M130.001, M120.2, M120.3, CDv TT
Napsal: ned 06 úno, 2022 6:59 pm
Pustil jsem se do stavby dalšího prototypu z počátku motorizace ČSD. Tentokrát půjde o motorový vůz (kolejový autobus) Tatra M130.001 s přívěsným vozem. Opět jsem si nakreslil lept a pustil se do díla. A opět jsem udělal pár chyb, které musím v dalším kusu upravit... Mezi rámem a skříní bohužel zůstala mezera, kvůli příliš vysokým vnitřním přepážkám, dále je třeba přidal pár desetin na horním okraji čela, zapomněl jsem započítat tloušťku leptané střechy. Další úpravy už budou spíš technického rázu, bez vlivu na výsledný vzhled.
Skříně vozidel jsem musel mírně rozšířit, tak aby se dala použít dvojkolí se standardní délkou osy dle NEM. Chtěl jsem zachovat rovné podélníky, které končí pěkně v rohu skříně. Třeba Kuber má tyto malé motoráky řešené tak, že rám je zalomený a k čelům se zužuje - to se mi nelíbí, pak už není jiná možnost, než to celé rozšířit...
K vozům je velmi málo podkladů, dokonce i skvělá kniha "Jednonárazníkové kolejové autobusy" spíš vyvolá otázky, než aby dala odpovědi. Vzhled skříní jsem provedl dle tovární fotografie ze strany 49, té odpovídají i nákresy. Shodný vzhled je i na fotce v archivu viz odkaz. V knize je i jediná fotografie z provozu(str. 57) a na té jsou vozy zřejmě po nějaké úpravě, neboť mají zřetelně užší dveře odsazené dále od čel a jinak provedená madla, ale neodpovídají pozdějším M120.2. Dle textu je fotografie z počátku roku 1928 - došlo tedy k rekonstrukci skříně vozu hned v prvních měsících provozu? Nebo je fotka ve skutečnosti z pozdější doby? Na této fotce je patrný i konec žebříku na čele motorového vozu. Jeho přítomnost mi s ohledem na lávku na střeše přijde logická a tak jsem jej na vůz dal také, autoři knihy jej však na nákresech nemají. Nakonec není nic jednoduššího než-li jej neosadit.
Skříně vozidel jsem musel mírně rozšířit, tak aby se dala použít dvojkolí se standardní délkou osy dle NEM. Chtěl jsem zachovat rovné podélníky, které končí pěkně v rohu skříně. Třeba Kuber má tyto malé motoráky řešené tak, že rám je zalomený a k čelům se zužuje - to se mi nelíbí, pak už není jiná možnost, než to celé rozšířit...
K vozům je velmi málo podkladů, dokonce i skvělá kniha "Jednonárazníkové kolejové autobusy" spíš vyvolá otázky, než aby dala odpovědi. Vzhled skříní jsem provedl dle tovární fotografie ze strany 49, té odpovídají i nákresy. Shodný vzhled je i na fotce v archivu viz odkaz. V knize je i jediná fotografie z provozu(str. 57) a na té jsou vozy zřejmě po nějaké úpravě, neboť mají zřetelně užší dveře odsazené dále od čel a jinak provedená madla, ale neodpovídají pozdějším M120.2. Dle textu je fotografie z počátku roku 1928 - došlo tedy k rekonstrukci skříně vozu hned v prvních měsících provozu? Nebo je fotka ve skutečnosti z pozdější doby? Na této fotce je patrný i konec žebříku na čele motorového vozu. Jeho přítomnost mi s ohledem na lávku na střeše přijde logická a tak jsem jej na vůz dal také, autoři knihy jej však na nákresech nemají. Nakonec není nic jednoduššího než-li jej neosadit.