Stránka 1 z 2
Dvojkolia lokomotív-povrchová úprava

Napsal:
pon 06 pro, 2021 8:08 pm
od dudlifuk
Dlhsiu dobu riesim, povchovu upravu obruci dvojkoli parnych lokomotiv. Obruce davam niklovat. Pred casom zaznela poziadavka na brunirovane obruce. Pojem "brunirovane" zial zabera celu siroku skalu roznych technologii od chemickeho ciernenia az po galvanizaciu. Tiez som si vsimol ze vyrobcovia ako Igor Zahradka -Metal model alebo BLM pouzivaju niklovane obruce a nikto nevzniesol kritiku ze krajsie by boli obruce tmave. Nemecky tovarensky vyrobcovia v modeloch pouzivaju zasadne brunirovane dvojkolia. Problem pri chemickom cierneni je vznik oxidov na povrchu, ktore maju mierne zhorsenu elektricku vodivost a tym moze v buducnosti vzniknut problem so zberom prudu. Chcem poznat vas nazor. Pouzit niklovanie, ide o dlhodobu antikoroznu upravu s dlhodobo dobrymi elektrickymi a estetickymi vlastnostami, alebo laborovat s ciernenim ? Idealne riesenie je cierne niklovanie, zial ziadna z dostupnych galvanizovni v CR a SR ho neponuka. Ma niekto pripadne ine riesenie ? Alebo je niekomu znama technologia brunirovania nemeckych dvojkoli ? Dakujem za reakcie !
Re: Dvojkolia lokomotív-povrchová úprava

Napsal:
pon 06 pro, 2021 9:28 pm
od Zdenek Valter
U modelových lokomotiv jde i o elektrické vlastnosti obručí kvůli sbírání proudu proto se dělají buď z niklové mosazi bez příměsí olova, nebo se galvanizují niklem.
Galvanizování niklem může dávat i tmavší povrch viz třeba dvojkolí Luck-feinmechanik, nebo třeba některé nápravy Roco.
Není to tedy typické brunyrování černění, sám jsi přišel na to že by to zhoršilo elektrické vlastnosti modelu

Re: Dvojkolia lokomotív-povrchová úprava

Napsal:
pon 06 pro, 2021 11:31 pm
od radeksindy
Tovární dvojkolí jsou vyráběna několika způsoby. Jednak odlitek z nějakého bílého kovu, který se pokoví, takže vznikne otěruodolný, elektricky vodivý povlak, který když se chce, může být tmavý. To je pokovení, ale ne brunýrování. Někdy se udělá z kovu jen obruč, pokoví se, odstříkne se do ní plastová hvězdice. Pouze hodně kvalitní modely mají dvojkolí nebo jejich obruče z niklových mosazí, případně nerez oceli. Brunýrování neboli černění se u továrních modelů pokud vím nepoužívá. Černění používám na sjednocení povrchu dvojkolí vozů, která prošla přesoustružením na profil RP25, ale nikdy ne na lokomotivy.
Re: Dvojkolia lokomotív-povrchová úprava

Napsal:
čtv 23 pro, 2021 8:51 pm
od dudlifuk
Pani dakujem za prispevky. Takze po roku badania, pokusov a slepych uliciek som uzavrel tuto problematiku. Presto poziadam komunitu este raz o nazor. Ja uz mam svojho favorita vybraneho. Totiz ono brunirovanie tak oblubene u nemeckych vyrobcov nema s realitou skutocnych obruci mnoho spolocneho a nevystihuje farbu kovu skutocnych dvojkoli. Vybral som troch zastupcov, pouzitu technologiu schvalne neuvediem. Uvedomujem si ze fotka mnoho nevypoveda, hlavne je problem dobre scenu nasvietit. Nasvietenie sposobuje odlesky. Vzorka c.3 je v skutocnosti cierna, je vlastne totozna s tovarenskymi dvojkoliami napr. Muller. Vopred dakujem za reakcie !
Re: Dvojkolia lokomotív-povrchová úprava

Napsal:
čtv 23 pro, 2021 9:39 pm
od vojtas
Mně se nejvíc líbí to první. čím víc do běla, tím lepší, a napatinovat se to dá zboku vždycky a zbyde hezká lesklá jízdní plocha.
Re: Dvojkolia lokomotív-povrchová úprava

Napsal:
čtv 23 pro, 2021 9:51 pm
od svata60
dudlifuk píše:Pani dakujem za prispevky. Takze po roku badania, pokusov a slepych uliciek som uzavrel tuto problematiku. Presto poziadam komunitu este raz o nazor. Ja uz mam svojho favorita vybraneho. Totiz ono brunirovanie tak oblubene u nemeckych vyrobcov nema s realitou skutocnych obruci mnoho spolocneho a nevystihuje farbu kovu skutocnych dvojkoli. Vybral som troch zastupcov, pouzitu technologiu schvalne neuvediem. Uvedomujem si ze fotka mnoho nevypoveda, hlavne je problem dobre scenu nasvietit. Nasvietenie sposobuje odlesky. Vzorka c.3 je v skutocnosti cierna, je vlastne totozna s tovarenskymi dvojkoliami napr. Muller. Vopred dakujem za reakcie !
241D4969-9BE9-45E1-A39B-24C8D903AA98.jpeg
022D7C66-E775-48BF-A40A-5FC303B65AA8.jpeg
CB6C1D17-B41B-4C9B-971A-84CFF367E2A3.jpeg
Za mě vzorek číslo 1, ač nevím co to je za povrchovku, ale já bych zkusil chemický nikl.
Re: Dvojkolia lokomotív-povrchová úprava

Napsal:
pát 24 pro, 2021 10:16 am
od Zdenek Valter
dudlifuk píše:Pani dakujem za prispevky. Takze po roku badania, pokusov a slepych uliciek som uzavrel tuto problematiku. Presto poziadam komunitu este raz o nazor. Ja uz mam svojho favorita vybraneho. Totiz ono brunirovanie tak oblubene u nemeckych vyrobcov nema s realitou skutocnych obruci mnoho spolocneho a nevystihuje farbu kovu skutocnych dvojkoli. Vybral som troch zastupcov, pouzitu technologiu schvalne neuvediem. Uvedomujem si ze fotka mnoho nevypoveda, hlavne je problem dobre scenu nasvietit. Nasvietenie sposobuje odlesky. Vzorka c.3 je v skutocnosti cierna, je vlastne totozna s tovarenskymi dvojkoliami napr. Muller. Vopred dakujem za reakcie !
------
Promiň, ale vůbec nechápu proč si máme vybírat, z neznámých technologií, když neznáme ani jejich základ.
Nejdůležitější jsou elektrochemické vlastnosti. vzhled se dá opravdu doladit patinou.
V tom se přikláním k názoru vojtase.
Re: Dvojkolia lokomotív-povrchová úprava

Napsal:
pát 24 pro, 2021 11:35 am
od jafobe
Za mě klasiké kovově lesklé niklování rozhodně nic nezkazí, takže za 1.

I když to je v reálu blíže spíše stavu po výrobě nebo repasi dvojkolí. V provozním stavu se časteji objevuje kovově lesklá plocha spíš jen na styčné ploše obruče s kolejnnicí (nejen u parních lokomotiv) a boky okolku trochu matnou a tmavnou (pokud nejsou rovnou nabarvené aby nerezli) i když se sem tam trochu vyčistí... Ale vždy bude záležet na konkrétním stroji i na tom v jakém provozu lokomotiva jezdí... a tam to bude stejně spíš o následné patině... i když tvrdá úprava kovu (brunýrování apod) vydrží víc než patina barvami.
Něco pro inspiraci, byť je to z několika různýh řad a z časů dněšních... Takže by to pak muselo být víc úprav aby se vyhovělo všem, a vždy by se muselo něco patinovat... ale s ohledem na provoz na elektriku bych taktéž jako jiní upřednostnil elektrickou vodivost.

po renovaci
Příloha kola.jpg je dlouhodobě nedostupná.
v provozu
Jaromír
Re: Dvojkolia lokomotív-povrchová úprava

Napsal:
pát 24 pro, 2021 11:51 pm
od Colonel32
Složitá otázka.
Jak moc náročnější by bylo vyrábět obě varianty a dát zákazníkovi vybrat, jestli chce stavět leštěnku nebo ušmudlanku?
Pokud by to ale reálné nebylo, pak bych se přikláněl k nejlesklejší variantě (č.1) s arugumentem, že je asi pořád jednodušší aby si lesklá kola stavitel došpinil, než aby se "špinavá" snažil "vyčistit".
Re: Dvojkolia lokomotív-povrchová úprava

Napsal:
sob 25 pro, 2021 8:20 pm
od radeksindy
dudlifuk: Určitě bych si nevybral kola 2. a 3., protože je na nich je vidět flekatý povrch a oloupané hrany. Přikládám obrázek, jak to dělám já, ale pro sériovou výrobu to není. Obruče jsem vysoustružil s alpaky, levá a na plocho položená jsou originální, bez povrchové úpravy. Blíž k foťáku je brunýrovaná, ale ne namáčením, ale jen potíráním a následně vyleštěná zlatnickým kotoučkem. Lepší fotku teď v dílně nepořídím, další jedině za denního světla.
Re: Dvojkolia lokomotív-povrchová úprava

Napsal:
pon 27 pro, 2021 12:50 pm
od dudlifuk
Dakujem za reakcie, ale musim priznat, ze ma vas vyber prekvapil. Jednicka mi pripadala prilis biela. Moj favorit bola dvojka, zda sa mi, ze najvernejsie vystihuje odtien vylestenej ocele. Ale vasa volba mi vyrazne ulahcila rozhodnutie, jednicka je cisty galvanicky nikel. Aj z elektrickeho hladiska je tato uprava najspolahlivejsia. Takze je rozhodnute.
Re: Dvojkolia lokomotív-povrchová úprava

Napsal:
pon 27 pro, 2021 1:21 pm
od radeksindy
Moc nerozumím proč tak komplikovaně. Pokovování budu volit, pokud je materiál obruče nevhodný barevně nebo elektricky. Většinou proto, že je z mosazi. Ale pokud si nechávám vyrobit vlastní obruče, proč není rovnou z vhodného materiálu? Chápu, že nerez je dražší a vyžaduje pořádný soustruh, ale z alapky (niklová mosaz) to splňuje vše očekávané a odpadá poniklování.
Re: Dvojkolia lokomotív-povrchová úprava

Napsal:
pon 27 pro, 2021 1:29 pm
od Zdenek Valter
radeksindy píše:Moc nerozumím proč tak komplikovaně. Pokovování budu volit, pokud je materiál obruče nevhodný barevně nebo elektricky. Většinou proto, že je z mosazi. Ale pokud si nechávám vyrobit vlastní obruče, proč není rovnou z vhodného materiálu? Chápu, že nerez je dražší a vyžaduje pořádný soustruh, ale z alapky (niklová mosaz) to splňuje vše očekávané a odpadá poniklování.
Alpaka by ale neměla obsahovat příměsi olova. Pak je to nejlepší materiál i na zpracování v domácích podmínkách. Umožní používat i tvarové nože na malých strojích co mají mnozí doma v panelákové dílničce.
Re: Dvojkolia lokomotív-povrchová úprava

Napsal:
pon 27 pro, 2021 1:33 pm
od dudlifuk
radeksindy píše:Moc nerozumím proč tak komplikovaně. Pokovování budu volit, pokud je materiál obruče nevhodný barevně nebo elektricky. Většinou proto, že je z mosazi.......
mosadz mi prisla doteraz najdostupnejsia, dobre sa obraba, je k dispozicii velky vyber vhodnych priemerov. Galvanicke niklovanie nieje nijak drahe. Ale uznavam, skusim sa popidit priamo po alpake. Z alpakou mam skusenost len vo forme leptov. Mam ale pocit, ze casom mierne oxiduje, vytvara na povrchu jemny sedivy odtien. Alebo sa mylim ?
Re: Dvojkolia lokomotív-povrchová úprava

Napsal:
pon 27 pro, 2021 2:51 pm
od radeksindy
dudlifuk: Alpaka se běžně používá právě na lepších modelech spolu s nerezí. Mám ji na některých modelech léta a žádný problém jsem neregistroval. Stejně tak u kolegů, ty mají modely ještě déle. Používám slitinu CuNi10Zn42Pb1, takto malá příměs olova nevadí, větším podílů bych se také vyhnul. Pokud se podaří sehnat zcela bez olova, bude to lepší. Existují ještě s příměsí manganu, které jsou otěru odolnější, ale také hůře obrobitelné. Aby se zachovala obrobitelnost, tak se zvyšuje obsah olova a to není dobré. Existují slitiny a hliníkem, ale s tím nemám zkušenost. U nás se to špatně shání, kupuju z Německa.