Stránka 1 z 1

Parní lokomotivy Kleinmodellbahn

PříspěvekNapsal: ned 14 bře, 2021 5:24 pm
od Sandy
Pře drahnou dobou jsem si koupil přestavěné modely parních lokomotiv od Kleinmodellbahn.
Tady jedna z nich:

P3143707.JPG


Oba modely mají hnané tendry. Prostřední dvojkolí je "sběrací", obě krajní jsou bandážovaná. Točivý moment na hnané nápravy je přes jakýsi "perkový kardan"
Jeden tendr hrozně kulhal. Když jsem je u modelů prohodil (oba mají tendr stejný), tak kulhání zmizelo. Možná si jen někde něco sedlo.
V analogu jsou jízdní vlastnosti dost bídné. Kdysi jsem se to pokusil zlepšit zástavbou dekoderu do tendru:


P3133702.JPG


Trochu se to zlepšilo, ale pořád žádný hit.
Teď jsem je opět vytáhl na světlo světa a učím je jezdit.
Začal jsem výměnnou dekoderu.
P3133708.JPG


U "čtyřkoláku" jsem přidal sběrače na první/čtvrtou? hnanou nápravu. Je to ta blíže k budce.
Jezdí to podstatně lépe, ale stále se to nemůže rovnat modelům od jiných výrobců. A to dokonce ani 40 let starým modelům od PIKO.... :roll:
Na druhou stranu, když netrucují, tak je to malý "orgasmus".... :oops:
Teď dostane další sběrače i 354.7.. Tentokrát na třetí/první? hnanou nápravu. Tu úplně vepředu.
Modely jsem před jízdními pokusy samozřejmě vyčistil a promazal.
Kdyby měl někdo pozitivní zkušenosti, byl bych rád, kdyby se s nimi podělil.

Více tady:
https://sandyh0.rajce.idnes.cz/Digitalizace_lokomotiv_a_vozu/1481059903

Re: Parní lokomotivy Kleinmodellbahn

PříspěvekNapsal: úte 16 bře, 2021 11:56 am
od Mára
Krásný čtyřkolák. Já jsem loni v zimě dělal kompletní rozborku tendru od pana Kleina a provedl jsem následující úpravy:
- vystružení děr v plastovém uložení určené pro šnekovou hřídel. Nalisoval jsem tam pak mosazná futra
- odstranění otřepů v závitech šneku
- nalisování kol a pečlivé usazení bandáží
... potom se jízdní vlastnosti dost zlepšily, i když model pořád mírně cuká. To už ale vidím jen já, při běžném provozu to není skoro poznat. Úpravy jsem popisoval ve vláknu "stavba čtyřkoláků" tady na fóru.

Re: Parní lokomotivy Kleinmodellbahn

PříspěvekNapsal: úte 16 bře, 2021 2:01 pm
od hank
Hnací a spřažené nápravy parních lokomotiv se obecně značí a počítají odpředu, a to konkrétně u 434.0/1/2 takto:
S1 - S2 - H - S3
přičemž H je hnací náprava poháněná přímo od parního stroje ojnicí, zatímco Sx jsou spřažené nápravy poháněné spojnicí od hnací nápravy.

Jiné příklady:
524.0/2: S1 - S2 - S3 - H - S4
534.0/03: S1 - S2 - H - S3 - S4
310.0: S1 - H - S2
475.1: S1 - H - S2 - S3
CP 600 aka 327.0/328.0:
S1 - S2 - H

Re: Parní lokomotivy Kleinmodellbahn

PříspěvekNapsal: pát 19 bře, 2021 10:39 am
od Petr Berka
Modelů KMB mám na úpravu několik rozdělaných. Zatím je dotažen 434.1 a 354.1, hotova úprava pojezdu na 434.0 kde přemýšlím nad úpravou pohonu tendru, rozestavěna 434.207, v přípravě 354.7.

Na čtyřkolácích je třeba hlavně vyhodit tvrdé sběrače, které mašinu brzdí, na některých je sbírání ze 2, někde ze 4 náprav. A pak je otázkou, jaký typ tendru máte, já narazil na 4 varianty uložení hřídele a převodu. Problém je s jejich hlučností.

https://www.facebook.com/Berka.Petr/photos/a.237779630136447/237781086802968

https://www.facebook.com/Berka.Petr/photos/a.237779630136447/249163168998093

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2983121298632842&set=p.2983121298632842&type=3

Obecně oba modely prošly rozebráním na části, rozlisováním dvojkolí, jejich úpravou (snížení okolku na 0,64mm (RP25) a jeho ztenčení, slisováním na správný rozměr (to je skoro největší problém, nedodržením rozteče), výměnou spojnice a ojnice za leptané od Detailu (ale dělené spojnice), u 434.1 jsem odpružil S2 a S4 a S1 uložil na 1 bod, přední běhoun má přítlak. U 434.0 je odpružená S2 a S4, běhoun s S1 je provahadlován a vahadlo se opírá uprostřed válců. Má to lepší chod běhounu a na tažnou sílu nepatrný vliv. Hnací náprava v obou verzích uložena pevně = tříbodové uložení. Sběrače z fosforbronzové struny 0,3mm.

354.1 má doplněné sbírání z předního podvozku (nápravy ROCO z hrbouna, pozor, musí se vybrousit prostor nad prvním běhounem, ROCO je má větší i přes nižší okolek).

Re: Parní lokomotivy Kleinmodellbahn

PříspěvekNapsal: pon 22 bře, 2021 10:47 am
od Johnny_z_Montany
Také mi doma v "depu" stojí jedna zánovní rakouská loko řady 56 od Kleinmodellbahnu - přemýšlím, že bych z ní udělal dvojkového čtyřkoláka.

Nemáte někdo tip, jaký použít odlitek?
Teď jak nejsou burzy, tak nějak nemám přehled kdo a v jaké kvalitě je vůbec dělá...:-(

Re: Parní lokomotivy Kleinmodellbahn

PříspěvekNapsal: pon 22 bře, 2021 11:13 am
od Petr Berka
Odlitek není žádný. Resp. ten co od Číže je, je na pojezd BR 55 a tedy velký.
Potřebuješ novou dýmnici - kulatá dvířka kdysi dělal BV model, komín taky (oba, litinový i Giesl), původní dýmnici jsem řízl a prodloužil leptem.
Roura k vysokotlakému válci jde sejmout, na parojemu odříznout, vybrousit a tmelit.
Pokud budeš dělat šikmé stěny budky, je třeba vyrobit, nebo nechat původní, pár jich tak i dojezdilo, záleží i na epoše.
Nutné jsou nové válce. A to je +- vše, neberu bižuterii typu tlakové brzdy, odstranění vysavače sací brzdy na střeše a pod...

Re: Parní lokomotivy Kleinmodellbahn

PříspěvekNapsal: úte 23 bře, 2021 8:15 am
od Johnny_z_Montany
Jasně, takže cesta úpravy tovární kastle, s tím asi nebude problém.
Jen se zeptám trochu blbě - nenašel jsem na první letmý pohled na kastli žádný šroubek, kterým je připevněná k rámu a nechci používat násilí.
Jak se dá udělat rozborka - jsou tam někde nějaké skryté šrouby, nebo nějaké západky?

Re: Parní lokomotivy Kleinmodellbahn

PříspěvekNapsal: úte 23 bře, 2021 8:54 am
od Petr Berka
Šroub je v parojemu, víko jde vytáhnout.