Barva pojezdu na páře 455

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Barva pojezdu na páře 455

Příspěvekod Zippich » stř 10 led, 2007 12:19 pm

Vážení kolegové, tady v magazínu je odkaz na pěknou přestavbu od pana Vacka http://magazin.modely.biz/view.php?cisl ... 2006090002
Krásný model, výborné zpracování. Ale nevíte, podle čeho autor určil, barevné provedení pojezdu? Jsou dobové informace o tom, že to bylo černé? Chápu černé pojezdy za II.epochy jako pozůstatek monarchie, případně u zavlečených rakouských strojů, nebo privátů. Tady se ale přece jedná o německý stroj, který by měl mít pojezd červený, a to i pod správou DRG a tak také patrně přešel k ČSD. Tam pak jistě nebyl měněn z červeného na černý. Proč tedy ta černá barva pojezdu? Jsou o tom doklady, nebo se autor jen nechal zmást dobovým ortochromatickým fotomateriálem, který červenou přepisuje do ČB podobně jako černou?
Nechci hnidopišit, jen se ptám proto, že se sám na podobnou úpravu německého stroje chystám...
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Příspěvekod Houmr » stř 10 led, 2007 1:40 pm

Ahoj. Nejsem žádný znalec a vycházel jsem z tohoto článku:
http://modelyh0.kgb.cz/
Je tam popsáno toto zbarvení s černým pojezdem. Jak píše autor, asi záleželo i na čísle lokomotivy. Myslím si, že u nás mohli jezdit i s předehřívačem páry a červenými koly, aspoň ze začátku.
Jinak to bylo i zveřejněno v časopisu Modelář z roku 1986.
Popřípadě ať někdo doplní podrobnosti.
Jo jinak i plno němek 555 mělo černý pojezd.
Uživatelský avatar
Houmr
 
Příspěvky: 1324
Registrován: sob 07 říj, 2006 5:44 pm
Bydliště: Bukovice

Příspěvekod Ondřej » čtv 22 úno, 2007 12:48 pm

Ahoj. Taky chci stavet tuhle paru, ale v trochu jinem meritku (1/35) coz neni podstatne. Take mne dost zajimala barva a zkousel jsem hledat vsude mozne. Nic jineho, nez cerny pojezd i kola jsem nenasel. Taky jsem si rikal, proc by to proboha pretirali z cervene. Jak jsem se ale docetl v knice o zeleznici v Sudetech 1939-45, tak byly lokomotivy kvuli leteckym utokum a naletum natreny tmave sedou s malymy bilymi obryskami. To byl i zrejme duvod pozdejsiho cerneho zbarveni a barevne schema se mi tim padem zda verohodne.
Uživatelský avatar
Ondřej
 
Příspěvky: 243
Registrován: čtv 22 úno, 2007 12:48 pm
Bydliště: Roztoky - PZ

Příspěvekod Zdenek Valter » čtv 22 úno, 2007 3:15 pm

Podle mých kamarádu z klubu a jejich informací bych řekl, že barevné schema ČSD vychází právě z Rakouských předloh tedy černý pojezd.
Pokud chceš stavět konkrétní stroj zkus si sehnat i nějaké podrobnější informace o něm. Nelze dnes s odstupem času přesně říci zda stroje původně DRG měly po převzetí ČSD původní nátěr, zvlášť když za války původní nátěr zřejmě neměly. Je možné že někde původní nátěr po válce dostaly ale spíše ne.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2647
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod Zippich » pát 23 úno, 2007 8:38 am

Zdenek Valter píše:Podle mých kamarádu z klubu a jejich informací bych řekl, že barevné schema ČSD vychází právě z Rakouských předloh tedy černý pojezd.
Pokud chceš stavět konkrétní stroj zkus si sehnat i nějaké podrobnější informace o něm. Nelze dnes s odstupem času přesně říci zda stroje původně DRG měly po převzetí ČSD původní nátěr, zvlášť když za války původní nátěr zřejmě neměly. Je možné že někde původní nátěr po válce dostaly ale spíše ne.


Zdeňku, podle přílohy Bekova Atlasu lokomotiv, která popisuje barevná schémata strojů z 30.let, byly již tehdy pojezdy nově vyráběných ČS lokomotiv červené. Takže ke změně černé na červenou došlo patrně již během II.epochy.

Ondřeji, to co píšeš, se zdá velmi pravděpodobné. Zřejmě se jednalo o pozůstatky válečné kamufláže. Pak se ale nabízí otázka, zda byly všechny stroje Deutsche Reichsbahn v Sudetech opatřeny do roku 1945 tímto nátěrem včetně véčka na dýmnici. A pro ty, co modelují epochu II vyvstává i otázka, od kdy to tak bylo. Od října 1938 určitě ne...
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Příspěvekod Zdenek Valter » pát 23 úno, 2007 9:11 am

Zippich píše: Zdeňku, podle přílohy Bekova Atlasu lokomotiv, která popisuje barevná schémata strojů z 30.let, byly již tehdy pojezdy nově vyráběných ČS lokomotiv červené. Takže ke změně černé na červenou došlo patrně již během II.epochy.

Ondřeji, to co píšeš, se zdá velmi pravděpodobné. Zřejmě se jednalo o pozůstatky válečné kamufláže. Pak se ale nabízí otázka, zda byly všechny stroje Deutsche Reichsbahn v Sudetech opatřeny do roku 1945 tímto nátěrem včetně véčka na dýmnici. A pro ty, co modelují epochu II vyvstává i otázka, od kdy to tak bylo. Od října 1938 určitě ne...


Teď nevím, ale domníval jsem se, že tahle pára u nás jezdila až po II světové válce. Tehdy nebylo moc chuti předělávat věci "podle německého vzoru" = tedy pojezd a kola na červeno. Taky si myslím že ke konci války měly maskovací nátěr všechny lokomotivy a véčko musely mít už daleko dřív. Proto je dnes velmi těžké určit, když nejsou dobové barevné fotografie, použité barvy na lokomotivách po válce.
Houmr zřejmě těžko doloží, že barevné schema jeho modelu odpovídá, ovšem na druhou stranu nikdo z nás mu to nedokáže vyvrátit :wink: :wink: :wink: :wink:
Pokud tedy dohledáš něco ke konkrétní mašině jejíž model pak ztvárníš - super - bude to model který je podložen dokumentací.
Pokud ne tak bych si s tím nedělal těžkou hlavu.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2647
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod Zippich » pát 23 úno, 2007 1:24 pm

Teď nevím, ale domníval jsem se, že tahle pára u nás jezdila až po II světové válce. Tehdy nebylo moc chuti předělávat věci "podle německého vzoru" = tedy pojezd a kola na červeno. Taky si myslím že ke konci války měly maskovací nátěr všechny lokomotivy a véčko musely mít už daleko dřív. Proto je dnes velmi těžké určit, když nejsou dobové barevné fotografie, použité barvy na lokomotivách po válce.
Houmr zřejmě těžko doloží, že barevné schema jeho modelu odpovídá, ovšem na druhou stranu nikdo z nás mu to nedokáže vyvrátit :wink: :wink: :wink: :wink:
Pokud tedy dohledáš něco ke konkrétní mašině jejíž model pak ztvárníš - super - bude to model který je podložen dokumentací.
Pokud ne tak bych si s tím nedělal těžkou hlavu.[/quote]

Jasně, Zdeňku, že tyhle lokomotivy jezdily u nás v Sudetech od roku 1938 a k jejich přeznačení na ČSD došlo až po jejich ukořistění po válce. Ale v té době už naše lokomotivy měly pojezd červený. (domnívám se, že už od 30.let) Nikoli ale jen tak podle německého vzoru, ale především kvůli vizuální defektoskopii. U nás se ale natírala jen dvojkolí a tyčoví, na rozdíl od DR, kde bylo červené včechno od podélníku dolů. Pokud se však my, "badatelé";-), shodneme, že před koncem války byly všechny lokomotivy zamaskovány na černo, pak je to jasný důvod, proč měly kořistní stroje černý pojezd. Pokud ale byly takto maskovány stroje DRG, jak vypadaly stroje ČMD? Byly maskovány stejně a po válce se zřejmě postupně vracely do původního nátěru tak, jak procházely revizemi? Vždyť i Němky 555 měly často červený pojezd...
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Příspěvekod Zippich » čtv 01 bře, 2007 2:22 pm

Zippich píše:
Zdenek Valter píše:Podle mých kamarádu z klubu a jejich informací bych řekl, že barevné schema ČSD vychází právě z Rakouských předloh tedy černý pojezd.
Pokud chceš stavět konkrétní stroj zkus si sehnat i nějaké podrobnější informace o něm. Nelze dnes s odstupem času přesně říci zda stroje původně DRG měly po převzetí ČSD původní nátěr, zvlášť když za války původní nátěr zřejmě neměly. Je možné že někde původní nátěr po válce dostaly ale spíše ne.


Ondřeji, to co píšeš, se zdá velmi pravděpodobné. Zřejmě se jednalo o pozůstatky válečné kamufláže. Pak se ale nabízí otázka, zda byly všechny stroje Deutsche Reichsbahn v Sudetech opatřeny do roku 1945 tímto nátěrem včetně véčka na dýmnici. A pro ty, co modelují epochu II vyvstává i otázka, od kdy to tak bylo. Od října 1938 určitě ne...


Omlouvám se, abych předešel nedorozumnění, tak musím opravit a upřesnit výše uvedenou informaci.
1) Véčko na dýmnici měly ve 40.letech pouze stroje ČMD, stroje DR v Sudetech samozřejmě nikoli. Tam dokonce v letech 38/39 dostala většina původně českých strojů převzatých DR také červený pojezd.
2) Našel jsem fotografii z roku 1940, na které má BR86 v provozu na Liberecku ještě evidentně červený pojezd a podélník. Otázka, kdy byl zakamuflán, zda vůbec a zda u všech strojů, zatím zůstává nezodpovězena...
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Příspěvekod Ondřej » pát 02 bře, 2007 5:17 pm

Ty informace jsem cerpal z knihy "Zeleznice v Sudetech 1939-45". Ale je opravdu otazkou, nakolik jsou ty informace verohodne a logicky se da uvazovat ze vyjimky asi existovaly. Je take pravdepodobne ze koncem padesatych let, dostaly ty stroje cerveny nater kol. To uz nebylo podle nemeckeho vzoru, ale podle o hodne vetsiho vzoru (CCCP). Ach jo, modelari maji tezky zivot. Bud je podkladu moc malo a nebo zase prilis.
Uživatelský avatar
Ondřej
 
Příspěvky: 243
Registrován: čtv 22 úno, 2007 12:48 pm
Bydliště: Roztoky - PZ

Příspěvekod Zippich » pon 12 bře, 2007 6:54 am

Tak jsem mluvil s kamarádem modelářem z Německa. Epochu 2 sice přímo nedělá, ale neví nic o tom, že by se pojezdy přetírali na černo, ani nic takového na DR neviděl. Maskování připouští na strojích ve frontových oblastech, kde se ale pak jedná o maskování celého stroje. Šedá, případně fleky. V celé tmavošedé byly vyráběny také v stroje ÜK (Übergangskriegslokomotive), přechodná válečná řada, v posledních válečných letech, které se vyznačovaly zjednodušením výroby a univerzálností. To ale nebyl případ BR86 a 64.
Slíbil, že to ještě pro nás prověří. Nicméně je to argument pro to, že bude-li někdo chtít nechat na ČSD verzi červený pojezd, rozhodně neudělá chybu...
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Příspěvekod vorisekml » čtv 30 dub, 2009 8:19 pm

TAK SEM DÁVÁM PRO SROVNÁNÍ FOTKY MOJÍ PŘESTAVBY BR-86 na 455.203. JDE O PŘESTAVBU BR-86 FLEISCHMANN. NA MODELU JE ODSTRANĚN OHŘÍVÁK NAP.VODY ( OTVOR PO NĚM JE VYKITOVÁN,VYHLAZEN), VYMĚNĚNY POJ. VENTILY, VYMĚNĚNY DÝM.VRATA,VYMĚNĚNO TURBODYNAMO, DOSAZEN DVOUVÁLCOVÝ KOMPRESOR ŠKODA,VYBARVEN KOTEL V KABINĚ NA ČERV.HNĚDOU.OSAZENA HVĚZDA,ČSD DÝMNIČNÍ UZÁVĚR.NEDOSAZOVAL JSEM V TOMTO PŘÍPADĚ NAPAJEČE, PROTOŽE JDE O MODEL PROVOZNÍ A MOHL BY O NĚ PŘI JEŽDĚNÍ PŘIJÍT.
BOHUŽEL POPIS JE NA 455.203 DEPO ZVOLEN.NIC JINÉHO NENÍ K MÁNÍ.PREFEROVAL BYCH NĚCO Z MÉHO PODKRUŠNOHOŘÍ. I TADY NA MOLDAVU BAFALY BR-86. ZA ŘÍŠE JEZDILY PŘÍMÉ VLAKY MOST-FREIBERG VEDENÉ PRÁVĚ 86. A JSOU FOTKY JAK USTUPUJÍCÍ NĚMCI ZATARASILI VYKOLEJENOU 86 TOČNU V DUBÍ. MODEL JE JEMNĚ ZAPATINOVANÝ. NEVÍM JAK JE TO BARVAMI, POSTUPOVAL JSEM PODLE PŘEDPISŮ Z ep.III A TAK DOUFÁM ŽE TO SEDÍ. ALE TO CELOČERNÉ PROVEDENÍ TAKY UJDE.

FOTKY ZDE: http://cpavkar.rajce.idnes.cz/RAJCE/
H0
Uživatelský avatar
vorisekml
 
Příspěvky: 889
Registrován: pát 06 bře, 2009 8:43 pm
Bydliště: Lom u Mostu / Most

Příspěvekod Petr Zatrepalek » čtv 30 dub, 2009 8:54 pm

vzhledem k tomu, ze kamarád ted chystá publikaci o BR86, a má přístup k podkladům, tak se snad něco brzy na Krušnohoří příp. Sudety objeví... Jinak za války převážně šedé mašiny jezdily u Wehrmachtu - respektive, mašiny spadaly pod vojenskou správu, jezdily s osádkami ve vojenském a byly určeny pro přepravy vlaků do frontových oblastí. Běžnou dopravu měly na starosti DRG mašiny - a ty byly černé s červeným podvozkem včetně kol. Právě tohle rozhodlo, že "můj" hrboun 375 bude mašina co se k nám dostala po válce od DRG - čili červená kola, zatřené orlice atd!

U 455 bych určitě viděl červená kola, s tím rámem je to 50 na 50 - jestliže se mašina upravovala (demontáž předehřívače, nové dynamo atd), tak je možné že došlo i ke změně nátěru.
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy


Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků