložisek a pérování.
Osvětlení jsem chtěl i v čelním světlometu, takže po několika pokusech jsem použil světlovody a dvojbarevné LEDky z Pojezdy.eu. Svítí mi také kabina pro cestující.
Zvukové dekodéry používám ESU. V současné době ještě zvuky nemám dodělané, umí to jen naftový motor a píšťalu.
Nakonec nastanou retuše poškozených míst.
Už jsem toho napsal dost. Přidám pár fotek.
20220327_191839.jpg
M262 a kus nádraží

20220327_192003.jpg
Detail

20220327_192450.jpg
Před retuší
Bela1
 
Příspěvky: 22
Registrován: stř 01 lis, 2017 8:11 pm

Re: Moje M262 TT

Příspěvekod Pavel 152 » pon 28 bře, 2022 8:04 pm

1,5mm?? Postavte motorový vůz na koleje s nějakým vozem s normovanou výškou nárazníků, např. Baikou, stačí i BTTB Ypsilon a budete se divit. Je třeba přijímat kompromisy, to vybavení vám nevyváží ošklivost vyššího vozu.
Výška nárazníků je základ, přes to vlak nejede.
Pavel
Pavel 152
 
Příspěvky: 422
Registrován: ned 09 led, 2011 5:24 pm

Re: Moje M262 TT

Příspěvekod marian1311 » úte 29 bře, 2022 10:34 am

Tych 1,5mm je v skutocnosti minimalne 4 mm. V skutocnosti loziskovy domcek ma byt ciastocne schovany od kasnou. Vo Vasom pripade je kasna nad takmer celymi dvojkoliami a teda je to zdvihnute plus minus o polomer dvojkolia. Ako to ma asi byt posadene vid prilozene foto. Co to o moznosti riesenia pojazdu pre tento model sa mozte docitat v inom vlakne
viewtopic.php?f=3&t=13456

Varianta s kompaktnym podvozkom od Halling je pomerne lahko zastavatelna uz aj do hotoveho modelu a vysledok je neporovnatelny. V pripade ak by ste chceli nejaku radu , info ako som to riesil ja , kludne napiste rad poradim. Posadenim kasne na spravnu vysku ziska model uplne iny rozmer.
Přílohy
IMG_6886.JPG
marian1311
 
Příspěvky: 113
Registrován: stř 16 kvě, 2012 6:16 am

Re: Moje M262 TT

Příspěvekod Bela1 » úte 29 bře, 2022 7:25 pm

Zdravím.
Děkuji za připomínky. Z asi 300 prohlédnutí 2 připomínky za 1 den, to ujde. Těch asi 1,5 mm jsem vypočítal z typového výkresu přes měřítko. Chápu, že to není přesné. Kdybych bral jen průměr kola 8,3 mm tak to bude minimálně 3,5 mm. Stejně to ale v kolejišti nepůsobí rušivě, protože motorák jezdí sám jako lokálka. Pravdu máte, pokud bych to chtěl vystavovat, tak by to vadilo. No zatím to dokončím tak, ložiskové štíty budou na podvozku, spřáhla přilepím na správnou výšku. Do převodovek rozhodně sahat nebudu, v tom je kouzlo řešení. Prostor nad hnaným podvozkem potřebuji na reproduktor, dekodér a závaží. Celý podvozek bych mohl ale o ty 3-4 mm zvednout a zapustit do kabiny. To by nemělo elektroniku moc omezit.
Možná jste na mém kolejišti viděli pár dalších nedostatků. Ale jezdím a já a občas i děti máme radost. Takže budoucímu snížení mašiny nic nebrání.
Mariane (nevím jak se jmenujete), vaši konstrukci M262 TT jsem také viděl. Kompaktní podvozek Halling neznám (podívám se), nevím kolik se podobá V200 a tomu jsem se chtěl vyhnout.
Jen malou odbočku k pojezdům.
Nemodulární pojezdy od pánů Vilingera a Pletichy netřeba komentovat. Pavel Gulich udělal alespoň modulární pojezdy se svými později i rozebíratelnými převodovkami. S těmi je možno postavit velmi mnoho. Pan Gulich ale díky leptům spíše podporuje opakované využití. Já jsem ukázal, že i převodovky ALS jsou vhodné nejen pro M152/810.
Bela1
 
Příspěvky: 22
Registrován: stř 01 lis, 2017 8:11 pm

Re: Moje M262 TT

Příspěvekod Zlámalík » úte 29 bře, 2022 8:18 pm

Tak sebevědomí je taky potřeba, že... Z 300 shlédnutí jen dva usoudili, že má cenu vám něco napsat, ostatní to nejspíš viděli jako marný boj - a měli pravdu. Přece by šlo udělat podvozek i s ALS převodovkami, jen by musel být usazený hlouběji v kastli. Jestli Vás to ale takhle baví a uspokojuje, hrajte si dál. A kupte si lepší měřítko nebo kalkulačku, nějak vám to proměřuje :D
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1832
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Moje M262 TT

Příspěvekod Ivan » stř 30 bře, 2022 8:41 am

Já jen čistě prakticky, jak lidi nastoupí do vozu z toho nástupiště, které je mimochodem i poněkud vzdáleno od vozu? Bude přistaven žebřík? To jen na poznámku, že to nepůsobí rušivě. Nechci však dávat konkrétní rady, protože stavby loko a vozů, mne teprve čekají, včetně ten M262 (těším se na Marianovu) a nemám tedy zkušenosti v tomto ohledu.
Co však chci říci je, že je škoda jinak vcelku hezký model neupravit, aby více odpovídal a netahal tolik za oči.
Jezdí-li motorák sám, pak bych dal spřáhla úplně pryč. Já to tak pravděpodobně udělám.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Moje M262 TT

Příspěvekod Pavel 152 » stř 30 bře, 2022 8:57 am

Já jsem použil podvozky z německých elektrik BR143, pak z nově Br221 a nejlépe z motoráku BR 185, ten poslední má kardan nízko, motor sice zasahuje do interiéru.
V každém případě je nutno vyřezat mini rozbruskou Proxon otvor v rámu. A magnetická kulisa Peho tam taky vejde, není nutno kazit čelní plechy skříně. A když ne Peho, tak spřáhlo co se zasouvá do podvozku a je otočné.
Pavel
Pavel 152
 
Příspěvky: 422
Registrován: ned 09 led, 2011 5:24 pm

Re: Moje M262 TT

Příspěvekod Bela1 » stř 30 bře, 2022 6:48 pm

Zdravím.
Děkuji všem za příspěvky. Schválně jsem se trochu přechválil a výsledek se dostavil. Každý ať si sám zhodnotí, jestli mi chtěl upřímně poradit (za to zvláště děkuji), nebo spíše ukázat, že už je na fóru 3x déle, než já.
600 zobrazení za dva dny hovoří především o tom, že mašinkářům (sám se za modeláře nepovažuji) nejsou starší modely lhostejné. Pokud byli návštěvníci zklamáni mým přístupem, tak se to dá pochopit, ale i marný boj má svou cenu. Každý to vidíme jinak a pochybuji, že se komukoli napoprvé vše povedlo.
Ty dobré rady časem zapracuji do motoráku, nebo do jiné mašiny. Pokud bude čím, tak se pochlubím.
Bela1
 
Příspěvky: 22
Registrován: stř 01 lis, 2017 8:11 pm

Re: Moje M262 TT

Příspěvekod Zlámalík » stř 30 bře, 2022 7:05 pm

Bela1 píše:Zdravím.
Děkuji všem za příspěvky. Schválně jsem se trochu přechválil a výsledek se dostavil.

Nevím, jestli je vám výsledek milý a k vám milosrdný...
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1832
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Moje M262 TT

Příspěvekod jafobe » čtv 31 bře, 2022 3:01 pm

Bela1 píše:Zdravím.
Děkuji všem za příspěvky. Schválně jsem se trochu přechválil a výsledek se dostavil. Každý ať si sám zhodnotí, jestli mi chtěl upřímně poradit (za to zvláště děkuji), nebo spíše ukázat, že už je na fóru 3x déle, než já.
600 zobrazení za dva dny hovoří především o tom, že mašinkářům (sám se za modeláře nepovažuji) nejsou starší modely lhostejné. Pokud byli návštěvníci zklamáni mým přístupem, tak se to dá pochopit, ale i marný boj má svou cenu. Každý to vidíme jinak a pochybuji, že se komukoli napoprvé vše povedlo.
Ty dobré rady časem zapracuji do motoráku, nebo do jiné mašiny. Pokud bude čím, tak se pochlubím.

Kdybych to zhrnul za sebe...
Počet zobrazení za pár dní nevypovídá vůbec o ničem (natož jestli lidem jsou nebo nejsou lhostejné starší modely) krom toho kolikrát někdo vlákno navštívil, jen proto že podíval o co vůbec jde, protože z nadpisu vyčte jen co je to za vůz a v jakém měřítku... zbytek se dozví až tady a podle toho si udělá svůj názor a buď se už ani nepodívá znovu, nebo se ze zvědavosti co se z toho dál vyklube časem zase podívá, a i to se může projevit jako další návštěva vlákna byť ze stejné IP adresy, stejně jako se podívá sám autor... takže to výsledek může trochu zkreslit. Já se třeba podívám protože na něčem podobném taky tak trochu pracuji...
A když to tu budu prezentovat tak jak je to prezentováno, přijde mi pak to skoro zbytečné očekávat nějakou užitečnou radu, protože se z toho jak je to podané se zdá že se do toho větší zásahy (které by byli skoro mutné) stejně asi dělat nebudou. Takže tomu budou odpovídat i reakce, bez ohledu na to jak je tu kdo dlouho...

Jinak k modelům...
I z těch starších modelů, i z jinak dost beznadějných odlitků a z toho co jiní vyhazují (vraky pojezdů či kastlí) se dá někdy vytěžit dost, ale jen za předpokladu že je s tím víc práce...
Když už bych já investoval do převodovek ALS, byť jen proto že s tím může být méně práce a lepší jízdní vlastnosti, asi bych se pak snažil dostat maximum i z celkového vzhledu výsledného modelu, s čímž je spojené překopání větší části pojezdu, spíše by se dalo říci že spíš vytvoření nového a jeho přizpůsobení dané kastli. Taky záleží co jsme pro pojezd ochotni obětovat z interiéru
Ano každý máme trochu jiné nároky či představy o daném výsledku jak bude model vypadat, ale ne každý máme tolik zručnosti a vybavení si vše vyrobit...
Taky bych tady asi zvážil i to kudy vytáhnout dráty od podvozku k motorku, tak jak to je mi to taky nepřijde zrovna nejšikovnější i když je pravda že nevidím kolik je místa nezi drátky a kolem.

Jaromír
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 698
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: Moje M262 TT

Příspěvekod Bela1 » ned 17 dub, 2022 5:42 pm

Zdravím.
Děkuji za všechny připomínky. Dodělal jsem, co jsem potřeboval. Přestože jsem tomu sám nevěřil, tak jsem hnací podvozek zapustil do kabiny. Bohužel jsem musel zapustit i motor a druhý podvozek. Jak je možné vidět na obrázku, tak jsem to posunul o 5mm. Takže nejblíže byl Marian. Zkomplikoval jsem si docela život (prakticky jsem toho hodně překopal), protože dekodér a závaží by se snadno dostaly do kontaktu s podvozkem. Tak jsem ještě vyrobil falešné přepážky nad podvozek.
Pohled z boku ukazuje, že nárazníky motoráku jsou nepatrně níže, než u vagonu.
Tak napodruhé je to snad o něco přijatelnější.
V rezervě mám ještě umístění sedaček pro cestující, ale to až někdy jindy.

20220417_153153.jpg

20220417_170803.jpg
Bela1
 
Příspěvky: 22
Registrován: stř 01 lis, 2017 8:11 pm

Re: Moje M262 TT

Příspěvekod Myšpulín » pon 18 dub, 2022 10:43 am

A hned to vypadá lépe. Co se týče interiéru, není nutné, aby v prostoru pod lavicemi (sedadly) byla mezera. Pokud sedadla bez noh přilepíš hned na podlahu (nebo jen sedáky na podlahu namaluješ), ztratí se to. Myslím, že to bude hezký model.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Moje M262 TT

Příspěvekod Pavel 152 » pon 18 dub, 2022 11:56 am

Taky se přidám, protože jsem byl kritický. Určitě jste sám sebe potěšil. A je dobře, že jste tady svůj výrobek ukázal a po kritice nezahořknul.
Pavel
Pavel 152
 
Příspěvky: 422
Registrován: ned 09 led, 2011 5:24 pm

Re: Moje M262 TT

Příspěvekod Martin70 » pon 18 dub, 2022 3:55 pm

Za sebe taky napíšu, výškově a vzhledově jiné kafe. Ať model M262 i přes větší pracnost dělá radost na TT kolejišti. Úprava dle rad přispěvatelů se vyplatila. :)
Začátečník a obdivovatel H0, nyní bez kolejiště. Hledám informace a uvidím zda se pustím do stavby.
Uživatelský avatar
Martin70
 
Příspěvky: 351
Registrován: sob 19 bře, 2016 9:07 am
Bydliště: Zlín

Re: Moje M262 TT

Příspěvekod Bela1 » ned 09 říj, 2022 9:12 am

Zdravím.
Tak jsem se konečně dostal na ty sedačky. Jednoduše jsem je odfrézoval, takže tam nejsou opěrky hlavy, ani područky. Absence opěrek hlavy by mohla působit rušivě, ale absence područek by byla vidět jen zblízka a při svícení dovnitř.
Dvě sedačky u motoru se mi tam už nevešly, takže tam prostě nejsou. Pokud jsem dobře koukal, tak motoráky měly sedačky červené, tak jsem zvolil červenou.
Tím považuji M262 za víceméně hotovou. I když něco by se jistě dalo vylepšit. :)
20221008_082410.jpg
Bela1
 
Příspěvky: 22
Registrován: stř 01 lis, 2017 8:11 pm

Další

Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 22 návštevníků