Stránka 2 z 2

Re: ČSD 310.0104 oprava

PříspěvekNapsal: pát 31 pro, 2021 6:51 pm
od Střelec
Máš pravdu, že něco koupit a pak zjistit, že je to DoDo (dodělej doma) je dost vopruz. Já čekám na to, co vyleze z Locolabu (v oficiální nabídce ještě není). Tebou nahozený rozkres je relativně modernizovaná varianta, osobně bych upřednostnil starší výrobní provedení (baňatý komín, dlouhé vany, nízký parojem s pákovými ventily a hranatá budka - viz pivovarský stroj Gambrinus/Prazdroj), případně rannou verzi třetího výrobního provedení, kterým bych nahradil ten pofidérní odlitek na stávajícím kusu. Syslím postupně pojezdy a lepení zvládám lépe, než pájení, takže tištěné kusy vítám. Počítám časem s více variantami.

Re: ČSD 310.0104 oprava

PříspěvekNapsal: pát 31 pro, 2021 7:05 pm
od Střelec
Jo - ještě jeden detail: Z vany před okýnkem na straně strojvedoucího těsně před dělící přepážkou, oddělující schránku na vercajk trčela u většiny strojů z krátké svislé trubky "anténa". Šlo o tyč vodoměru spojenou s plovákem v nádrži, jednoduše signalizující stav vody ve vanách (mechanický vodoznak). Stačí na to štětina ze smetáku, je pružná, neohne se ani nezlomí. Jinak se na vanách provozních strojů občas povaloval pěknej herberk - žebříky, kýble, košťata, případně hevery pro nakolejení, pokud měla trať slabší svršek. Ostatně v jiných diskusích na téma "kafemlejnku" tady na fóru přispěli praktici z provozu radou i dokumentací.

Re: ČSD 310.0104 oprava

PříspěvekNapsal: sob 01 led, 2022 4:33 am
od A2C
Střelec píše:...Ostatně v jiných diskusích na téma "kafemlejnku" tady na fóru přispěli praktici z provozu radou i dokumentací.

To by som poprosil odkaz :)
Ďakujem za pripomienku ku vodoznaku.
Ja si práve začínam uvedomovať, že na tom modely chýba fúra detailov.
A keď sa pozerám na skutočné stroje, začína mi dochádzať, že nech sa budem snažiť akokoľvek tak nikdy z toho nebude výstavný model.
Takže dajaké detaily ešte dorobím, ale už žiadne extrémne zásahy
Avšak doplním ešte tie tiahla z búdky na ovládanie ventilov v parojemoch, schodíky pre posunovača a madlá vpredu.
Na fotke 310.0104 z 50tych rokov.

Re: ČSD 310.0104 oprava

PříspěvekNapsal: pon 03 led, 2022 6:09 pm
od Střelec
Dost je toho (občas i s odkazama dál) tady ve vláknu k 310.0 včetně provozního kusu, který je hodně podobný (ne-li totožný) s tebou prezentovaným projektem Locolabu.
Docela by mě zajímalo, jestli zkusí udělat (patrně z leptu) i imitaci protizávaží na kola. Sice by to asi na fotkách zblízka nebo při detailním pohledu nevypadalo ideálně, ale na větší vzdálenost...

Re: ČSD 310.0104 oprava

PříspěvekNapsal: stř 12 led, 2022 12:02 am
od A2C
Spomínal som, že spravím ešte pár detailov, ale dajako sa mi to nechcelo tak som model aspoň dokončil bez stupačiek, madiel a podpier pod zadné lampy. Tie dorobím neskôr.

Obrázek
Obrázek
Obrázek

Model má na sebe 2 nástreky Mr. Metal Primer
potom som začal primerom na resin, ale pri riedení s Tamiya Laquier thinnerom mi to začalo robiť sliz, tak som musel model trochu prebrúsiť a pokračoval som 5-7 vrstvami veľmi rozriedeného resin surfaceru, cca 7 vrstiev čierneho surfaceru, 3 vrstvami lesklého laku s čiernym surfom, 3 vrstvy lesklého laku, potom som oškrabal rámy okien, dolepil detaily, domaloval mosadznou farbou píšťaly a poistné ventily, osadil obtisky. Následne 3 vrstvy lesklého laku, vrstva polomatného laku a 2-3 vrstvy matného Gunze GX114 s Tamiya Laquier riedidlom :)

Re: ČSD 310.0104 oprava

PříspěvekNapsal: stř 12 led, 2022 4:33 am
od Bw_Ig
Už jsem sem v jiném příspěvku tyto fotky dával. Tak tady je máte ještě jenou. Pohled zhora na horní část 310.0 jak to vypadá v běžném provozu. Nedělám si iluze že to stejné to bylo v pravidleném provozu. Vozidlo se všechno co bylo potřeba i to co už nebylo potřeba.
20200723_150633_01.jpg
20200723_150547aa.jpg
20200723_150408_aa.jpg

Re: ČSD 310.0104 oprava

PříspěvekNapsal: stř 12 led, 2022 9:07 am
od hank
Bw_Ig píše:Vozilo se všechno co bylo potřeba i to co už nebylo potřeba.


Ještě tam chybí hever. Někde se vozily i dva. Dokonce bych řekl, že se v některých dobách hevery dodávaly spolu se základním nářadím a dalším vybavením lokomotiv od výrobce. Tenkrát se s vykolejeními - mnohem častějšími než dnes, zvlášť některé obzvlášť šetrné soukromé lokálky jimi bývaly pověstné - nedělaly takové štráchy. Když vypadla třeba jenom jedna náprava vagónu a svršek nebyl viditelně poškozený, pomocí heveru ho vlaková četa nasadila zpátky na kolej a jelo se dál, ani se nevolal traťmistr, natož aby se jako dnes volala policie a drážní inspekce a půl dne sepisovaly nějaké sáhodlouhé protokoly.

Modelářsky použitelný výkres takového heveru je ve známé monografii pp. Koutného a Leštinského o třistadesítkách vydané před 20 lety v Coroně.

Edit: Možná by stálo za to přeříkat si, co tam všechno vidím: Náčiní na přikládání, úpravu ohně a čištění dýmnice, brzdovou hadici, topnou spojku, hadici na vodu s bajonetovými spojkami (na pulsometrování nebo i hašení vodou z van?) a určitě i něco, co nemůžu poznat - co je to na pravé vaně vpředu za otvorem pro dobírání vody? Nebo ta fajfka vedle parního dómu vlevo vzadu?

Re: ČSD 310.0104 oprava

PříspěvekNapsal: stř 12 led, 2022 12:17 pm
od martin.havranek
hank píše:Edit: Možná by stálo za to přeříkat si, co tam všechno vidím: Náčiní na přikládání, úpravu ohně a čištění dýmnice, brzdovou hadici, topnou spojku, hadici na vodu s bajonetovými spojkami (na pulsometrování nebo i hašení vodou z van?) a určitě i něco, co nemůžu poznat - co je to na pravé vaně vpředu za otvorem pro dobírání vody? Nebo ta fajfka vedle parního dómu vlevo vzadu?


Na pravé straně za deklem otvoru na vodu jsou brzdové zdrže, před ním je položen děrovaný plech s madlem na přikrytí komína (on je i vlevo menší) při odstavování stroje (dělá se to u všech strojů, jde o to aby se kotel ochlazoval co nejpomaleji a tím se i šetřil vlivem rozpínavosti materiálu). Ta "fajfka" u parojemu je plnící chobot na dobírání vody s hliníkovou spojkou na hadici. Každý stroj má svoji, a každá je jiná podle lidové tvořivosti

Re: ČSD 310.0104 oprava

PříspěvekNapsal: stř 12 led, 2022 12:57 pm
od hank
martin.havranek píše:
hank píše:Edit: Možná by stálo za to přeříkat si, co tam všechno vidím: Náčiní na přikládání, úpravu ohně a čištění dýmnice, brzdovou hadici, topnou spojku, hadici na vodu s bajonetovými spojkami (na pulsometrování nebo i hašení vodou z van?) a určitě i něco, co nemůžu poznat - co je to na pravé vaně vpředu za otvorem pro dobírání vody? Nebo ta fajfka vedle parního dómu vlevo vzadu?


Na pravé straně za deklem otvoru na vodu jsou brzdové zdrže, před ním je položen děrovaný plech s madlem na přikrytí komína (on je i vlevo menší) při odstavování stroje (dělá se to u všech strojů, jde o to aby se kotel ochlazoval co nejpomaleji a tím se i šetřil vlivem rozpínavosti materiálu). Ta "fajfka" u parojemu je plnící chobot na dobírání vody s hliníkovou spojkou na hadici. Každý stroj má svoji, a každá je jiná podle lidové tvořivosti


Děkuji. Až teď mi vlastně docvaklo, že dnes už se voda bere většinou od hasičů nebo si ji provozovatelé parních akcí vozí s sebou v cisternách nebo v kontejnerech IBC naložených v zetkách. Funkční vodní jeřáby se dají spočítat na prstech a pulsometry zřejmě odešly definitivně do dějin.

Ale že jsem nepoznal zdrže, za to se fakt dost stydím... :oops:

Re: ČSD 310.0104 oprava

PříspěvekNapsal: stř 12 led, 2022 4:02 pm
od Bw_Ig
Ad Hank - pane kolego, to jsem ani nechtěl popisovat co všechno na lokomotivě vozím. Prostě to tam hodím a vím že to tam najdu, až to budu potřebovat. Proto tam je tak trochu "bordel".
Jenom doplním že ten děrovaný plech s rukojetí - patří do toho pravého nalévacího otvoru vodní vany, pod víko, jako rošt na tekoucí vodu z vodního jeřábu, aby tam pp nespadly větší kusy nějakého uhlí. Ale běžně jej vždy vyhodím, aby se mě tam dal vložit a zaklesnout "chobot" pro zbrojené vody od hasičů - spojka B nebo C.
Ještě doplním pro modeláře 310.093 není takový typická 310.0 - ona dostala při poslední hlavní opravě pro vlečku cukrovaru, dost nenápadných změn, třeba viditelná jiná stěna budky, atd.
20200723_150649aa.jpg
20200723_150749aa.jpg
30_20200809_111109.jpg

Jinak ještě doplním, že všechny foto jsou moje, osobně pořízené, dne 9.8.2020, hala strojové stanice Telč. Lokomotiva je studená, před zátopem.

Re: ČSD 310.0104 oprava

PříspěvekNapsal: stř 12 led, 2022 7:02 pm
od A2C
Bw_Ig píše:Ad Hank - pane kolego, to jsem ani nechtěl popisovat co všechno na lokomotivě vozím. Prostě to tam hodím a vím že to tam najdu, až to budu potřebovat...

Máte to tam pekne nahádzané, samozrejme chápem účel, a do náraďovej skrinky sa to proste nezmestí.
Mňa by ale zaujímal ten plech medzi vaňami a kotlom, nemáte tam medzeru ako napríklad na modely ja.
To sa tam dorábalo? Nie že by som plánoval ešte niekedy robiť dajakú ďalšiu 310tku. Mám toho modelu celkom dosť :D
V každom prípade ďakujem za poznámky, ja tam ale to harampádí dávať nebudem. Aspoň nie teraz.

Re: ČSD 310.0104 oprava

PříspěvekNapsal: stř 12 led, 2022 7:43 pm
od Bw_Ig
Nemám fotky jiných lokomotiv 310.0 dnes provozních, ani 310.0 za pravidelného provozu - které jsou focené "zhora". Tedy jestli ty krycí plechy mezi vanou a kotlem mají i jíné lokomotivy.
Podle továrních výkresů 97 tam ty plechy asi nebyly. Ale účelové doělání v domácí výtopně, lze předpokládat.
Důvod:
Ty plechy slouží k tomu aby ten "materiál" uložený na vanách, za jízdy a otřesy nepadal do prostoru vany a kotle. Taktéže aby i uhlí zbrojené do levého "kastlíku" aby nepadalo mezi vanu a kotel, dolů, což byla nepřijatelná ztráta. Aby to uhlí zůstalo hezky ležet na vaně a bylo ho tam co nejvíce. To na lokálkách se každé kilo uhlí dost dobře hodilo.

Re: ČSD 310.0104 oprava

PříspěvekNapsal: stř 12 led, 2022 8:17 pm
od jafobe
Fotku zvrchu dnes provozní bych měl mít Turnovské 0134. Ale bývá pomerně dost uklizená... viz foto. Foto víc zvrchu jsem v compu teď nenašel ale kdyžtak kouknu ve druhém a pak přidám...

IMGP7466.jpg

Re: ČSD 310.0104 oprava

PříspěvekNapsal: sob 14 kvě, 2022 5:32 am
od Střelec
A2C píše:ďakujem, pozeral som na to, ale to by som si už vzal aj pojazd od PG a lept od Záhradku. Prípadne čo je teraz novinka od Locolab.
Ale napriek tomu všetkému som s týmto stavom spokojný v rámci možností na 100% :)
Teda keby to bolo už od výrobcu v stave, že sa k tomu nemusím vracať, bol by som oveľa viac nadšený :lol:


Korespondoval jsem si s Locolabem - bohužel konstruují stroj na rozměrově správný pojezd, který je (a asi ještě hodně dlouho bude) teprve ve vývoji a ne na cenově dostupný a sehnatelný (byť poněkud velký) pojezd FLM. Což je poněkud škoda.