od hank » ned 12 črc, 2020 1:22 pm
Nedá mi to, abych tady při pohledu na zaoblené tvary skříně motoru M 230.5 nepřipomněl československou designérskou školu 50. a 60. let, tzv. styl Brusel (podle světové výstavy Expo 58 v Bruselu, která znamenala pro ČSR obrovský mezinárodní úspěch). Nakonec se ukázalo, že ta skříň byla na singrovce skoro jediná konstrukčně podařená věc, a to ještě jenom vzhledově... Autorem jejího designu byl František Kardaus (1908-86), který dal podobu i dalším čs. výrobkům dopravního průmyslu té doby, jako byly tramvaje T1, T2 a T3 nebo automobil Tatra 603. A o generaci mladší Otakar Diblík (1929-99) navrhl zase takové designové perly jako lokomotivu S 489.0/230, autobus Škoda 706 RTO, letadlo L-200 Morava nebo traktory Zetor řady Crystal. Ale nešlo jen o dopravní prostředky. Bruselský styl se otiskl i do architektury (pavilón Z na výstavišti v Brně, areál ČT na Kavčích horách, brněnské hotely International a Continental, Koldům Litvínov, řada nádražních budov, namátkou Beroun, Bílina, Duchcov, Havlíčkův Brod, Havířov, Cheb, Klatovy, Oldřichov u Duchcova, Ostrava-Vítkovice, Žďár nad Sázavou, Čadca), do výroby nádobí, domácích spotřebičů a nábytku i do celkového stylu veřejných a soukromých interiérů. Pro tu část naší generace 60+, která vyrůstala ve městech, byly projevy bruselského stylu jednou z prvních věcí, kterou jsme jako děti vnímali, když jsme brali rozum a prostřednictvím předmětů běžné denní potřeby poznávali hmotný svět, a pro řadu z nás bude nadosmrti spojen i s pocitem životní radosti a historického optimismu, který jsme v 60. letech cítili u našich rodičů, aspoň dokud ještě věřili, že se dá se světem udělat něco rozumného, a posléze jsme ho prožívali i sami, než definitivně zmizel po srpnu 1968...
(Omlouvám se za OT.)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.